Ik vraag me ook af hoe moslims tegenover vegetarisme staan... Ik ga al anderhalf jaar elke week bij een moslimgezin één van de kinderen helpen bij haar huiswerk, en om beter Nederlands te leren enzo. Ik krijg dan ook elke keer een warme maaltijd, met vlees. In het begin zei ik daar niets van, omdat ik een vrij lange "overgangsperiode" heb gehad, waarin ik voor mezelf wel vegetarisch kookte maar nooit "moeilijk deed" als iemand anders vlees voor me klaarmaakte. Ik ben nooit erg assertief geweest en was bang voor de reacties, dus ik liet het maar zo. Maar vlees eten staat me nu echt enorm tegen, en bijna iedereen weet nu wel dat ik vegetarisch ben, behalve dat gezin.
Ik vind het erg moeilijk om het daar aan te kaarten, omdat ze inderdaad vaak praten over halal en haram, en na het offerfeest vlees meegeven enzo...
Het moeilijkste is dat de moeder, die dus voor me kookt, bijna geen Nederlands praat, en alle communicatie via het dochtertje verloopt. Wat als zij begint te vertalen met "Ze lust dit eten niet"? Er zijn zo nog al vrij pijnlijke misverstanden geweest.
Het punt is, ik ben bang dat ik hen ga kwetsen, en vreemd genoeg heb ik dat niet bij mijn familie of vrienden. Het lijkt zo egoïstisch, die vrouw kookt voor me en ik zou dan mijn eisen gaan stellen.
Zijn er hier moslims die raad kunnen geven?