Vegatopia Forum

Themales Gezonde Leefstijl

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Themales Gezonde Leefstijl
« Gepost op: 30 januari 2007, 12:37:03 »
Bij mij op school geven de docenten ook themalessen. Zo ben ik o.a. ingezet op het thema gezonde leefstijl. Elke week (iets van 6 weken lang) krijgen de leerlingen een les, dat met het thema te maken heeft. Dat kan zijn sport en beweging, een gezond broodje maken, een creme/tandpasta/shampoo maken en ik geef gezonde voeding. Ze kijken twee afleveringen van Overgewicht (onderwijs tv) en maken daar vragen over. Ook doe ik tussendoor even een Energizer met ballen gooien. Ik vind het wel een goed initiatief. De kinderen eten om 10 uur in de eerste pauze al chips en het gaat maar door. Grappig detail is dat in een aflevering ook een vegetarier aan het woord komt.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2007, 10:31:36 door Sander »
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:gezonde leefstijl
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2007, 13:50:52 »
De kinderen eten om 10 uur in de eerste pauze al chips en het gaat maar door.

vind het nog steeds raar dat in allerlei materiaal en lessen gezonde levensstijl enzo bepleit wordt en scholen dan gewoon zoveel verkeerd voedsel aanbieden. Ok.. ze gaan wellicht dan anders ook naar de super enzo.. maar dan zou je afspraken moeten maken dat supermarkten bepaald voedsel niet aan leerlingen gaat verkopen enzo.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:gezonde leefstijl
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2007, 19:44:46 »
De kinderen eten om 10 uur in de eerste pauze al chips en het gaat maar door.

vind het nog steeds raar dat in allerlei materiaal en lessen gezonde levensstijl enzo bepleit wordt en scholen dan gewoon zoveel verkeerd voedsel aanbieden. Ok.. ze gaan wellicht dan anders ook naar de super enzo.. maar dan zou je afspraken moeten maken dat supermarkten bepaald voedsel niet aan leerlingen gaat verkopen enzo.


Wij verkopen helemaal niets op school. Wij hebben geen kantine. Ze nemen het mee van thuis of komen het bij de supermarkt in de buurt. Daar kun je geen regels mee maken. Zij mogen gelukkig zelf weten aan wie zij voedsel verkopen en niet elke jongere die daar koopt is een leerling van ons. Het lijkt heel eenvoudig allemaal, maar dat is het helaas niet. :(
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:gezonde leefstijl
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2007, 07:44:50 »
Bij ons op school staat een automaat met koeken, enz. en frisdrank, soep en koffie. Inderdaad wordt er veel bij de buurtsuper gehaald. Dat is niet te stoppen door verboden. Wij zijn in lessen erg bezig met de leerlingen bewust te maken van wat ze eten en in hoeverre dat gezond is. Dat helpt. Als ik mijn mentorklas het eerste uur les geef bespreken we eerst wat iedereen aan eten mee heeft genomen. Dan gaan de tassen open en ontstaat een zinnige discussie.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:gezonde leefstijl
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2007, 18:51:16 »
Iets van de huishoudschool was niet verkeerd. Kooklessen lijken mij nu heel nuttig. Zeker daar er al ouders zijn die het niet kunnen. En dan als lesboek de Dikke van Dam of zo. Dan krijg je weer gezeur over te zware rugzakken natuurlijk.
Die ouderwetse schooltas dan ook maar weer terug  :P
de tuin: dat ben ik

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:gezonde leefstijl
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2007, 06:31:44 »
Ik geef les op een school voor praktijkonderwijs. We geven ook kooklessen, ook daar wordt veel over gezond eten gepraat. We hebben al 2 keer met een klas voor de ouders gekookt, meteen een gelegenheid om het met de ouders over gezondheid te hebben.

boeddha

Re:Themales Gezonde Leefstijl
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2007, 14:06:51 »
Ik geef les op een basisschool, groep 8. Om half elf wordt er begonnen met koek, fruit zie je niet echt veel en brood ook niet. Of het is fruit en koek. Tijdens de lunch is het veel kaasbroodjes en croissants, vette happen in ieder geval. Chips mag niet gegeten worden tijdens de kleine of grote pauze.  Er wordt erg veel snoep en chips uitgedeeld. Ik heb weleens geprobeerd hier wat aan te doen (bijvoorbeeld alleen maar fruit en brood mee ) maar dat is bijna onmogelijk. Ouders vinden je een zeur als je hierover begint. Ze willen het naar mijn idee niet begrijpen. Ik geef wel les over gezonde voeding etc maar blijf het onbegrijpelijk vinden als ik de vooral wat dikkere kinderen 's ochtends weer met koek en dat soort dingen zie zitten. Het is denk ik lekker makkelijk. Je koopt wat koek voor de hele week en geeft dat mee. Voor mij is dat onbegrijpelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2007, 14:08:22 door boeddha »

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Themales Gezonde Leefstijl
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2007, 14:33:03 »
Daar sluit ik mij bij aan. Ik vind het al verbazingwekkend op de Middelbare school. Laat staan de basisschool! Desnoods maak je het brood voor je kind 's avonds klaar en zet je het in de koelkast. Aan de andere kant mag er bij het kind van mijn vriendin op school met verjaardagen niet meer op snoep getrakteerd worden. Sommige scholen proberen toch een stokje voor dat vele snoepen & snacken te steken.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Themales Gezonde Leefstijl
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2007, 14:34:48 »
Wat wel grappig is, dat ik aan het gebin van het jaar een gesprek over goede voornemens heb gehad met mijn mentorleerlingen. Mijn voornemen was om weer meer te fietsen zoals ik eerder deed en minder met de auto te gaan. Stapte ik van de week uit de auto, riep een leerling mij na; mevrouw u had een belofte! Eerlijk is heerlijk ze had gelijk!
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

boeddha

Re:Themales Gezonde Leefstijl
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2007, 09:12:40 »
We hadden ook als regel geen snoep met verjaardagen maar ouders trekken zich er gewoon niets van aan. Het is gewoon mens zeur niet zo, mijn kind is maar 1 keer per jaar jarig. Wat doe je dan? Ik laat ze nu maar 1 ding van de lading die ze krijgen opeten en de rest mee naar huis.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Themales Gezonde Leefstijl
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2007, 12:50:16 »
Soms is het dweilen met de kraan open  :(
Vegetariër, die flirt met het veganisme.