Vegatopia Forum

Sojamelk

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Sojamelk
« Reactie #120 Gepost op: 20 december 2007, 09:02:50 »
Dat komt ook omdat heel veel groenten groeien op water met toegevoegde voedingsstoffen, meestal kunstmest. Logisch dat het dan naar water smaakt maar veel mensen interesseerd het geen bal  ???

Wat ik ook triest vind is dat veel mensen niet eens weten hoe hun groente groeit, krijg je vragen als: groeit een knoflook nu aan een boom of een plant?

Ik wil daar met onze toekomstige boerderij wat mee gaan doen, voorlichting, proeverijen enzo, beginnend met familie, vrienden en kennissen die dan zelf weer mensen mogen meenemen.

Biologisch is behalve gezonder voor iedereen ook lekkerder en hoeft helemaal niet duurder te zijn. Wij eten onwijs goedkoop, goedkoper dan heel wat mensen die niet biologisch eten , we eten naar de seizoenen en veel granen als basis. Zeer vaak zitten we op 1 euro per persoon per dag voor het avondeten, gemiddeld rond de 2 euro, we komen niets te kort want dat hou ik heel erg in de gaten en uit bloedtesten komt ook niets.

Ik geloof dat ik een missie heb met mijn boerderie  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #121 Gepost op: 20 december 2007, 21:54:07 »
Toen ik klein was smaakte tomaten nog naar tomaten, nu smaken ze naar water.

Laats hadden we ook per abuis niet-biologische tomatten gekocht. Smakeloos/smakenloos.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

confronta

Re:Sojamelk
« Reactie #122 Gepost op: 06 januari 2008, 14:05:42 »
Ik ben voor het eerst een bak met muesli en alpro aan het wegwerken. ik vind het smaken als een mix tussen rauwe tofu en mayonaise. je moet watover hebben om je principes aan te scherpen!

Hier in zweden is de meest favoriete 'nepmelk' overigens haver-melk, staat in de koelkast nu maar ik gun eerst mn maag en smaakpapillen wat rust voor ik me daar aan waag.

Go Green (www.gogreen.se) soyamelk is hier wel ok tedoen.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #123 Gepost op: 06 januari 2008, 18:13:28 »
Welke Alpro-sojamelk gebruik je?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Jippia

Re:Sojamelk
« Reactie #124 Gepost op: 07 januari 2008, 17:38:41 »
Ik vond het zelf niet zo heel erg wennen, sojamelk. Ik maakte wel de fout om eerst de ongezoete te proberen. Die smaakt naar rauwe tofu. Ik vind de gezoete Naturel helemaal niet zo zoet. Valt erg mee. Die van de Aldi anderhalf geleden waren vrij zoet, maar il vond ze wel lekker. Ik heb telkens tien pakken per keer opgehaald en in de schuur (kelderbox onder flat) opgestapeld. Daar bewaarde ik al mijn pakken drinken omdat het daar koeler was. Deed ik vaker met aanbiedingen. Ik houd nu nog de Aldi in de gaten voor het geval ze die sojamelk weer gaan verkopen. Mijn zusje had laatst sojamelk bij de Lidl gekocht. Smaakte een beetje boonachtig, maar het was een lief gebaar en dus heb ik het maar opgedronken.

Zelf vind ik Alpro lekkerder dan Provamel. Mijn favoriet is banaan. Ik koop vaak de kleine pakjes voor in de trein terug naar huis. Rice Dream nuts is heerlijk. Oatly (havermelk) is in Zutphen niet in de calciumvariant verkrijgbaar. Moet ik voor naar Apeldoorn. Maar hij is wel erg lekker. Ik heb ook de andere merken in de natuurwinkels in Zutphen geprobeerd, maar die vond ik minder lekker.

Mirjam

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #125 Gepost op: 07 februari 2008, 09:56:23 »
Vorige week heb ik de Mango light versie van Alpro en de Vanille variant van de Aldi geprobeerd, maar sojamelk is volgens mij niet zo mijn ding..

Madeleine

Re:Sojamelk
« Reactie #126 Gepost op: 03 maart 2008, 14:10:40 »
Ik ben sinds korte tijd aan de soyamelk, omdat ik te weinig calcium binnenkreeg. Ik hou namelijk niet zo van de meeste zuivelproducten. Ik vind de standaard Alpro soyamelk van de buurtsuper niet superlekker, maar beter dan melk. Wat ik nogal vreemd vind aan de soyamelk is dat de lightvariant zelfs nog erg zoet is en dat het ruikt naar babyvoeding!
Ik hou gek genoeg dan wel weer van de zoetere smaken in het assortiment: de bosvruchten en abrikoosvariant vind ik erg lekker, omdat ze op drinkyoghurt lijken.
Heeft iemand de Macchiato (schrijf je dat zo?) versie van Alpro al geprobeerd? Testfreak als ik ben heb ik net het pak opgemaakt en vond het erg lekker, maar de prijs maakt het niet voor herhaling vatbaar.
Dan maar wat oploskoffie door de 'naturel' soyamelk. Dat vind ik trouwens de ultieme manier om de boel drinkbaar en betaalbaar te houden. Ik maak vaak soyamelk + cacaopoeder (suiker is niet nodig) of soyamelk + vruchtensap. Simpel en het smaakt bijna net zo als die dure verpakkingen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2008, 14:12:04 door Madeleine »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojamelk
« Reactie #127 Gepost op: 03 maart 2008, 14:57:44 »
Heeft iemand de Macchiato (schrijf je dat zo?) versie van Alpro al geprobeerd? Testfreak als ik ben heb ik net het pak opgemaakt en vond het erg lekker, maar de prijs maakt het niet voor herhaling vatbaar.
Ik kan hem niet vinden op de site, wat zit er allemaal in?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #128 Gepost op: 04 maart 2008, 12:33:38 »
Ik heb 'm hier: Alpro SSoya Macchiato. Heb 'm nog niet geproefd, dat doe ik over een paar dagen pas.

De ingrediënten:
water, ruwe rietsuiker, gepelde sojabonen (6,4%), maltodextrine, gecarameliseerde ruwe rietsuiker, koffie-extract (0,5%), calciumcarbonaat, aroma, zeezout, zuurteregelaar: monokaliumfosfaat, stabilisator: gelian gum, vitaminen B2 en B12.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #129 Gepost op: 04 maart 2008, 18:07:33 »
Dat klinkt heel goed! Waar heb je hem gekocht, bij een supermarkt of een natuurvoedingswinkel?

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #130 Gepost op: 04 maart 2008, 20:35:20 »
Bij de Albert Heijn in Sittard, dus ik neem aan dat andere Appie's ze ook hebben.

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #131 Gepost op: 06 maart 2008, 11:37:08 »
Ik heb 'm gisteren geproefd en hij is gewoon....

SUPER

Echt, ik vind 'm geweldig smaken. Lekker romig en de koffiesmaak overheerst niet. Ik geloof dat ik mijn favo drankje eens aan ga passen  ;)

P.s. lekker als ijskoffie in de zomer!

Madeleine

Re:Sojamelk
« Reactie #132 Gepost op: 15 maart 2008, 15:05:41 »
Beetje late reactie, maar ik was op reis... Gelukkig heeft iemand anders al de ingrediënten kunnen posten. Ik heb het zelf bij de Super de Boer gehaald. Het was 2 euro maar wel erg lekker, misschien haal ik nog maar eens een pak  :-\

Dobbelsteen

Re:Sojamelk
« Reactie #133 Gepost op: 19 maart 2008, 20:08:36 »
Hebben ze sojamelk bij de Aldi en Lidl? Ik heb het 1 keer bij de Aldi gezien maar dat was zo'n aanbieding van een week..
Verder moet ik even zeggen dat de nieuwe alpro verse bosvruchten drink echt heel lekker is! Deze is in het koelvak van grotere supermarkten wel te krijgen. Dit is volgens mij de enige smaak waarbij je de bekende notige soja smaak vrijwel niet proeft!

Ik zag in deze draad dat mensen Provamel en Alpro door elkaar halen, weten jullie dat Provamel van Alpro is? Het enige verschil is dat provamel biologisch is.

offtopic: Ik zag laatst dat ze nu bij de Lidl ineens fairtrade en biologische producten verkopen! (chocola, thee, koffie, groente, fruit enz)

sammie

Re:Sojamelk
« Reactie #134 Gepost op: 19 maart 2008, 23:21:56 »
Hebben ze sojamelk bij de Aldi en Lidl? Ik heb het 1 keer bij de Aldi gezien maar dat was zo'n aanbiebiologisch is.

Bij de Lidl hebben ze sojamelk van soywell in de smaken choco en naturel. Ze zijn helaas niet biologisch.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #135 Gepost op: 21 maart 2008, 17:12:16 »
Ik ben best wel kieskeurig als het gaat om sojamelk, maar die van de Lidl is erg lekker, vooral de choco :-*. Inderdaad niet biologisch, das wel jammer. Bij mijn Aldi (een grote, bij veel kleinere hebben ze het volgens mij niet) hebben ze ook (niet-biologische) sojamelk in de smaken naturel, vanille en chocolade.

Gwennepen

Re:Sojamelk
« Reactie #136 Gepost op: 20 april 2008, 08:29:47 »
Heeft iemand de Macchiato (schrijf je dat zo?) versie van Alpro al geprobeerd? Testfreak als ik ben heb ik net het pak opgemaakt en vond het erg lekker.

Hoei zoet! :iek: Maar lekker! :yummie:

Anarchos

Re:sojamelk
« Reactie #137 Gepost op: 26 april 2008, 11:44:36 »
Sojamelk is zoeter dan koeiemelk en er zit geen vet in, dus het smaakt en 'voelt' wel anders. Ik vind het zelf best wel lekker, maar ik doe het alleen bij de muesli. Ik heb geen ervaringen met brinta...waarschijnlijk smaakt het wel, omdat ik helemaal geen problemen heb gehad met andere 'koude' ontbijtproducten. Er zijn trouwens meerdere smaken sojamelk. Ik ben helemaal gek op sojamelk met bananensmaak (van Provamel, verkrijgbaar bij bio-winkels) maar andere smaakjes zijn ook lekker hoor.


Daar heb je het toch fout hoor... Sojamelk is zoeter omdat er suiker aan toegevoegd wordt! En vet zit er natuurlijk wel in... 1,7%, ongeveer evenveel als in halfvolle koeienmelk. Waar denk je dat sojaolie het vet haalt?

Jippia

Re:Sojamelk
« Reactie #138 Gepost op: 26 april 2008, 12:55:10 »
Citaat
Ik zag in deze draad dat mensen Provamel en Alpro door elkaar halen, weten jullie dat Provamel van Alpro is? Het enige verschil is dat provamel biologisch is.

Het klopt dat Provamel van Alpro is, maar biologisch is niet het enige verschil. De gewone Alpro bevat toegevoegde calcium, vitamine B2 en vitamine B12 en sommige varianten nog een aantal andere vitamines/mineralen, ook de yoghurt en vla. Provamel bevat deze dingen niet, op één of twee varianten na en deze bevatten geen B12, zover ik weet. Een belangrijke reden waarom ik ze nooit koop.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2008, 18:12:35 door Sander »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:sojamelk
« Reactie #139 Gepost op: 26 april 2008, 13:05:47 »
Sojamelk is zoeter dan koeiemelk en er zit geen vet in, dus het smaakt en 'voelt' wel anders. Ik vind het zelf best wel lekker, maar ik doe het alleen bij de muesli. Ik heb geen ervaringen met brinta...waarschijnlijk smaakt het wel, omdat ik helemaal geen problemen heb gehad met andere 'koude' ontbijtproducten. Er zijn trouwens meerdere smaken sojamelk. Ik ben helemaal gek op sojamelk met bananensmaak (van Provamel, verkrijgbaar bij bio-winkels) maar andere smaakjes zijn ook lekker hoor.


Daar heb je het toch fout hoor... Sojamelk is zoeter omdat er suiker aan toegevoegd wordt!

Niet aan alle soyamelk wordt suiker toegevoegd. Je hebt ook de naturel-versie van alleen sojabonen en water.