Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #340 Gepost op: 04 februari 2011, 11:29:43 »
In "Scott Pilgrim vs The World" zit een vegan. En het verhaal er om heen vind ik vreselijk grappig. Ik ga het hier niet neerzetten, want spoiler, maar de film is sowieso een aanrader dus ga hem vooral kijken en spot the vegan  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #341 Gepost op: 21 maart 2011, 15:37:52 »
Omroeppersoneel boos over vegakantine

"Het bedrijfsrestaurant van de VPRO, waar ook medewerkers van VARA en NTR eten, heeft op 21 maart in één klap vlees en vis in de ban gedaan. "

http://www.oneworld.nl/Nieuws/Kort_Nieuws/article/28864/Omroeppersoneel_boos_over_vegakantine
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #342 Gepost op: 21 maart 2011, 17:30:20 »
Goh, wat een reuze stap in één keer. Wat zou hun motivatie zijn? Ze hadden ook voor een biologische of een duurzame kantine kunnen kiezen.
Of zou het een 1 april grap zijn?
 
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #343 Gepost op: 21 maart 2011, 18:09:55 »
Of zou het een 1 april grap zijn?
 

Daar zat ik ook aan te denken. Misschien een stunt om Meatless Monday onder de aandacht te brengen?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #344 Gepost op: 21 maart 2011, 23:50:58 »
Begrijp dat het om een weekexperiment gaat. Wel grappig.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #346 Gepost op: 25 maart 2011, 15:57:25 »
Ah, geen 1 Aprilgrap dus.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #347 Gepost op: 26 maart 2011, 09:32:10 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Gwennepen


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #349 Gepost op: 11 april 2011, 22:59:54 »
Nog maar 13 procent eet elke dag vlees

"Maar liefst 83 procent van de Nederlanders kiest eenmaal in de week voor een vleesloze maaltijd en 4 procent is vegetariër."

http://www.healthylives.nl/nieuws/voeding/2011/april/nog-maar-13-procent-eet-elke-dag-vlees
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #350 Gepost op: 11 april 2011, 23:06:29 »
Het zou mooi zijn als dat waar is, maar ik geloof het niet  ::)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #351 Gepost op: 26 april 2011, 00:39:14 »
Dinsdagavond wordt er vegetarisch gekookt bij de VTM in het televisieprogramma De Keuken Van De Meester:
http://vtm.be/de-keuken-van-de-meester
Het voorfilmpje belooft weinig goeds...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #352 Gepost op: 30 april 2011, 12:17:46 »

Planbureau voor de leefomgeving:

Vlees, vis en zuivel: opties voor verandering in productie en consumptie

"De consumptie van dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel is de afgelopen vijftig jaar sterk toegenomen in de Europese Unie. Deze is hier nu twee maal zo hoog als het mondiale gemiddelde. De huidige voorkeuren van Europese consumenten leiden tot negatieve effecten, zoals een groot ruimtebeslag (ook buiten Europa), vermindering van de biodiversiteit en gezondheidsrisico’s."

http://www.pbl.nl/publicaties/2011/vlees-vis-en-zuivel-opties-voor-verandering-in-productie-en-consumptie
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #353 Gepost op: 30 april 2011, 12:31:44 »
Hmm, dat stemt niet echt vrolijk....
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #354 Gepost op: 30 april 2011, 12:43:28 »

Dus Frankrijk loopt voorop met de inname van (dierlijke) verzadigde vetten? Terwijl dat land geassocieerd wordt met een relatief gering voorkomen van hart- en vaatziekten?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #355 Gepost op: 27 mei 2011, 10:09:09 »
http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festivals/article/detail/1270600/2011/05/27/Lokerse-Feesten-bant-paardenworst-en-ander-vlees-voor-vegetarier-Morrissey.dhtml

Fantastisch! Ik hoop dat de organisatoren - alsook die van andere festivals - hierdoor beslissen enkele permanente vegetarische kraampjes te plaatsen op de weide. Wat een reacties op dit artikel komen, ongelofelijk. Mensen die niet zonder vlees kunnen elke dag?  ??? In ieder geval: dit maakt me blij  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #356 Gepost op: 17 juni 2011, 09:00:37 »
‘Mijn vriendjes zullen niet bij de FEBO eten’

"Seksappeal en veganisme kunnen samengaan. Lisette Kreischer is het bewijs. Een weelderige, hardcore veganiste met de uitstraling van Nigella Lawson. ‘Ik zoek nog een surfplank van diervriendelijk hout.’"


http://www.depers.nl/entertainment/575929/Mijn-vriendjes-eten-niet-bij-FEBO.html
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #357 Gepost op: 21 juni 2011, 23:03:48 »
Een vegetarische moslim. En hij kan nog leuk schrijven ook!

http://www.wijblijvenhier.nl/?p=5873

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #358 Gepost op: 22 juni 2011, 14:17:13 »
Maar wel eerst vegetariër en toen moslim. Ik vraag me af hoe vaak het omgekeerde voorkomt.
Ik ken(de) een aantal vegan moslims, maar die waren ook allemaal bekeerd. Eentje kwam nog een keer in het nieuws omdat ze het zwembad uitgestuurd was vanwege haar burkini.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #359 Gepost op: 16 juli 2011, 13:56:59 »
Vegaphobia: derogatory discourses of veganism and the reproduction of speciesism in UK national newspapers.

Cole M, Morgan K.
SourceOpen University, Cardiff, UK. mdcc2@tutor.open.ac.uk


Abstract
This paper critically examines discourses of veganism in UK national newspapers in 2007. In setting parameters for what can and cannot easily be discussed, dominant discourses also help frame understanding. Discourses relating to veganism are therefore presented as contravening commonsense, because they fall outside readily understood meat-eating discourses. Newspapers tend to discredit veganism through ridicule, or as being difficult or impossible to maintain in practice. Vegans are variously stereotyped as ascetics, faddists, sentimentalists, or in some cases, hostile extremists. The overall effect is of a derogatory portrayal of vegans and veganism that we interpret as 'vegaphobia'. We interpret derogatory discourses of veganism in UK national newspapers as evidence of the cultural reproduction of speciesism, through which veganism is dissociated from its connection with debates concerning nonhuman animals' rights or liberation. This is problematic in three, interrelated, respects. First, it empirically misrepresents the experience of veganism, and thereby marginalizes vegans. Second, it perpetuates a moral injury to omnivorous readers who are not presented with the opportunity to understand veganism and the challenge to speciesism that it contains. Third, and most seriously, it obscures and thereby reproduces exploitative and violent relations between human and nonhuman animals.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21361905?dopt=Abstract