Vegatopia Forum

Sojamelk

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2007, 18:40:09 »
Sojamelk, een uiterst interessant alternatief.

Welk maak ik me enige zorgen over de vermeende bij-effecten van soja(melk). Nu bestaat hier, voor zover ik weet, geen sluitend bewijs voor en ik wil zeker geen paniek zaaien, maar ik heb eens gelezen over een aantasting van de mannelijke vruchtbaarheid en een toename in tumorgroei bij vrouwen met borstkanker bij soja gebruik. Wellicht kan iemand hier meer en/of duidelijkere informatie over geven.

Ik heb ook al van die onrust wekkende nadelen van sojamelk (en andere sojaproducten) gehoord maar ken er het fijne niet van en merk dat er erg veel tegenstrijdige informatie de ronde over doet.  Zonder te beweren dat hier zonder meer niets van waar is is het probleem dat er op dit ogenblik bestaat met progesteron en aan progesteron verwante producten dacht ik vooral te wijten aan een grootschalig gebruik van de pil en aan bepaalde stoffen in wasproducten en plastics en andere kunststoffen.


(Hmm, waar ik progesteron schreef moest natuurlijk oestrogeen staan  :-[ )
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2007, 09:46:22 door Ligfietsertje »

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #61 Gepost op: 18 mei 2007, 07:08:59 »
Het zal wel weer zo'n verhaal zijn van; oké het is heel ongezond, maar pas als je elke dag 100 kilo soja gebruikt. ::)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #62 Gepost op: 18 mei 2007, 09:15:23 »
Het is op het forum al eerder aan de orde geweest, zie hier en hier

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #63 Gepost op: 18 mei 2007, 21:05:43 »
Ik dronk vanmiddag een paar slokjes van de alpro banaan. :pukey:

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #64 Gepost op: 18 mei 2007, 21:18:01 »
Ik heb juist gelezen dat soja de kans op borstkanker verlaagd. In Azië komt borstkanker ook veel minder vaak voor, dus het lijkt me raar als soja juist borstkanker bevordert...
Ik weet niet in hoeverre en in welke hoeveelheden soja iets met de mannelijke potentie doet. Waarschijnlijk gaat het om grote hoeveelheden.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #65 Gepost op: 19 mei 2007, 16:31:01 »
Een manier om te voorkomen, dat mensen andere (gezondere?) produkten gaan gebruiken is door verwarring en twijfel te zaaien.
Je hoeft tegenwoordig op het Internet maar te roepen dat bijvoorbeeld verse bloemkool ongezond is, en iedereen neemt het over. En Internet gaat sneller dan een lopend vuurtje.
Trouwens... er is helemaal geen broeikas-effect of sprake van opwarming van de aarde (... heb ik ergens gelezen).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #66 Gepost op: 19 mei 2007, 20:02:07 »
Wat je ook maar wilt vinden: je kunt hinein googelen. Zeg dat 95 % van de deskundigen denken dat er sprake is van een broeikaseffect, dan hoort men graag die 5 %. Whisfull thinking deels, plus eigenwijzigheid.
Je zult je gedrag aan moeten passen of het gevoel hebben dat je je moet verantwoorden. Dat wil den mens niet.
de tuin: dat ben ik

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #67 Gepost op: 19 mei 2007, 21:23:23 »
Lovelocker heeft gelijk. Journalisten houden ervan om kritiek op gevestigde wetenschappelijke feiten op te blazen. Die klimaatsceptici hebben nog nooit een publicatie in een vooraanstaand wetenschappelijk blad gekregen, omdat hun argumenten achterhaald zijn, maar daar hoor je nooit over...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #68 Gepost op: 20 mei 2007, 09:19:02 »
Ik had daarnet Provamel tropical. Tot nu toe de lekkerste sojamelk die ik gehad heb. :yummie:

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Sojamelk
« Reactie #69 Gepost op: 22 mei 2007, 12:40:33 »
Ik heb net pannenkoeken gegeten. Die had ik gemaakt met Alpro sojamelk zonder toegevoegde suiker en zout. Het beslag zag er zo oké uit dat ik er geen eieren bij heb gedaan. Ze waren super!

Ik vind het lekkerder met de Alpro sojamelk light. En er hoeven inderdaad geen eieren doorheen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #70 Gepost op: 22 mei 2007, 12:44:22 »
Oh, dan ga ik dat ook eens proberen. Ik heb net de Alpro mango/ananas light gekocht, maar dan om gewoon op te drinken. Ben benieuwd. :)

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #71 Gepost op: 22 mei 2007, 21:04:36 »
Mijn eerste sojamelkervaring gehad:D
En het was vies... volgens mijn moeder heb ik vroeger veel sojamelk gedronken maar dit zijn mijn smaakpapillen dan geheel vergeten.

Maar toch: stiekum af en toe een slokje uit het pak genomen en het gaat steeds beter smaken, dus morgen gaat hij in de herkansing!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Sojamelk
« Reactie #72 Gepost op: 23 mei 2007, 09:11:13 »
Je moet ook niet verwachten melk te drinken he? :P

Maar ik vind het ook eerst goor. Toen ging ik er papjes mee maken en nu kan ik het zo opdrinken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #73 Gepost op: 23 mei 2007, 09:17:58 »
Volgens mij was het vroeger ook veel viezer. Ik dacht; Dat drink ik nooit meer. Maar toen was er een paar jaar later zo'n kraampje in de supermarkt waar je kon proeven en toen dacht ik; waarom niet? En toen bleek het opeens veel lekkerder. Ik vind alleen de banaan en de vanille niet te drinken, maar verder alles heel oké. :)

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #74 Gepost op: 23 mei 2007, 15:34:00 »
Ik vind het juist teveel naar melk smaken! (ik houd niet van melk),
maar nu vind ik het wel lekker in kleine porties ;)
Misschien moet ik inderdaad een n smaakje proberen, jammer dat al die dingen zo duur zijn.

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #75 Gepost op: 25 mei 2007, 08:23:08 »
Alpro mango/ananas light gekocht.

Mmmmmmmmmmm!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojamelk
« Reactie #76 Gepost op: 25 mei 2007, 11:42:13 »
Ooh, dat vond ik echt zo goor. Ik heb twee keer een halve beker geprobeerd (de eerste keer had ik net mijn tanden gepoetst en hoewel ik daar nog nooit last van heb gehad bij sojamelk, wist ik me nog te herinneren dat melk daar echt heel vies van werd en ik hoopte dat dit ook zoiets was) en toen heb ik het allemaal door de gootsteen gespoeld.

Doe mij de vanille en de banaan maar. (Is hier trouwens helemaal geen banaan, zelfs niet de kleine pakjes...)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #77 Gepost op: 25 mei 2007, 12:39:21 »
Ik vind juist de vanille en de banaan het allerviest. En de tropical (Provamel) en de mango/ananas en bosvruchten en choco (Alpro) het lekkerst. De vanillevla van Alpro vind ik wel lekker.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojamelk
« Reactie #78 Gepost op: 25 mei 2007, 13:06:06 »
Bosvruchten vond ik geloof ik ook al niet lekker. De yoghurt dan weer wel.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Sojamelk
« Reactie #79 Gepost op: 08 juni 2007, 10:38:06 »
Ik drink eigenlijk nooit sojamelk, maar ik kan zuivel nu heel slecht verdragen. Ik drink het ook weinig, maar doe wel melk bij de albran. Nu dan, is gewone sojamelk lekker bij dat soort ontbijtprodukten?
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2007, 10:38:35 door LL de Ling »