Vegatopia Forum

Als ze het vlees eruit vissen en weggooien

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Gepost op: 08 januari 2007, 13:21:09 »

Sinds ik vegetariër ben stuit ik steeds vaker op het volgende:

- Als ik op school een tosti bestel, wordt de ham er tussenuit gevist en weggegooid. Ik krijg dan weliswaar een vleesloze tosti, maar er is als nog vlees voor gebruikt (tosti's worden hier gemaakt van voorverpakte broodjes).

- Als ik een pizza hawaii bestel, krijg ik een pizza waar het vlees van af is gepulkt. Dat vlees wordt dan weggegooid. Zelfde verhaal dus.

- Als je bij McDonald's een tonijnsalade bestelt zonder tonijn (maar mèt maïs, ei en olijven) krijg je die wel, maar wordt 'achter de schermen' die tonijn in de prullenbak gekiept.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik weet dat dit iets is waar iedereen zijn eigen mening over heeft en er op zijn eigen manier mee om gaat, maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar. Tosti's op school en tonijnsalade bij de Mac (kipsalades zonder kip zijn daar overigens wel okee) bestel ik niet meer, als ik pizza bestel vraag ik of ze een aparte pizza voor me willen maken ipv alleen de ham van een bestaande pizza af te vegen.

Aan de ene kant wens ik soms dat ik dit niet wist, dat zou me een hoop gedoe besparen. Het maakt me ook kwaad dat horecabedrijven denken dat producten vegetarisch zijn als je het vlees in de prullenbak gooit in plaats van op de pizza. Het dier is er alsnog voor gedood en verkocht. Soms denk ik dan: 'dan maakt het ook niet uit dat ik vegetariër ben, dan kan ik het net zo goed wèl opeten, anders gooien ze het toch maar weg.'
 
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2007, 13:29:50 »
producten bestellen die vers gemaakt zijn en geen standaard gerechten nemen waar ze dan de vlees eruit plukken?

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2007, 13:46:02 »
Ik bedoel echt als je pizza gaat bestellen of op school (of op je werk of ergens in de stad) een broodje gaat eten. Dus als je al de keus hebt gemaakt voor 'prefab-voedsel'.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2007, 14:12:42 »
Dan zeg je toch dat je dat niet wilt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2007, 14:14:30 »
Ik herken je probleem echt helemaal niet. Broodjes, pizza's, salades e.d. kun je overal wel gewoon in een vegetarische versie krijgen, mocht dat ergens niet het geval zijn, dan ga ik gewoon weg en kom ik nooit meer terug.

Hier is het zo dat als je een pizza bestelt, de pizza altijd vers gemaakt wordt en dat dus alles vega gemaakt kan worden, maar er zijn ook vega pizza's.
Niet alle belegde broodjes worden vers gemaakt, maar ik ben nog nooit een plek tegengekomen waar er helemaal geen vega broodje was.

Toen ik nog op school zat, waren daar ook vega broodjes, en de tosti's werden vers gemaakt (niet dat ik die wilde hebben, maar dat is omdat er vaak meer tosti's tegelijk in zo'n apparaat passen, en vlees dat heet wordt nog wel eens vet wil gaan lekken).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2007, 14:14:43 »
Ik bedoel echt als je pizza gaat bestellen of op school (of op je werk of ergens in de stad) een broodje gaat eten. Dus als je al de keus hebt gemaakt voor 'prefab-voedsel'.

Als ik pizza eet, dan eet ik het niet bij pizzeria's waar ze die pizza pas maken nadat ik besteld heb (waar doen ze dat dan, wat jij zegt?). En verder maak ik eigenlijk vrij weinig de keuze voor prefab-voedsel. Ik zorg dat ik altijd mijn eigen eten bij me heb of ik haal het waar ze dat soort rare dingen niet doen. Eigenlijk nooit last mee gehad.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2007, 14:38:52 »
Ik koop ook nooit voorgefabriceerd voedsel, juist omdat ik wil voorkomen dat ik vraag creëer naar dieronvriendelijk voedsel. Ik neem ook liever mijn eigen eten mee.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2007, 14:49:44 »
Dan zeg je toch dat je dat niet wilt.

Doe ik ook. En dat jullie dit probleem niet zo hebben... tja, het komt ook (denk ik) doordat dit iets is waar ik vooralsnog niet echt bij heb stilgestaan. Sorry.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2007, 17:25:50 »
Je hoeft je nergens voor te verontschuldigen hoor :-*
Ik ben ook ooit begonnen met laks vegetarisme, omdat ik er nog niet zo bij stil stond hoeveel zooi er eigenlijk in je eten zit.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Online Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2007, 18:07:40 »
Als ze in de horeca waar ik ben geen kaastosti's hebben, bestel ik geen tosti, maar een bakje nootjes ofzo. Ik eet nooit prefab pizza tenzij het een vegetarische prefab pizza is, anders bestel ik wel een broodje kaas ofzo. McDonalds salade idem dito, dan neem ik een garden salad of een patatje. In geen geval bestel ik iets waar ooit vlees op of aan heeft gezeten. Alleen de smaak al van een tosti waar ham tussen heeft gezeten  :pukey:
Ik stuurde een uitsmijter waar per ongeluk ham op was gedaan ook terug naar de keuken met het bericht dat ik een versgemaakte uitsmijter wilde en niet eentje waar de ham van afgepeuterd was. Tot plaatsvervangende schaamte van mensen die bij me aan tafel zaten :-[
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Miriam

Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2007, 17:04:23 »

- Als je bij McDonald's een tonijnsalade bestelt zonder tonijn (maar mèt maïs, ei en olijven) krijg je die wel, maar wordt 'achter de schermen' die tonijn in de prullenbak gekiept.


Dat komt omdat de ingredienten voor de salade (mais, ei, olijven en tonijn) in één bakje zitten (met 4 segmenten, dus de ingredienten liggen wel gescheiden), bij het "maken" van de salade wordt er sla in het bakje gekieperd en daarboven op wordt het ingredienten bakje omgekieperd. Bij de ceasar (kip) salade is dit niet zo, omdat de kip altijd pas op het moment dat de salade besteld is wordt gebakken. Je kunt dus beter zelf een blikje mais, olijven en een gekookt ei meenemen en dat over twee side salads verdelen  ;)

Athyrium

Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2007, 19:27:08 »
Ik stap geen Mc Donalds binnen, en een broodje kaas ofzo hebben ze wel zowa overal. Ik heb ook al gehad dat ik eens een croque kaas zonder vlees bestelde in restaurant, en het toch met vlees kreeg, waarop ik dat heb teruggestuurd, waarop ik het terug kreeg waar het vlees was uitgevist, en dan heb ik da gewoon weer terug gestuurd waarop ze eindelijk een goede gave, volhouder wint. Als ze niet geven wat je vraagt mag je dat terugsturen, klant is koning.

Nope

Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2007, 16:02:22 »
Dan bestel ik het gewoon niet. Maar persoonlijk zou ik nog liever het vlees dan opeten dan dat het weggegooid zou worden. Anders maakt het de dood van een dier alleen maar meer zinloos.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2007, 16:45:57 »
Het blijft even zinloos want vlees eten levert je niets goeds op.

Willemijn

Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2007, 16:55:36 »
Tja, dit is dus precies waar ik zelf niet uitkom. Wat is nou meer zinloos van de twee?

Ik neig zelf meer naar: As 't nou een goed lefe gehad heb.... (op z'n jordanees).  

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2007, 18:33:44 »
Het blijft even zinloos want vlees eten levert je niets goeds op.

Er zitten voedingstoffen in dus is weggooien wel zinlozer
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2007, 10:44:05 »
Het blijft even zinloos want vlees eten levert je niets goeds op.

Er zitten voedingstoffen in dus is weggooien wel zinlozer

Op zich, ja. Maar als ik het niet eet, dan hoef ik ook niet over mijn nek te gaan. Dat is ook wel wat waard  :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Jippia

Re:Als ze het vlees eruit vissen en weggooien
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2007, 14:50:54 »
Ik nam op school altijd mijn eigen boterhammen mee, al was ik toen nog geen vegetariër, omdat dat veel goedkoper was dan eten bestellen. Inmiddels werk ik, maar nog steeds neem ik mijn eigen boterhammen mee, ook al hebben we een goed bedrijfsrestaurant waar je salades en soep en zelfs maaltijden kunt krijgen. Toen ik in Amersfoort op kamers woonde en mijn school vijf minuten fietsen bij mij vandaan was, racete ik in de pauze naar huis en at ik daar mijn boterhammen. Vijftien jaar geleden was er ook nog niet zoiets als een schoolkantine waar je echt allerlei broodjes kon krijgen. Ik weet niet meer wat je er wel kon krijgen, maar veel was het niet. Ik weet niet of dat komt doordat het een school in Hardenberg was of omdat dat toen gewoon nog niet zo bestond op middelbare scholen.

Op zich herken ik je dilemma wel. Ik zou het ook een vervelend idee vinden.

Mirjam