Ik heb (ook) nooit veganisten zuurpruimen genoemd of mensen daarvan zelfs verdacht. Mensen i.h.a. die erg consequent ergens in zijn, hebben wel vaak de neiging door te schieten(weet ik, uit eigen ervaring) tot sectarisch aandoend aan toe. Het is inderdaad een reeks van keuzes...die dan in het kleine ergens heen gaat, waar ik het niet meer kan volgen.
Maar snap je dat er net zoveel 'soorten' veganisten zijn als dat er vegetariërs zijn? Ikzelf let bijvoorbeeld niet echt op E-nummers (op 4 uitzonderingen na), terwijl ik dat wél deed toen ik nog vegetariër was.
Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik. Voor mij ook moeilijk te volgen vanuit mijn eigen wereldje.
En er zijn dus ook veganisten die dat wel doen. En ik denk dat er ook weer mensen zullen zijn die jouw keuzes maar raar vinden, maar dat zeggen ze ook niet telkens weer. Ik reageer toch ook niet elke keer als jij het hebt over auto's of vliegtuigen 'ja, laat jij eerst melk en eieren maar eens staan, dan praten we verder'? Of, om een ander voorbeeld te geven, als iemand zegt dat 'ie geen stremsel eet omdat dat zielig is voor koeien, dat ik dan elke keer ga zeggen dat die keuze een beetje raar is als je vervolgens wel mee helpt aan het scheiden van koeien en kalveren, kistkalveren, en de vleesindustrie?
Maakt op zich niet uit, men doet in ieder geval wat en dat is al gauw heel veel meer dan het gros. Beter hebben over wat ons verbindt, dan over wat ons scheidt.
Inderdaad. Daarom kan ik het denk ik nogal slecht hebben als vegetariërs veganisten gaan bekritiseren omdat ze 'te' consequent o.i.d zijn - en andersom trouwens ook. Dat bedoelde ik eerder (in een andere draad?), dat ik het nogal vermoeiend vind als mensen/omnivoren gaan zeggen 'o, maar veganisme is dan een stuk consequenter, want dat vegetarisme is zo onlogisch...'
Het stoort mij gewoon nogal dat ik/mijn levenswijze hier neergezet wordt als iemand die de hele dag in tranen is omdat er een insect in mijn spinazie zou kunnen zitten. Dat denk je bij vegetariërs toch ook niet?