Vegatopia Forum

Zij probeert het GI-dieet

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #60 Gepost op: 05 februari 2007, 16:49:05 »
Waarom is chocolademelk zondigen? Ik dacht dat het GI-technisch gezien wel ok is?


O, dat zou kunnen. Maar ik probeer wel de "loze" calorieen wat te vermijden.

Tsssk, chocolademelk loze calorieen noemen :o. Basisvoedsel is het ;)!
Het valt trouwens mee met de calorietjes als je de halfvolle of magere neemt. Er zit dan evenveel kcal in als vruchtensap. En de eiwitten en vetten heffen de suikerpiek weer wat op.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #61 Gepost op: 05 februari 2007, 16:51:04 »

Tsssk, chocolademelk loze calorieen noemen :o. Basisvoedsel is het ;)!


Tja, ik zei toch dat ik mezelf niet herkende :P

Maar ik ben overtuigd, ik ga het weer vaker drinken ;)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 16:51:32 door ellen »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #62 Gepost op: 05 februari 2007, 19:56:18 »
Voor de draken onder jullie  ;): van Prince of Wales thee van Twinings krijg ik altijd het  :o-effect! Eens proberen ipv koffie?
Hoor wie klopt daar kinders???

marilot

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #63 Gepost op: 07 februari 2007, 01:11:00 »
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw, niet alleen op het forum maar ook als vegetarische (nog geen jaar). Tegelijkertijd wil ik graag 6 kilo afvallen maar dat blijkt moeilijk als je vegetarisch bent. Nou heb ik Ellen's dagboek gelezen en jullie reacties. Ik ben eigenlijk heel enthousiast. Ik hou enorm van groente en vers eten. Ik heb echter een vraagje voor diegene die het dieet volgen, ik heb nogal een druk bestaan door onregelmatig werk en mijn dag-tot-dag instelling. Op het moment koop ik elke dag mijn avondmaaltijd in de supermarkt, ik sla niets in en daarbij komt nog eens dat ik NIET van koken hou; het moet allemaal snel en gemakkelijk. Hoe goed is dit dieet daarin te passen. Natuurlijk weet ik dat je je voor een dieet/levenswijze enigzins moet aanpassen en daar ben ik best bereid toe maar ik wil me niet onvoorbereid in een dieet storten.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt

grts
Marilot

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #64 Gepost op: 07 februari 2007, 08:19:18 »
Kies dan bij voorkeur pasta - noodle - of rijstgerechten. En eet niet teveel. Als je voor of tijdens het eten een glas water met wat citroen of limoen drinkt, heb je eerder een vol gevoel.
Eet er bijv. een (rauwkost)salade of tomaat bij. Die brengen de GI dan weer omlaag.

Succes ;)! Je kunt eventueel ook eens kijken in mijn msn groep.

Groetjes,
Geerten

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #65 Gepost op: 07 februari 2007, 09:44:01 »
Of maak soep voor een paar dagen als je wel tijd hebt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #66 Gepost op: 07 februari 2007, 17:22:08 »
Tegelijkertijd wil ik graag 6 kilo afvallen maar dat blijkt moeilijk als je vegetarisch bent.

Welkom op het forum!

Waarom zou afslanken moeilijker zijn als je vegetarisch eet? Vegetariers zijn gemiddeld slanker dan de niet-vega's!


Dit is een handige leidraad voor gezond eten:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/hoeveelheden+per+dag/

Probeer 's ochtends en 's middags hetzelfde te eten: iets wat gezond is en goed vult (dan grijp je niet naar snacks). Doordat je niet hoeft te denken "wat zal ik nu weer eens eten voor het ontbijt", loop je ook minder kans dat je je regelmatig bezondigt aan teveel kcal.
Kies voor iets met vezels, eiwitten en complexe koolhydraten (=volkoren spul, geen suiker dus). Een voorbeeld is volkoren toast met huttenkase en een tomaat erop en een sinaasappel. Je kan ook een shake maken: magere yoghurt met een banaan, wat vruchtensap (bv die zonder toegevoegde suiker en met toegevoegde vitaminen) en enkele eetlepels brinta of havermout. In de blender en klaar is kees. Een bord Brinta- of havermoutpap is ook een goede optie. Cornflakes en 'sugarloops' ed. zijn af te raden.

Naar je werk kan je een zelfgemaakte maaltijdsalade of een soep meenemen. Dan weet je dat je verse ingredienten binnenkrijgt en geen extra vetten.

Gebruik verder volkoren brood en pasta en zilvervliesrijst. Hierin zitten meer vitamines en vezels; die laatsten geven sneller een voller gevoel.
Neem magere zuivel ipv vette en sojamelk zonder toegevoegde suiker.
Aardappels passen niet altijd binnen het GI-dieet, maar bevatten naar verhouding wel veel minder kcal dan pasta en rijst.

« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 17:26:28 door Hizikigrrrl »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #67 Gepost op: 07 februari 2007, 17:41:03 »
Er bestaan ook low GI vegetarian kookboeken in het Engels.

Ik heb ze zelf niet, maar in het Nederlandse kookboek wat ik heb staan ook een heleboel vegetarische recepten of recepten die heel makkelijk vegetarisch te maken zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 17:46:30 door ellen »

marilot

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #68 Gepost op: 07 februari 2007, 20:17:48 »
Haha ik val niet onder de vegetarisch die zowieso slanker zijn vanwege het vegetarisch eten. Inderdaad doordat ik zo druk ben grijp ik snel naar snacks e.d. en ik werk in een poppodium wat niet bevordelijk is mijn bierconsumptie.

Maar smoothies maken 's ochtends vroeg dat deed ik al en eigen salades maken ook, klinkt dus alsof ik dit dieet kan volhouden :) Ik ga me er verder in verdiepen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2007, 09:27:06 »
Haha ik val niet onder de vegetarisch die zowieso slanker zijn vanwege het vegetarisch eten.  en ik werk in een poppodium wat niet bevordelijk is mijn bierconsumptie.


Haha, dat ken ik... Er is in het verlden ooit wel heel wat afgegaan en laat dat ongeveer samenvallen met het stoppen van het werken bij een poppodium. Sinds die tijd sla ik ook veel minder vuige taal uit, iig doordeweeks ;)
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2007, 09:44:54 door ellen »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2007, 14:29:26 »
Mag je bij dit dieet ook kunstmatige zoetmiddelen gebruiken?
Volgens critici met een kans van honderd procent op kankeropwekking...? Dan liever cariës met behulp van reguliere suikers en een beetje extra dikmakerij...

Dat wordt beweerd over aspartaam (bekendste zoetmiddel op basis van aspartaam is Canderel). Er zijn ook veel zoetmiddelen in omloop op basis van cyclamaat en sacharine, daar is dus niets mis mee.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #71 Gepost op: 14 februari 2007, 18:10:59 »
Hihi Ellen, volgens mij sta jij op het punt om heel heel heel rebels te worden van dit dieet. Hoe gezond het ook is, het is inderdaad ook wel een beetje saai!

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #72 Gepost op: 15 februari 2007, 09:29:12 »
Het is zo saai als je het zelf maakt :P!
Maar misschien moet het ook bij je passen. Ik hou bijvoorbeeld toch al niet zo van aardappelen, dus die schrappen was voor mij no problem. Maar af een toe een patatje met wat dan ook, heb ik heus niet laten staan. En wat ik al in het begin ergens schreef, je moet het je niet te moeilijk maken.

'Eet, drink en wees vrolijk'  ;)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #73 Gepost op: 15 februari 2007, 09:41:05 »
Och ja, het was niet alleen het dieet natuurlijk, het was ook een beetje een februaridipje. Een heleboel is goedgemaakt door een tripje naar Parijs te boeken, andere vakantieplannen te maken, fijn theaterbezoek en tja, een hele avond in de kroeg wijntjes drinken en ouwehoeren :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #74 Gepost op: 15 februari 2007, 18:21:32 »
Mag je bij dit dieet ook kunstmatige zoetmiddelen gebruiken?
Volgens critici met een kans van honderd procent op kankeropwekking...? Dan liever cariës met behulp van reguliere suikers en een beetje extra dikmakerij...

Dat wordt beweerd over aspartaam (bekendste zoetmiddel op basis van aspartaam is Canderel). Er zijn ook veel zoetmiddelen in omloop op basis van cyclamaat en sacharine, daar is dus niets mis mee.

Maar zoetmiddelen zijn vieees. Echt heel vies. En ze smaken weeig.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2007, 18:21:51 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #75 Gepost op: 15 februari 2007, 18:29:19 »
en tja, een hele avond in de kroeg wijntjes drinken en ouwehoeren :)

Maar dat is natuurlijk geen rebels gedrag  ::)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2007, 09:23:54 »
en tja, een hele avond in de kroeg wijntjes drinken en ouwehoeren :)

Maar dat is natuurlijk geen rebels gedrag  ::)

Maar ik ben ook niet stout ;)


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #77 Gepost op: 16 februari 2007, 13:07:41 »
Hoi Ellen,

Hoe gaat het met je darmen eigenlijk? (om je vieze praatjes maar even voort te zetten....) Heb je eigenlijk IBS dat je er zoveel last van hebt of is het wat anders?

Ik heb zelf last van IBS en ik moet helaas constateren dat het niet consumeren van zuivel bij mij niks uit maakt (ben al bijna 6 jaar veganist). Ik merk dat het in ieder geval bij mij erger wordt als ik gestresst ben, maar ik heb wel het idee dat sommige voedingsmiddelen het ook wel beinvloeden. Welke, dat is de vraag, ik ben te lui om dat echt uit te gaan zoeken.....

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #78 Gepost op: 16 februari 2007, 13:16:31 »
IBS, is dat spastische darmen?

Ik weet niet wat ik heb, het is niet zo ernstig dat ik er ooit mee naar de dokter geweest ben. Dus het valt wel mee met zo veel last. Wel is het zo dat als ik iets heb het met mijn darmen is. Opgezet, pijnlijk, stom.

Nou ja, nu gaat het heel goed, maar soms wat minder, en dat is vaak na een slechte nacht (dus als ik moe ben)  en als ik stress (gesprekken met belangrijke personen, presentaties) heb. Ik denk dat de kaasconsumptie echt wel wat scheelt (maar ik at vaak bij elke maaltijd kaas, op brood, op brood en soms nog bij het diner). Verder eet ik ook nog wel wat zuivel hoor.  Maar niet in belachelijke hoeveelheden.

Van vroeger weet ik dat bier en andere koolzuurhoudende dranken bij mij ook niet goed gaat, dat drink ik dus niet meer.

En soms denk ik dat ik niet tegen uit en knoflook kan, maar ja, dat is misschien wel weer heel wat anders. Misschien is voor jou wel eens nuttig om langere tijd een verdacht ingredient te schrappen, maar ik kan me voorstellen dat je daar te lui voor bent. Ik deed het ook nooit eerder.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2007, 13:18:35 door ellen »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #79 Gepost op: 16 februari 2007, 13:37:35 »
minder drastisch dan schrappen is het bijhouden van een eetdagboekje
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken