Vegatopia Forum

Zij probeert het GI-dieet

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #140 Gepost op: 06 april 2009, 17:53:07 »
Volgens mij is de glycemic load veel te hoog. 50 gram volkoren pasta heeft een GL van 17 en eigenlijk moet je proberen om je voedingsmiddelen zoveel mogelijk onder de 10 te houden.

Onder de 10? Niet volgens Gallop.

De GL he, niet de GI. Die info staat o.a. op http://www.glycemicindex.com/ en http://www.nutritiondata.com/topics/glycemic-index

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #141 Gepost op: 06 april 2009, 19:55:03 »
Volgens mij is de glycemic load veel te hoog. 50 gram volkoren pasta heeft een GL van 17 en eigenlijk moet je proberen om je voedingsmiddelen zoveel mogelijk onder de 10 te houden.

Onder de 10? Niet volgens Gallop.

De GL he, niet de GI. Die info staat o.a. op http://www.glycemicindex.com/ en http://www.nutritiondata.com/topics/glycemic-index

ooo, verkeerd gelezen... het was erg maandag ;)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #142 Gepost op: 07 april 2009, 11:31:19 »
Huh, maar de " wheat shaped pasta" stond echt in de groene zone! Hoe zit dat dan?
Ik ga geen low carb doen, dat trek ik niet. Eerst maar eens hier mee beginnen. Ik ken vanuit Monticnac nog wel wat GI's, maar ik probeer ook mijn gezonde verstand te gebruiken. Waarom zou je geen fruit mogen " blitzen"? Wordt de GI hier hoger van? Bosbessen zijn wel heeeeel gezond, toch? Diksap snap ik wel, dat ik dat niet teveel moet gebruiken, het is wel heel geconcentreerd. Maar ik wil liever geen kunstmatige zoetstoffen gebruiken, vandaar.
Ik heb wel eens gelezen (volgens mij in het boek van Gillian MC Keith) dat zoetstoffen je lichaam foppen. Je lichaam vraagt om zoet, je geeft het nep-zoet, waardoor het verlangen even afneemt, maar later schreeuwt je lichaam weer net zo hard om zoet want het is gefopt. Ik vond het wel logisch klinken. Ik voelde me gisteren verder wel OK erbij. Had iets minder trek dan normaal, maar was wel een beetje " edgy". Snel geirriteerd enzo.. ;D
Vandaag moet ik nog ff boodschappen doen, dus ik weet nog niet wat we gaan eten.
Bedankt voor de reacties!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #143 Gepost op: 07 april 2009, 12:31:35 »
Laurita, hou je van sandwichspread? Daar zitten heel weinig verzadigde vetten in, dus goed broodbeleg. GI-load weet ik niet, maar vast niet hoog. Wat bedoel je eigenlijk met magere vetten? Let je ook op onverzadigde en verzadigde vetten?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #144 Gepost op: 07 april 2009, 13:06:17 »
Huh, maar de " wheat shaped pasta" stond echt in de groene zone! Hoe zit dat dan?
Ze gaan hier alleen van GI uit en niet van GL. GL = Glycemic Load en combineert de GI met de hoeveelheid die je ervan gebruikt.

Als je fruit fijnmaakt, zou idd de GI/GL kunnen stijgen (bij pasta stijgt het als je het te lang kookt). Maar, je drinkt het. Als je het kauwt, moet je meer moeite doen en is de kans groot dat je er minder van zal nemen. In 1 glas sinaasappelsap zitten bv. 4 sinaasappels, maar als je ze heel moet eten, houdt je het vast bij 1 of 2. Dat scheelt een boel suikers.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #145 Gepost op: 07 april 2009, 13:07:32 »
Laurita, hou je van sandwichspread? Daar zitten heel weinig verzadigde vetten in, dus goed broodbeleg. GI-load weet ik niet, maar vast niet hoog. Wat bedoel je eigenlijk met magere vetten? Let je ook op onverzadigde en verzadigde vetten?



Huttenkase en magere kaas kun je ook nemen, dat levert misschien een voller gevoel op dan jams en sandwichspread (als je niet snel vol zit), bovendien bevatten ze meer eiwitten, vitaminen en mineralen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #146 Gepost op: 07 april 2009, 21:48:56 »

Als je fruit fijnmaakt, zou idd de GI/GL kunnen stijgen (bij pasta stijgt het als je het te lang kookt). Maar, je drinkt het. Als je het kauwt, moet je meer moeite doen en is de kans groot dat je er minder van zal nemen. In 1 glas sinaasappelsap zitten bv. 4 sinaasappels, maar als je ze heel moet eten, houdt je het vast bij 1 of 2. Dat scheelt een boel suikers.


Dat waren inderdaad de twee overwegingen inderdaad.

En jaaa, huttenkase, dat heb ik weer helemaal herontdekt ook toen. Prima broodbeleg. (En heb het nooit nagekeken, maar ik gok jam en sandwichspread GI-technisch hoger zitten)

Tsja, en aan elk dieet zitten nadelen of rare dingen, gelukkig is daar nog je eigen verstand. Dat heeft er bij mij dan toch wel toe geleid na 2 maanden ermee te stoppen ;) Niet omdat ik denk dat dit dieet niet werkt of niet gezond is, absoluut niet.

Maar normaal eten en voldoende bewegen is genoeg voor mij om niet aan te komen. Ik eet wel anders nu, want ik voel nu wel beter waar mijn lichaam behoefte aan heeft en wat ik beter niet kan eten.

« Laatst bewerkt op: 07 april 2009, 21:58:08 door LL de Ling »

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #147 Gepost op: 07 april 2009, 23:35:40 »
Huttekase vind ik ook lekker. Vooral met mayo, peterselie en knoflook erdoor ;D Maar dat mag vast niet van het GI-dieet ;)
Hoewel, ik zag ergens in een groene lijst mayo staan, maar de moest vetvrij zijn. What the....?? Dat bestaat toch niet!!
LL de ling, ik begrijp dat je na 2 maanden ermee zou kunnen stoppen. Ik denk ook niet dat het voor mijn for life zal zijn, maar ik wil het wel graag volgen tot ik de kilo's kwijt ben. Dat zijn er maar liefst 4x5.... (=20)
Ik geef ook wel een beetje mijn eigen draai eraan, want zo denk ik dat een bosbessen smoothie een prima alternatief is voor verse bosbessen (als die nog niet voorradig zijn). Ik blijf het ook wel een beetje raar vinden dat bepaalde snoepdingen (las ik niet ergens M&M's??) en all bran wel mogen, terwijl er best veel geraffineerde suiker in zit. En dan mag het opeens wel omdat de vezels de GI naar beneden halen. Nou ja, dat bedoel ik met gezond verstand. Ik ga echt geen M&M's zitten eten, nu!

Vanavond at ik nog een restje pastasalade en erbij een kom vers gemaakt broccoli-spinaziesoep. Very healthy! En ook lekker, maar ik werd er wel een beetje boerig van :-X
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #148 Gepost op: 07 april 2009, 23:46:49 »
Huttenkase, mayo en verse kruiden zal vast wel mogen qua GI/GL/koolhydraten. Wie op vet let kan dan light mayo nemen, maar de kans is groot dat daar dan weer een boel koolhydraten in zijn gestopt en dan is het dus weer niet goed (jay voor low carb, full fat, hihi).

De kern van een M&M is een pinda, die is low carb/laag GI&GL, dus dat is beter dan een heel stuk melkchocolade. Roomijs heeft om eenzelfde reden een lage GL: het bevat veel vetten en eiwitten en dat heft het suikercontent ietwat op, waardoor er niet snel een bloedsuikerpiek ontstaat na het eten van roomijs. En daar is een GI/GL-dieet vooral voor bedoeld, om dat pieken van het bloedsuiker tegen te gaan.

All Bran heb je misschien ook wel in suikervrije versies, maar door de hoge vezelcontent verzadigt het sneller en laat het de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen. Vezels zijn goede koolhydraten en die moet je absoluut nemen.


Over bosbessen: verse zijn er nog niet, maar wel ingevroren. Die kun je dan een nachtje laten ontdooien en 's ochtends door bv. de yoghurt doen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #149 Gepost op: 09 april 2009, 11:52:34 »
@ Laurita,

is het niet een idee om gewoon eens naar een dietist te gaan?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #150 Gepost op: 09 april 2009, 17:11:36 »
 :nooo: Ik ben 1x bij een dietiste geweest en ben daar heel teleurgesteld weer weg gegaan. Ze vertelde me alleen maar dingen die ik zelf ook al wist, er hing iets te veel becel reclame en omgaan met een (voormalige) eetstoornis wilde ook niet echt.
Ik weet zelf wat ik wel en niet moet eten, een dietiste kan mij daar niet bij helpen....

Het dieet gaat trouwens best goed. Ik heb gisteren volkoren pita broodjes met falafel, alfalfa en ander rauwkost + restje brocolli-spinaziesoep gegeten.
Vandaag eten we volkoren rijst met ratatouille.
Ik merk dat ik minder terk tussendoor heb en hou het langer uit tot bv de lunchpauze. Eerder werd ik om 10.00 echt een beetje misselijk van de trek. Nu niet. Ik heb nog wel erg zin in snaaien 's avonds, maar ik vrees dat dit ook een kwestie van gewenning is. Ik heb er nog niet aan toe gegeven.
Vandaag wel veel koffie met caffeine op, en gewone thee, op het werk.
Ik heb vandaag ook alle snoeperij (milka koekjes, gevulde koeken en bonbons) op mijn werk laten staan. Het kostte eigenlijk niet eens moeite! :D
Gisteren de hele dag in de tuin gewerkt, dus ook een beetje extra verbrand ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #151 Gepost op: 09 april 2009, 17:17:42 »

Ik heb vandaag ook alle snoeperij (milka koekjes, gevulde koeken en bonbons) op mijn werk laten staan. Het kostte eigenlijk niet eens moeite! :D

Goed zo!

(het is maar goed dat ik jouw werk niet heb geloof ik ;))

O ja, van mij hoef je ook helemaal niets hoor, ik dacht dat het misschien wel handig was. Heb zelf na mijn 10de gelukkig ook geen dietist meer gezien.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #152 Gepost op: 09 april 2009, 19:53:02 »
(het is maar goed dat ik jouw werk niet heb geloof ik ;))

Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden: ik werk in De Zorg (het ziekenhuis) als verpleegkundige en als je ziet wat wij, als verpleegkundige, voor ongezonde troep naar binnen kunnen werken op een werkdag! :o En als je wilt, kun je elke dag wel zoveel eten als je wilt! Want iedere dag is er wel iemand jarig, er gaat altijd wel een patient met ontslag, er gaat elke dag wel een patient dood (begrijp me niet verkeerd: familie komt dan vaak als blijk van dank later nog iets lekkers langs brengen ???) en elke dag is er dus wel een reden om iets te vieren!
Verschrikkelijk toch?! Elke dag weer een gevecht om dit alles te weerstaan.
Waarom kunnen mensen als dank of als er iets gevierd moet worden niet iets gezonds meenemen? Een lekkere bak met fruit bv. Of gezonde tussendoortjes. Lekkere theesoorten zouden ook wel gewild zijn.
Misschien kan ik hier ooit nog wel eens iets mee doen.....In samenwerking met de raad van het bestuur een soort van " medewerkers-vriendelijke-snoeperij-campagne" opstarten. ;)
Ik vind het ook wel opvallend dat veel vrouwen die in De Zorg werken te zwaar zijn. Als ik naar mijzelf kijk dan zie ik ook wel hoe dat komt:
We zouden recht hebben op 2x 15 minuten koffiepauze en een half uur lunchpauze. Maar vaak is het zo druk op een afdeling dat 1 van de 2 er bij in schiet. Dus, als je dan even snel wat kunt drinken en eten dan is het makkelijk om iets te pakken wat zo voor het grijpen ligt. Snoep dus.
Daarbij komt dat dit geren en gevlieg een soort van onrust geeft en ik ga daar van snaaien. En ik zie om mij heen dat meer vrouwen dit doen, als reactie op de drukte en chaos. We zetten alles op alles om er helemaal voor de patienten te zijn en goed voor hun te zorgen, ,maar goed voor onszelf zorgen....ho maar. Daar zou toch echt verandering in moeten komen.
Ok, tot zo ver de frustraties rondom werk&eten.... ;D
« Laatst bewerkt op: 09 april 2009, 21:26:58 door Sander »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #153 Gepost op: 11 april 2009, 18:09:33 »
Waarom kunnen mensen als dank of als er iets gevierd moet worden niet iets gezonds meenemen? Een lekkere bak met fruit bv. Of gezonde tussendoortjes. Lekkere theesoorten zouden ook wel gewild zijn.
Misschien kan ik hier ooit nog wel eens iets mee doen.....In samenwerking met de raad van het bestuur een soort van " medewerkers-vriendelijke-snoeperij-campagne" opstarten. ;)


Snap je frustratie, maar bedenk me dat ik misschien zelf ook voor iets lekkers zou gaan. Dus zo'n campagne is zo gek nog niet. Ik ga iig je thee idee in mijn achterhoofd houden, want dat is een leuke suggestie!

Kiwi

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #154 Gepost op: 11 april 2009, 18:30:29 »
Ik heb deze draad van de week nog een keer helemaal gelezen, en inmiddels dit boek besteld (die vijf euro had ik er wel voor over). Vanaf volgende week ga ik me ook maar eens verdiepen in de GI-waardes van mijn voedsel. :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #155 Gepost op: 11 april 2009, 23:20:27 »
en inmiddels dit boek besteld (die vijf euro had ik er wel voor over). Vanaf volgende week ga ik me ook maar eens verdiepen in de GI-waardes van mijn voedsel. :)

Is die wel een beetje geschikt voor vega's? Het is namelijk geschreven door die lelijke kabouter van de BBC die een hekel heeft aan vegetariers...


Kiwi

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #156 Gepost op: 12 april 2009, 11:28:16 »
Ik las in een recensie dat vegetarische recepten niet apart worden aangeduid. Nou ja, ik zie wel, ik vond het wel handig om in ieder geval de onderbouwing en de 'groene'voedingsmiddelen eens op een rijtje te hebben voor vijf euro.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #157 Gepost op: 12 april 2009, 19:01:01 »
en inmiddels dit boek besteld (die vijf euro had ik er wel voor over). Vanaf volgende week ga ik me ook maar eens verdiepen in de GI-waardes van mijn voedsel. :)

Is die wel een beetje geschikt voor vega's? Het is namelijk geschreven door die lelijke kabouter van de BBC die een hekel heeft aan vegetariers...



Ik moest zo lachen toen ik dit las! :schater2: Ik en mijn man en moeder zeggen dat namelijk ook elke keer als we hem op tv zien. Hij praat ook als een kabouter!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #158 Gepost op: 12 april 2009, 19:05:41 »
Ik ben tot vrijdagmiddag wel braaf geweest. Netjes produkten uit de groene zone gegeten. Maar ja, toen was het vrijdagavond....en het was terrasjesweer...en toen heb ik samen met mijn man pizza gegeten...
En vanmorgen was het paasfeest....en toen heb ik een plak stol op en een croissant (oh nee: 2)...niet erg GI vriendelijk dus.
Ik pak het vanaf morgen weer strikt op.
Aan de andere kant (ook even het positieve belichten he ;)) ik heb verder niet gesnoept en ook geen chips o.i.d. gesnackt. Ik ga mezelf volgende week zondag wegen. Eens kijken of de weegschaal iets gunstigs wil doen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Kiwi

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #159 Gepost op: 13 april 2009, 22:15:05 »
Ik ben vandaag een beetje halfhalf begonnen. Doordat mijn opa is overleden ben ik er niet helemaal bij met mijn gedachten, maar ik wilde mezelf toch aan mijn voornemen houden (ook al heb ik het boek nog niet binnen).
Ontbijt: Allbran met sojamelk light
Lunch: een snee roggebrood met hummus en komkommer (ik weet niet of roggebrood officieel is toegestaan, maar ik had (op paasbrood en crackers na) niets anders in huis) en een half bakje hüttenkäse met tuinkers en peper.
Diner: stamppot rauwe andijvie met roergebakken tofureepjes en cahewnoten, beetje olijfolie. Te veel aardappel waarschijnlijk, maar goed, dat komt omdat dit eigenlijk voor gisteren gepland stond.
Tussendoor: een appel en twee volkorenkaakjes. En veel water en heel veel thee natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat, als ik weer moet gaan werken. Hüttenkase, roggebrood, worteltjes en fruit liggen in ieder geval al klaar om mee te nemen.