Vegatopia Forum

De grote McDonalds Groenteburger draad

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote McDonalds Groenteburger draad
« Reactie #580 Gepost op: 24 januari 2010, 00:40:40 »
 ;)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #581 Gepost op: 24 januari 2010, 10:47:48 »
De zware taak, die op onze schouders rust, is het verspreiden van het vegetarisme.
Als we met zijn allen in een hutje op de hei gaan zitten, komt hiervan niets terecht.

Daarom moeten alle vegetariërs dagelijks bij McDonalds en alle andere fastfood-restaurants vragen naar vegetarische alternatieven. Ook moeten wij bij slagerijen en hotdog-verkopers vragen of ze iets vegetarisch hebben. Hun assortiment zal hierdoor worden uitgebreid met gezonde alternatieven, en weldra het weke vlees verdrijven.

Alleen zo kunnen wij ons hoger doel bereiken.
En anders kunnen we alsnog het bos in.

Ik werk voor geen enkel hoger doel. En ik moet nikske.
Maar dat 'weke vlees verdrijven' vind ik toch een geestige beeldspraak.  ;D ;)

Offline Roos

• **
  • 32
« Reactie #582 Gepost op: 25 januari 2010, 13:57:48 »
De zware taak, die op onze schouders rust, is het verspreiden van het vegetarisme.
Als we met zijn allen in een hutje op de hei gaan zitten, komt hiervan niets terecht.

Daarom moeten alle vegetariërs dagelijks bij McDonalds en alle andere fastfood-restaurants vragen naar vegetarische alternatieven. Ook moeten wij bij slagerijen en hotdog-verkopers vragen of ze iets vegetarisch hebben. Hun assortiment zal hierdoor worden uitgebreid met gezonde alternatieven, en weldra het weke vlees verdrijven.

Alleen zo kunnen wij ons hoger doel bereiken.
En anders kunnen we alsnog het bos in.

Ik ben van mening dat de zware taak die op de schouders van vegetariers rust, het ontmoedigen van het naar de macDonalds gaan in de algemeen is. Ik snap het principe van vegetarische alternatieven stimuleren, maar de macDonalds en andere multinationals, die samen verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de bio-industrie en milieuvervuiling, kunnen beter in zijn geheel geboycot worden. En dat verdienen ze ook!
Kitchen aromas aren't very homely
It's not comforting, cheery or kind
It's sizzling blood and the unholy stench of murder
-the Smit

« Reactie #583 Gepost op: 25 januari 2010, 14:10:34 »
Wil je de Albert Heyn dan ook boycotten? Ik blijf erbij dat ik het symboolpolitiek vind om McDonalds of andere 'multinationals' alleen eruit te lichten. Ik zou tenminste niet weten waarom McDonalds méér verantwoordelijk is voor het (voort)bestaan van de bio-industrie dan de gemiddelde supermarkt, of de Chinees die ik al eerder aanhaalde. Er is nou eenmaal vraag naar goedkope rotzooi, en die markt wordt gewoon bediend.

Realiseer je je overigens dat dat artikel waar je Daniëlle83 eerder naar verwees, al bijna 15 jaar oud is? [o sorry, dat was iemand anders zie ik nu.]
Ik ben benieuwd in hoeverre de praktijken van McDonalds sindsdien veranderd zijn, want ze hebben op meerdere fronten fors kritiek moeten incasseren en hun beleid daarop aan moeten passen. Denk bijvooorbeeld aan het 'supersizen', en het aanbieden van gezondere alternatieven als salades.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2010, 16:07:55 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #584 Gepost op: 25 januari 2010, 16:02:44 »
Vroeger boycotte ik MacDonalds ook. En de slager. Veel, veel later kwam ik er achter dat de grootste slager van Nederland eigenlijk AH is, die zou ik dus moeten boycotten ipv er bijna al mijn boodschappen te doen...  :-\ Ik kom nog steeds niet graag bij MD of bij de slager omdat ik er niet van hou om zo direct met vlees geconfronteerd te worden, maar ik vind het wel goed dat slagers en fastfoodzaken geconfronteerd worden met de vraag naar vegetarische producten. Ik voel me ook altijd moreel verplicht als er ergens bij een fastfood tent of bedrijfsrestaurant iets vegetarisch is, het te bestellen om een signaal te geven dat het goed voor hun zaak is dat ze het in het assortiment hebben. Ik verwacht dan zo'n discussie achterin de zaak:
"Jee, alweer een vraag om een vegoburger!"
"Ja, die dingen lopen goed he? We moeten er maar wat meer van op voorraad nemen. Misschien ook een wat prominentere plaats op het menu geven, er is zoveel vraag naar!"
"Goed plan!"
Ik blijf dromen  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #585 Gepost op: 25 januari 2010, 19:50:07 »
De Febo (fastfood) heeft zijn eigen vegakroket Vitaaltje. Maar de lokale Febo-friettent ziet het niet zitten.
Verschillende keren mijn neus gestoten. Eén keer hing er een grote advertentie voor het Vitaaltje. Dus ik naar binnen. Helaas hun voorraad Vitaaltje "was in één keer" opgekocht. Later hing de advertentie er niet meer.

http://www.vitaaltje.nl/
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #586 Gepost op: 25 januari 2010, 22:26:43 »
er was toch iets met dat vitaaltje.... iets met gelatine als bindmiddel ofzo...

edit: correctie er zat gelatine in nu niet meer volgens febo
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #587 Gepost op: 26 januari 2010, 08:38:48 »
http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1996/julaug/mcdonald.htm

Iedereen moet zelf weten waar hij eet. Mij zul je er alleen niet aantreffen.

Dit is net zoiets als zeggen dat je nooit naar Duitsland zult gaan en dan verwijzen naar een artikel over de tweede wereldoorlog.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline greet

• 2.671
« Reactie #588 Gepost op: 26 januari 2010, 09:26:46 »
http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1996/julaug/mcdonald.htm

Iedereen moet zelf weten waar hij eet. Mij zul je er alleen niet aantreffen.

Dit is net zoiets als zeggen dat je nooit naar Duitsland zult gaan en dan verwijzen naar een artikel over de tweede wereldoorlog.

Do not mention the war!
 :heehee:

« Reactie #589 Gepost op: 26 januari 2010, 20:02:33 »
Wil je de Albert Heyn dan ook boycotten? Ik blijf erbij dat ik het symboolpolitiek vind om McDonalds of andere 'multinationals' alleen eruit te lichten. Ik zou tenminste niet weten waarom McDonalds méér verantwoordelijk is voor het (voort)bestaan van de bio-industrie dan de gemiddelde supermarkt, of de Chinees die ik al eerder aanhaalde. Er is nou eenmaal vraag naar goedkope rotzooi, en die markt wordt gewoon bediend.

Hier ben ik het wel mee eens, je kunt van bedrijven niet verwachten dat ze zich heiliger dan hun klanten gaan gedragen. De vraag moet van onderaf komen.

Zelf heb ik geen behoefte om naar de McDonald's te gaan, helaas hebben vrienden dat soms wel. Dan wil ik niet altijd spelbreker zijn, dus nee: ik ga ze ook niet boycotten.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #590 Gepost op: 26 januari 2010, 21:58:39 »
Hier ben ik het wel mee eens, je kunt van bedrijven niet verwachten dat ze zich heiliger dan hun klanten gaan gedragen. De vraag moet van onderaf komen.

Zelf heb ik geen behoefte om naar de McDonald's te gaan, helaas hebben vrienden dat soms wel. Dan wil ik niet altijd spelbreker zijn, dus nee: ik ga ze ook niet boycotten.

Eens.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #591 Gepost op: 27 januari 2010, 12:47:58 »
Ik kom er niet graag, en probeer altijd wel te kijken of er een aanvaardbaar alternatief is. Ten eerste vind ik de producten niet lekker, ten tweede vind ik de hoeveelheid afval die geproduceerd wordt stuitend. Ik woon op minimaal 3 kilometer van de dichtstbijzijnde McD, en regelmatig vind ik voor mijn deur voedselverpakkingsmateriaal van dat bedrijf. Maar op zich ligt er ook wel eens een zakje van een lokale snackbar, dus dat ligt niet alleen aan McD.
Ik ben afgelopen tijd een paar keer met iemand richting zuiden gereden, die op die route altijd bij McD gaat eten. Ik heb geloof ik zo duidelijk gemaakt dat ik geen fan ben dat hij zelf tegen zijn zin met een ander idee kwam. Als compromis aten we bij een wegrestaurant van La Place. Alleszins beter verteerbaar.
Ik heb een keer (in Frankrijk, anderhalf jaar geleden) een milieuautootje van die keten zien rijden. De bestuurster van dat autootje had kennelijk als opdracht om alle McD zwerfvuil op te rapen. Ze scheurde dus door de omgeving, en elke keer als ze zwerfvuil in de berm zag liggen stopte ze om het afval aan nadere inspectie te onderwerpen. Alleen de dingen die herkenbaar van het concern waren nam ze mee. En ze scheurde er vervolgens weer vrolijk (?) vandoor.
McD doet dus wel iets aan het milieu, maar maar een heel klein beetje, en ik weet niet of ik zo blij ben met de manier waarop. Maar het argument van zwerfvuil moest bij die vestiging dus kennelijk onderuit gehaald worden.
Dat lost een heel klein deel van een groot probleem op, maar veroorzaakt weer andere vervuiling.
En ik weet niet of ze nou zo veel dieronvriendelijker zijn dan andere grote bedrijven. Alles moet bij grote bedrijven kostenefficient, en dat is als het om vlees gaat meestal niet het diervriendelijkst.
Wel iets min of meer positiefs dat ik een keertje over dat bedrijf gehoord heb, is dat ze bij de eersten waren die bij hun vrachtwagens voordat het verplicht was van wielafscherming voorzagen, ter bescherming van fietsers als die bij een dodehoekongeval betrokken zouden worden. Ik weet alleen niet of dit verhaal waar is.
Ik dwaal wel erg ver af van het onderwerp van dit topic. Sorry, maar ik wilde niet alleen maar negatief zijn over dit bedrijf.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #592 Gepost op: 27 januari 2010, 17:12:47 »
McD, en regelmatig vind ik voor mijn deur voedselverpakkingsmateriaal van dat bedrijf. Maar op zich ligt er ook wel eens een zakje van een lokale snackbar, dus dat ligt niet alleen aan McD.

Een tijdje geleden was ik getuige van een twee jongvolwassenen, die hun eten hadden gehaald vauit de auto bij de McDrive. Ze parkeerde hun auto schuin op een parkeerplaats voor twee auto's (er was volop ruimte, maar toch...). Toe ze klaar waren met eten, draaiden ze hun raampje open en lieten de restanten van hun maaltijd op de parkeerplaats van McDonalds achter.
Een paar meter naar een prullenbak lopen zou tot gevolg hebben, dat ze een paar van de zojuist verkregen caloriën zouden kwijtraken. En dat kan natuurlijk niet.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #593 Gepost op: 27 januari 2010, 21:11:51 »
Ik zag laatst nagenoeg hetzelfde. Mensen die hun Mac spulletjes uit een rijdende auto wierpen.
Maar dit ligt natuurlijk niet aan de Mac maar aan de mensen zelf.
Als het op straat gebeurd ga ik altijd heel demonstratief die spullen oppakken en zelf in de prullenbak deponeren.

Overigens denk ik dat de Mac in het geval van dat autotje meer doet aan imagobescherming dan milieubescherming. Dubel fout dus. Maar wel fijn dat het op zn minst zn eigen afval opraapt.

« Reactie #594 Gepost op: 27 januari 2010, 22:02:25 »
Het is inderdaad de hoofdverantwoordelijkheid van de klanten, al is het waarschijnlijk niet helemaal toevallig dat McDonald's juist veel van dat soort types trekt.

McDonald's doet nog best veel tegen het straatafvalprobleem in een straal rond hun eetschuren. Dat is inderdaad gewoon eigenbelang - het levert veel imagoschade op. Ik vind het niet zo erg dat het eigenbelang is, als ze het maar opruimen.

Overigens was er ook ooit eens een restaurant waa ze bij de drive-in op de verpakkingen het kenteken van de auto schreven. Dat hielp ook wonderbaarlijk goed tegen het straatafvalprobleem.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #595 Gepost op: 27 januari 2010, 22:07:34 »
Leuk initiatief. Iemand zou de Mac daarvan in moeten seinen.
Toch denk ik niet dat de Mac per se 'dat soort types' aantrekt, wel trekken ze met de Macdrive haastige klanten aan die snel even met de auto iets te eten gaan halen. Maar aso's tref je werkelijk overal.

Offline standaard

• 185
« Reactie #596 Gepost op: 29 januari 2010, 15:31:32 »
Leuk initiatief. Iemand zou de Mac daarvan in moeten seinen.
Toch denk ik niet dat de Mac per se 'dat soort types' aantrekt, wel trekken ze met de Macdrive haastige klanten aan die snel even met de auto iets te eten gaan halen. Maar aso's tref je werkelijk overal.

Is dat wel zo?

Als ik langs de MacDonalds loop zie ik veel petjes en scootertjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #597 Gepost op: 29 januari 2010, 23:47:46 »
Ja dat is zo.
Petjes en scooters zijn niet per definitie aso's natuurlijk. Het zal ook wel schelen in welke buurt je langs de Mac loopt, maar het gros is bij ons jonge gezinnetjes die een keertje met de kleine een happy meal gaan halen. Het andere deel bestaat zo ongeveer uit tieners, maar ik was ook ooit tiener en níet aso, die bestaan best hoor.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #598 Gepost op: 22 april 2010, 15:54:02 »
Waarom heeft McDonalds eigenlijk geen kaassoufflés?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #599 Gepost op: 22 april 2010, 15:59:29 »
Ik vermoed dat ze (afgezien van friet) sowieso geen dingen (willen) verkopen die je moet frituren.

Edit: hoewel.. voor de kroket hebben ze wel een uitzondering gemaakt (in Nederland). Maar goed, McDonalds is niet een snackbar.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 16:06:46 door Poek »