Vegatopia Forum

HEMA

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roxanne_

HEMA
« Gepost op: 11 december 2006, 11:14:28 »
Ok, het is niet echt een restaurant, maargoed. Ik wil jullie even waarschuwen, mocht je ooit in de restaurants van de HEMA eten. Het enige broodje was enigzins vegatarisch leek te zijn, kaas, is helaas niet vegatarisch, er wordt een soort kaas opgesmeerd, meer als een saus dus, en deze bevat gelatine! Dan weten jullie dat!

Groetjes Roxanne

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:HEMA
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2006, 11:21:31 »
Broodjes kaas zijn over het algemeen met dierlijk gestremde kaas, neem ik aan. Zijn er eigenlijk (bekende) restaurants/broodjeszaken waar ze broodjes met vegetarisch gestremde kaas verkopen?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2010, 09:56:20 »
**schop**

Gister was ik voor het eerst sinds jaaaaaren in het restaurant van de Hema. De melk en karnemelk waren biologisch  :) en de hamburger ook.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:HEMA
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2010, 10:00:15 »
Gister was ik voor het eerst sinds jaaaaaren in het restaurant van de Hema. De melk en karnemelk waren biologisch  :)

He da´s best leukl!
,,,,فلافل

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2010, 12:51:20 »
Ik was een keer bij de hema, toen had ik iets van drinken van friesche vlag, had al een slok van genomen toen erachter kwam dat drinken over de datum was..
Terug naar de kassa, is het hele rijtje over de datum.. Kreeg iets anders.. Later ging dienblad terug zetten.. Hadden ze dat flesje waar ik al een slok uit had genomen EN over de datum was gewoon terug gezet!!
Echt schandalig..
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2010, 13:16:17 »
Ik was een keer bij de hema, toen had ik iets van drinken van friesche vlag, had al een slok van genomen toen erachter kwam dat drinken over de datum was..
Terug naar de kassa, is het hele rijtje over de datum.. Kreeg iets anders.. Later ging dienblad terug zetten.. Hadden ze dat flesje waar ik al een slok uit had genomen EN over de datum was gewoon terug gezet!!
Echt schandalig..

 :o

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:HEMA
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2010, 13:31:23 »
Bah!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2010, 15:58:08 »
 :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2010, 20:37:01 »
Ik had de keuringsdienst van waren er op af gestuurd.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2010, 20:44:23 »
Heb jij dat nummer voor mij?
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2010, 20:49:23 »
VWa Hier zou je het moeten kunnen vinden.
En anders de keuringsdienst van waarde ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:HEMA
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2010, 22:16:11 »
Dat stelt me weinig gerust, nu ik een aantal keuringen heb meegemaakt en keukens van dichtbij heb gezien.

Overigens mogen winkels wel producten die over de datum zijn verkopen. Hoe dat werkt bij zo'n eethoekje van de Hema weet ik niet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2010, 18:40:04 »
Overigens mogen winkels wel producten die over de datum zijn verkopen.

Echt? Wat raar.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2010, 18:43:25 »
Waarom staat er dan een datum op? ???
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2010, 20:59:48 »
Omdat de kwaliteit wel minder wordt. Op eieren staat bijvoorbeeld wel een uiterste verkoopdatum, maar het lijkt me dat je bederfelijke waar ook niet na de datum moet (willen) verkopen.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:HEMA
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2010, 22:18:26 »
Ja, je kan producten na verloop van de houdbaarheidsdatum natuurlijk vaak nog een (lange) tijd gewoon gebruiken, maar volgens mij is na die tijd verkopen toch echt niet toegestaan.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:HEMA
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2010, 22:28:50 »
Het hangt er vanaf:

Verlopen houdbaarheidsdatum.
Het verkopen van producten met een verlopen houdbaarheidsdatum is geen overtreding van de Warenwet,
zolang het levensmiddel zijn normale eigenschappen bezit (normaal van kleur, geur, consistentie en smaak, niet
bedorven en geen gevaar voor de gezondheid). Wanneer het levensmiddel na de houdbaarheidsdatum verkocht
2
wordt, is de verkoper verantwoordelijk. De verkoper mag een houdbaarheidsdatum zelfstandig verlengen. Ook
dan is deze verkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van het levensmiddel. De traceerbaarheid moet echter te
allen tijde gegarandeerd zijn. Met andere woorden de verkoper moet terug te traceren zijn als degene die de
houdbaarheidsdatum heeft verlengd.
Wettelijk kan de verkoper een product waarvan de THT-datum is verlopen nog verkopen en eventueel van een
nieuwe THT-datum voorzien, op voorwaarde dat het product nog aan de eisen voldoet. Hij neemt daarmee wel
de verantwoordelijkheid van de producent of verpakker over. Om te kunnen bepalen of een product nog aan de
eisen voldoet, zal een risicoanalyse moeten worden uitgevoerd, overeenkomstig artikel 5 van de Verordening
(EG) nr. 852/2004.
De risicoanalyse moet door de verkoper worden uitgevoerd. Om deze risicoanalyse te vergemakkelijken wordt
onderscheid gemaakt tussen producten die moeten worden gekoeld en producten die ongekoeld kunnen worden
bewaard.
Ongekoelde producten
Voor producten, die ongekoeld kunnen worden bewaard, is de THT-datum voornamelijk gebaseerd op
kwaliteitseisen aan het product. De organoleptische beoordeling is voldoende (kijken, ruiken, proeven). Deze
producten kunnen op eigen verantwoordelijkheid van de detaillist worden verkocht, zonder dat er een verdere
risicoanalyse aan ten grondslag ligt.
Gekoelde producten
Bij producten, die gekoeld moeten worden bewaard, dient de ondernemer de THT-datum als uiterste
verkoopdatum te beschouwen (dus niet alleen melk en melk producten, maar ook andere bederfelijke producten).
In deze situatie betreft het in het algemeen bederfelijke producten, waarin ziekmakende bacteriën ook kunnen
uitgroeien. De THT-datum staat in die situatie niet alleen garant voor de kwaliteitseisen, maar ook voor de
voedselveiligheidseisen.
Indien men dit product met een verlopen THT-datum toch wenst te verkopen, dient er een op basis van
risicoanalyse gebaseerde onderbouwing aanwezig te zijn, waarin de microbiologische
voedselveiligheidsaspecten op adequate wijze zijn getoetst. Een detaillist/horecabedrijf heeft over het algemeen
niet de mogelijkheden om een grondige risicoanalyse te verrichten en kan in deze situatie niet voldoen aan de
genoemde Verordening. De hygiënecodes geven geen instructies voor detaillisten en horeca hoe een dergelijke
risicoanalyse moet worden uitgevoerd, waardoor voor deze producten de conclusie gerechtvaardigd is: THTdatum
= uiterste verkoopdatum.
Uitzondering: gepasteuriseerde melk, melkproducten en eieren.
Op gepasteuriseerde melk en gepasteuriseerde melkproducten (bijvoorbeeld yoghurt) en eieren wordt een
houdbaarheidsdatum vermeld. Verkoop van deze producten na de gestelde houdbaarheidsdatum
is echter wel verboden. Het verlengen van deze datum is ook verboden. Het verkopen van deze producten,
waarvan de THT-datum, is verlopen is een overtreding van de Warenwet.
2. Te gebruiken tot:
In twee gevallen is in plaats van “tenminste houdbaar tot” de vermelding “te gebruiken tot” verplicht:
1. Wanneer de producent op de verpakking voorschrijft dat het levensmiddel tussen de 0ºC en de 6ºC
moet worden bewaard.
2. Wanneer een levensmiddel volgens de producent niet langer houdbaar is dan vijf dagen.
Het gaat hier om levensmiddelen die zeer bederfelijk zijn (zoals vers vlees, verse vis, verse kip, vers gesneden
groente, etc). Een dergelijke datum dient te worden beschouwd als de ‘uiterste consumptiedatum’ waarop het
levensmiddel nog mag worden geconsumeerd.

Wie stelt de uiterste consumptiedatum vast?
Deze datum wordt uitsluitend door de fabrikant vastgesteld en op de voorverpakking aangebracht. Een verkoper
mag deze datum niet verlengen.
3
Hoe wordt de uiterste consumptiedatum aangegeven?
Voor het aanbrengen van de uiterste consumptiedagen gelden dezelfde regels als bij de THT-datum.
Bij de uiterste consumptiedatum moet tevens een aanwijzing omtrent bewaring (maximale
bewaartemperatuur) en gebruik (consumeren binnen een bepaald aantal dagen na aankoop, maar nooit na de
vermelde datum) worden vermeld.
Verlopen uiterste consumptiedatum.
Levensmiddelen met een verlopen uiterste consumptiedatum mogen niet meer worden verkocht. De uiterste
consumptiedatum is dus tevens een ‘uiterste verkoopdatum’, waarbij deze datum dient te
worden gelezen als ‘tot en met’. Het verkopen van levensmiddelen waarvan de ‘te gebruiken tot’ datum is
verstreken, is een overtreding van de Warenwet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:HEMA
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2010, 15:24:25 »
Geldt dit voor Nederland of voor België, Poek?

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:HEMA
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2010, 15:25:11 »
Nederland allicht.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:HEMA
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2010, 19:11:03 »
Bij winkels wel, daar valt het onder eigen verantwoordelijkheid oid. In Amsterdam is er paar jaar terug een brief rondgestuurd aan het MKB hierover. En inderdaad een flink aantal producten is nog wel te gebruiken. Een tht betekent garantie tot en met die datum.
Sin chile, no tiene chiste!