Vegatopia Forum

Vegetariër of Veganist?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2007, 11:02:34 »
Je kunt aan het label (of de sticker) van de schoenen zien of er echt leer in wordt gebruikt. Echt leer wordt aangegeven met een teken dat eruit ziet als een stuk koeienvel (iets wat je voor de haard zou kunnen leggen) en synthetisch wordt aangegeven met een soort van ruitpatroon. Dus schoenen bestellen via internet is niet noodzakelijk (behalve dan als je ook geen lijm (=gelatine) in je schoenen wil en die niet kunt vinden in de winkel)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #21 Gepost op: 08 januari 2007, 21:43:58 »
Ik vroeg me af of er ook pilletjes zijn waar een grote hoeveelheid lactose in zit. Één van de belangrijkste redenen dat ik geen veganist ben is namelijk dat ik niet lactose-intolerant wil worden. Ja, dat klinkt waarschijnlijk raar, maar in mijn geval eigenlijk niet. Hm...zo wordt het nog vager hè? ::)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2007, 22:00:47 »
uh.. ja eigenlijk wel. Als je veganist bent neem je dan toch geen lactose toch? Dus dan maakt het lactose intollerant zijn toch niet uit?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2007, 22:01:44 »
Oke jullie hebben gelijk.  :-[ Ik ga toch wel wat meer beperken in zuivel- en eieren etc..maar ik ga niet alle suit zoeken..misschien komt het later wel.

Verder had ik nog 1 vraagje
is dat met leren schoenen niet onhandig?
want ik dacht eerst dat alleen laarzen vaak van leer waren, maar bijvoorbeeld sportschoenen zijn toch ook van leer ?? al dan niet van buiten, dan wel van binnen??

liefs anne
Veel sportschoenen zijn juist tegenwoordig niet van leer is mijn ervaring. Kijk maar naar de etikettering in de schoen.
http://www.wereldveganismedag.nl/plaatjes/wvd_broc_2000_4.jpg
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #24 Gepost op: 09 januari 2007, 13:31:03 »
uh.. ja eigenlijk wel. Als je veganist bent neem je dan toch geen lactose toch? Dus dan maakt het lactose intollerant zijn toch niet uit?

Lactose-intolerant zijn is zo 'allochtoon'. Maar ik zou het natuurlijk ook gewoon kunnen verzwijgen :-X
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #25 Gepost op: 09 januari 2007, 13:55:58 »
Lactose-intolerant zijn is zo 'allochtoon'. Maar ik zou het natuurlijk ook gewoon kunnen verzwijgen :-X

Uh... je gaat geen veganist worden, omdat je bang bent dat je dan lactose intollerant bent. En dat wil je dan niet omdat lactose intollerant te allochtoon is....

Ik zie het punt nog niet echt eignelijk. toch nog iets te vaag denk ik. Als veganist neem je toch geen lactose.. dus dan hoef je toch nergens te zeggen dat je lactose intollerant misschien bent enzo?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #26 Gepost op: 09 januari 2007, 14:04:02 »
Als veganist neem je toch geen lactose.. dus dan hoef je toch nergens te zeggen dat je lactose intollerant misschien bent enzo?

Ja, dat was ook mijn plan...ik ga eens kijken hoe goed het gaat met veganistisch leven.

Je hebt weer iemand bekeerd tot het veganisme
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2007, 14:04:42 door Daphne (zoekt diploma) »
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #27 Gepost op: 09 januari 2007, 14:26:33 »
Je hebt weer iemand bekeerd tot het veganisme

 :cheer:

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #28 Gepost op: 09 januari 2007, 15:06:25 »
uh.. ja eigenlijk wel. Als je veganist bent neem je dan toch geen lactose toch? Dus dan maakt het lactose intollerant zijn toch niet uit?

Lactose-intolerant zijn is zo 'allochtoon'. Maar ik zou het natuurlijk ook gewoon kunnen verzwijgen :-X
Volgens mij kan ik je echt niet volgen. Wat maakt het uit of iets allochtoon is of niet?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #29 Gepost op: 09 januari 2007, 18:56:20 »
Wat maakt het uit of iets allochtoon is of niet?

Ik was me ervan bewust dat het raar klinkt als je mijn 'achtergrond' niet kent. Hier de link naar een verhelderend topic http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=8;action=display;threadid=12250
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #30 Gepost op: 09 januari 2007, 19:01:23 »
Dat wist ik al, maar dan snap ik nog steeds niet waarom dat uitmaakt. En ben je nu lactose-intolerant, ben je het niet of ben je bang dat je het wordt of dat mensen het denken?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #31 Gepost op: 09 januari 2007, 19:37:42 »
Ik ben nu niet lactose-intolerant, anders had het mij niks uitgemaakt of ik wel of geen zuivel consumeerde. Ik heb gewoon geen zin in een eigenschap die mij 'extra allochtoon' maakt, ook al zijn er 'autochtone' mensen die ook lactose-intolerant zijn.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #32 Gepost op: 09 januari 2007, 20:43:05 »
Ik ben nu niet lactose-intolerant, anders had het mij niks uitgemaakt of ik wel of geen zuivel consumeerde. Ik heb gewoon geen zin in een eigenschap die mij 'extra allochtoon' maakt, ook al zijn er 'autochtone' mensen die ook lactose-intolerant zijn.

Eerlijk gezegd komt dit een beetje over of je een bepaalde schaamte hebt voor je achtergrond?

Denk dat amper iemand in NL lactose intollerant zou koppelen aan allochtone achtergrond ofzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #33 Gepost op: 09 januari 2007, 22:03:21 »
Ik heb gewoon geen zin in een eigenschap die mij 'extra allochtoon' maakt

Alsof allochtoon zijn iets is om je voor te schamen. ???
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #34 Gepost op: 09 januari 2007, 22:39:46 »
Och, kan toch? Ik schaam mij ook wel eens dat ik een man ben...

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2007, 22:46:06 »
Ik ben nu niet lactose-intolerant, anders had het mij niks uitgemaakt of ik wel of geen zuivel consumeerde. Ik heb gewoon geen zin in een eigenschap die mij 'extra allochtoon' maakt, ook al zijn er 'autochtone' mensen die ook lactose-intolerant zijn.

Maar waarom zou je lactose-intolerant worden van veganistisch eten?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2007, 02:28:22 »
Maar waarom zou je lactose-intolerant worden van veganistisch eten?
Om lactose te verteren is het enzym lactase nodig, dat in de dunne darmwand wordt aangemaakt. Als het lactase niet of niet voldoende wordt aangemaakt kan het lactose niet goed verteerd worden, waardoor intolerantie ontstaat. Lactose komt ook voor in moedermelk, maar bijna alle zuigelingen maken voldoende lactase aan om het lactose uit de moedermelk goed te kunnen verteren. Pas na het derde levensjaar neemt de productie van lactase in principe af. Maar als voor een kind de moedermelk vervangen wordt door koemelk, dan kan een kind over het algemeen voldoende lactase aanmaken. Totdat het op latere lijftijd stopt met het gebruik van produkten met lactose, dan zal ook ook bij die persoon de productie van lactase afnemen.

@Daphne: Waarom is het zo belangrijk voor je dat mensen je zien als een autochtoon?
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2007, 11:33:48 »
Wat ik niet zo goed begrijp: wanneer en waar komt lactose intolerantie ter sprake? Als je veganistisch eet uit principe is dit juist erg on-allochtoon, en daar kun je veel gesprekken over hebben met mensen, die allemaal helemaal niet over lactose intolerantie gaan. Volgens mij is er geen mens die zal denken dat lactose intolerante allochtonen zich voor het gemak verbergen achter een hard-core veganistische voorkant  ;)

Edit: en qua het opbouwen van een lactose intolerantie: ik eet alleen af en toe kaas of ei als het ergens in zit, en verder gebruik ik nooit zuivel. Buiten de deur eet ik niet veganistisch, maar vegetarisch. De keren dat ik veel kaas eet (pizza) dan heb ik wel een klein beetje last van een rommelende buik maar meer last dan dat is het niet. Dus als je buiten de deur "niet lastig" wilt doen en vegetarisch wilt eten kan dat ook zonder dat je lijf rare dingen gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2007, 11:38:31 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2007, 13:50:16 »
Ik ben blij te horen dat je er niet veel last van hebt als je 'lactose-intolerant' bent, want het zou kunnen dat ik in een noodgeval iets vegetarisch moet eten i.p.v. veganistisch.

Het is misschien voor de hand liggend om te denken dat ik geen 'allochtone' eigenschap wil, omdat ik mij schaam voor mijn gedeeltelijk buitenlandse afkomst, maar zo ligt het niet. Als een transseksueel zich tot vrouw wil laten ombouwen, is zij toch ook geen mannenhater? Het gaat erom dat ze haar lichaam niet bij haar identiteit vindt passen. Dat heb zelf heel sterk met mijn buitenlandse voorkomen (niet dat het zo erg is dat ik mij ooit zou laten verbouwen, maar kleinigheden probeer ik wel uit te bannen) Er is trouwens wel eens iemand geweest die mij vroeg of ik lactose-intolerant was, maar hij dacht dat het iets met 'ras' te maken had. Ik heb hem toen even uitgelegd wat moonflower ook heeft verteld. Maar goed, ik kan ook gewoon zeggen dat ik lactose-intolerant ben geworden door mijn veganisme en het hele allochtonengedoe gewoon achter me laten.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2007, 12:17:01 »
Jullie moeten je realiseren dat niet iedereen veganisten begrijpt in wat veganistisch is en wat niet. Zo iemand bij Unox stuurt heel netjes een mailtje, volgens mij, naar beste weten. Denk maar niet dat je tomatensoep kunt eten zonder restanten van fracties van insecten daarin.
Ik vraag mij af wat de hele stricten doen met schildluizen als ze niet in de limonade zitten maar op een plantsje. Leg het maar niet uit, want ik snap het toch niet.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 12:19:31 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik