Vegatopia Forum

Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilse

Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Gepost op: 10 januari 2007, 17:38:48 »
Ik ben een geboren vegetariër en heb een vriend die erg van vlees houdt. We hebben het wel eens over de opvoeding van onze toekomstige kinderen gehad en eindigden altijd met een flinke ruzie. Ik wil ze vegetarisch opvoeden en hij niet.
Heeft iemand ervaring met deze situatie?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2007, 17:41:52 »
Waarom wil hij ze niet vegetarisch opvoeden en jij wel?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Ilse

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2007, 17:53:07 »
Hij wil ze niet vegetarisch opvoeden omdat hij ze vrij in hun keuzes wil laten.

Het is heel moeilijk om op te schrijven waarom ik ze wel vegetarisch op wil voeden. Ik weet precies waarom maar om het over te laten komen zoals ik bedoel ik moeilijk.
Het komt erop neer dat ik ze gewoon geen vlees kan laten eten. Dat vind ik vies en eng.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2007, 18:05:35 »
Hoi Ilse, er is ook een deel van het forum speciaal over vegetarisme en kinderen, misschien kun je daar ook even kijken? Daar vind je in ieder geval veel informatie over het feit dat je kinderen in ieder geval gezond op kunt laten groeien met vegetarische voeding.

Over die keuze: die mogen de kinderen toch zelf maken als ze ouder zijn? Of een jaar of 12 ofzo? Waarom zou het wel keuzevrijheid zijn om ze vlees te geven terwijl ze er niet zelf voor hebben gekozen, en geen keuzevrijheid om ze dat pas te geven op het moment dat ze er bewust voor kunnen kiezen?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2007, 18:06:51 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Ilse

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2007, 18:27:16 »
Dat kinderen gezond vegetarisch opgevoed kunnen worden weet ik maar al te goed, ik ben zelf een trots voorbeeld!

Ik vind ook dat je ze een keuze oplegt als je ze wel met vlees opvoedt. Maar in zijn ogen is vlees eten normaal omdat de meeste mensen dit doen. Hij vindt dat als je afwijkt van wat normaal is je ze een keuze oplegt.

Daarnaast wil hij het de kinderen niet moeilijk maken, het is soms best lastig als je ergens gaat eten als je vegetarier bent.

Aiko

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2007, 19:54:39 »
Ik voorzie een compromie; bij buitenshuis eten een carnariër, bij binnenshuis eten een vegetariër. En laat de dreumes zelf maar een keuze maken vanaf een bepaalde leeftijd.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2007, 20:31:16 »
Zeg Hizikigrrrrl kun je volgende keer even wachten met dit bericht verplaatsen totdat ik mijn antwoord heb gepost. Nou probeer ik het voor de 3e keer. :screams:

(en ik maar denken dat ik iets fout deed  ::))

Maarruh, ik denk dat je ze één keer in de week vlees kunt laten eten. Dan heeft mama gelijk haar stap-/sport-/vriendinnenavond  :O
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2007, 21:13:25 »
Zeg Hizikigrrrrl kun je volgende keer even wachten met dit bericht verplaatsen totdat ik mijn antwoord heb gepost. Nou probeer ik het voor de 3e keer. :screams:

Sowwy!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2007, 12:17:44 »
Mijn man en ik hebben nog geen kinderen, maar als die er zouden komen gaan we ze wel vegetarisch opvoeden. Ondanks dat mijn man wel vlees eet.
Hij staat namelijk wel achter een antal van mijn beweegredenen om vegetarisch te eten. Zo eet hij alleen maar biologisch vlees. Hij weet ook wel dat je als vegetariër niet ongezond hoeft te leven, vaak juist gezonder, dus qua gezondheid is er niks op tegen.
En aangezien je als ouders het beste voor je kind wilt zou ik beginnen met vegetarisch eten, goede voorlichting en je eigen redenen uitdragen. Als mijn kind op 4 jarige leeftijd toch ook graag een plakje worst wilt, dan mag dat, maar wel biologisch.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Ivy

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2007, 18:19:02 »
Ik ben zelf ook "geboren vegetariër" en mijn vriend eet ook vlees.
Wij hebben het er nooit heel erg over gehad, maar zelf wil ik de keuze vrij houden.
Als ze met pappa mee willen eten goed, naturlijk liever samen met mamma.. ghi.. maar ik vind wel dat ze het zelf mogen weten.

Als ze nog echt klein zijn dan eten ze wel gewoon vegetarisch vind ik. Ik ga ze niet vieze olvarit potjes met gepureerd vlees geven.
Maar ik denk dat ze op een gegeven moment wel nieuwsgierig worden naar het vlees dat je partner eet..

pietstra

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2007, 16:02:43 »
Ik ben nu 17 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik ben vega en mijn man niet...
Ja en hoe we dat gaan doen? Eigenlijk net als nu, doordeweeks eten man- en kindlief mee met de vegapot. Als we ergens heen gaan, uit eten ed. kan het vlees zijn of vega.
Wanneer we patat eten thuis neem  ik een vegadel en manlief een frikandel.
Eigenlijk wil ik mijn kind niets opdringen, ik neem aan dat hij/zij na een bepaalde periode zelf een voorkeur gaat ontwikkelen. Het is een eigen keuze!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007, 16:07:22 door pietstra »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2007, 01:58:39 »
Het is een eigen keuze!
Nu ben ik natuurlijk geen ervaringsdeskundige, maar ik zou het heel belangrijk vinden om mijn kinderen juist wel vegetarisch op te voeden, ook al at de vader vlees. Natuurlijk is wel of niet vega eten voor ieder volwassen mens een eigen keus, maar ik denk dat je als ouders actief moet werken aan de normen en waarden en het geweten van je kind en het lijkt me daarom erg vreemd om ze wel vlees te laten eten. Ik vind het fout, net zoals ik stelen fout vind, dingen expres stuk maken, afval op de grond gooien etc, en het lijkt mij dat ik fout gedrag juist zou willen voorkomen.

Maargoed, als de vader vlees eet, is het natuurlijk wel moeilijk om te zeggen dat vlees eten gewoon heel erg fout is, ook al voel ik het zo, maar dat papa dat niet vind en het dus wel eet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Annemarie

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2007, 16:25:26 »
Mijn man en vader van onze kinderen eet af en toe vlees, ligt er maar net aan waar en bij wie hij eet, ik maak het namelijk thuis voor niemand klaar.
Zelf ben ik een verstokte vegetarier en mijn kinderen ook.
Ja, dat beslis ik voor ze. Als ze groot genoeg zijn en de vleeshandel en bi0industrie kennen en toch beslissen om vlees te eten, dan pas is dat hun eigen keuze. Nu nog niet, daar zijn ze te klein voor.
 
Verder hadden wij in het begin van onze relatie ook deze issue.
Ik weiger pertnintent voor wie dan ook vlees te koken en als jouw manlief wil dat jouw kinderen vlees eten kun je om te beginnen bioloigisch vlees is huis halen en hem dan zelf klaar laten maken, als hij het dan nog steeds zo graag wil.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2007, 23:27:20 »
Mijn kinderen waren al op een leeftijd dat ze hun eigen keuzes maakten. Toen mijn jongste dochter (10 jaar), ongeveer een jaar geleden aangaf dat ze vegetarier wilde worden, volgden mijn andere twee kinderen ook en ook mijn vriendin.
 :D
Het was wel even geduld hebben.
Veganist zullen wel niet zo snel worden, daar zijn ze duidelijk niet echt mee bezig.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2007, 09:45:24 »
Hij wil ze niet vegetarisch opvoeden omdat hij ze vrij in hun keuzes wil laten.

Dus ook wat betreft geloof, hoe laat ze naar bed gaan, hoe laat ze gaan thuiskomen van uitgaan, enzovoorts?
Er zijn zoveel keuzes die ouders voor kinderen maken. Zoveel waarden en ook normen die je je kind meegeeft met opvoeden.
Je kan een baby nu eenmaal nog niet zelf zulke keuzes laten maken ,die maak jij en dat lijkt me heel gezond. Als je kind op een leeftijd komt dat hij/zij beseft het anders te willen, dan kun je er open voor staan.
Bovendien is wel vlees net zo goed een keuze als geen vlees.

Blommetje

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2007, 23:09:36 »
Ik heb er zelf helaas geen ervaring mee, ik was nog geen vegetariër toen mijn kinderen klein waren. Inmiddels volg ik een opleiding in de natuurvoeding en tot en met hun 7e levensjaar hebben kinderen geen vlees nodig. Varkensvlees is zelfs af te raden en als je begint met vlees zou je het beste kunnen beginnen met kip en vis.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2007, 09:03:36 »
Na hun zevende jaar hebben kinderen ook geen vlees nodig gelukkig  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Blommetje

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2007, 10:45:23 »
Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt. Het is in feite tot en met het zevende jaar beter om kinderen geen vlees te geven. Daarna is het uiteraard ook niet nodig. Ik wilde het zeggen om aan te geven dat veel vleeseters denken dat kinderen de eiwitten uit vlees echt nodig hebben voor de groei en dat je ze tekort doet door ze geen vlees te geven. Dat is dus niet zo, net als het feit dat er geen noodzaak is na de zoogperiode om melk te drinken.

stray_cat

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2007, 22:15:09 »
what is really important to breastfeed your child at least 2 years (UNICEF and WHO recommend that for all kids, not just vegetarian), to give to your child well balanced meal and there's not a problem to raise vegetarian or vegan child

we started with idea to have vegetarian child, but he is eating so bad that we needed to start with meat and he is also getting fish, but i still have hope that one day he will eat vegetarian way

is it OK to recommend some books about how to feed vegetarian children?


Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2007, 09:38:55 »
ik heb een stiefdochter van 5 jaar die echt alléén maar vis, vlees en zuivel lust... het is een schat van een kind maar dat vind ik dus wel eens een beetje vervelend....
 :-\