Vegatopia Forum

Is jouw diervoeder diervriendelijk?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2007, 09:55:05 »
Bij Yarrah is het biologisch!

Maar wat betreft Yarrah ben ik het eens met Kimske hierboven...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:08:39 »
Ik ook, fretten eten meestal ook kattenvoer, maar als het hoofdbestanddeel graan is worden ze echt heel erg ziek.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:16:48 »
Ik ook, fretten eten meestal ook kattenvoer, maar als het hoofdbestanddeel graan is worden ze echt heel erg ziek.

Ja, en jammer dat het speciale frettenvoer vaak van hele nare bedrijven komt :(

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:13:11 »
Op kattenplaza schrijft iemand (in een thread over Yarrah):

Als je echt diervriendelijk (dus ook katvriendelijk!) wilt voeren kun je kiezen voor Bandit, dat is kvv (rauw, gemalen vlees uit de vriezer) en het bestaat volledig uit biologische ingredienten. Ze hebben sindskort zelfs een eko keurmerk!

http://www.banditvoeding.nl/producten/diepvries_producten.html

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2007, 20:33:22 »
Hey wat goed! Maar waarom zie ik geen verkoopadressen op de site staan?

edit: nog geen verkoopadres gevonden, wel iets anders onhandigs: het zit in grote bakken (300 of 500 gram). Dat is als je kleine hondjes hebt die een afgewogen hoeveelheid voer krijgen onhandig, omdat je dan precies de juiste hoeveelheid uit een bevroren homp moet zien te krijgen. Als je een fret hebt die zoveel mag eten als ze maar wilt, maar dat is ongeveer 20 gram per dag, ook onhandig, omdat je dus gedeeltelijk moet ontdooien, een portie eruit moet halen en dan een heleboel moet weggooien. Of helemaal ontdooien en ook een heleboel weggooien.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 20:37:31 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2007, 15:38:38 »
Daar ben ik benieuwd naar! Wat geven jullie zoals aan je huisdieren? Letten jullie ook op of het getest is of niet en of het biologisch is?
Mijn ratten krijgen omnivorenbrokken, die zijn dus niet vega. Verder krijgen ze aangevuld groenten, rauwe pasta of gekookte rijst, dierenwinkel-snoepjes, fruit, kaas, ei, enzovoorts. Of het getest is of niet en of het biologisch is, houd ik geen rekening mee.
Groetjes, Antje

Odilia

Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 05 december 2007, 14:38:29 »
Ik heb mijn dieren (katten) een tijdje rauw gegeven. In het begin wilden ze het graag, later niet meer. Iams geef ik in ieder geval niet, dat is helemaal NIET diervriendelijk.
Voor de rest geef ik mijn twee oudere katten wat ze willen eten. Zijn er 15 en die eten tegenwoordig nogal moeilijk. Alles wat erin gaat is goed.

Het katje van 1 jaar krijgt Royal Canin brokken, weet eigenlijk niet of dat diervriendelijk is.



Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2007, 17:43:31 »
Mijn katten eten vers, en da's voor hunzelf erg diervriendelijk.
Mijn moeder (oma voor de katten) is zo lief geweest Ot en Sien een lekkere kerst te geven, ze gaat namelijk voor €20,- eten voor ze halen bij prooidier.nl . Sien eet volgens het barfprincipe, en voor de helft prooidiertjes. Ot eet carnibest en 's ochtends 1 kuikentje. De bestelling bestaat uit verschillende prooidiertjes (voor Sien en voor Otje om te proeven) en ook 1 bakje
Bandit . Otje is nogal een moeilijke eter, en in momenten van stress eet ze weinig tot niets.
Aangezien ze nog in de groei is en van zichzelf nogal dunnetjes en iel is, hoop ik dat ze dit goed zal eten.

In Amsterdam is het iig bij Zoo Natuurlijk aan de van Woustraat te halen.

Carnibest heeft sinds kort ook een biologische variant op de markt. Bij mijn weten is dit natuurmix voor honden. Voor katten vind ik dit zelf wat minder geschikt, door het hogere percentage granen (rijst) en groente. Hierdoor bevat een portie voor katten minder taurine. Wellicht komt er met de tijd ook biologische katten-cb in de winkels.

Als iemand nog een adresje heeft waar ik biologische muizen en gerbils kan halen (liefst omgeving A'dam), zou ik dat graag vernemen.
Alles wat ik Sientje tot nu toe aan prooitjes heb voorgezet (1dagskuikentjes, sardines, horstmakrelen) eet ze graag op. Met de kerst zal ze andere prooitjes krijgen, maar Sien lust meestal wel alles  ;)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Hetser

Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2008, 22:53:59 »

Ik heb een hond en twee katten en ik zou sowieso mijn katten nooit vegetarisch voeren, dat zit niet de aard van het beestje. Ik geef ze allemaal brokken van Prins, dat is proefdiervrij, helaas niet biologisch, maar ze doen het er erg goed op. De katten krijgen een keer per dag een klein beetje vlees uit een kuipje van Yarrah, omdat ze dat zo lekker vinden.
Mijn hondje krijgt in het weekend vers diepvriesvlees van Prins.

Ik heb ook veel goeds gehoord over Bandit, ook over Duck, maar ik ben voorzichtig met steeds ander voer geven, daar kunnen de darmen nog wel eens op reageren. Ben al blij dat het na lang kwakkelen eindelijk weer goed gaat met het darmstelsel van mijn hond.
Hoe belangrijk ik dierenwelzijn ook vindt, het moet niet ten koste gaan van de gezondheid van mijn eigen dieren (hypocriet misschien).
 

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2008, 23:04:11 »
Qua brokken is Orijen trouwens het beste, 75% vlees. De meeste brokken zitten ver onder dat percentage.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2008, 23:17:31 »
Volgens mij is deze discussie al wel eens ergens gevoerd op dit forum.  (Maar ga niet de moeite doen er achter te zoeken.)

... ik zou sowieso mijn katten nooit vegetarisch voeren, dat zit niet de aard van het beestje.

Dat vind ik altijd zo'n bijzondere redenering.  Zit het eten van voedsel uit een blikje of kuipje dan wel in het aard van het beestje?  Zitten brokjes uit een zakje-eten dan wel in het aard van het beestje? En zit het in het aard van het beestje om rund, varken, kip, vis, ... te eten.  Dien je een kat geen (levende) muizen en ratten te geven als je iets wil geven dat 'in de aard van het beestje' zit?

Hetser

Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2008, 19:26:11 »
Volgens mij is deze discussie al wel eens ergens gevoerd op dit forum.  (Maar ga niet de moeite doen er achter te zoeken.)

... ik zou sowieso mijn katten nooit vegetarisch voeren, dat zit niet de aard van het beestje.

Dat vind ik altijd zo'n bijzondere redenering.  Zit het eten van voedsel uit een blikje of kuipje dan wel in het aard van het beestje?  Zitten brokjes uit een zakje-eten dan wel in het aard van het beestje? En zit het in het aard van het beestje om rund, varken, kip, vis, ... te eten.  Dien je een kat geen (levende) muizen en ratten te geven als je iets wil geven dat 'in de aard van het beestje' zit?

Ja daar heb je opzich gelijk in. Alleen is de tegenwoordige huiskat al dusdanig gedomesticeerd dat dat niet helemaal meer op gaat.
Je kunt wel streven naar een leefomgeving zoveel mogelijk gelijk aan de natuurlijke leefomgeving, maar die is niet altijd optimaal. Mijn ene kat is zo'n schijterd dat ze zich waarschijnlijk een hoedje schrikt als haar maaltijd ineens opstaat en wegrent :)
Feit blijft dat katten wel echt dierlijke eiwitten nodig hebben.

blackblossom

Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #32 Gepost op: 15 juni 2009, 22:04:35 »
Ik heb zelf geen huisdier (kat) maar zou hem zeker biologisch voer geven als ik er eentje had. Dan heb je meteen diervriendelijk voer.

Nee.... diervriendelijker voer... diervriendelijk blijft het niet :(


Dat terzijde.. als ik een kat of hond een thuis zou bieden dan zou ik voor vegetarisch/veganistisch voer gaan. Iig proberen.

Ik ben zelf veganist maar zal mijn katten nooit vegan voeren. Ik geef mijn katten bio kattenvoer van Orijen en 1x per week blikvoer van Almo nature. Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten. Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.
Het liefst zou ik mijn katten vogeltjes, muizen en babymolletjes voeren, maar dat gaat helaas niet.
Ik vind het goed als mensen biologisch rauw vlees geven aan hun kat, maar dat wordt voor mij weer te moeilijk gezien ik al begin te kokhalzen bij de vleesafdeling in de supermarkt.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #33 Gepost op: 15 juni 2009, 22:24:24 »
Met gepaste tegenzin geven wij onze kat vlees.
Daarnaast komt het beest zelf aansjouwen met halflevende muizen en vogeltjes.
Ook insecten zijn een geliefd voedingsmiddel, dat zij zelf vangt en opeet.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #34 Gepost op: 16 juni 2009, 00:52:45 »
Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten.

De kat hoort er sowieso niet te zijn. De kat zou ook geen vlees e.d. moeten eten die jij geeft.

Citaat
Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.

Onzin natuurlijk. Tuurlijk kan de ene kat er niet mee omgaan en andere heel goed.
Maar in principe is het gewoon mogelijk.

Het enige argument tegen is dat 'vegan' niet natuurlijk is.. maar dan zit je ook met het andere voer, wat het net zo min is. Kortom.. het boeit niet wat je het dier geeft. Zolang het dier maar gezond is en blijft en niet gedwangvoert wordt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #35 Gepost op: 09 februari 2010, 02:02:57 »
Weet iemand of Orijen kattenvoer biologisch vlees bevat? Op hun website lees ik alleen een vaag lulverhaaltje over 'biologisch passend', maar ik kan er niet uit opmaken of het nu wel of niet biologisch is. Zo niet, welk kattenvoer is wel biologisch en bevat niet voornamelijk graan?
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #36 Gepost op: 09 februari 2010, 12:29:02 »
Biologisch passend slaat niet op de productie, maar op dat het past wat een kat nodig heeft. Qua brokjes bestaan er zover ik weet geen graanarme merken met gegarandeerd biologisch vlees. Met natvoer heb je b.v. Herrmans. En koekje weet vast wel iets over biologisch vers voer.

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #37 Gepost op: 11 februari 2010, 12:47:03 »
Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten.

De kat hoort er sowieso niet te zijn. De kat zou ook geen vlees e.d. moeten eten die jij geeft.

Citaat
Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.

Onzin natuurlijk. Tuurlijk kan de ene kat er niet mee omgaan en andere heel goed.
Maar in principe is het gewoon mogelijk.

Het enige argument tegen is dat 'vegan' niet natuurlijk is.. maar dan zit je ook met het andere voer, wat het net zo min is. Kortom.. het boeit niet wat je het dier geeft. Zolang het dier maar gezond is en blijft en niet gedwangvoert wordt.
"de kat hoort er niet te zijn " is een non argument...de kat is er nu eenmaal 
heb je een dier, neem de verantwoording, binnen die verantwoording valt wat mij betreft zeker een basis behoefte als voeding.

"het boeit niet wat je je dier geeft zolang het maar gezond is "  valt onder dezelfde noemer wat mij betreft
de gezondheid van een dier kan al veel langer twijfelachtig zijn voordat het dier het toont, denk hierbij aan darm en maagproblemen
op het moment dat een dier opeens halfkaal door je huis huppelt door overgevoeligheid , is de overgevoeligheid voor de voeding al veel langer aan de gang dan dat de uiterlijke kenmerken aanwezig zijn .

een kat is een carnivoor, dus moet het vlees eten
het verteringsstelsel is niet gebouwd op grotere dan incidentele hoeveelheden van groenten , fruit en granen  en het geven van een vleesvrij dieet leid tot verkorten van leven, en gezondheids problemen
... een carnivoor op groenvoer zetten is in mijn beleving dan ook simpelweg mishandeling van het dier .
je belast het systeem onnodig met stoffen welke het maar moeilijk kan verteren  wat kan leiden tot bijvoorbeeld nierfalen

ik ga mijn paard ook geen carnivoren dieet geven omdat ik groenten niet etisch vind....
daar is het beestje niet voor ontworpen  en zal het beestje dus ook niet op kunnen teren (hoewel ik voldoende voorbeelden ken van paarden die af en toe vlees snacken dmv zelf een vogel oid opeten )

dit is wel mijn mening, maar  wel gestaafd door onderzoeken , opleiding in dierhouderij en gezondheid en persoonlijke interesse in dieren.
als je een huisdier geen vlees wil voeren, neem een herbivoor... maar ga niet een carnivoor op een herbivoren dieet zetten

(ik kom nu misschien heel prekerig en betweterig over, maar dit is een persoonlijk stokpaardje van me , zeker als ik dan op een forum vol dieren en natuur lievende mensen ben ... althans, grotendeels...niet voor niets dat de meesten hier erg bewust omgaan met voeding op gezondheids maar zeer zeker ook ethische gronden....  die dieren tegennatuurlijk gaan behandelen, voeden en verzorgen ...dan kan ik me daar over opwinde, een persoonlijke overtuiging, of persoonlijke idealen, prima, maar daar mag een dier niet de dupe van worden )


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2010, 13:05:14 »
Misschien is het handig te weten dat Draek een beetje... laten we zeggen typisch is. Als je zijn bijdragen in dit draadje leest krijg je een indruk ;)

Overigens verkopen ze bij Vega-life, "de meest diervriendelijke winkel van Nederland" ook die granentroep. Ik heb gevraagd of ze op de hoogte zijn dat diverse bronnen stellen dat koolhydraten in meer dan beperkte mate niet een erg gezonde bron van voeding is voor katten en het antwoord kwam neer op 'Mijn katten vinden het lekker en doen het er goed op!'. Vega-life lijkt me dus niet een erg katvriendelijke winkel.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Is jouw diervoeder diervriendelijk?
« Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2010, 13:07:13 »
Maar er is hier niemand die zijn/haar dieren tegennatuurlijk behandelt toch? De mensen die bezwaar hebben tegen carnivore voeding, hebben geen carnivoren als huisdier.

Mijn voerleveranciers vinden het altijd grappig dat het grootste deel van hun klantenbestand zelf vegetarier is.
Supercalifragilisticexpialidocious!