Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #460 Gepost op: 18 januari 2019, 00:51:57 »
Radicaal ander eetpatroon nodig voor mens en milieu, zeggen wetenschappers

"Volgens de groep experts op het gebied van voeding, landbouw en milieu, de zogeheten Eat-commissie, bestaat een gezond en duurzaam eetpatroon grotendeels uit groenten, fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en onverzadigde vetten en een beperkte hoeveelheid vis en kip. Een eetpatroon dat zoveel mogelijk moet worden beperkt bestaat uit rood vlees (zoals rund- en varkensvlees), bewerkt vlees (salami), toegevoegde suikers, bewerkte granen (witte rijst) en zetmeelrijke groenten (aardappelen)."

Deze, niet werkelijk opzienbarende, aanbeveling heeft geleid tot een felle discussie in de media en op de sociale media: vegetariërs en veganisten worden nu als drammerige wereldverbeteraars neergezet, waarbij sommige omnivoren om het hardst roepen dat ze zich hun worst niet laten afpakken.

Onlangs heb ik hier al een column over geschreven: Vleeseters, wees gerust: we pakken jullie je worst niet af. Maar ja, hier in het forum is het een beetje preken voor eigen parochie.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #461 Gepost op: 18 januari 2019, 10:28:57 »
Maar moeten we vlees en kip gaan eten, of is dat optioneel?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #462 Gepost op: 18 januari 2019, 19:48:36 »
Maar moeten we vlees en kip gaan eten, of is dat optioneel?
Gelukkig kunnen vegetariërs zo lekker rationeel discussiëren  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #463 Gepost op: 15 februari 2019, 09:43:37 »
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5742399/waarom-er-binnenkort-vegan-magnums-te-koop-zijn.html

Leuk dat er meer aandacht is voor veganisme. Beetje jammer dat er dan zoiets als dit tussenstaat:
Ammerlaan: "Er zijn meer mensen die veganistische momenten inlassen. Het echte veganistische eten is voor de meeste mensen nog steeds een ver-van-je-bedshow, want dan moet je toch de hele dag bezig zijn met rekenen of je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt."
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #464 Gepost op: 15 februari 2019, 11:52:46 »
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5742399/waarom-er-binnenkort-vegan-magnums-te-koop-zijn.html

Leuk dat er meer aandacht is voor veganisme. Beetje jammer dat er dan zoiets als dit tussenstaat:
Ammerlaan: "Er zijn meer mensen die veganistische momenten inlassen. Het echte veganistische eten is voor de meeste mensen nog steeds een ver-van-je-bedshow, want dan moet je toch de hele dag bezig zijn met rekenen of je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt."

Volgens mij moet je vooral supersterk in je schoenen staan want het is best een klus om veganistisch te eten (en toch een beetje leuk door het leven te gaan). Maar een vegan Magnum helpt daar wel bij  :) :) :)

Aiko

Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #465 Gepost op: 15 februari 2019, 12:49:19 »
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5742399/waarom-er-binnenkort-vegan-magnums-te-koop-zijn.html

Leuk dat er meer aandacht is voor veganisme. Beetje jammer dat er dan zoiets als dit tussenstaat:
Ammerlaan: "Er zijn meer mensen die veganistische momenten inlassen. Het echte veganistische eten is voor de meeste mensen nog steeds een ver-van-je-bedshow, want dan moet je toch de hele dag bezig zijn met rekenen of je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt."

Ik vind de reacties van lezers overigens behoorlijk positief / neutraal / redelijk. Er zit maar een enkele vleesetende knorrepot tussen die meent te moeten uithalen naar "die konijnenvoereters". Wat zo'n deskundige meent te moeten zeggen, vind ik eigenlijk nooit echt interessant noch veel toevoegen. Ik lees wel eens vaker iets van deskundigen op een gebied waar ik zelf veel van weet, en veel de uitspraken van zo'n deskundige kunnen een heel stuk genuanceerder. Lezersreacties vind ik veelal veel interessanter. Dus ik struikel niet over de reactie van deze Ammerlaan, die wellicht ook maar voor het blok wordt gezet iets te roepen dat leuk staat in zo'n artikeltje.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2019, 12:51:45 door Aiko »

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #466 Gepost op: 23 februari 2021, 14:26:41 »
Om het aantal contactmomenten te beperken wordt op een Franse school (op initiatief van een burgemeester van de Groenen) de keuze beperkt: niet meer vlees, vis of vegetarisch, maar alleen vegetarisch. Zijn rechtse voorganger had dat vorig jaar ook gedaan bij de eerste golf. Er is nu echter opeens grote ophef over.

Minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin via Twitter: een ‘schandalige ideologie’; een ‘moralistisch en elitair’ beleid uit de koker van de Groenen. Een ‘onaanvaardbare belediging’ voor de vele Franse boeren en slagers.
Minister van landbouw Julien Denormandie twitterde: "Laten we stoppen de borden van onze kinderen vol te scheppen met ideologie. ‘Laten we ze gewoon het eten geven dat ze nodig hebben om te groeien. Vlees is daar een onderdeel van."

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vegetarische-schoolmaaltijd-wekt-toorn-franse-ministers-moralistische-en-elitaire-ideologie~ba26d3c7/

Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #467 Gepost op: 23 februari 2021, 15:43:34 »
Toch wel apart eigenlijk dat links en geitenwollen sokken tegenwoordig met 'elitair' worden geassocieerd. Door 'rechts' uiteraard.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #468 Gepost op: 23 februari 2021, 21:24:41 »
Toch wel apart eigenlijk dat links en geitenwollen sokken tegenwoordig met 'elitair' worden geassocieerd. Door 'rechts' uiteraard.
De rechtse elite heeft het geld en de snelle auto's en de linkse elite de principes en idealen...
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #469 Gepost op: 14 oktober 2021, 16:41:00 »
Ik wil gewoon stuk spek kunnen pakken uit het schap

"[...] De laatste tijd zie ik echter een verschuiving in het aanbod van supermarkten. Vlees wordt vervangen door plantaardig. Geen saucijzen meer te vinden of nog maar twee schamele biefstukjes in het rek. Toen ik zin had om gehaktballen volgens het recept van Vette Herman te maken (ja, ik heb dat geheime recept) lagen er nog maar twee pakjes half om half. Het begint te lijken op veganisatiedrang. [...]"

Een column van Kale Ries in het Nijmegengedeelte van de Gelderlander. Dit is een 'volkse' jongen die in bijna elke column bredere maatschappelijke thema's weet te reduceren tot de gevolgen voor NEC.

Blijkbaar is voor zulke personen het (in mijn ogen nog steeds zeer beperkte) vega-aanbod in vergelijking met niet-vega-producten nu al aanstootgevend normerend...
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.313
  • Geslacht: Man
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #470 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:38:11 »
Als je het grote vlees-aanbod (nog altijd veel groter dan het vegetarische) in warenhuizen ziet, en ook de vele klassieke vleesrestaurants, stel je inderdaad een overgevoeligheid vast bij "volkse" jongens van dat slag. Ik zie wel een groter wordend vegetarisch aanbod in warenhuizen als Delhaize (en omdat ik er dikwijls als enige sta te kiezen, vraag ik me af of het voldoende verkoopt, maar blijkbaar wel dus, gelukkig.)
Een omslag in de cultuur zal wel met protest gepaard gaan van wie zich in zijn vaste patronen bedreigd of bekritiseerd voelt. Zo vermoed ik ook dat ik als oude, witte man mijn eigen visies kritisch dien te bekijken. Vooralsnog heb ik het toch moeilijk met het "containerdenken" over oudere, witte mannen die zogenaamd de media beheersen. Terwijl ik alle anderen alle recht van spreken gun, heb ik het toch soms moeilijk met bepaalde aspecten van het "woke"-denken dat soms toch ook discriminerend en exclusief klinkt.

Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #471 Gepost op: 14 oktober 2021, 20:18:45 »
"[...] De laatste tijd zie ik echter een verschuiving in het aanbod van supermarkten. Vlees wordt vervangen door plantaardig. Geen saucijzen meer te vinden of nog maar twee schamele biefstukjes in het rek. Toen ik zin had om gehaktballen volgens het recept van Vette Herman te maken (ja, ik heb dat geheime recept) lagen er nog maar twee pakjes half om half. Het begint te lijken op veganisatiedrang. [...]"

Als ik dat zo inschat denk ik dat Kale Ries zich beter kan omdopen tot Luie Ries, óf dat hij beter op tijd naar de supermarkt kan gaan.
En wellicht vergeet hij daarbij ook dat de meeste vegetarische produkten nou eenmaal wat langer houdbaar zijn dan verse vleesprodukten, en de aanwezige voorraad ervan dus gewoon wat ruimer kan zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #472 Gepost op: 30 november 2021, 17:30:40 »
Peta trekt wel aandacht met hun online winkel voor producten van mensenhuid: https://www.peta.org/action/urban-outraged/
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #473 Gepost op: 07 november 2022, 19:12:33 »
Vegetarisch nudgen: moeilijker dan het lijkt

Onlangs kozen de medepassagiers van vegan activist Tobias Leenaert massaal voor 'chicken' en niet voor 'iets vegetarisch'. Cateraars vinden het 'moeilijk, heel moeilijk' om hun klanten voor vegetarisch te laten kiezen. Theoretisch is 'nudgen' best simpel: verander de standaardkeuze, maak de betere keuze zo aantrekkelijk mogelijk en laat mensen zélf de beslissing maken. De praktijk is weerbastiger, merkt Eelco.
https://www.vegatopia.com/vega/actueel/food-facts/15211-vegetarisch-nudgen-moeilijker-dan-het-lijkt
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #474 Gepost op: 09 november 2022, 13:25:10 »
En niet alleen voor vegetarisch eten, maar ook gezond eten kopen in de supermarkt: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kleine-psychologische-duwtjes-zijn-niet-genoeg-om-mensen-gezondere-producten-te-laten-kopen-in-supermarkten~bf51cf18/ .

Ik denk dat nudging de laatste jaren te veel geroemd is, maar dat niet waar kan maken (al helemaal niet als DE oplossing voor ingewikkeld en langduring gedrag zoals voedingsinname).

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #475 Gepost op: 09 november 2022, 13:41:05 »
Ik merk dit ook de laatste weken met de kadokaart die veel mensen van de Postcodeloterij krijgen (ik heb er zelf ook eentje).

Je kunt dus voor 12,50 (dacht ik) daarmee boodschappen doen bij Albert Heijn. Je kunt er alleen ingredienten voor een vegetarische maaltijd mee kopen.
Dit schrikt mensen blijkbaar zo af dat ze de kaart weggeven ('want het is alleen voor vegetarisch eten').

Maar je kunt er ook gewoon groente mee afrekenen.

Ik snap dat dus echt echt echt niet. Mensen laten liever 12,50 liggen omdat ze er geen vlees mee kunnen betalen (ook geen koffie/tampons/ batterijen) dan dat ze eeeeventjes iets verder denken en inzien dat ze er ook gewoon lekkere (en ja, die zijn dan toevallig ook gezond) ingredienten mee kunnen kopen.

Sommige mensen zijn echt gewoon vleesverslaafd. Bleh.

Offline Sven

  • *****
  • 3.855
  • Geslacht: Man
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #476 Gepost op: 09 november 2022, 14:54:21 »
Dit gedrag is niet nieuw. Mensen slaan in paniek. In België krijgen veel werknemers €250 per jaar in "ecocheques". Hiermee kan je producten met ecolabel, biologische voedingen, fietsonderdelen, treinreizen, ecologisch toiletpapier etc mee kopen. Sommige mensen smijten deze weg omdat ze "niet verplicht willen worden om bepaalde zaken te kopen". Andere kopen iets duurs met ecolabel om dan meteen een terugbetaling te vragen...

Ik heb een tijdje de klantendienst voor dit product gedaan en met sommige mensen viel niet te praten. Een dame vroeg me na een discussie van een kwartier: "moet ik ze dan weggooien of wat?" - "Ja mevrouw, indien u biovoeding niet vertrouwt, niet met de trein wil reizen, enkel uw vertrouwde merken wil kopen in de supermarkt, absoluut geen fiets wil en al de rest wat ik opgesomd heb ook afwijst, dan blijven er nog weinig andere opties over".

Een collega toen we ze aan mij geven. Ik heb dit geweigerd om conflicten te vermijden. Wel heb ik haar gezegd: Je eet de hele dag door chips, koop dan biochips. Toen is ze weggelopen...
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #477 Gepost op: 09 november 2022, 18:00:29 »
Dit gedrag is niet nieuw. Mensen slaan in paniek. In België krijgen veel werknemers €250 per jaar in "ecocheques". Hiermee kan je producten met ecolabel, biologische voedingen, fietsonderdelen, treinreizen, ecologisch toiletpapier etc mee kopen. Sommige mensen smijten deze weg omdat ze "niet verplicht willen worden om bepaalde zaken te kopen". Andere kopen iets duurs met ecolabel om dan meteen een terugbetaling te vragen...

Ik heb een tijdje de klantendienst voor dit product gedaan en met sommige mensen viel niet te praten. Een dame vroeg me na een discussie van een kwartier: "moet ik ze dan weggooien of wat?" - "Ja mevrouw, indien u biovoeding niet vertrouwt, niet met de trein wil reizen, enkel uw vertrouwde merken wil kopen in de supermarkt, absoluut geen fiets wil en al de rest wat ik opgesomd heb ook afwijst, dan blijven er nog weinig andere opties over".

Een collega toen we ze aan mij geven. Ik heb dit geweigerd om conflicten te vermijden. Wel heb ik haar gezegd: Je eet de hele dag door chips, koop dan biochips. Toen is ze weggelopen...

Heh? Ik ben best ruimdenkend maar ik kan me echt niet verplaatsen in hoe deze mensen denken ???
En dan iets bestellen om het terug te sturen zodat je cash krijgt. Hoe treurig ben je dan.
En je kunt toch gewoon lekker met de trein gaan en dan neem je voor mijn part broodjes ham mee de trein in.

(Dat van die biochips is dan wel weer grappig)

Offline karl

  • *****
  • 6.313
  • Geslacht: Man
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #478 Gepost op: 09 november 2022, 18:25:44 »
Ik schat 35 à 40 % van de mensheid als egocentrische, kortzichtige, onnadenkende dommeriken in. Ik denk dat dit nog mild geoordeeld is. Als je op deze massa dan nog zichzelf bevestigende prietpraat van de sociale media loslaat wordt het alleen maar erger.
Kijk naar de Trump-aanhang en de politieke verdwazing bij vele Amerikaanse republikeinen. En het nationalisme in zovele landen, het hooliganisme en het consumentisme (met de onnodige en dikwijls teruggezonden bestellingen.)
Het wat paradoxale is dat je, als je individueel met mensen praat, je die niet onmiddellijk als oenen ontmaskert. Misschien laat men zich enkel in bepaalde omstandigheden (als men zich "gedwongen" voelt, niet voldoende uitleg of empathie krijgt, zich bedreigd voelt in zijn eigenheid) door negatieve emoties meeslepen? Ik vind het in het algemeen toch beangstigend voor onze democratie en maatschappelijk systeem. Uitgaan van een collectieve redelijkheid is aanlokkelijk, maar onterecht vrees ik.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Vegetarisme in de media
« Reactie #479 Gepost op: 14 november 2022, 14:36:02 »
Gehoord vorige week in een van onze restaurants op de campus (het meest basis restaurant, met de meest traditonele broodjes, soepje, frietjes, snacks, etc). Bij de broodjes die bij de soep lagen (vega saucijzenbroodje en vega champginon-ragoutbroodje: 'bah, vegetarisch, dat moet ik niet', en liep boos weg. Ik moest er om lachen maar was ook verbaasd over zoveel weerstand en walging.