Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #260 Gepost op: 19 juli 2010, 21:30:25 »
Ja dat vroeg ik mij nog af. Een kinderopvang, dat is toch alleen middag eten of niet?
Dan zie ik al helemaal geen probleem.

Online karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #261 Gepost op: 19 juli 2010, 21:56:35 »
Ik vrees toch dat jullie de evidentie onderschatten van vlees eten voor de meeste mensen.
Natuurlijk is er in se niets op tegen dat kinderen vijf maal vegetarisch eten, integendeel natuurlijk.
Maar dat dit, voor zover het krantebericht liet uitschijnen, zomaar van bovenaf beslist wordt (met alle goede argumenten die jullie ook hebben) kan een emotionele, averechtse tegenreactie hebben.
In Gent werd donderdag-Veggiedag ingevoerd (vegetarische maaltijden in scholen), mét de mogelijkheid een uitzondering te vragen. Dat werd al door sommigen als groen, opgeheven vingertje-gedrag aangezien.
Dit was in oorsprong nog een stapje verder.
Men had deze beleidsoptie aan alle ouders moeten voorleggen, met de mogelijkheid van tegenwerpingen waarop dan rustig en gefundeerd kon geantwoord worden. Ook als vleeseters geen rationele argumenten hebben voor hun keuze (dikwijls denken ze die te hebben: de te respecteren vrees dat hun kinderen niet
alle noodzakelijke stoffen binnenkrijgen), mag men iets dat oorspronkelijk niet overeengekomen was niet zomaar opdringen.  
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2010, 22:00:32 door Kassidy »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #262 Gepost op: 20 juli 2010, 20:13:13 »
Ik weet niet hoe het in België gaat met het verstrekken van maaltijden. Misschien is het wel zo dat er macaroni geserveerd wordt en om onduidelijke redenen moet daar ineens per se ham in verwerkt worden. Het is dan een niet noodzakelijk ingrediënt en dat kun je dus gerust weglaten of iets anders voor in de plaats doen. Overigens zitten in veel kant-en-klaar producten in de winkel ook vaak vegetarische eiwitten verwerkt. Ik koop het dan niet omdat er dan ook nog andere dingen in opgenomen zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #263 Gepost op: 20 juli 2010, 22:05:17 »
Is het niet zo dat die kinderopvang een idealistische achtergrond heeft?

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #264 Gepost op: 20 juli 2010, 22:22:03 »
Minder vlees eten gaat niet vrijwillig

"Nederlanders eten gemiddeld ruim 43 kilo vlees per jaar. Dat moet minder, maar dat gaat niet zonder dat de overheid daar harder aan trekt."

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3133721.ece/Minder_vlees_eten_gaat_niet_vrijwillig_.html
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #265 Gepost op: 22 juli 2010, 09:56:07 »
Een van de tour-renners is vegetarier, Tjallingii.

Iemand de behoefte Mart Smeets het verschil tussen een vegetariër en een veganist uit te leggen?

"Dus dan zit iedereen aan een lekkere biefstuk en jij...."
Nee, M. Smeets, Tsjalingii heeft niet de associatie lekker wanneer hij een biefstuk ziet.

"Maar dat kan toch helemaal niet, je hebt het toch nodig..."
M. Smeets, word wakker, dat lijf heeft nog nooit vlees gegeten en je ziet het, het kan prima!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #266 Gepost op: 22 juli 2010, 11:28:05 »
Dijkstra en Ducrot hadden ook al vermeld dat je blijkbaar turbodijen kan kweken zonder biefstuk.

En ach, joh, Mart Smeets is van voor de oorlog ofzo. ;)
Eigenlijk toch wel goed dat er aandacht voor is?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #267 Gepost op: 22 juli 2010, 14:03:32 »
Een van de tour-renners is vegetarier, Tjallingii.

Iemand de behoefte Mart Smeets het verschil tussen een vegetariër en een veganist uit te leggen?

"Dus dan zit iedereen aan een lekkere biefstuk en jij...."
Nee, M. Smeets, Tsjalingii heeft niet de associatie lekker wanneer hij een biefstuk ziet.

Spreek jij die wielrenner vaak dan? Misschien is 'ie wel dol op biefstuk en zit 'ie inderdaad als een gek te balen van zijn opspelende darmen/klereprincipes/weetikveelwelkemotivatie als de rest van zijn team aan de steaks zit.
This is between me and the vegetable!

Aiko

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #268 Gepost op: 22 juli 2010, 14:25:18 »
Spreek jij die wielrenner vaak dan?

Was op televisie bij de Avondetappe. Zijn ouders waren al vegetariër, en hij heeft die gewoonte overgenomen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #269 Gepost op: 22 juli 2010, 14:40:20 »
Als je bewust je vegetaristische opvoeding doorzet, kan ik me niet voorstellen dat je bij het zien van een biefstuk de associatie lekker krijgt. Wat Aiko zegt dus.

Maar ik spreek hem niet dagelijks, dus misschien kost het hem wel heel veel wilskracht om de biefstuk te laten staan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #270 Gepost op: 22 juli 2010, 18:25:55 »
En ach, joh, Mart Smeets is van voor de oorlog ofzo. ;)

Mijn ouders zijn ook van voor de oorlog.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Ky

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #271 Gepost op: 10 augustus 2010, 05:49:39 »
http://weblogs.vpro.nl/radioarchief/2007/03/13/vleesch-ging-niet-door/

Op 23 november 1967 zou in het jongerenTVprogramma Hoepla een reportage worden uitgezonden van Wim T. Schippers over de laatste vijf minuten van een koe, getiteld ‘Vleesch’. De uitzending ging niet door.

En ook waarom Schippers vegetariër is. Erg leuk!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #272 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:28:14 »
Uitstekend stuk in de Volkskrant van vandaag van een hoogleraar psychologie over de mechanismen die verhinderen dat er iets aan de bioindustrie wordt gedaan.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2010, 17:20:15 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #273 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:42:18 »
meganismen

Op vakansie na suid-afrika gewees?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #274 Gepost op: 28 augustus 2010, 14:09:40 »
Uitstekend stuk in de Volkskrant van vandaag van een hoogleraar psychologie over de meganismen die verhinderen dat er iets aan de bioindustrie wordt gedaan.


Digitaal helaas alleen voor abonnees: http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20100828___/4_009/#original
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #275 Gepost op: 28 augustus 2010, 14:55:59 »
Benieuwd! Wat waren de conclusies?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #276 Gepost op: 28 augustus 2010, 17:19:28 »
Het stuk heet: 't Is rot, maar vlees is zo lekker. Met als hoedje: de consument laat de misstanden rond de vee-industrie voor wat ze zijn.
 
Stukjes uit de tekst: De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat al deze mensen hun persoonlijk comfort belangrijker vinden dan de hoge en onomkeerbare keosten die hun keuzes voor anderen teweegbrengen.
Dit is voor een belangrijk deel te verklaren doordat we het met zovelen doen en iedereen onbedoeld meehelpt om de bestaande situatie te handhaven. We sussen elkaar in slaap door het er niet over te hebben en elkaars gedrag te accepteren. De vleeseters zeggen: wat kan ik eraan doen? De boeren en de politiek bepalen hoe ons eten wordt geproduceerd. Als het echt zo erg was zou de overheid wel ingrijpen. Op hun beurt denken de boeren en leveranciers dat de consument het zo wil, omdat dier- en milieu-onvriendelijk vlees en zuivel goed verkopen. De overheid grijpt evenmin in omdat kiezers hun koopkrachtplaatjes veel belangrijker lijken te vinden dan dieren, milieu en derde wereld.
We hebben allemaal het idee dat als het echt zo erg was, iemand anders er wel iets aan deed. Als iedereen het accepteert dan zal het toch wel meevallen.

Lees het artikel en laat het lezen. Het is van Roos Vonk en hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Auteur van Ego's en ander ongemakken, over menselijke gebreken en initiatiefnemer van www.duurzameveeteelt.nl

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #277 Gepost op: 28 augustus 2010, 17:20:44 »
meganismen

Op vakansie na suid-afrika gewees?
al verbeterd. te snel getypt dus.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #278 Gepost op: 28 augustus 2010, 20:17:58 »

Lees het artikel en laat het lezen. Het is van Roos Vonk en hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Auteur van Ego's en ander ongemakken, over menselijke gebreken en initiatiefnemer van www.duurzameveeteelt.nl



Roos Vonk heeft jaren geleden ook een groot online onderzoek gedaan naar het welbevinden vd mens en geluk etc. Hebben ook nog wat mensen van hier aan meegedaan.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #279 Gepost op: 28 augustus 2010, 21:45:03 »
Roos Vonk heeft jaren geleden ook een groot online onderzoek gedaan naar het welbevinden vd mens en geluk etc. Hebben ook nog wat mensen van hier aan meegedaan.
Roos Vonk schrijft (schreef?) altijd zeer (soms iets te) toegankelijke stukjes in de Intermediair over mens, geluk, keuzes, communicatie en zo. Met regelmatig weer een stukje promotie voor vegetarisme er in verwerkt.
Gemüse ist mein Fleisch