Vegatopia Forum

Vegetariër of Veganist?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

annenas

Vegetariër of Veganist?
« Gepost op: 06 januari 2007, 20:13:05 »
Hey hey,

Ik ben hier nieuw , eens kijken of het wat is.  ;)

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik houd heel erg van dieren. Dat is de voornaamste reden dat ik geen vlees eet. Alleen nu heb ik op internet zo net nogal schokkende beelden gezien en verhalen gelezen..Dat ik niet weet , wat ik nu moet..
Ik heb leren laarzen maar ik had er toen nooit bij gedacht dat die dieren zoveel pijn hadden geleden..Nu voel ik me kei schuldig van die dure laarzen en wil ik ze liever niet meer dragen, iig niet meer kopen!!
Maar dan gaat mijn moeder weer zeuren dat het zonde is..
En ik wil ook geen eieren eten of melk drinken..
Maar als veganist leven lijkt mij zo moeilijk, want je moet overal zo goed op letten lijkt mij. In elk product kan wel weer iets van dierlijke afkomst in zitten...
gelatine is niet zo'n probleem, ik eet nooit snoep.
maar smeerkaas 20+, heel af en toe ( 1 keer in de 2 maanden ofzo) een gekookt ei..Maar dat kan ik nog best weg laten lijkt mij. Maar met kleding, als je dan een heel leuk truitje ziet en dat mag dan niet omdat het wol is enzo..ik zou me schuldig voelen als ik het dan toch koop.

Ghuhhh ik weet echt niet wat ik nou wil...ik weet dat je zelf moet bepalen hoe strikt je bent maar ik wil echt zo veel mogelijk vermijden wat ik kan vermijden..ik kan best zonder eieren en half volle melk bijvoorbeeld, maar ik drink altijd 's ochtends magere yoghurt zonder suiker van De albert Heijn en in yoghurt zit ook weer iets van dieren
echt overal wel
dat lijkt mij zo lastig.. ook met andere mensen..ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor, ik heb een vegetarisch menu, maar soms krijg je wel gepocheerde eieren..als ik dat nu zou krijgen, wil ik het liever niet ,maar zij denken dan vast dat het eetgestoord is .. maar ik heb beelden gezien en ik wil het gewoon echt niet !!

pffu wat lastig..
sorry misschien een beetje onnozel prikje dit ;)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2007, 20:35:54 »
Hoi annenas!

Ik heb leren laarzen maar ik had er toen nooit bij gedacht dat die dieren zoveel pijn hadden geleden..Nu voel ik me kei schuldig van die dure laarzen en wil ik ze liever niet meer dragen, iig niet meer kopen!!
Je zegt het zelf eigenlijk al: als je nou in vervolg op zoek gaat naar niet-leren laarzen, en deze dure laarzen lekker gaat dragen... Je hebt ze nu toch al gekocht. (Ik ben zelf nu iets van twee jaar veganist en ik heb nog steeds een paar leren schoenen in mijn kast staan omdat die zo lekker stevig zijn - nou heb ik die ook alleen aan als ik echt stevige schoenen nodig heb maar dat heeft voornamelijk met esthetische redenen te maken). Ik koop alleen geen nieuwe leren schoenen meer.

Maar dan gaat mijn moeder weer zeuren dat het zonde is..
En ik wil ook geen eieren eten of melk drinken..
Maar als veganist leven lijkt mij zo moeilijk, want je moet overal zo goed op letten lijkt mij. In elk product kan wel weer iets van dierlijke afkomst in zitten...
Tja, eigenlijk is het vooral in het begin moeilijk, maar na een tijdje weet je wel waar geen dierlijke ingrediënten inzitten enzo. Daarna is het nog steeds af en toe lastig (vooral in situaties waar je bij andere mensen eten krijgt, vind ik dan), en het helpt als je van koken en bakken houdt. Ik heb een tijdje geleden een periode gehad dat ik er ontzettend van baalde dat ik toch zo achterlijk veel principes had en daar ook naar handelde, maar ondertussen ben ik weer helemaal blij met mijn veganist zijn. (Komt voornamelijk door de aanschaf van een stapel heel erg leuke kookboeken. ::) )

gelatine is niet zo'n probleem, ik eet nooit snoep.
maar smeerkaas 20+, heel af en toe ( 1 keer in de 2 maanden ofzo) een gekookt ei..
Ik bedacht me pas dat ik eigenlijk sinds ik veganist geworden ben veel meer opties heb voor broodbeleg (nou waren die opties er natuurlijk altijd al, dus ik moet eigenlijk zeggen dat ik nu veel meer opties weet, maar pas toen ik veganist werd ben ik er naar op zoek gegaan. Hier moet ik alleen wel bij zeggen dat ik in mijn hele leven een hap van een boterham met kaas heb gehad en dat zo vies vond dat ik het niet weer hoefde, vanaf ongeveer mijn tiende vegetariër was en dat ik niet van chocola op brood in welke vorm dan ook en pindakaas hield...).

Citaat
Maar dat kan ik nog best weg laten lijkt mij. Maar met kleding, als je dan een heel leuk truitje ziet en dat mag dan niet omdat het wol is enzo..ik zou me schuldig voelen als ik het dan toch koop.
Heb je echt zoveel wollen kleren dan? Dat vind ik echt een van de makkelijkste 'beperkingen' van veganist zijn eigenlijk. En het mag natuurlijk wel, het gaat er om of jij dat wilt of niet. :)

ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor,
Is het dan niet een goed idee dat je je eerst daar op focust alvorens het leed van de hele wereld op je te nemen? Natuurlijk zou ik het liefst zien dat iedereen in de hele wereld veganist werd, maar soms moet je toch echt eerst even aan jezelf denken. En als vegetariër doe je natuurlijk ook al een hele hoop!

Succes en sterkte ermee in ieder geval!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.916
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2007, 01:23:07 »
dat lijkt mij zo lastig.. ook met andere mensen..ik heb een eetstoornis  :-[ en ik zit in een kliniek daarvoor, ik heb een vegetarisch menu, maar soms krijg je wel gepocheerde eieren..als ik dat nu zou krijgen, wil ik het liever niet ,maar zij denken dan vast dat het eetgestoord is .. maar ik heb beelden gezien en ik wil het gewoon echt niet !!

Waarschijnlijk hebben ze heel vaak vegetarische meisjes in de kliniek gehad, en misschien ook wel veganistische. Er zijn releatief veel vegetariers onder meisjes met een eetstoornis namelijk. Dus ik denk niet dat ze als onwetenden zullen reageren. Wel kritisch wellicht, maar dat is ook logisch, en ook wel goed denk ik.

En het is ook handig om te bedenken waarom je veganist zou willen worden. Als het is omdat je van dieren houdt: de dierenwereld is er vast meer gebaat als je gezond wordt en je je dan inzet om dieren te helpen, dan als je een wedstrijdje dierlijke producten vermijden doet. En als het is omdat je anderen niet wilt schaden: schaadt ook vooral jezelf niet!

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2007, 09:55:11 »
Als veganist zijn nog moeilijk voor je is, moet je er zeker niet mee beginnen. Bouw alles rustig op, zodat jouw gezondheid er niet onder hoeft te lijden! Ik heb qua kleren ook geen problemen op het gebied van diervriendelijkheid, dus ik denk dat dat niet het grootste obstakel gaat worden. Spullen die je al hebt gekocht, moet je niet weggooien. Het is misschien geen prettig idee dat je een stuk 'dood dier' in je schoenen ofzo hebt zitten, maar je hebt de vraag al gecreeërd, dus zoveel zin heeft het niet meer voor het dier als je alles gaat weggooien.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2007, 10:10:38 »
Als veganist zijn nog moeilijk voor je is, moet je er zeker niet mee beginnen.
Er mee beginnen blijft sowieso moeilijk, omdat je heel veel moet uitzoeken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

annenas

Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2007, 10:39:37 »
Hmm..Oke..

Ja ik weet niet of wol veel voor komt in kleding. Ik brei wel eens shawls maar dat is van die goedkope 'wol' en volgens mij is dat geen echt wol.
Dus volgens mij komt het in kleding ook niet super veel voor  , ik heb vooral veel stretch truitjes , katoen en poly nog wat.

ik slik ook medicatie (antidepressiva) en ik voel me nu echt schuldig dat daar misschien allemaal dieren voor zijn getest.. ik moet het wel blijven slikken maar ik voel me er echt rot over.. En ook met make up..
Ja je kan overdrijven natuurlijk, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om dat te gebruiken of te dragen.
Hoe zit het eigenlijk met parfum e.d?? Waarom zo dfat getest worden op dieren??

Wij hebben een adoptiekip gehad. www.adopteereenkip.nl
die eieren lijken mij gewoon normaal, die kippen zijn toch niet slecht behandeld oid??
ik hoef iig geen andere eieren meer!! en melk ook niet.. heel weinig iig.
ik heb dat filmpje gezien van meet your meat, nou nee bedankt ik hoef het echt niet.  verschrikkelijk!!

weet iemand wat lactose is?? is dat van dieren??

ik wil niet te obsessief worden, nou ja, ik heb er respect voor als mensen echt niets dierlijks kunnen nemen..maar ik kijk al telkens op de verpakkingen voor de calorieën enz en het lijkt mij dat ik dan nog obsessier word omdat ik dan telkens naar de ingrediënten ook moet kijken

pffu wat een gedoe zeg , sorry voor mijn gezeur  :'(

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.916
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2007, 10:46:43 »
ik wil niet te obsessief worden, nou ja, ik heb er respect voor als mensen echt niets dierlijks kunnen nemen..maar ik kijk al telkens op de verpakkingen voor de calorieën enz en het lijkt mij dat ik dan nog obsessier word omdat ik dan telkens naar de ingrediënten ook moet kijken

Daar moet je zeker voor oppassen. Obsessies zijn niet goed he...

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2007, 13:18:24 »
ik slik ook medicatie (antidepressiva) en ik voel me nu echt schuldig dat daar misschien allemaal dieren voor zijn getest.. ik moet het wel blijven slikken maar ik voel me er echt rot over.. En ook met make up..
Ja je kan overdrijven natuurlijk, maar ik voel me er gewoon niet goed bij om dat te gebruiken of te dragen.
Hoe zit het eigenlijk met parfum e.d?? Waarom zo dfat getest worden op dieren??

Ocherm, je doet me een beetje aan mij denken toen ik nog een 'echte' veganist wilde zijn. Ik ben nu een semi-veganist. Ik eet bijna alles veganistisch, maar af en toe eet ik wel eens iets biologisch-vegetarisch. Met make-up en verzorgingsproducten ben ik altijd bang dat er iets dierlijks in zit, maar bij de huismerken van De Tuinen, het Kruitvat, de DA, de Etos en de Hema en alle biologische producten hoef je niet bang te zijn dat er proefdieren voor worden gebruikt.
De ingrediënten van parfum worden op dieren getest, omdat je het bv. in je ogen zou kunnen krijgen en ze daarom willen weten of het gevaarlijk is enzo. Ik gebruik zelf geen parfum, maar misschien moet je eens kijken voor biologische of huismerkparfums?
Dat van de medicijnen is voor mij ook altijd moeilijk. Ik slik nu alleen de anticonceptiepil, maar ik zou het liefst helemaal niks medisch slikken of spuiten. Het is alleen moeilijk als je eigen gezondheid in het geding komt. Je moet maar gewoon in je achterhoofd houden dat je met antidepressiva geestelijk beter functioneert waardoor je meer voor de dieren kunt doen.

Citaat
Wij hebben een adoptiekip gehad. www.adopteereenkip.nl
die eieren lijken mij gewoon normaal, die kippen zijn toch niet slecht behandeld oid??

weet iemand wat lactose is?? is dat van dieren??

Adoptiekippen wonen op biologische boerderijen, dus ze worden goed behandeld hoor! Ze kunnen gewoon lekker spelen en op stokken slapen. Ik heb een keer een reportage erover gezien en het was echt fijn om die dieren zo te zien. Je kunt trouwens niet aan het ei zelf zien waar het vandaan komt, alleen aan de stempel die erop zit. Een '0' staat voor biologisch of bio-dynamisch.
Lactose is een suiker dat in melk zit en daaruit kan worden geëxtraheerd om in andere producten te verwerken. Als het product niet biologisch is, komt de lactose dus van bio-industriemelk.

Annenas, je moet je niet te veel zorgen maken. Het is alleen aan het begin moeilijk, omdat je moet kijken of het veganistisch is, maar na een tijdje ga je eraan wennen.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2007, 13:24:18 »
Je moet maar gewoon in je achterhoofd houden dat je met antidepressiva geestelijk beter functioneert waardoor je meer voor de dieren kunt doen.

Dieren hebben idd niets aan je als je geestelijk en lichamelijk brak bent en je niets kan doen.

Citaat
Adoptiekippen wonen op biologische boerderijen, dus ze worden goed behandeld hoor! Ze kunnen gewoon lekker spelen en op stokken slapen. Ik heb een keer een reportage erover gezien en het was echt fijn om die dieren zo te zien. Je kunt trouwens niet aan het ei zelf zien waar het vandaan komt, alleen aan de stempel die erop zit. Een '0' staat voor biologisch of bio-dynamisch.

Nou ja.. goed behandeld... het blijven kippen voor consumptie. Na 2 jaar gaan ze gewoon naar de slacht. En die slachting is niet veel beter dan andere slachting. Net als transport. En vergeet niet de haantjes die er zijn doordat er (biologische) legkippen nodig zijn. En die haantjes.. die worden versnippert/vergast.

Maar met eieren word er regelmatig gesjoemeld ook. Soms worden legbatterijeieren bestempeld als een ander ei. Wakker Dier houdt dat in de supermarkten in de gaten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2007, 13:30:54 »
Biologische kippen worden dus niet goed verdoofd voordat ze worden geslacht?? En eieren uit de natuurwinkel zijn toch wel betrouwbaar?

Worden biologische haantjes ook versnipperd? Maar worden die kippen dan ver getransporteerd?
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2007, 13:33:04 door Daphne »
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2007, 13:36:31 »
Worden biologische haantjes ook versnipperd?
Wat zouden ze er anders mee doen dan? :-\
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2007, 13:36:51 door Sanja [wil lente en zon] »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2007, 13:39:16 »
Biologische kippen worden dus niet goed verdoofd voordat ze worden geslacht??
Gewoon in zelfde slachthuizen waar ook de bioindustrie komt.

Citaat
En eieren uit de natuurwinkel zijn toch wel betrouwbaar?
Weet zo even niet of wakker dier daar al eens verkeerde eieren gevonden heeft. Zou kunnen. Maar denk dat natuurwinkels meer weten waar de eieren vandaan komen dan supermarkten.

Citaat
Worden biologische haantjes ook versnipperd?

Wat Sanja al zegt...

Citaat
Maar worden die kippen dan ver getransporteerd?

Niet veel anders dan bioindustrie kippen he..

Je moet niet denken dat biologische kippen in een paradijs leveren. In diverse opzichten een stukje beter, maar het blijft in essentie gewoon dieren gebruikt voor consumptie.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2007, 13:40:04 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2007, 13:42:46 »
Ik wist niet dat biologische dieren 'na hun dienst' ook zo eindigden >:( Waarom zijn er geen richtlijnen voor dit soort dingen in de biologische sector?
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2007, 13:45:12 »
Ik wist niet dat biologische dieren 'na hun dienst' ook zo eindigden >:( Waarom zijn er geen richtlijnen voor dit soort dingen in de biologische sector?

Hoe dacht je dat ze dan eindigden? En er zijn wel richtlijnen hoor. Maar dat betekent niet dat het optimaal en super goede richtlijnen zijn. Daarnaast wil het ook niet zeggen dat men zich er aan houdt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2007, 13:48:50 »
Ik dacht dat er ook 'biologische slagers' waren, net zoals er ook halalslagers zijn en dat de dieren goed werden verdoofd. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat biologische dieren ook over lange afstanden kunnen worden vervoerd...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2007, 14:06:21 »
Ik dacht dat er ook 'biologische slagers' waren, net zoals er ook halalslagers zijn en dat de dieren goed werden verdoofd. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat biologische dieren ook over lange afstanden kunnen worden vervoerd...

Zijn er ook wel. Maar dat betekent toch niet dat die dieren beter geslacht worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

annenas

Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2007, 17:45:42 »
mijn moeder vroeg net of ik niet ga doordraaien.. :-\ Ik voel me echt een halve zool nou..

Ik voel me kei schuldig bij alles wat ik eet (mede dankzij mijn anorexia maar vooral bij dingen waarbij ik denk van dat komt van ee ndier af..)
ik denk dat ik dan bijna alles wel kan schrappen..ik voel me schuldig als mijn moeder vlees koopt,  dat wil ik niet..en ik voel me schuldig om mijn laarzen nog aan te doen..

wuhh ik wil niet zo doordrijven..ik wil gewoon vegetarier zijn zoals nu en dan beperken in eieren en zuivel etc.. maar dat voelt voor mijm niet als goed..perfectionist dak ben,.. :-[

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2007, 20:39:23 »
wuhh ik wil niet zo doordrijven..ik wil gewoon vegetarier zijn zoals nu en dan beperken in eieren en zuivel etc.. maar dat voelt voor mijm niet als goed..perfectionist dak ben,.. :-[

Wees vooral verstandig, zou ik zeggen. Als je weet dat je snel doorslaat met dingen - en zo te horen weet je dat van jezelf heel goed - zou ik met kleine stapjes beginnen en zeker niet alle leed van de hele wereld op je schouders willen nemen. Je hebt nog een heel leven voor je waarin je je kunt bekommeren over gelatine, stremsel en wat al niet meer. Eerst maar aan jezelf denken en beter worden.

annenas

Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2007, 10:23:20 »
Oke jullie hebben gelijk.  :-[ Ik ga toch wel wat meer beperken in zuivel- en eieren etc..maar ik ga niet alle suit zoeken..misschien komt het later wel.

Verder had ik nog 1 vraagje
is dat met leren schoenen niet onhandig?
want ik dacht eerst dat alleen laarzen vaak van leer waren, maar bijvoorbeeld sportschoenen zijn toch ook van leer ?? al dan niet van buiten, dan wel van binnen??

liefs anne

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.916
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariër of Veganist?
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2007, 10:39:38 »
Op www.vega-life.nl kun je leervrije schoenen vinden, ook sportschoenen. Niet zo'n modieuze collectie volgens sommige dames, voor mij goed genoeg.

Overigens is het aandeel dierenleed van 1 paar leren schoenen per jaar vergeleken met vlees eten gedurende een heel jaar heel weinig natuurlijk. Nu zijn er dames met meer dan honderd paar schoenen, dan tikt het wel aan. Maar als je schoenen kopen niet als hobby hebt is het niet zo'n probleem om leer te vermijden dus.