Vegatopia Forum

Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Gepost op: 13 januari 2007, 16:22:08 »
Er zijn hier een aantal mensen die door hun ouders van jongs af aan vegetarisch opgevoed zijn. Het lijkt me leuk om hun positieve en negatieve ervaringen hier te plaatsen.

Hoe pakten je ouders het aan? 100% vegetarisch of thuis wel en bij oma niet? En werd je ermee gepest? Wat kreeg jij op een feestje als alle andere kinderen een frikandel oid kregen?

Misschien kunnen ook vega-ouders die nu vega-kids in de schoolgaande leeftijd hebben hier schrijven wat hun kinderen ervan vinden.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2007, 19:21:10 door Hizikigrrrl »

Ivy

Re:Opgegroeid als vegetarier
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 18:39:56 »
ik ben dus als vegetariër opgevoed.
Hoe mn ouders daar precies over dachten weet ik niet, zij waren in hun studenten tijd vegetariërs geworden, allebei dus logisch dat je dan altijd vega eet thuis.

Bij familie en vrienden was het toen ik klein was anders. Daar at ik wel een worstje bij, logeren bij familie op de boerderij hoorde gehakt bij. Wat ik erg lekker vond. En bij opa en oma plakjes leverworst.
Ik weet niet wanneer dat veranderd is, misschien toen ik in mn tiener jaren kwam ofzo.. maar op een gegeven moment ben ik echt overal vegetarisch gaan eten.

Ik heb nooit als negatief ervaren iig. Ben er nu ook nog erg blij mee. Ook toen ik klein was heb ik niks van de buitenwereld gemerkt dat die er raar op reageerde. het ging allemaal natuurlijk. Ook wel makkelijk dat ik nooit veel gezeur heb gehad dat je opeens vegetariër wordt en dat je omgeving er dan aan moet wennen..
ik ben het altijd geweest dus iedereen vind het normaal.. Dat geld dan iig voor degenen die ik mn hele leven al ken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Opgegroeid als vegetarier
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 22:39:18 »
Hoe pakten je ouders het aan?

Nou, die waren dus al veggie en ik dus ook. We aten thuis altijd heel lekker. We gingen ook wel eens sjiek uit eten en dan aten we dus allemaal veggie, ging prima.
Als we op vakantie waren regelden mijn ouders ook altijd lekker veggie eten.

Citaat
100% vegetarisch of thuis wel en bij oma niet?

nee altijd helemaal veggie

Citaat
En werd je ermee gepest?
Nee dat geloof ik niet. Vriendinnetjes kwamen altijd wel graag eten. Er zal vast wel eens iemand een grapje over hebben gemaakt maar gepest werd ik er niet mee.

Citaat
Wat kreeg jij op een feestje als alle andere kinderen een frikandel oid kregen?

Op feestjes kreeg je altijd friet en knakworst herinner ik me. Ik dan dus geen knakworst maar ik vond dat maar vaag ruiken dus ik was al lang blij dat ik alleen friet had. En mayo mmmm. En ik herinner me ook nog dat er een keer spiesjes blikananas met worst werd uitgedeeld, hoe jaren 80, en dat een moeder dacht dat een worstje voor een keer geen kwaad kon, maar dat heb ik dus niet genomen. Mijn moeder regelde altijd wel dat andere moeders wisten wat ik wel en niet at.
En op schoolkamp waren er allemaal veggieburgers voor mij die in een apart pannetje werden gebakken.
We hebben op een feestje bij mij thuis nog eens een keer met alle kinderen een hilarische do-it-yourself-sla-contest gehouden en we hebben aan allemaal jongetjes wel eens een keer Vetara kroketten geserveerd die ze erg lekker vonden.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2007, 22:41:45 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2007, 12:34:10 »
Ik ben altijd zo benieuwd dat als je opgegroeid bent zonder ooit vlees of vis te hebben gegeten, en je eet het dan ooit eens voor het eerst (per ongeluk of omdat je het toch eens wilt proberen ofzo) hoe je lichaam daar dan op reageert.
Kun je vlees dan uberhaupt verteren, krijg je buikpijn of zelfs een allergische reactie of kun je het zonder problemen eten ?


Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2007, 14:17:53 »
Kun je vlees dan uberhaupt verteren, krijg je buikpijn of zelfs een allergische reactie of kun je het zonder problemen eten ?

Vlees is een relatief makkelijk verteerbare 'stof', omdat er geen vezels (cellulose) in zitten. Je hebt ook geen speciale enzymen nodig om het te verteren (in tegenstelling tot bv. lactose, wat in melk zit) waardoor je dus niet intolerant ervoor kan worden.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2007, 01:24:07 »
Mijn ouders zijn in de jaren dertig van de vorige eeuw vegetarier geworden. In de oorlog vleesbonnen geruild voor aardappelen etc. Ze hebben zeven kinderen op de wereld gezet, waarvan er slechts 1 echt vlees is gaan eten. Ik dus niet. Nimmer vlees geproefd. Ik zal best wel geplaagd zijn, maar daar word je hard van.
Mijn gezin, vrouw en twee kinderen zijn ook vegetarier. Schoonouders (flink op leeftijd) en een paar zwagers zijn dankzij mijn vrouw dertig jaar geleden vegetarier geworden. Ze zagen gelijk de redelijkheid hiervan in. Nimmer een probleem of reden voor twijfel. Op familiefeestjes is vaak de helft vegetiel en geen probleem. Nooit moelijke discussies of rare opmerkingen. Mijn vrouw was al vegetarier toen ik haar leerde kennen, dus ik heb haar niets opgelegd. Tja, wat wil je nog meer...?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2007, 20:42:59 »
Dat is wel heel bijzonder: in de jaren dertig in Nederland. Waren ze bij een bepaalde religie of richting? En hadden zij het niet heel moeilijk. Ik heb zelf nog net wat van het laatste 'echte' restje anti-houding meegekregen en mede daardoor veel respect voor de pioniers. Het was niet echt vervelend, maar wel regelmatig ter verantwoording worden geroepen. En mijn ouders dachten dat ik ziek zou worden; in mijn milieu was er geen ander. Het was totaal onbekend.
Kreeg al gauw gezelschap van een (school)vriend en toen waren er dus 2  :)
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2007, 20:43:40 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2007, 00:19:07 »
Kun je vlees dan uberhaupt verteren, krijg je buikpijn of zelfs een allergische reactie of kun je het zonder problemen eten ?

Vlees is een relatief makkelijk verteerbare 'stof', omdat er geen vezels (cellulose) in zitten. Je hebt ook geen speciale enzymen nodig om het te verteren (in tegenstelling tot bv. lactose, wat in melk zit) waardoor je dus niet intolerant ervoor kan worden.

Goh, ik hoor van mijn broer andere verhalen. Hij at thuis vega en als hij dan een keertje bij mijn ouders at, at hij wel vlees, maar had daar dan snel last van. (buikpijn)
En mijn dochter van 8 die nu zo'n 2 jaar vega is, zegt hetzelfde. Die enkele keer dat ze vlees at kreeg ze buikpijn. Is dat dan psychisch? Ze heeft geen last van visoliepillen die ze af en toe neemt.

En in mijn studententijd was een jongen die volledig vega opgevoed was die zei dat hij geen vlees kon verteren. Daar werd hij erg ziek van.

Ik kan me daar toch wel wat bij voorstellen hoor.

Groetjes, Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2007, 12:15:18 »
Ik dacht dat je er wel bepaalde enzymen voor nodig had, net als bij melk.



Of misschien ligt het aan de combinatie van veel eiwitten met veel vet?
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2007, 12:17:12 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2007, 19:18:00 »
Vlees is toch zwaar verteerbaar. Is dacht ik veel langer in je darmen dan plantaardig o.h.a. Wij hebben duidelijk darmen voor minder vlees dan men doorgaans gebruikt, qua lengte o.a. Zoiets heb ik begrepen jaren her.
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2007, 19:21:56 »
Vlees is moeilijk verteerbaar door de hoeveelheid eiwitten dacht ik. Tenminste, je maag moet veel maagzuur aanmaken om vlees te verteren.

En het is toch juist zo dat als het uit je maag in je darmen komt, dat het al grotendeels verteerd is en dan nog een te lange weg af moet leggen voor het eruit is?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2007, 20:10:50 »
Ik weet er niet zoveel van maar vlees blijft inderdaad veel langer in je darmen zitten, daardoor begint het ook te rotten voordat het er weer uit komt. Vandaar ook dat sommige mensen na het eten van vega voedsel snel weer trek krijgen!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2007, 20:18:27 »
Nee, hoe snel je trek krijgt heeft er mee te maken in hoeverre je maag 'opgerekt' wordt. En omdat je maag lang over vlees doet, heb je daarom waarschijnlijk minder snel honger. Denk ik.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2007, 18:59:21 »
Dat is wel heel bijzonder: in de jaren dertig in Nederland. Waren ze bij een bepaalde religie of richting? En hadden zij het niet heel moeilijk. [/size]
Bij mijn weten hadden ze het niet moeilijk, zelfs niet in de oorlog. Ze kregen gezond eten door vleesbonnen te ruilen. Ze maakten geen deel uit van een religie of sekte. Gewoon een gezond alternatief voor die tijd.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2007, 20:14:08 »
Ook van de site van het voedingscentrum:

Voor het gewicht maakt het geen verschil welke voedingsstoffen de calorieën leveren: elke calorie telt. Wel hebben ze ieder een eigen invloed op het mechanisme van honger en verzadiging en behandelt het lichaam ze verschillend. Zo geeft vet niet zo snel een verzadigd gevoel, maar verzadigt het wel voor lange tijd. Verder gebruikt het lichaam in eerste instantie koolhydraten als energiebron. Alcohol wordt zo snel mogelijk verbrand. Voedingsvezels - die voorkomen in groente, fruit en graanproducten - leveren geen energie (calorieën), maar zorgen wel voor een verzadigd gevoel.


En weer terug on topic...

Ik ben niet geboren als vegetariër maar wel vegetarisch sinds mijn 6e jaar. Ik kan me weinig herinneren van het concept "vlees" behalve de smaak van rookvlees en gebakken bacon die ik nog wel eens bij oma at. Mijn moeder heeft er nooit een probleem van gemaakt als ik iets met vlees wilde eten. Zij vertelde wat het was en ik mocht zelf kiezen.
Ik heb me ook nooit een buitenstaander gevoeld, in de omgeving waar ik opgroeide was vegetarisch eten gewoon en ouders van vriend(innet)jes zorgden altijd voor een eitje of een kaasplak. Ik herinner me eigenlijk alleen resprect en belangstelling ook toen ik besloot veganistisch te gaan puberen .
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

kimmie

Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2007, 13:37:15 »
hallo allemaal, Ik ben vanaf mijn 8e vegetarisch, en ik moet zeggen dat ik er niks aan mis. Ik ben vegetarisch geworden omdat ik het onnodig vindt om dieren te doden. Ik raad mensen echt aan om vegetarisch te worden, of in ieder geval een paar dagen in de week, er zijn veel vleesvervangende producten. Er is voor iedereen wel wat!!

Sigurd

Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2007, 18:10:15 »
ik ben altijd vegetariër geweest, en ik heb nog nooit vlees gegeten (ook niet geproefd) mijn ouders waren vegetariërs en mijn ene oma trouwens ook :D
de andere niet, maar die houd er wel rekening mee.
Ik denk dat het wel anders is, dan niet vegetarisch opgevoed worden. Tegenwoordig is het wat normaler, maar ik ben er weleens mee gepest.

Ik werd trouwens wel om meer dingen gepest, en dat kon me niet zo bezighouden. Later, toen ik 10 was ben ik naar het speciaal onderwijs gegaan (niet voor vegetariërs hoor) (Ik heb Asperger) werd het minder.

Ik denk dat ik er wel veel bewuster door ben geworden, bewuster doel ik op me beseffen wat voor impact ons leven heeft op onze wereld.

(het helpt ook wel dat ons gezin behoorlijk "alternatief" was...de eeuwige jaren '70?)


storywriter.raven

Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2008, 15:44:16 »
Om heel eerlijk te zijn, ik ben nog steeds aan het opgroeien dus echt erover meepraten kan ik niet. Wel kan ik zeggen hoe het voelt om nu vegetariër te zijn, temidden van allemaal mensen die dagelijks bijna even de snackbar of McDonalds binnenwippen.

En als ik echt eerlijk moet zijn, ik ben gewoon een buitenbeentje, maar niet de enige vegetariër in mijn klas. In groep 8 geloofden ze niet dat ik vegetariër geworden was omdat ik macaroni had gegeten(volgens hen). Ze hebben me er regelmatig mee geïrriteerd/gepest dat ik besloot om het voor mezelf te houden.

Redenen voor mij om vegetariër te worden zijn niet alleen dat het diervriendelijker zou zijn. Ik heb bijna dezelfde ziektes die mijn moeder ook had gekregen, en dus delen we veel dingen. Zo hebben we allbei een scheur(tje) in ons middenrif, wat voor redelijk veel kramp en pijn zorgt als we iets eten dat we minder goed kunnen verteren. Zo kon ik niet goed tegen bepaalde soorten vlees, voornamelijk varkensvlees, rundvlees en paling of haring. Ook hadden we er last van als we ei, melk of (heel vreemd) aardbeien gegeten hadden.
Daarnaast, mijn ouders zijn zevendedags adventisten, en die eten vanuit hun geloofstandpunt alleen kosjer, dus geen varkensvlees, geen garnalen, geen paardenvlees, geen insekten en nog een paar dingen. Nu eten mijn ouders nauwelijks meer vlees, alleen willen ze in een restaurant nog wel eens kip bestellen(terwijl ik het met een zielig bordje patat moet doen..)

Mijn besluit om vegetariër te worden stond vanaf dat moment al vast, ik werd gewoon gek van de krampen en pijn, en met mijn vroegtijdig puberaal gedrag(ik was 8 jaar) haalde ik alle stukjes spek(en ander vlees) uit mijn eten en gooide het op het bord van mijn vader. Die vond het wel grappig.

Vaak sta ik nu in de keuken om vegetarische gerechten klaar te maken. Mijn moeder haalt bij verschillende supermarkten vegetarische schijfen(Javaanse schijf, Cordon Blue, Groenteburger) die ik in olijfolie braad. Waarom? Geen idee..

Het is soms wel lastig als iemand je uit eten neemt, omdat niet elk restaurant echte vegetarische gerechten heeft, en als ze die al hebben, ze niet altijd even lekker zijn. Maar voor de rest mis ik nauwelijks iets, ik heb zelf koken altijd al leuker gevonden.

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2008, 14:52:54 »
Wat een leuk onderwerp dit, en echt leuk om al die verhalen te lezen!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Opgegroeid als vegetarier: Hoe is dat?
« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2008, 16:44:06 »
Zijn er eigenlijk mensen op vegatopia die op dit moment hun kleine kindjes als vegetarier opvoeden?