Vegatopia Forum

De vegetarische studenten kookgids

joyce

De vegetarische studenten kookgids
« Gepost op: 29 december 2006, 13:31:42 »
Titel: vegetarische studenten kookgids
Uitgeverij: Veltman Uitgevers, Utrecht
Jaar van uitgave: 2005
isbn: 90 5920 349 6
Prijs: 12,50 euro
256 pagina's, paperback

Een simpel kookboek met snelle en smaakvolle vegetarische gerechten voor een kleine beurs. Het boek is niet vernieuwend, maar wel perfect voor een vegetariër die voor het eerst zelf gaat koken en met carnivoren te maken krijgt. Heeft boek geeft met enige humor tips over basisbenodigdheden, de voorraadkast, bereidingswijzen, hygiëne, een uitgebalanceerd menu e.d. De beschrijving van de recepten vind ik duidelijk, zeker door de roze, groene en witte lay-out.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2006, 13:35:24 door joyce »

Offline Agnesje

• 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vegetarische studenten kookgids
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2007, 14:59:34 »
Ik heb dit kookboek ook recent geleend bij de Bieb. Is volgens mij een vertaling uit het Engels, want er staan wat typisch Engelse dingen in zoals bijvoorbeeld veel curry's ( ander voorbeeld wil me even niet te binnen schieten) Oh ja, lekkere dingen voor bij de thee zoals Muffins ! Ik vond het in ieder geval een heel leuk boek en heb er veel lekkere ideeen uit gehaald ( heb er flink wat blz uit gekopieerd) Groetjes  !

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2007, 14:28:08 »
Ik kreeg dit kookboek onlangs van mijn broer. Er staan inderdaad best leuke en vooral veel simpele gerechten in. Helaas vaak voor veel personen (en ik woon hier alleen).

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het heel erg raar dat bij de goekope producten gerechten staan met geitenkaas, artissjokharten, zongedroogde tomaten, avocado etcetera. Niet echt ingrediënten die bij mij bekend staan als goedkoop...
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

viv

« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2007, 17:48:44 »
Ik heb em ook, maar zit in dozen
als ik op mezelf ga,z al ik em dus wel gaan gebruiken  ;)

Online Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2007, 18:31:51 »
Helaas vaak voor veel personen (en ik woon hier alleen).

Ik begrijp het niet, waarom zijn gerechten in kookboeken (of op internet) vrijwel altijd voor vier personen? Het zal toch niet zo zijn dat er veel vaker voor vier personen dan voor 1 persoon wordt gekookt? En vooral bij studenten lijkt alleen voor jezelf koken de norm.

Natuurlijk kun je alles door vier delen, maar da's verder geen argument.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2007, 18:43:54 »
Sommige dingen zijn best wel kut om door vier te delen hoor. Als ik voor een recept officieel één bloemkool nodig heb, zit ik dus met driekwart bloemkool opgescheept...

Maar het is sowieso niet fijn om voor een persoon te koken, dat weten kookboekmakers natuurlijk en zo stimuleren ze dat je heel veel mensen uitnodigt om te komen eten  :P.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2007, 19:31:32 »
Omdat heel veel mensen het niet leuk vinden om voor zichzelf te kopen, en zo heb je gelijk voor vier dagen eten. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2007, 20:02:03 »
Wat je overhebt kun je toch invriezen?

Online Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2007, 20:19:17 »
Dus de makers van kookboeken/receptensites vinden het handiger om voor vier dagen eten te koken en dan in te vriezen dan voor 1 dag?

Toch heb ik het vermoeden dat J@n dat zelf niet vaak doet (en jullie ook niet).

Gwennepen

« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2007, 20:33:38 »
Ik halveer vaak de recepten in kookboeken :gossip:Behalve de kaas, als die erin zit, die halveer ik meestal niet. Sssst. En ik vind het zonde om sommige lekkere dingen weg te gooien, dus ja dan vries ik het in.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2007, 20:42:28 »
Dus de makers van kookboeken/receptensites vinden het handiger om voor vier dagen eten te koken en dan in te vriezen dan voor 1 dag?
Ja, want dan hoef je maar een keer te koken en alle pannen vies te maken en je kunt ook ingrediënten gebruiken die in grote hoeveelheden komen. Maar ik denk niet dat de makers het daarom doen, nee. Maar ik vind het wel handig.

En ja, ik doe dat redelijk vaak. Vooral met soep, daar maak ik expres een megapan van, omdat het heel handig is om eenpersoonsbakjes soep in de vriezer te hebben.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2007, 20:51:03 »
Ik vind het ook best een handige tip voor studenten, dat als ze geen tijd/zin hebben om te koken, dat ze dan wat in de diepvries hebben liggen en ze niet naar dure kant en klaarmaaltijden hoeven te grijpen die ook nog eens minder gezond zijn omdat er meer suiker zout en weet ik wat inzit.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2007, 22:10:54 »
Ik zou graag dingen willen invriezen, vooral soep. Maar in onze gedeelde vriezer heb ik met moeite mijn pakje bladerdeeg gepropt. Voor drie dagen eten invriezen gaat gewoon niet lukken.

En studenten die een enorme eigen keuken hebben, met grote koelkast en ruime vriezer, die hebben geen studentenkookboek nodig, die mogen wel aan de meer gevordere dingen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2007, 07:31:19 »
Toch heb ik het vermoeden dat J@n dat zelf niet vaak doet (en jullie ook niet).

Ik kook, eet zoveel mogelijk op en gooi de rest weg.  ;)

rozemarijn

« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2007, 20:10:43 »
t Leuke aan dit boek is dat de gerechten nog vrij gemakkelijk zijn. En geen al te moeilijke ingredienten die je kweet niet waar moet zoeken. Zo heb ik eens bv hemel en aarde mogen afzoeken naar Tahine enzo. Enfin ik heb gevonden maar toch...

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #15 Gepost op: 03 juli 2008, 13:12:50 »
Als student is het idd niet zo handig dingen in te vriezen, aangezien je al blij mag zijn met een koelkast :p
maar het lijkt me verder wel een leuk boek!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2008, 20:11:59 »
Idd, ik heb maar een klein vriesvakje waar ik dan liever eens vervangers in invries, als ze eens in de aanbieding zijn. Maar dit kookboek vind ik wel leuk om eens iets uit te proberen (geleend bij de bieb ;) ).
Groetjes, Antje

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2008, 10:00:43 »
Weet iemand of er nog andere kookboeken op de markt zijn voor studenten waar dan misschien wel 1persoonsrecepten in staan? Ik heb wel al gehoord van KotKitchen waar naast de gewone een 24-tal vegetarische recepten instaan.

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2008, 21:38:50 »
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gevonden waar maar voor 1 persoon in staat.. (en geloof me, ik heb heeeel veel kookboeken!)

Onlangs heb ik me dit boek gekocht en ben er best wel tevreden over, buiten dat het dan telkens voor 4 of meer is, als ze er gewoon 2 van gemaakt hadden was ik er al blij mee. Ook vind ik de gerechten die meer dan een uur duren er een beetje te veel in, het lijkt me gek dat je als gemiddelde student zo lang aan het koken gaat.. Zelf kook ik heel graag en ik vind die gerechten al lang duren voor wat ze zijn..

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2008, 17:54:12 »
Jawel, Midas Dekkers heeft begin jaren negentig een klein boekje geschreven met recepten voor 1 persoon.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=midas+dekkers%2C+eten+op+je+eigen&btnG=Zoeken&meta=