Vegatopia Forum

Zij probeert het GI-dieet

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Zij probeert het GI-dieet
« Gepost op: 27 december 2006, 17:12:30 »
Voor Vegatopia en GezondheidsNet.nl gaat iemand wier naam we nog niet direct bekend maken acht weken lang het Low GI-dieet uitproberen. Vooraf, tussendoor en achteraf wordt ze officieel helemaal 'doorgemeten' door de Nederlandse Obesitas Kliniek.

Elke week doet ze in Koken & zo verslag van hoe ze zich redt in de keuken, wat ze maakt en welke problemen ze zoal tegenkomt.

Hier op het forum kun je reageren op haar bijdragen.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2006, 17:22:45 door J@n »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2006, 17:18:43 »
Interessant. Leuk.

Maar waarom niet GL; dat is toch veel logischer?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2006, 22:57:16 »
wat is dat voor dieet?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2006, 21:14:34 »
Low GI-dieet
Klinkt geweldig Amerikaans. Wat is het eigenlijk voor beestje?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2006, 21:25:58 »
Low GI-dieet
Klinkt geweldig Amerikaans. Wat is het eigenlijk voor beestje?
Volgens mij is het de Glucemic Index wat een concept is dat ontwikkeld is ten bate van diabetespatienten. Hoe hoger de GI, hoe sneller de koolhydraten uit je eten afgebroken worden naar glucose en opgenomen worden in je bloed, dus hoe sneller je bloedsuiker stijgt. Dat is niet goed voor diabetici. Iemand zal ook wel bedacht hebben dat het dan ook niet goed is als je wilt afvallen want hoe sneller de calorietjes verwerkt worden hoe slechter het is toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2006, 21:46:02 »
Het heeft er toch ook mee te maken dat als je bloedsuiker heel snel stijgt, dat het dan ook een heel diepe 'dip' maakt waardoor je weer trek in iets -liefst met hoge GI als suiker- krijgt.

Maar... de koolhydraten in bijvoorbeeld een watermeloen hebben een hoge GI, maar er zitten er maar heel weinig in. Volgens het GI-dieet zou je dan dus geen watermeloen moeten eten, maar omdat er maar weinig koolhydraten inzitten, zal het toch echt maar weinig effect op je bloedsuiker hebben. Daarom is dus de Glycemic Load (GL) uitgevonden, die rekening houdt met de hoeveelheid koolhydraten.


En het is trouwens Glycemic Index, maar dat is vast een typefoutje.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2006, 20:58:28 »
Dit is de officiele site:
http://www.glycemicindex.com/

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2006, 22:53:04 »
Klopt, producten met een laag glykemische index zorgen er voor dat je bloedsuiker niet te veel piekt, waar door het niet weer overmatig wordt bijgeregeld naar omlaag, waardoor je bloedsuiker weer te ver zakt, waar door je weer flauwtes krijgt door suiker gebrek. Door het in kleine porties verdeeld over de dag eten van laag glykemische producten blijft het niveau gelijk waardoor je je veel fitter voelt, dwz als je er gevoelig voor bent.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2006, 23:41:26 »
En het is trouwens Glycemic Index, maar dat is vast een typefoutje.
Ik zou mij niet het voordeel van de twijfel gunnen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2006, 20:25:34 »
Vanaf woensdag 3 januari gaat Ellen Webbink (29) zich storten op het Glycemic Index Diet, waarvan ze op licht ironische wijze verslag zal doen in Koken & zo.

Wie hier al wat langer komt, kent haar waarschijnlijk nog van haar bijdragen op het forum onder de nickname LL de Ling. Ellen was ook enige tijd moderator op het forum en werkte mee aan de kerstpagina's en de Vegatopia-kookworkshops.

Hier komen haar wekelijkse bijdragen te staan.

Op deze pagina vertelt Ellen wat ze gaat doen en waarom.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2007, 14:22:31 »
Succes ermee Ellen!
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2007, 15:18:02 »
Ik snap het niet helemaal geloof ik:
Citaat
'Groen' zijn voedingsmiddelen zoals het meeste fruit, linzen en kikkererwten. Als je dit dieet wil volgen, zou ik je wel aanraden minstens een basisboek aan te schaffen."
maar van fruit stijgt je bloedsuiker toch ook redelijk snel?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2007, 20:42:37 »
Ellen, je mag geen cafeine omdat dat je bloedsuikerspiegel laat stijgen en je dus geen constante bloedsuikerspiegel houdt. Koffie staat trouwens niet in de GI database:
http://www.glycemicindex.com/faq_java2.htm#8

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2007, 12:33:28 »
Ja, Hiziki, dat klopt. Later las ik het terug in het boek. Maar goed, 's ochtends neem ik dus nog wel steeds een kopje koffie. :)

Om nog terug te komen op het fruit eten. Dat mag dus, de suikers die daar inzitten zijn wel ok. Maar ik mag geen sappen, maar sinaasappels en andere citrusvruachten zijn prima. Bananen probeer ik te vermijden. Die zitten in de "oranje" categorie. Meloen, zoals ik hier al voorbij zag komen, is taboe.

Verder gaat het goed, maar dat is best makkelijk na een week veel eten en feesten.

Ik zal jullie in de stukjes en af en toe hier op de hoogte houden.

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2007, 12:11:24 »
Hoi Ellen,

Zelf eet ik ook al vanaf de zomer 'GI'. Maak het je niet te moeilijk, het is meer a way of live! Ik vind het een heerlijke manier van eten, en ben al meer dan 5 kilo kwijt (meer dan genoeg voor mij). En zelfs tijdens de afgelopen feestdagen niets aangekomen ;).

Succes,
Geerten

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2007, 15:41:16 »
Leuk om te horen, Geerten. Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat het tot nu toe ook heel erg goed voelt. Ik heb veel energie en niet echt last van mijn buik. Dat kan ook door mijn vakantie komen natuurlijk. Morgen begin ik weer met werken. Ook spannend of dat een beetje gaat.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2007, 15:54:08 »
Ja, Hiziki, dat klopt. Later las ik het terug in het boek. Maar goed, 's ochtends neem ik dus nog wel steeds een kopje koffie. :)

Om nog terug te komen op het fruit eten. Dat mag dus, de suikers die daar inzitten zijn wel ok. Maar ik mag geen sappen, maar sinaasappels en andere citrusvruachten zijn prima. Bananen probeer ik te vermijden. Die zitten in de "oranje" categorie. Meloen, zoals ik hier al voorbij zag komen, is taboe.

Verder gaat het goed, maar dat is best makkelijk na een week veel eten en feesten.

Ik zal jullie in de stukjes en af en toe hier op de hoogte houden.

toch gek dat een banaan maar 'oranje' is. Een vriend van mij gokte dat banaan de suikerspiegel van 8 naar 22 kon laten schieten. Hij heeft voor de grap aangeboden het binnenkort te testen tijdens een 24-uursmeting, maar dat lijkt me een slecht plan.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2007, 19:51:35 »
In bananen zitten ook veel vezels (toch?) en vezels vertragen de opname van koolhydraten in het bloed.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2007, 08:04:02 »
Bananen hebben een GI van 59, aardig hoog dus (oranje). Strooi er wat amandel over, dat helpt om de GI omlaag te brengen. Of eet een tijdje geen bananen.
(GI van kersen is 20).

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2007, 13:59:57 »
Geerten, omdat jij het dieet nu al een tijdje volgt: heb je misschien meer tips, ideeen en menusuggesties? Wat eet jij bijvoorbeeld op een dag?