Vegatopia Forum

Vegetariër of carnifoob?

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #60 Gepost op: 17 februari 2007, 11:38:15 »
Ik niet. Nooit. Waarom zou je je nou depressief laten maken door wat anderen zeggen? Als je nou elke dag mishandeld en bespuugd wordt, dan is het wat anders, dan stap je naar de politie, maar anders... Neem het allemaal niet zo zwaar, mensen hebben altijd wel iets om over te raaskallen. Raaskal je toch gewoon lekker mee?

Mensen verschillen Jan, ik kan er gewoon wat minder goed tegen. Maar met mn omgeving bedoel ik vooral familie en vrienden. Het is echt niet leuk als zij vervelende opmerkingen maken/vervelend doen, omdat ik vegetarier ben geworden. Van andere mensen trek ik me dat veel minder aan.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2007, 16:36:59 »
Ik heb dergelijke reacties ook gehad van familie en gezinsleden. Niet van mijn vrienden overigens, ook niet van collega's. Ik kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent in de houding van deze (belangrijke) mensen.
Mijn ervaring is dat als je doorzet, men eraan went. Mijn oudste zoon is ook vegetarier sinds hij een vegavriendin heeft.  Anderen eten sommige gerechten, m.n. gebakken camembert, met mij mee omdat ze het zo lekker vinden.  Dus ik zou zeggen: doorgaan. Ik hoop voor jou dat het net zo uitpakt  voor je als voor mij.

krellzzy

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #62 Gepost op: 27 februari 2007, 15:59:11 »
persoonlijk vind k t maar stom om boos te zijn op mensen die wel vis eten maar zich vegetarier noemen. Terwijl het probleem duidelijk ligt in het woordgebruik. Moest pescotariër alom bekend zijn, zou ik me gerust zo noemen.
om geen hesp in je eten te vinden, moeten ook wij zeggen: vegetarisch aub.
zo is t, toch?

ik zal alvast beginnen met t woord pescotariër in te burgeren:p
maar ik denk dat er nog wel wat meer voor nodig is hehe

Jegroentje

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #63 Gepost op: 13 mei 2007, 22:16:58 »
Ik heb me bij tijd en wijle wel eens carnifobisch gedragen maar kan e.e.a. nu beter relativeren en aanpassen aan het moment. Bijv. borrel waar hapjes worden geserveerd en het stukje brie net even tegen de garnaal aanligt... nou ja slok bier erachteraan dan maar. ;D

Zelf zou ik best graag in een omgeving vertoeven waarin geen vlees of vis aanwezig was (dus niet in de koelkast, pannen waar nog nooit vlees is in gebakken, etc). Maar zolang dat niet mogelijk is accepteer ik dat het gewoon niet kan en ik woon nu eenmaal niet alleen.

Vlees aanraken zal ik niet snel meer doen. Het idee vind ik gewoon vies en onhygienisch.

Vleeslucht.... gegrilld vlees vind ik nog altijd enorm lekker ruiken. Maar de walging bij de gedachte om mijn tanden erin te zetten overwint altijd weer. Vleesafdeling in de supermarkt kan soms echt stinken vind ik. Of een slagerij... zal ik niet meer naar binnen gaan daar wordt ik echt onpasselijk van.

Het idee van vlees op de gaspit dat misschien spettert naast mijn vega burger vind ik niet zo'n ramp meer. Mijn grillkaas of groentespiesje leg ik rustig naast de speklapjes op de bbq, als het maar mijn vaste stukje van het rooster mag blijven.

Een Mexicaanse carnivore collega dacht ooit dat mijn keuken in "mijn ideologie" zou worden verontreinigd als er vlees in zou worden bewaard/klaargemaakt/etc.  Vond ik wel een grappig idee. Ja eigenlijk zou ik die ruimte graag dierenleed vrij verklaren maar volgens mij zou ik neurotisch en depressief worden als ik me serieus dagelijks met dat soort dingen ging bezig houden.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2007, 22:18:25 door Jegroentje »

Birdy

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #64 Gepost op: 18 mei 2007, 15:46:58 »
ik kus mijn vriend niet als ik nog maar het minste beetje vis of vlees aan hem kan ruiken (maar dit geldt ook voor pickelchips) en ik zal nooit vlees klaarmaken voor bezoek enzo.
Maar onlangs had mijn moeder een biologische kip gekregen van een bevriende buurvrouw en om het mens niet te beledigen heeft ze die aangenomen. Ik heb een hond die net 1 jaar werd en ze gaf mij die kip voor m'n hond. Nu mogen die die botjes niet inslikken dus heb ik die kip gekookt (en stinken in huis) en vervolgens, eerst met twee vorken en dan toch met mijn handen, het vlees eraf getrokken. Het heeft hem alleszins gesmaakt... Sindsdien kook ik niet meer uit die pot... was toch al versleten en aluminium...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #65 Gepost op: 18 mei 2007, 18:36:27 »
Albert Heijn bij ons in de buurt heeft haar winkel opnieuw ingericht . De "vleesvervagers"liggen in een vitrine tussen twee vleesvitrines in. De alleseters komen hierdoor meer in confrontatie hiermee. Ikzelf vind het niet prettig om langs de vleesvitrines te lopen. Ook de vegetarische biologische kaas is naast de vleesafdeling gekomen. Helaas..
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Gargamel

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #66 Gepost op: 18 mei 2007, 22:11:30 »
Het niet kunnen kijken naar vlees is voor mij geen optie. Ik werk in een ziekenhuiskeuken dus ik zie en ruik de hele dag door vlees. Gelukkig sta ik niet zelf in de pannen te roeren, maar als familie of vrienden bij mij komen eten, dan krijgen ze wat ze gewend zijn. In hun geval (dus) vlees, al geef ik ze natuurlijk liever iets vegetarisch. Maar ja, ik wil ook graag dat ze terugkomen (hoewel vegetarisch koken veel interessanter is dan niet-vegetarisch, maar dat weten vleeseters helemaal niet). Ik probeer er gewoon zo weinig mogelijk bij stil te staan dat ik - voor die paar gelegenheden per jaar - niet-vegetarisch kook. Voor mezelf wél he! Tis alleen een beetje lastig om in de supermarkt in de schappen met vlees te zitten zoeken, want ik ben zo gewend om daar straal aan voorbij te lopen...
Maar ik ben niet zodanig vleesafkerig dat ik met walging naar anderen zit te kijken die vlees eten. Als mensen genieten van hun eten, wat is daar mis mee? Dan eten ze toch gewoon die kip? Ik geniet daarenetegen van mijn vleesloos bestaan. Daar gaat het mij om. Wat anderen daarvan vinden, interesseert me niet.
Ik heb wel 'ns een vegaburger gegeten die in de pan naast een kotelet had gelegen (zou ik nu niet meer doen), maar dat was toen ik pas vegetariër was geworden en ik nog niet de guts had om te zeggen 'laat die vegaburger dan nu ook maar zitten'. Ben wel strikter geworden in die dingen.
Het grootste voordeel voor mij is dat ik alleen woon en dus lekker kan koken en eten wat en hoe ik zelf wil, zonder het risico te lopen dat ik iets eet waar misschien vlees inzit of wat met vlees in aanraking is geweest. Al moet ik zeggen dat ik, als ik bij mensen te gast ben, me niet druk ga maken dat er misschien een spetter vleesjus op mijn bord ligt. Als het maar geen dooie koe is!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #67 Gepost op: 18 mei 2007, 22:28:41 »
In hun geval (dus) vlees, al geef ik ze natuurlijk liever iets vegetarisch. Maar ja, ik wil ook graag dat ze terugkomen

Het is natuurlijk zeer dubieus als ze niet meer bij je langskomen vanwege het eten. Ik neem aan dat ze voor jou komen?

Citaat
(hoewel vegetarisch koken veel interessanter is dan niet-vegetarisch, maar dat weten vleeseters helemaal niet).

Jij laat het ze ook niet zien.. :)

Mloes

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #68 Gepost op: 21 mei 2007, 16:46:48 »
ik zal denk ik geen vlees klaarmaken... een keer in een pan roeren waar o.a. vlees in zit ofzo zou ik misschien wel kunnen , maar dat komt nooit voor want ik woon samen.

Het zien van vlees in de supermarkt valt wel mee, daar kan ik wel tegen. ook als iemand in een restaurant vlees besteld heb ik daar niet altijd moeite mee....ik kan dat een beetje afschermen en me concentreren op mijn eigen eten

vlees ruiken hangt af van het soort vlees.... kip - speklappen enzo dat kan ik echt niet meer ruiken , als het een doordringende geur is dan kan ik echt bijna over mijn nek gaan.

we hebben (vriend is ook vega) een keer gegourmet met zijn ouders en toen moesten wij ons vegaspul op dezelfde bakplaat maken...
zolang het vet maar niet onze kant op droop viel het wel mee. maar op ten duur drong de vleeslucht tot mij door en besefte ik me dat op ons na de rest "lekker" vlees zat te eten... toen verging me toch mijn eetlust

ik zou het ook nu niet kunnen eten. ik heb het ook nooit zo lekker gevonden. in restaurants zeg ik altijd zonder vlees en vis graag want ik eet vegetarisch. Over dingen als gelatine , kaas met dierlijk stremsel doe ik niet heel moeilijk, als het kan houd ik het wel in de gaten.

heidi

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #69 Gepost op: 25 mei 2007, 11:05:36 »
Vlees eten: nee! Maar ik eet wel groentesoep met balletjes, waarvan ik de balletjes er dan uitgooi.
Vlees aanraken: vond ik al vies toen ik nog geen vegetariër was, dus nu doe ik het helemaal niet meer. (Overigens vind ik tofu aanraken eigenlijk ook best vies)
Vlees zien: soms word ik wel onpasselijk als ik iemand een boterham met van die pathe-achtige worst zie eten
Vlees ruiken: geen last van, behalve soms bij gehakt. Gekruide kip vind ik soms nog wel lekker ruiken.
Vlees in de media: geen last van.

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #70 Gepost op: 25 mei 2007, 17:23:00 »
Gekruide kip idd! Dat vond ik altijd het lekkerst toen ik nog vlees at. Weet iemand welke kruiden dat zijn? Meestal zijn die kippenbouten ongeveer hetzelfde gekruid (rood ietwat pittig).

Verder on-topic, ik ben echt heel losjes op het moment. Doe niet moeilijk over spatels die misschien ook het vlees hebben omgedraaid en dan in mijn vleesloze pan terechtkomen. Vleesbouillon wil ik liever niet, maar ik weet niet altijd zeker of men daar rekening mee houdt. Met soep weet je dat natuurlijk wel, maar als soort van kruid door de saus, geen idee. Nu refereer ik dus vooral naar het gekook in mijn studenthuis. Ze willen nu trouwens in principe altijd rekening met me houden! Ben daar echt heel blij mee. Toch eet ik niet iedere dag mee, om ze niet te veel tot 'last' te zijn en omdat ze soms niet erg creatief zijn met wat ze voor mij als vervanging in een (in eerste instantie) vlees-maaltijd stoppen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #71 Gepost op: 25 mei 2007, 20:46:08 »
Gekruide kip idd! Dat vond ik altijd het lekkerst toen ik nog vlees at. Weet iemand welke kruiden dat zijn? Meestal zijn die kippenbouten ongeveer hetzelfde gekruid (rood ietwat pittig).

"Kipkruiden"?  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

soja

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2007, 19:48:57 »
Ik weet dat vlees en kaas in een toonbank gescheiden MOET liggen, je mag de voedingsinspectie erop af sturen als dat niet is.
Als ik zie dat ze kaas snijden op hetzelfde machine als de salami, haak ik af.
Ik bestel een broodje kaas en als die kaas op hetzelfde schoteltje ligt dan de ham, hoef ik het broodje niet meer.
Ik durf meestal (in België) geen tosti bestellen omdat ze die hier op voorhand maken met kaas en ham en als ze de ham er tussenuit halen, hoef ik die dus niet.
Ik durf sowiezo niet veel bestellen, altijd bang dat er vlees in of op heeft gezeten.
Mijn ex at wel vlees, maar de pan waarin hij het bakte gebruikte ik nooit.

Nochtans heb ik jaren in een snackbar gewerkt. Dat was even slikken in het begin, maar ik had de centjes nodig en die job werd in mijn schoot geworpen. Je hebt daar geen tijd om vlees met een vork te pakken. Ik heb daar alles gedaan, vleessla maken, américain, tot het snijden van rosbief toe (bweik). Alleen kippen plukken dat weigerde ik, enfin ik hoefde het toch al niet te doen, toen ze zag hoe ik het deed  ;D.
Ik loop ook met mijn neus dichtgeknepen voorbij het kippenkraam.
Als ik vroeger bij familie ging BBQ'en, nam ik van die aluminium bakjes mee om onze veggiedingen klaar te maken.

je mag mij echt wel een carnifoob noemen en mijn zoontje een Carnifoob met hoofdletter  :D

Mirjamm

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #73 Gepost op: 15 juni 2007, 22:47:56 »
Ik eet gewoon van de barbecue en gourmet waar vlees op heeft gelegen, maar als het even kan, zorg ik toch voor een eigen stukje :)
     Ik eet absoluut geen soep waar ballen in hebben gezeten. Het is vorige week toevallig gebeurd, maar eigenlijk doe ik dat niet.
     Ik word niet gek als ik even in een pan met shoarma moet roeren ofzo. Terwijl een vriendin van mij al gaat gillen als er een plak worst in de koelkast ligt :P

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #74 Gepost op: 22 oktober 2010, 10:55:00 »
dat is nou grappig, ik lees hier mijn eigen bijdrage uit 2007 en inmiddels ben ik blijkbaar toch   strenger geworden.. want ik zou echt geen bamihap meer eten en huzarensalade met stukkies ham erin ook echt niet meer

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:19:02 »
Nu het topic toch omhoog is gehaald... ;)

Ik ben sinds april vegetariër en ben dit niet geworden om het dierenleed maar puur om het milieuvraagstuk. Het gaat mij er dus alleen om dat door mij de vraag naar vlees niet groter wordt. Dit maakt mij dat ook een aardig losse vegetariër. Ik bak mijn vegaspul in dezelfde pan als het vlees van mijn vriend. Wat ik hier hoor over het aannemen van de smaak van vlees valt helaas heel erg tegen, want de vleesvervangers blijven ranzig... Met barbecueën doe ik dus ook nergens moeilijk over en bereid mijn vega burger op een plek waar net nog een speklap lag. Voor mijn vriend doe ik ook gewoon balletjes in de soep, maar ik gebruik wel groentebouillon en als ik een verpakking met loempia's zie liggen waar kippenbouillon voor is gebruikt laat ik het ook liggen. Over gelatine en stremsel doe ik niet moeilijk aangezien het kalfje waar de maag van gebruikt wordt toch al geboren is voor mijn melk en kaas, bij wijze van spreken. Wel heb ik hier thuis de afspraak dat mijn vriend vega mee-eet als het niet gescheiden kan worden, dus nasi, wraps e.d. maar dat hij bij aardappels, groente vlees nooit een vleesvervanger hoeft te eten, zo eet hij toch een dag of 3, 4 in de week vega :)

Als ik door de stad loop, en langs een grillrestaurant loop o.i.d. dan loopt mij het water wel in de mond. Bereid vlees vind ik dus juist lekker om te ruiken, maar rauwe kip enzo heb ik altijd vinden stinken.

Aanraken doe ik dus wel, voor mijn vriend zijn vlees en heb ik geen problemen mee. Het daarna goed mijn handen wassen doe ik sowieso, voor de hygiëne. Zien in de media vind ik geen probleem, behalve hier op Vegatopia. Er is hier een tijd een banner te zien geweest voor een dieet ofzo, waar vlees op te zien was, dat vond ik nogal vreemd.

Eerst was ik bij familie ook niet zo heel strikt en at gewoon wat de pot schaft, maar inmiddels kan dat niet meer omdat ik dan de volgende dag zoveel kramp heb in mijn buik. Nu heb ik dus aangegeven vegetarisch te eten, en houden ze daar rekening mee :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #76 Gepost op: 25 oktober 2010, 14:21:00 »
Ik ben sinds april vegetariër en ben dit niet geworden om het dierenleed maar puur om het milieuvraagstuk. Het gaat mij er dus alleen om dat door mij de vraag naar vlees niet groter wordt.

Heel goed. Wel even een opmerking erbij. Veel vegetariërs die het zijn vanwege puur milieuvraagstuk maken de fout om wel nog een hoop zuivel (kaas vooral) te eten en dat dus na stoppen vlees qua inname ook vermeerderen (vanuit de gedachte dat ze dat dan meer moeten nemen). Maar dat neutraliseert weer dat je geen vlees eet. Dus is de impact even groot weer. Is toch wel zonde vind ik.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #77 Gepost op: 26 oktober 2010, 15:42:14 »
Tja, en soja is ook niet zo'n milieuvriendelijk alternatief...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #78 Gepost op: 26 oktober 2010, 16:09:46 »
Tja, en soja is ook niet zo'n milieuvriendelijk alternatief...

Dat ligt er een beetje aan. Volgens het Blonk rapport is het wel beter dan zuivel e.d., maar je kan hevig bewerkte sojaproducten hebben of erg basisproducten, en daar ligt ook verschil in de impact. Maar het beste kwam eruit voor producten op tarwe (meatless). Denk ook aan die lupine producten. Nog wel beter dan soja :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #79 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:03:31 »
Tja, en soja is ook niet zo'n milieuvriendelijk alternatief...
Dat ligt er inderdaad helemaal aan. Soja die geproduceerd wordt om als veevoer te dienen is altijd dubieus. Je hebt ook soja die alleen voor menselijke consumptie geoogst wordt. Dit is prima. De Tivall producten bijvoorbeeld. Of de sojabonen uit de natuurwinkel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken