Vegatopia Forum

The Truth About Food (BBC)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
The Truth About Food (BBC)
« Gepost op: 13 januari 2007, 18:27:23 »
http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/

De BBC is afgelopen donderdag met een interessant programma over voeding gestart, The Truth About Food. Het gaat over het effect dat voeding heeft op je lichaam.


Afgelopen donderdag was te zien hoe een aantal proefpersonen 12 dagen in een tentje in een dierentuin bivakkeerden, terwijl ze alleen maar rauwe groente en fruit mochten eten. Op dag 6 kregen ze als traktatie gegrillde makreel. Na 12 dagen bleek dat hun te hoge cholesterolgehalte en hun hoge bloeddruk flink waren gedaald.

Een andere test met proefpersonen probeerde uit te vinden wat beter is voor je darmen: probiotische yoghurts of 'prebiotic' foods zoals paardebloemenblaadjes, banaan, ui, prei en knoflook. Een onderzoekster bekeek dagelijks hun ontlasting om te zien of het aantal goede bacterieen in de darmen was gegroeid. Het resultaat? De paardebloemenblaadjes wonnen het glansrijk van de probiotische yooghurts.

2 Truckers die leefden op junkfood kregen enkele dagen fruit, vezelrepen en groente te eten. Bij de een duurde het normaliter ruim 40 uur voordat zijn ontbijt er weer uitkwam; na alle vezels was dit iets van 10 uur. De ander had er ook baat bij, hoewel ze het als truckers zijnde niet handig vonden dat ze nu meer naar het toilet moesten.


Kortom, een heel interessant programma. Deze aflevering ging over gezondheid, in de volgende aflevering (donderdag, BBC2, 22.00 uur) wordt o.a. bekeken wat voor effect voedsel kan hebben op je sexleven. Verder volgen er nog afleveringen over kinderen en over afslanken.

Zie ook:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1169048280&archive=&start_from=&ucat=3

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 16:37:48 door Hizikigrrrl »

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 08:38:48 »
Ik ga zeker kijken. De site is ook interessant. Bedankt voor de tip.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 13:01:36 »
Leuk! Dank voor de tip. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Elleke

Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2007, 18:46:37 »
Klinkt zeker interessant inderdaad! Ga ook maar eens een kijkje nemen, bedankt voor de tip :)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2007, 18:46:49 door Elleke »

Willemijn

Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2007, 11:58:23 »
Staat genoteerd! Leuk.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2007, 10:42:50 »
Bedankt voor de tip, Hizi, ik er gisteren naar gekeken. Het is leuk, grappig en informatief! Toch valt er bij de 'wetenschappelijke methodes' wel wat vraagtekens te zetten.

Ik was wel verbaasd over het verband tussen zuivel (of eigenlijk calcium) en vermindering pms. Ik heb juist meegekregen dat je zuivel moet mijden in je pms-periode (niet dat ik zoveel zuivel gebruik ivm lactose-intolerantie, maar toch).
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007, 10:44:33 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Willemijn

Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2007, 12:07:48 »
Nou het was inderdaad boeiend....

Vooral de test waarbij mannen een half jaar op een fruitsmoothie dieet gezet werden was leuk. Op zich niet echt opzienbarend, dat meer groente en fruit eten leidt tot beter zaad, maar leuk om te zien dat het echt werkte.
Ik vroeg me wel af hoe het zat met roken, misschien rookte die ene man wel waarbij het verslechterd was.... roken is echt killing voor je zwemmers.

Het enige wat ze er wel even uit hadden mogen laten was het experiment met de smaak van ...  :drink: :-X :pukey:

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2007, 13:53:05 »
Ik heb geprobeerd te kijken maar het heeft voor mij een enorm hoge irritatiefactor, omdat het zo nodig lollig moet zijn maar het dat voor mij niet is. Na 15 minuten tenenkrommen afgegooid. Jammer, maar aan mij niet besteed. Raar, want Brainiac enzo kijk ik heel erg graag.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2007, 17:15:10 »
Het enige wat ze er wel even uit hadden mogen laten was het experiment met de smaak van ...  :drink: :-X :pukey:

Ik vond dat ook nogal... hmpf. (Ik dacht eerst dat het nog ranziger was en dat de drie dames alledrie de samples moesten proeven. ::) )

Met die smoothies was inderdaad interessant.

Maar wat Piek zegt, of de onderzoeken nou echt zo wetenschappelijk waren... En ik had een onderzoek naar calcium van een andere afkomst interessanter gevonden, omdat ik ook wel eens iets gelezen heb over het mijden van alcohol.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2007, 16:35:48 »
Na de eerste uitzending is de verkoop van knoflook in de UK gestegen met 32%. In die aflevering werden mannen met erectieproblemen behandeld met heel veel knoflook en dat leek te werken.

Bron: NOS teletekst

http://lifestyle.aol.co.uk/health/aphrodisiac-claims-send-garlic-sales-soaring/article/20070111170109990047
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 16:37:18 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2007, 16:37:18 »
:heehee:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2007, 16:41:25 »
10 Jaar geleden werd je vreemd aangekeken als je een aubergine kocht (met dank aan Menno Buch, nog te zien op YouTube), nu kun je giegelen als een man knoflook in zijn mandje heeft :devil:.

mjets

Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2007, 15:50:40 »
Ik stapte er per ongeluk bij de 4e aflevering in... over eten en kids... zo leuk... zo vanzelfsprekende resultaten... Heerlijk die Engelse humor en opzet. Helemaal na de aflevering over het afvallen.
Ik ben alles op een luie middag gaan kijken op hun website (ook de komende uitzending is al te zien.. ) Zo ben ik al de nodige tomatenpuree aan het inslaan....
ERG ERG ERG leerzaam en OLE voor de veggies :wortel: :wortel: :wortel:! Die komen er wel heel glansrijk uit iedere aflevering!
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 15:52:51 door mjets »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2007, 19:42:01 »
Ik vind het echt een superleuk programma. Sam, als je het niet meer kijkt door die man in aflevering twee: er is elke keer een nieuwe hoofdpersoon.

Er komen echt zo veel proefjes in voor waarvan de vraag al heel lang in mijn hoofd zit.

Thanks, Hiziki. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2007, 20:50:48 »
 :D

Ik heb het de afgelopen weken gemist, maar ik zal de schade braaf gaan inhalen op hun site!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2007, 20:56:32 »
Ik vond vooral de laatste twee afleveringen fascinerend.

Het is gewoon mijn moeders schuld dat ik zo'n snoepkont ben! :D


(Ze deden een proef in een schoolklas, waarbij ze twee schalen neerzetten met voedsel dat de kinderen uit de klas even lekker vonden. Toen mochten ze elke keer in de pauze wel uit de schaal met mango eten, maar pas na tien minuten oid uit de schaal met rozijnen. Na een week vonden bijna alle kinderen rozijnen veel lekkerder dan gedroogde mango.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2007, 17:49:16 »
Ik blijf het jammer vinden dat mijn Engels niet zo goed meer is en ik dan weinig geduld op kan brengen voor zo'n programma. Daarbij heb ik geen tv gids en vergeet ik altijd wanneer iets op tv komt. www.uitzendinggemist.nl is voor mij een uitkomst. Maar ja dan gaat het zoals nu bij een Engels programma mis ;)
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Harry

Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2007, 18:41:39 »
Misschien helpt het je als je de Engelse ondertitels op pagina 888 van teletekst aanzet.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2007, 20:05:59 »
Na de eerste uitzending is de verkoop van knoflook in de UK gestegen met 32%
Overgewicht doet toch ook slechte dingen t.a.v.? En er is meer. Tot relatietherapie aan toe. Knoflook kopen is misschien de minste moeite...Zei men nog iets t.a.v. vegetarisme en potentie en/of libido?
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:The Truth About Food (BBC)
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2007, 08:00:28 »
Komende week is er een proef met vegetariërs die weer vlees gaan eten na een aantal jaar...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call