Vegatopia Forum

Dieren voor de slacht te koop op marktplaats

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

djones

Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Gepost op: 16 januari 2007, 20:46:02 »
Ik kwam net op het idee, te zoeken naar dieren die te tekoop worden aangeboden voor de slacht op martkplaats.
En wat trof ik aan?
Veel heel veel advertenties met aanbiedingen als: schaap te koop voor de slacht, of schapen en lammeren gezocht voor de slacht.

Ik stond werkelijk op ontploffen van woede en kon mijzelf nauwelijks beheersen om ze niet allemaal een boze E-mail te sturen.
Zo grof vind ik het, hoe dieren, onschuldig dat ze zijn worden gefotografeerd om mooi op de foto te komen, enkel om ze zo snel mogelijk naar de ''slachtbank'' te drijven!

Dit soort dingen horen niet thuis op marktplaats, als je het mij vraagt!


Wat is jullie mening hierover?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2007, 21:05:56 »
Ik zie die advertenties liever ook niet op Marktplaats, maar als ze verboden worden, worden de dieren natuurlijk wel op een andere manier verhandeld. Misschien dat het zonder dit soort handelssites moeilijker zal gaan. Ebay heeft handel in dieren wel verboden, hopelijk volgt Markplaats.

Maf: via via kwam ik terecht op een Ethiopische cadeausite waar je als Ethiopier zijnde online een schaap kon kopen voor de feestdagen. Stond er ook zo'n schattig plaatje bij...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2007, 00:16:02 »

Wat is jullie mening hierover?


negeren die advertenties, andere mensen ook stimuleren dat te negeren etc.. anders gaan mensen slacht dieren kopen, omdat ze het zielig vinden. Beter is om gewoon te mailen naar marktplaats e.d.

Een tijd terug ook eens een online actieopgezet tegen marktplaats. Ik merk wel dat ze wat verbeteringen nu hebben bedacht, maar beter is helemaal geen dieren er op.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2007, 00:17:48 »
Maf: via via kwam ik terecht op een Ethiopische cadeausite waar je als Ethiopier zijnde online een schaap kon kopen voor de feestdagen. Stond er ook zo'n schattig plaatje bij...

ja idd. Oxfam Novib doet zoiets en ook een organisatie genaamd Heifer. De laatstgenoemde is slecht met de dieren. Dieren fokken gewoon in westerse wereld en die dan verschepen naar arme landen of iets dergelijks.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2007, 14:33:35 »
ja idd. Oxfam Novib doet zoiets en ook een organisatie genaamd Heifer. De laatstgenoemde is slecht met de dieren. Dieren fokken gewoon in westerse wereld en die dan verschepen naar arme landen of iets dergelijks.

Verscheept Oxfam Novib dieren naar ontwikkelingslanden?? Ik dacht dat dat soort organisaties tegen de bio-industrie was vanwege het veevoer.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2007, 14:54:40 »
ja idd. Oxfam Novib doet zoiets en ook een organisatie genaamd Heifer. De laatstgenoemde is slecht met de dieren. Dieren fokken gewoon in westerse wereld en die dan verschepen naar arme landen of iets dergelijks.

Verscheept Oxfam Novib dieren naar ontwikkelingslanden?? Ik dacht dat dat soort organisaties tegen de bio-industrie was vanwege het veevoer.

Nee die heifer begreep ik. Oxfam Novib deed het vooral lokaal of uit omringende landen halen (hoewel dat ook vast betekent dat dieren lang in wagens reizen).

http://www.all-creatures.org/articles/heifer-info.html
http://www.satyamag.com/feb01/rosenberger.html
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2007, 14:15:03 »
Voordat ik Hippie had ben ik eens bij konijnen gaan kijken en daar stonden er ook veel bij voor de slacht.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Sonjavr

Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2007, 16:11:45 »

Wat is jullie mening hierover?


negeren die advertenties, andere mensen ook stimuleren dat te negeren etc.. anders gaan mensen slacht dieren kopen, omdat ze het zielig vinden. Beter is om gewoon te mailen naar marktplaats e.d.

Een tijd terug ook eens een online actieopgezet tegen marktplaats. Ik merk wel dat ze wat verbeteringen nu hebben bedacht, maar beter is helemaal geen dieren er op.

mmm, waarom helemaal geen dieren?
ik heb mijn  toenmalige paard ook via marktplaats gekocht
heb er geen enkel; probleem mee dat er dieren worden aangeboden....
ook niet voor de slacht
tuurlijk zou ik liever zien dat er geen dieren geslacht zouden worden

maar doordat het op marktplaats staat worden ook jan piet en truus met de neus op de feiten gedrukt  :)


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2007, 16:37:31 »
mmm, waarom helemaal geen dieren?
ik heb mijn  toenmalige paard ook via marktplaats gekocht
heb er geen enkel; probleem mee dat er dieren worden aangeboden....
ook niet voor de slacht
tuurlijk zou ik liever zien dat er geen dieren geslacht zouden worden

maar doordat het op marktplaats staat worden ook jan piet en truus met de neus op de feiten gedrukt  :)

Omdat de positieve verhalen met marktplaats in het niets vallen met de levendige broodfokhandel e.d. Door marktplaats e.d. is denk ook de broodfok groter gegroeid en kan echt iedereen de dieren makkelijker kwijt raken.

Ook mensen die hun huisdier niet meer willen na een paar weken kunnen het dier makkelijk dumpen via marktplaats. ZE gaan daardoor niet nadenken over de foute impulsaanschaf als ze het dier ook weer makkelijk kwijt kunnen zonder schuldgevoel.
Stem op de Partij voor de Dieren

beroepskok

Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2007, 03:03:49 »
Dus je hond, kat, dwerghamster of goudvis voor de slacht aanbieden is hetzelfde als je oude paard aanbieden (heeft goed leven gehad) voor slacht ipv laten inslapen... is dat ook slecht? Wij hebben zelf paarden en bieden hen aan voor slacht als ze aan het eind van hun latijn zijn, zo levert het ons nog wat op. Of is dit net zo erg als kattenvoer kopen voor je vriendelijke viervoeter...de kat, vleeseter bij uitstek?
Verkoop van slachtvee gaat voor een heel groot deel via andere wegen dan marktplaats of ebay.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2007, 08:23:38 »
ZE gaan daardoor niet nadenken over de foute impulsaanschaf als ze het dier ook weer makkelijk kwijt kunnen zonder schuldgevoel.
Maar wat nou als het dier nou een goede nieuwe eigenaar krijgt? Daar is iedereen toch bij gebaat?

Ook wat betreft de broodfok weet ik niet of ik het met je eens ben. Marktplaats maakt het misschien makkelijker voor ze om de dieren aan de man te brengen maar ik weet niet of de broodfok er nou minder van wordt als je dat verbiedt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2007, 16:40:49 »
Maar wat nou als het dier nou een goede nieuwe eigenaar krijgt? Daar is iedereen toch bij gebaat?

Er worden veel dieren opgekocht door handelaren (dierproeven) of fokkers. Plus dat als een dier impulsief is aangekocht en deze een goed tehuis krijgt hou je nog steeds mensen die niet gaan nadenken waar ze aan begonnen zijn. Als je een dier binnen no time kan kwijtraken via marktplaats nadat je impulsief hebt aangekocht denk je dan er over na volgende keer voor je aan een dier begint?

Citaat
Ook wat betreft de broodfok weet ik niet of ik het met je eens ben. Marktplaats maakt het misschien makkelijker voor ze om de dieren aan de man te brengen maar ik weet niet of de broodfok er nou minder van wordt als je dat verbiedt.

Marktplaats is voor broodfokkers echt een superhandig middel. Men moest vroeger via kranten e.d. doen, maar dat verkoopt toch minder, dan een advertentie op een drukke populaire internet site, waar je ook nog eens publiek kan trekken met een foto van een zielig diertje met oogjes die vragen erom om gekocht te worden.

Je kan iig daarmee broodfokkers dwarszitten. En ik denk persoonlijk dat er zeker een deel weinig afzet kan vinden.
Diverse broodfokkers zijn nl. alleen op marktplaats e.d. actief.

Speurders.nl heeft in het verleden al eens samengewerkt met dierenbescherming/asielen. En dat is juist een goed idee lijkt me. Een beter idee. Ebay heeft handel in dieren verboden op hun site, maar voor hun dochter marktplaats.nl hebben ze jammer genoeg dat beleid nog niet doorgevoerd. Maar dat komt omdat marktplaats.nl wel zelfstandig werkt. Een grote e-mail actie opgezet door o.a. mij heeft niet bij marktplaats gewerkt jammer genoeg.

Overigens is er ook illegale dierenhandel (en producten van dieren) op marktplaats zoals IFAW in rapport stelde.


Oja.. ik hoor ook 'dierenvrienden' die voor de fun ('leuk om mee te maken') allemaal nestjes nemen. En als je dan kritiek uit er om, dan komen ze er mee dat ze toch makkelijk kwijt te raken zjn enzo via marktplaats.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2007, 16:51:13 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

Sonjavr

Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2007, 13:41:08 »
broodfok zal lbijven bestaan , of marktplaats er nu wel of niet is
dergelijke wanpraktijken kun je helaas niet bestrijdne met een verbod op marktplaats oid
op dit moment kun je alleen nog voorlichting etc etc gaan geven

(  @beroepskok, hier hetzelfde, mocht ene paard aan zijn einde zijn en niet meer paardwaardig unne nleven , krijgen ze hier ook een enkele reis , ik verkies een goede! slager boven afspuiten )

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2007, 14:14:28 »


(  @beroepskok, hier hetzelfde, mocht ene paard aan zijn einde zijn en niet meer paardwaardig unne nleven , krijgen ze hier ook een enkele reis , ik verkies een goede! slager boven afspuiten )

 :o
Ik moet er niet aan denken. Bij mij krijgen ze een spuitje in hun eigen vertrouwde wei of stal. Niks geen gesleep naar een slachter waarbij ze er ineens alleen voor staan, met de geur van bloed om hen heen.
Paarden kosten alleen maar geld. Dan kun je beter geen paarden nemen, dan dat je nog op die paar honderd euro vd slager zit te wachten.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 14:23:06 door Hizikigrrrl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2007, 14:27:25 »
broodfok zal lbijven bestaan , of marktplaats er nu wel of niet is
dergelijke wanpraktijken kun je helaas niet bestrijdne met een verbod op marktplaats oid

Dat klopt, maar je moet het broodfokkers daarom nog niet makkelijk maken.  Dus een verbod op de verkoop van dieren op marktplaats lijkt me prima.

Er zijn bijzonder veel zaken die je niet volledig de wereld uit krijgt door bepaalde verboden, dat is nog geen reden om van alles te tolereren en geen poging te doen een bepaald fenomeen te bestrijden.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2007, 14:33:27 »
:o
Ik moet er niet aan denken. Bij mij krijgen ze een spuitje in hun eigen vertrouwde wei of stal. Niks geen gesleep naar een slachter waarbij ze er ineens alleen voor staan, met de geur van bloed om hen heen.

Als een dier uiteindelijk echt dood moet, dan vind ik het toch niet onlogisch om het vlees nog nuttig te gebruiken.  Dat de wijze waarop een dier wordt gedood natuurlijk dierwaardig moet zijn spreekt voor zich.

Spreken over 'de geur van bloed' klinkt sentimenteel heel erg mooi, maar past binnen de 'dieren voelen dat ze gaan gedood worden en worden daarom onrustig-praatjes'.  Het klinkt voor sommigen aannemelijk, maar er is niets van aan.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 14:34:10 door Ligfietsertje »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2007, 14:42:54 »
Dit is wel degelijk waar en je hoeft het niet af te doen als sentimenteel. Ik schreef niet dat ze voelen dat ze gedood worden, maar de geur levert wel degelijk stress op. De reis naar de slager en het slachthuis zelf ook.

Bovendien, als sentimenten niet mochten meespelen bij beslissingen zou het aantal vegetariers drastisch afnemen.

Of het logisch is om het vlees te gebruiken kan me geen ene reet schelen; ik laat mijn meisje met wie ik al 15 jaar (en 3 dagen) samen ben toch niet in de Hema-schappen belanden? Dan kan je ook wel je hond en konijn laten opeten. Is wel zo logisch dan, en je krijgt er ook nog wat geld voor!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2007, 14:47:23 »
Maar een slager wil een oud en op paard (want alles wat er daarvoor mis kan gaan met een paard is oplosbaar of zorgt er er voor dat het vlees niet meer in productie mag worden genomen, lijkt mij) toch helemaal niet hebben? Die zijn toch helemaal taai?

(voor de duidelijkheid: ik denk er net zo over als Hizikigrrl)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2007, 15:03:11 »
Maar een slager wil een oud en op paard (want alles wat er daarvoor mis kan gaan met een paard is oplosbaar of zorgt er er voor dat het vlees niet meer in productie mag worden genomen, lijkt mij) toch helemaal niet hebben? Die zijn toch helemaal taai?

Dat zou kunnen (van dat taai zijn), daar heb ik me nooit in verdiept.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2007, 15:16:15 »
Dit is wel degelijk waar en je hoeft het niet af te doen als sentimenteel. Ik schreef niet dat ze voelen dat ze gedood worden, maar de geur levert wel degelijk stress op. De reis naar de slager en het slachthuis zelf ook.

Dat de verplaatsing, andere geuren, ... stress opleveren, daar twijfel ik niet aan.  (Paarden zijn sowieso redelijk stressgevoelig.)  Maar of dat een verplaatsing is naar een slachthuis of naar elders maakt daarin weinig verschil.  Ik heb er mijn twijfels bij dat de dieren de geur van bloed dan ook herkennen als de geur van bloed en daar specifiek op reageren.

Bovendien, als sentimenten niet mochten meespelen bij beslissingen zou het aantal vegetariers drastisch afnemen.

Dat klopt.  Dat is er ook de oorzaak van dat het voor veel vleeseters zo makkelijk is om sommige vegetariërs op stang te jagen.  Mensen die zuiver om sentimentele redenen vegetariër zijn zouden dan ook logischerwijs moeten concluderen dat het wel eten van vlees een volkomen evenwaardige voedingskeuze is.  Sentiment is immers volkomen persoonlijk en niet-rationeel.



Of het logisch is om het vlees te gebruiken kan me geen ene reet schelen; ik laat mijn meisje met wie ik al 15 jaar (en 3 dagen) samen ben toch niet in de Hema-schappen belanden? Dan kan je ook wel je hond en konijn laten opeten. Is wel zo logisch dan, en je krijgt er ook nog wat geld voor!

Ik maak op dat vlak ook geen onderscheid tussen honden, katten, paarden, koeien, varkens, ...  Zij die dat onderscheid wel maken doen dat inderdaad zuiver op sentimentele basis.  Wat mij betreft mag dat, maar ze moeten niet proberen dat onderscheid rationeel te verdedigen en daar besluiten uit proberen te trekken die invloed hebben om anderen.  (Zo vind ik wetgeving die het eten van hondenvlees verbieden maar het eten van koeienvlees toelaten volkomen ridicuul.)

Dat jij vanuit sentimentele overwegingen nooit zal toelaten dat het vlees van je paarden voor consumptie wordt gebruikt kan ik me voorstellen.  Maar je doet alsof het onbegrijpelijk is dat men dat anderen dat wel doen, dat terwijl het rationeel gezien niet onlogischer is om een paard uiteindelijk te slachten voor vlees dan op dat te doen met een koe die daar speciaal voor gekweekt is.