Vegatopia Forum

Vegetariër of carnifoob?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2007, 17:29:44 »
Dat is ook het punt, vlees-eters kunnen echt helden zijn. Maar tegelijkertijd het dierenleed gewoon negeren, dat matcht zo slecht.

Het doet mij ook pijn dat veel mensen dierenleed gewoon negeren, terwijl zijn één van de zwakste wezens zijn die er bestaan. Maar je kunt natuurlijk niet iedereen redden, dus ik ben wel blij dat er ook mensen zijn die het bv. opnemen voor mishandelde vrouwen of kinderen (al probeer ik zoveel mogelijk te combineren)

Citaat
Ik moet toegeven, ik overdrijf het allemaal wel ontzettend, maar ik doe ook zo ongelofelijk veel moeite op het moment me staande te houden in mn omgeving. En misschien is het wel jaloezie, waarom zij wel lekker, gemakkelijk en vooral algemeen geaccepteerd vlees eten en ik niet...? Maar het doet sowieso wel pijn hoor, als mensen die je dierbaar zijn je niet (willen) begrijpen op zo'n punt wat zo belangrijk voor je is.

Ik vind het goed van je dat je het gewoon doet. Ik had in een ander topic al redenen gegeven waarom je vegetariër zou worden naast het dierenleed (bv. milieu/massale oerwoudenkap en toekomstig voedseltekort) Dan zouden ze toch wel enigszins moeten snappen waarom iemand vegetariër wordt. Het wordt trouwens wel minder erg met je omgeving, omdat ze er op den duur aan gaan wennen dat je bepaalde dingen niet eet. Hoe gaat het trouwens met het eten met je huisgenoten?
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2007, 18:09:01 »
Met je geheugen is niets mis Daphne! :o Die redenen die je toen genoemd had, die zijn natuurlijk goed bruikbaar, maar ik krijg meestal de kans niet dat te vertellen. Ze lachen me meestal uit en hebben vaak helemaal geen zin om aan te horen waarom ik eigenlijk vegetariër ben. Ik krijg altijd de vraag 'omdat je het zo zielig voor de diertjes vindt?', dan zeg ik ook altijd maar 'ja' om niet verder te hoeven praten er over. Eigenlijk is dat heel fout, want het wordt eigenlijk altijd uitgesproken met zo'n toon dat je maar een watje bent en psychisch de harde 'natuur' niet aankan. Met dat laatste bedoel ik dus dat ze me niet begrijpen.

Over mn huisgenoten: Het hek was vorige week van de dam, er is één keer vega ingekocht en één keer was er een vega-burger voor me geregeld. De aardappelen waren toen wel wat droog, doordat ik de jus niet wilde, maar daar maak ik dan echt geen punt van. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, maar we zitten al in de goede richting :)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2007, 21:22:58 »
Ik heb inderdaad een vrij goed geheugen ;)
Toen in nét vegetariër was, had ik ook geen zin om alles te gaan uitleggen, omdat mensen me de kans ook niet echt gaven. Voor hen was het gewoon een kwestie van 'het zielig vinden' voor de dieren. Nu eis ik gewoon de aandacht op :P Ik denk dat het later wel komt dat je er gewoon goed over kunt praten. Leuk trouwens dat ze iets vega's hebben gekocht. Heb je vóór die tijd dan wél vlees gegeten? Misschien moet je eens een keer een lekker vegetarisch recept uitzoeken en voor ze koken (als ze er klaar voor zijn)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2007, 21:41:05 »
Leuk trouwens dat ze iets vega's hebben gekocht. Heb je vóór die tijd dan wél vlees gegeten?

Nee nee! Hoe durf je dat te denken  >:( ;) Ik eet regelmatig bij de mensa, kook wel eens voor mezelf en haal 1 keer in de week kaas-pizza. Ben ook weer een tijdje bij mn ouders geweest die vega voor me koken.

Citaat
Misschien moet je eens een keer een lekker vegetarisch recept uitzoeken en voor ze koken (als ze er klaar voor zijn)

Dat heb ik al gedaan! ;D Ik kreeg echt verdacht weinig commentaar en het was erg lekker, zeiden de huisgenoten die wél 'reasonable' zijn :)

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2007, 05:29:32 »
Dat is ook het punt, vlees-eters kunnen echt helden zijn. Maar tegelijkertijd het dierenleed gewoon negeren, dat matcht zo slecht.

De kunst is om het positieve in iemand te zien ;)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #45 Gepost op: 13 februari 2007, 08:53:03 »
Nee nee! Hoe durf je dat te denken  >:( ;) Ik eet regelmatig bij de mensa, kook wel eens voor mezelf en haal 1 keer in de week kaas-pizza. Ben ook weer een tijdje bij mn ouders geweest die vega voor me koken.

De mensa?! Wel leuk dat je ouders het accepteren.

Citaat
Dat heb ik al gedaan! ;D Ik kreeg echt verdacht weinig commentaar en het was erg lekker, zeiden de huisgenoten die wél 'reasonable' zijn :)

 ;D
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #46 Gepost op: 13 februari 2007, 10:14:10 »
Mensa = eetgelegenheid op een universiteit.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #47 Gepost op: 13 februari 2007, 10:51:05 »
Ik ben niet carnifoob.

Eten doe ik 't natuurlijk niet en thuis ligt de grens bij aanraken. Ik gebruik apart bestek voor het vleesje van Vriendje, maar dat gaat wel gewoon de afwas en daarna de bestekla in.
Dus tijdens het eten klaarmaken raak ik het vlees wel aan, maar niet met mijn handen.

Op mijn werk (bakkerij) raak ik wel vlees aan, kan ook niet anders. Ik was heel goed mijn handen voor ik dan mijn eigen eten pak.

Vlees ruiken, zien e.d. vind ik niet erg. Ik eet het niet, maar verder vind ik het niet zo'n probleem.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #48 Gepost op: 13 februari 2007, 11:31:37 »
Mensa = eetgelegenheid op een universiteit.

Ooh...ik dacht dat het die andere mensa was :P
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2007, 11:50:29 »
vlees-bakkerij  ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #50 Gepost op: 13 februari 2007, 12:13:23 »
voor de saucijzenbroodjes denk ik.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #51 Gepost op: 13 februari 2007, 13:09:33 »
Ja, misschien. Bij ons wordt dat niet in de bakkerij verkocht. Hoogstens in de Panos of zo.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #52 Gepost op: 13 februari 2007, 17:10:04 »
Sausijzenbroodjes, worstenbroodjes, pizza's en ook belegde broodjes met vlees-beleg. Ach, als ik mijn handen maar kan wassen :)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

anna ja

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #53 Gepost op: 13 februari 2007, 20:44:22 »
Ben nu 10 maanden vegtariër en ik moet zeggen dat ik op steeds meer dingen ga letten.

1. Ik eet eigenlijk nooit meer gefrituurde dingen, zeker niet in eetgelegnheden want dat vertrouw ik niet
2. Let heel erg op of ergens gelatine inzit, valt me op in hoeveel producten dit eigenlijk zit. >:(
3. Mijn vader had laatst mijn vleesvervanger meegebakken met het vlees. Geweigerd op te eten. Maar het is aan de andere kant van de pan gebakken is geen goed argument.

Maar goed gelukkig ben ik niet de enige in de familie want mijn zus is ook vegetariër.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #54 Gepost op: 14 februari 2007, 13:32:37 »
Ik ben trouwens niet zo depressief als ik klink hier in dit topic hoor ;) Maar er zijn gewoon dingen rond het vegetarier zijn die mn stemming niet positief beinvloeden.

 ??? Verklaar je nader, helemaal begrijpen doe ik je, geloof ik, niet.

Smetvlees, mooi woord. Voor mij is er toch een onderscheid tussen een vegahap waar wellicht een spettertje vleesvet op is gekomen en een vegahap die tussen de k****naadjes is gebakken. Laatstgenoemde vegahap zal beslist naar k****naadjes smaken en die zal ik ook niet opeten. Maar neurotisch worden zodra ik zie dat een stukkie vlees zich in de buurt van mij of mijn eten bevindt (ik heb het niet over een bordje kaas en s*l*m*, vrolijk door elkaar gemixt  :pukey:), dat gaat me te ver.

Ik geloof zelfs dat ik, als ik zo extreem op vlees zou gaan reageren, welhaast 'therapeutisch' soms een hapje vlees zou eten. 'Zie je wel, je gaat er niet dood van - zo, nu kun je weer rustig vegetarisch leven zonder smetvlees'.
Gemüse ist mein Fleisch

Ray

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #55 Gepost op: 15 februari 2007, 10:43:54 »
Ik ben trouwens niet zo depressief als ik klink hier in dit topic hoor ;) Maar er zijn gewoon dingen rond het vegetarier zijn die mn stemming niet positief beinvloeden.

 ??? Verklaar je nader, helemaal begrijpen doe ik je, geloof ik, niet.

Wat begrijp je precies niet? Kom ik niet af en toe wat depressief over dan? ;) Ik ben gewoon soms een beetje teleurgesteld in mn omgeving om hoe ze reageren op mijn vegetarier-zijn, wat mijn stemming dus negatief beinvloedt. Hopelijk alles duidelijk nu? :)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2007, 10:44:40 door Ray »

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #56 Gepost op: 15 februari 2007, 13:27:49 »
Wat begrijp je precies niet? Kom ik niet af en toe wat depressief over dan? ;) Ik ben gewoon soms een beetje teleurgesteld in mn omgeving om hoe ze reageren op mijn vegetarier-zijn, wat mijn stemming dus negatief beinvloedt. Hopelijk alles duidelijk nu? :)

Dat hebben we allemaal wel eens hoor ::)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #57 Gepost op: 15 februari 2007, 18:29:41 »
Als vleeseter zit je al gauw erg fout, met als uitzondering mensen die slechts biologisch vlees kopen(maar die hoor je niet negatief zijn over jouw keuze). "Ze" weten dat ze een soort van NSB-ers zijn, dus tja...als je geen argumenten heb, dan sla je een vegetarier. Niet Sociaal Betrokken, bedoel ik, he...ik wil natuurlijk niet een forumregel overtreden, waar ik zelf op aangedrongen heb  :P
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2007, 18:30:34 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #58 Gepost op: 16 februari 2007, 08:02:23 »
Wat begrijp je precies niet? Kom ik niet af en toe wat depressief over dan? ;) Ik ben gewoon soms een beetje teleurgesteld in mn omgeving om hoe ze reageren op mijn vegetarier-zijn, wat mijn stemming dus negatief beinvloedt. Hopelijk alles duidelijk nu? :)

Dat hebben we allemaal wel eens hoor ::)

Ik niet. Nooit. Waarom zou je je nou depressief laten maken door wat anderen zeggen? Als je nou elke dag mishandeld en bespuugd wordt, dan is het wat anders, dan stap je naar de politie, maar anders... Neem het allemaal niet zo zwaar, mensen hebben altijd wel iets om over te raaskallen. Raaskal je toch gewoon lekker mee?

Xinramski

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #59 Gepost op: 16 februari 2007, 13:13:58 »
ik ben een hypocriete carnifoob, ik weiger pertinent vlees of dingen die met vlees in aanraking zijn geweest te eten, maar ik doe tegelijkertijd ook aan struisvogel-politiek-vegetarisme; als ik het niet weet (dat iets dierlijke producten bevat of in aanraking is geweest met), wil ik het ook niet weten zodat ik het kan blijven eten


slecht he!
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2007, 13:15:23 door Xinramski »