Vegatopia Forum

Kinderen met meerdere allergieen

mamavandrie

Kinderen met meerdere allergieen
« Gepost op: 01 januari 2007, 20:10:28 »
Ik ben een moeder met 3 knullen. Mijn oudste twee hebben veel allergieen.
Onder andere koemelk, soja, kippenei, kiwi, appel, pinda's, cacao, suiker en dan nog een aantal dierlijke eiwitten.
Nu heb ik het advies gekregen om vegetarisch te gaan eten vanwege gezondheidsproblemen bij mezelf en mijn jongens. Verscheidene organen scheiden de eiwitten van dierlijke afkomst niet goed af .
Vis gaat wel goed.

Ik ben me nu dus aan het orienteren en stuitte op dit forum. Ik kan niet goed aan vleesvervangers komen. Ik ben zelf een aantal jaren vegetarisch geweest, dat was toen geen probleem, maar goed, ik heb die allergieen zelf niet.
Ik zit nu wel op een dieet trouwens omdat ik de jongste nog zelf voed en hij ook allergisch is en via de borstvoeding reageert.

kan iemand hier mij verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2007, 14:47:02 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moeilijke vraag?
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2007, 20:26:20 »
Wat vervelend lijkt me dat!

Zijn ze onderzocht in een ziekenhuis of bij een homeopaat oid? En wie heeft gezegd dat vegetarisch eten beter voor hen is?

Vleesvervangers lijken me een probleem worden. Velen hebben toch sojaeiwit of zuivel (Valess) als basis en in velen zit ook weer ei. En vind je er dan een die wel aan alle eisen voldoet, dan moeten ze ook nog voedzaam zijn en door de kinderen goedgekeurd worden.

Ipv melk of sojamelk zou je rijst- of haverdrank kunnen gebruiken. Dit bevat niet de eiwitten en vitamines en mineralen (calcium!) die in de andere 2 zitten, maar vaak zijn er wat vitamines aan toegevoegd.
Probeer verder zoveel mogelijk volkoren producten te gebruiken (brood, pasta en rijst) en veel groente. Wat vinden ze van peulvruchten als linzen en bonen? Noten zijn ook een goede bron van eiwitten en vitamines/mineralen. Vooral walnoten zijn erg gezond. Multisupplementen (wel speciaal geschikt voor kinderen!) lijken me ook verstandig.

Als vis wel goed gaat, zou ik eerlijk gezegd geen risico's willen lopen op tekortkomingen. Ze mogen al geen zuivel en eieren en wie weet zijn het moeilijke eters... Dan eten ze maar niet vegetarisch, tenzij je een goed vega-dieet kan uitstippelen waar wel alles in zit. De gezondheid van je kinderen gaat immers voor alles.

Persoonlijk zou ik aanraden om naar een goede dietist te gaan die verstand heeft van allergieen, om tekortkomingen te voorkomen. Misschien kun je op een forum voor voedselallergie-patienten een geschikte vinden in jouw buurt of via deze lijst:
http://www.nvdietist.nl/navigatie/frameset.asp?knop_id=10006280

mamavandrie

« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2007, 20:51:51 »
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de oudste laten onderzoeken door bloedtest en alternatief. Die bloedtest was niet overduidelijk, maar de alternatieve wel en zijn reacties zijn ook duidelijk. Zowel reactie via de huid als door diarree.
De tweede reageert met name door onrust (slapeloosheid) en diarree.

Het zijn hele makkelijke eters, ze eten echt alles wat ze voorgeschoteld wordt.
Ze zijn dol op home erwten en linzensoep, ze eten olijven, champignons en alle andere dingen die de meeste kids niet lekker vinden.
De oudste heeft net voor het eerst spruiten geweigerd.  :-\ Maar voor de rest echt geen klagen. Misschien heeft dat ook wel te maken met het dieet dat hij eerder gevolgd heeft. Hij heeft glutenvrij gegeten voor een periode, dat brood is dus echt niet te eten he!!?

Mijn homeophaat is er via bio resonantie achter gekomen dat lever/nier en alvleesklierfunctie niet optimaal is bij de 2 oudsten. Samen met hun darmklachten reden om ons op dieet te zetten. Ik wil het wel een poging geven, mede ook omdat ik een reuma achtige aandoening heb, ik merk duidelijk verschil in pijn nadat ik rund of varken gehad heb.

Allee, bedankt zover, ik ga gewoon eens rondneuzen hier en in de supermarkten.
Waar vind ik de grootste verscheidenheid aan vervangers?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2007, 20:55:46 »
Ik kan niet goed aan vleesvervangers komen.

Heb je al eens bij de natuurwinkel gekeken? Daar zijn er wel enkele die niet van soja gemaakt zijn.

Van peulvruchten zou je trouwens ook zelf burgers kunnen maken.

En als je kinderen geen vlees, zuivel en ei eten, dan zou ik ook eens na gaan denken over vitamine B12. Bij een veganistisch dieet (behalve die drie ook geen vis) wordt het aangeraden om vitamine B12 bij te slikken.

Mocht je op zoek zijn naar kookboeken, dan wil ik best eens in mijn (veganistische) kookboeken snuffelen in welke weinig gebruik gemaakt wordt van soja.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mamavandrie

« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2007, 21:00:20 »
En als je kinderen geen vlees, zuivel en ei eten, dan zou ik ook eens na gaan denken over vitamine B12. Bij een veganistisch dieet (behalve die drie ook geen vis) wordt het aangeraden om vitamine B12 bij te slikken.
die krijgen ze ook.

Mocht je op zoek zijn naar kookboeken, dan wil ik best eens in mijn (veganistische) kookboeken snuffelen in welke weinig gebruik gemaakt wordt van soja.

Graag!!

Bedankt voor het meedenken.

sneeuwwitje

« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2007, 21:17:13 »
Even een vraagje: zijn jouw kinderen wel eens getest op een ziekte, die bij dit beeld kan passen?
Als ze iets mankeren helpt een vegetarisch dieet niet echt, maar zullen ze medische behandeling nodig hebben.
Denk dan aan bv cystic fibrose.
Het klinkt tenminste nogal heftig, wat ze mankeren.

Offline moonflower

• 147
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2007, 09:18:53 »
De vraag is niet moeilijk, maar de uitvoering vraagt idd om iets meer aandacht.
Veel bruine rijst serveren. Bevat ook proteinen. Kokosmelk kun je gebruiken om soepen romig te maken of om gerechten een zoetere smaak te geven.
Verder adviseer ik om peulen, brocolli, zoete aardappels, bladgroenten en citrusvruchten te eten. En als ze dan ook nog twee maal per week linzen eten, dan kun je de kant en klare vleesvervangers gewoon laten staan. Variatie is het sleutelwoord in een veganistisch dieet.

Betekent pinda-allergie, dat ze helemaal geen noten kunnen eten, of enkel geen pinda`s? Anders zijn amandelen ook een goede bron van calcium.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

mamavandrie

« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2007, 09:34:01 »
Nee, het gaat enkel om de pinda's, alleen bij de tweede heftige reactie trouwens, de oudste kan het wel gewoon eten. (maarja, de angst dat nummer twee er per ongeluk eentje vind en opeet  :-\ ) Of de derde ook deze allergie heeft weet ik niet, maar goed, die moet nog een jaar worden, dus krijgt ze sowieso nog niet.

Ze zijn niet zodanig getest op hun organen dat er een duidelijk beeld naar buiten is gekomen in wat er precies mankeerd. Die homeophaat heeft poepsamples en bloed laten controleren ergens in Duitsland en daar kwam uit dat hun nier/lever en alvleesklier niet goed genoeg werkt.   ???

Ze krijgen wel 250cc afgekolfde melk per dag, dus dat hebben ze dan mooi binnen,  ;) maarja dat gaat neit eeuwig door natuurlijk, ik hoop gewoon van harte dat ze er een keer overheen groeien.  :-\
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2007, 11:14:53 door mamavandrie »

mamavandrie

« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2007, 11:22:50 »
Denk dan aan bv cystic fibrose.

Hoezo cystic fibrosis? Dat is een taaislijm ziekte en lijkt in de verste verte niet op wat mijn kereltjes mankeren.
Mijn jongens hebben allergische reacties op bepaalde voedingsstoffen. Of ze nu intolerant zijn of echt allergisch is nog niet duidelijk te zeggen, ze zijn nog 4 en 2 jaar, de bloedtesten kunnen nu nog niet duidelijk weergeven of er een allergie is. Dat kan pas rond 6 jaar, en zelfs dan kan een test vals negatief terugkomen. Vooralsnog gaan we dus uit van hun reactie, en met wat hulp van een MORA test. (bio resonantie)

Tevens worden de afvalstoffen niet goed gescheiden door lever en nieren, vandaar dat ons is geadviseert om vegetarsch te gaan, omdat de dierlijke vetten en eiwitten het moeilijkst te scheiden zijn. Duidelijk?! Ik vind het zelf allemaal moeilijk te begrijpen, dan ook nog te moeten uitleggen  ::)

beroepskok

« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2007, 23:11:37 »
Over de koemelk: is het een koemelk allergie? of meer?
Over kippenei: is het een (dierlijk) eiwit allergie?
Over kiwi en appel: is ananas ook niet goed? vanwege de zuren in die vruchten of is het specefiek die 2?
Suiker/Alvleesklier: is het een vorm van suikerziekte?

Je kan van die afgekolfde melk evt zelf glutenvrij brood maken, eigenlijk is het geen brood maar kapsel (denk aan het deeg van bijv. kwarktaart)

Mischien is een dieethist wel een idee? want dit is volgens mij erg complex en redelijk vaag.

Net wat moonflower zegt: afwisselen.
Het lijkt me erg lastig om zo te koken en wens U veel succes met uw kids.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2007, 19:15:00 »
in Vive le Vegan! van Dreena Burton (via internet te koop, bijvoorbeeld hier en hier maar vast ook wel te bestellen bij een boekwinkel in de buurt wordt niet veel gebruik gemaakt van soja. Ook zijn er verschillende koekjes, repen en muffins zonder suiker.

En er staat een heel hoofdstuk van 22 pagina's in met tabellen en een overzicht van welke producten je wanneer aan je kind (tot 2 jaar) kunt introduceren (samengesteld met een arts). Daar heb je dus niet meer veel aan voor je oudsten, maar wellicht is het wel interessant voor je baby.

Het boek is alleen wel in het Engels (maar dat krijg je al snel met veganistische kookboeken).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mamavandrie

« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2007, 20:33:47 »
Super dat kookboek, heb hem gelijk besteld via een vriendin in Engeland. Engels is geen probleem, mijn man is in Australie opgegroeid. (zijn ouders wonen daar nog)

De koemelk is een allergie/intolerantie, ze reageren er heel slecht op, zelfs via de borstvoeding.
Het gaat om een kippenei eiwit allergie, ik bak brood met het eigeel en dat gaat wel goed, dus een klein spoor van eiwit verdragen ze wel.

Ananas weet ik niet, ik eet dat zelf niet, krijg er scheurtjes van in mijn tong en gehemelte. Dat zou ik dus gewoon eens moeten uitproberen. De tweede heeft enkel de allergie tegen appel en kiwi, raakt binnen een half uur aan de diarree.

Het is een vorm van suikerziekte in zoverre, de alvleesklier breekt het wel af, maar niet op de juiste wijze. Hij kan wel suiker verdragen in kleine mate. Wel koekjes waar suiker inzit, maar geen snoepjes of drinken met suiker.

Ik bak momenteel brood van haverzemelen en tarwebloem, dat gaat goed, verdragen ze ook goed. Ik doe daar geen melk doorheen, gewoon water, wajang, bloem en haver, eigeel, gist, zout en lijnzaad.  Het meeste brood uit de winkel hier bevat melk, behalve de oerbroden maar die zijn me te duur.

Ik loop met de oudste bij een dietist, die maakte zich er makkelijk vanaf, "ga internet maar eens op, daar vind je veel".
Ik weet niet wat het is met haar, we hadden altijd wel een goede aan haar, maar sinds we bij die alternativeling lopen is het minder.
Wellicht eens zoeken naar een ander.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2007, 14:02:40 »
Citaat
De tweede heeft enkel de allergie tegen appel, raakt binnen een half uur aan de diarree.

In de bio-winkel hier in Leeuwarden hadden ze pas appels die ook geschikt waren voor mensen met een appel-allergie. Ik kan me voorstellen dat je alsnog huiverig bent om zoiets aan je kind te geven, maar je zou het kunnen proberen. Hoe de appelsoort heet, weet ik niet meer, maar het bestaat dus wel :)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2007, 12:18:10 door J@n »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2007, 14:18:24 »
Santana's, ah heeft ze nu ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Dina

Re:Kinderen met meerdere allergieen
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2007, 23:58:07 »
Je zegt dat ze pas getest kunnen worden als ze zes zijn.
Ik heb mijn zoon al met zijn 2 jaar laten testen voor allergieën en overgevoeligheden. Dat is gebeurd bij een orthomoleculair therapeute (orthonutrition.nl) die met een Prognos apparaat werkt en je doormeet. Ik zelf heb ook zo´n onderzoek laten doen en dat was openbarend. Je kunt dit al doen vanaf dat een kind een paar weken oud is. Kijk maar eens op haar site! Daar staat ook een link naar een site die helemaal vertelt wat een prognosapparaat is en wat het doet. Als je contact met haar hebt, vraagt ze naar een referentienummer. Dat is om na te gaan via welke wegen de naamsbekendheid gaat. In dit geval is dat 5784129. Ik wens je heel veel succes met het uitzoeken en uitvinden van wat er nu precies aan de hand is. Ik kwam via google op deze site en weet niet of ik nog eens ga bezoeken, maar ik moest even reageren. Het heeft enorm geholpen bij mijn zoontje nu we weten wat hij wel en niet mag eten.
Groeten.
Dina

mamavandrie

Re:Kinderen met meerdere allergieen
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2007, 08:47:10 »
Mijn kids zíjn getest met behulp van bioresonantie. Een bloedtest is niet betrouwbaar tot de leeftijd van 6 jaar en zelfs daarna is het nog twijfelachtig.
Mijn oudste heeft 6 voedselallergieen, de tweede 11, de derde weet ik nog niet zeker.