Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2007, 09:09:43 »
Mijn ervaringen sluiten daar wel bij aan, een enkeling niet maar meestal zet het ze wel aan het denken en na een tijd zie je het effect daarvan.

Gisteren was ik in de AH en liep naar het vega vak, daar lagen ineens kalkoenen, sorry maar mijn eerste reactie was gadver! En ja, ik betreapte mezelf erop dat het eerste wat ik dacht was: een lijk, een dood beest, ieeee!!

Ik was mijn handen ook uitvoerig als ik per ongeluk zoiets heb vastgehouden, net als ik in de verpleging deed als ik met een dode had gewerkt. Ook als dat sap op de lopende band ligt want dat is gewoon wel lichaamsvocht uit een dood lichaam om het maar netjes te zeggen.

Ik zie het dus echt zo, misschien is het voor een vleeseter gewoon niet voor te stellen dat anderen het echt zo ervaren. Het kan kwetsend zijn of hard overkomen maar aan de andere kant komt het op mij kwetsend over dat ik vlees moet zien en het gewoon moet vinden dat het daar ligt. Gelukkig waren de vegaprducten niet weg maar liggen nu tussen het vlees, bah!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #41 Gepost op: 20 december 2007, 10:18:05 »
nou, mijn ervaringen en die van vele mensen om mij heen zijn toch anders

Wat voor acties heb jij dan gedaan? Of bedoel je hoe het bij jou overkomt enzo?

En wat stel je je voor bij confrontatie op een positieve manier?

Om toch helder te krijgen of je snapt wat voor soort manier ik bedoel...
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #42 Gepost op: 20 december 2007, 10:25:28 »
En wat stel je je voor bij confrontatie op een positieve manier?

Die Peta-actie was op zich heel confronterend en duidelijk. Als de woordvoerders nou gewoon de woorden 'moord' en 'lijk' achterwege hadden gelaten had ik me er prima in kunnen vinden.
Maar Peta doet altijd net die extra stap waardoor ze bij mij al lang geleden uit de gratie zijn geraakt. Voor zover ze er ooit in waren dan natuurlijk,
« Laatst bewerkt op: 20 december 2007, 10:26:39 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #43 Gepost op: 20 december 2007, 11:02:19 »
Laat maar, we denken er duidelijk verschillend over, en het is zinloos om daar over door te emmeren.
Ik heb bv zo'n 12 bont voor dieren t shirts, heb echt helemaal niks met bont, maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #44 Gepost op: 20 december 2007, 11:14:59 »
Laat maar, we denken er duidelijk verschillend over, en het is zinloos om daar over door te emmeren.
Wat je wil, maar jammer.

Citaat
Ik heb bv zo'n 12 bont voor dieren t shirts, heb echt helemaal niks met bont,

Leuk, maar ik begrijp toch dat je geen ervaring heb met veel soorten acties en reacties van mensen.

Citaat
maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.

Nee, maar daar ben je dan gevoelig voor. Ik zie ze liever ook niet. En de meeste mensen ook niet.

Maar dat filmpje van peta wat regelmatig in de mailboxen van velen beland zorgt er wel voor dat heel veel mensen opeens mee willen doen met acties tegen dat leed.
Stem op de Partij voor de Dieren

brenda_lelie

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #45 Gepost op: 20 december 2007, 11:19:33 »
Citaat
maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.

Nee, maar daar ben je dan gevoelig voor. Ik zie ze liever ook niet. En de meeste mensen ook niet.

Maar dat filmpje van peta wat regelmatig in de mailboxen van velen beland zorgt er wel voor dat heel veel mensen opeens mee willen doen met acties tegen dat leed.

Ik heb ook een vreselijke hekel aan dat soort filmpjes in mn inbox, ik vind dat echt emotionele chantage, bah.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #46 Gepost op: 20 december 2007, 11:20:07 »
Die Peta-actie was op zich heel confronterend en duidelijk. Als de woordvoerders nou gewoon de woorden 'moord' en 'lijk' achterwege hadden gelaten had ik me er prima in kunnen vinden.

Daar kan je over discussieren of dat positief is of negatief.

M.i. werkt het beste een aantal borden met afbeeldingen van de industrie. En dan mensen aanspreken of ze meer informatie willen of weten waar hun vlees vandaan komt. Natuurlijk niet opdringerig zijn verder, maar heel vrijblijvend.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #47 Gepost op: 20 december 2007, 11:21:53 »

Citaat
Ik heb bv zo'n 12 bont voor dieren t shirts, heb echt helemaal niks met bont,
Leuk, maar ik begrijp toch dat je geen ervaring heb met veel soorten acties en reacties van mensen.

oh, knap dat je dat hieruit afleidt ;)
of is dat weer een van de onbewezen aannames?




Citaat
Citaat
maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.

Nee, maar daar ben je dan gevoelig voor. Ik zie ze liever ook niet. En de meeste mensen ook niet.

Maar dat filmpje van peta wat regelmatig in de mailboxen van velen beland zorgt er wel voor dat heel veel mensen opeens mee willen doen met acties tegen dat leed.
Citaat
ja, het levert misschien een paar fanatieke activisten op, maar of het voor het geheel goed is, valt toch echt te betwijfelen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #48 Gepost op: 20 december 2007, 11:55:08 »
Citaat
maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.

Nee, maar daar ben je dan gevoelig voor. Ik zie ze liever ook niet. En de meeste mensen ook niet.

Maar dat filmpje van peta wat regelmatig in de mailboxen van velen beland zorgt er wel voor dat heel veel mensen opeens mee willen doen met acties tegen dat leed.

Ik heb ook een vreselijke hekel aan dat soort filmpjes in mn inbox, ik vind dat echt emotionele chantage, bah.

En het gaat bij mij ook linea recta in mijn prullenbak, laat staan dat ik zou door zou sturen.

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #49 Gepost op: 20 december 2007, 12:09:37 »
Daar kan je over discussieren of dat positief is of negatief.

Kan je doen ja. Maar ik blijf toch liever aan m'n lepeltje met stroop plakken dan in jouw vat azijn te verzuipen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2007, 12:13:15 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #50 Gepost op: 20 december 2007, 12:27:41 »
Mensen houden in het algemeen niet zo van extreme uitingen, dus als je vegetarisme mainstream wilt maken dan kun je volgens mij al te heftige uitspraken het best achterwege laten.
Je ziet het bijvoorbeeld ook bij natuurvoedingswinkels. Hoe meer je ze laat lijken op gangbare supermarkten en de nadruk legt op hoe lekker biologische produkten zijn i.p.v. mensen met ideologische argumenten 'dood te gooien', hoe meer mensen je verleidt om eens naar binnen te stappen.
Forumkenner 2007 8)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #51 Gepost op: 20 december 2007, 13:31:48 »
oh, knap dat je dat hieruit afleidt ;)
of is dat weer een van de onbewezen aannames?

Nou, ik maakte dat eruit op. Niet zo dan?

Citaat
maar ik heb nog een veel grotere schijthekel aan van die zielige filmpjes. Daar moet je bij echt mee aan komen.

Nee, maar daar ben je dan gevoelig voor. Ik zie ze liever ook niet. En de meeste mensen ook niet.

Citaat
ja, het levert misschien een paar fanatieke activisten op, maar of het voor het geheel goed is, valt toch echt te betwijfelen.

Dat ligt eraan hoe die zich gaat uiten. Sommige kunnen idd in extremen doorslaan direct, maar dat gaat over kleine percentages.

Maar films als earthlings e.d. openen echt ogen ook. Mensen die er nooit stil bij gestaan hadden.

Mijn ervaring is gewoon dat mensen meer reageren op beeld dan op wat woorden.

« Laatst bewerkt op: 20 december 2007, 13:32:46 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #52 Gepost op: 20 december 2007, 13:41:07 »
Mensen houden in het algemeen niet zo van extreme uitingen, dus als je vegetarisme mainstream wilt maken dan kun je volgens mij al te heftige uitspraken het best achterwege laten.

Dat ligt eraan hoe je het brengt dus. Als je met een megafoon op korte afstand in de oren van mensen gaat schreeuwen dat ze moordenaars zijn.. ja ben ik mee eens. Maar als je het toegankelijk houdt door wat borden met beelden uit de industrie erop en een info stand erbij en mensen die wat flyeren, dan is dat toch lijkt me ok. Ook al pleit je voor veganisme. Het gaat erom dat het toegankelijk is.

Citaat
Je ziet het bijvoorbeeld ook bij natuurvoedingswinkels. Hoe meer je ze laat lijken op gangbare supermarkten en de nadruk legt op hoe lekker biologische produkten zijn i.p.v. mensen met ideologische argumenten 'dood te gooien', hoe meer mensen je verleidt om eens naar binnen te stappen.

Dat heeft met toegankelijker maken te maken. En dat is goed. Maar in feite gaat het om dezelfde producten.
In vergelijking met hetzelfde extreme standpunt. Het gaat dus om de verpakking.

En daarom zie ik dat vegetarisme/veganisme wel toegankelijker wordt nog komende tijd, omdat de verpakking beter wordt. Eerst is dat gebeurd met vegetarisme, maar ook veganisme is in opmars daarmee.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #53 Gepost op: 20 december 2007, 18:28:30 »
nou, mijn ervaringen en die van vele mensen om mij heen zijn toch anders

Wat voor acties heb jij dan gedaan? Of bedoel je hoe het bij jou overkomt enzo?

En wat stel je je voor bij confrontatie op een positieve manier?

Om toch helder te krijgen of je snapt wat voor soort manier ik bedoel...

Ik heb meegedaan aan acties tegen bont (bont voor dieren), bio-industrie, dierproeven, voor wakker dier en andere dingen (als kind al en van sommigen weet ik eerlijk gezegd niet meer de naam)

De eerste actie die ik voor dieren deed was over kerstkonijnen. Als kind zag ik een poster hangen van een mooi lief konijntje, ernaast een opengesneden konijntje en een gevilde kop, en een bord mer een gebraden (of hoe ze dat noemen) konijn met kerstopmaak.

Heel confronterend en diepe diepe indruk makend. Ik wist een paar posters te bemachtigen en foldertjes, ben spreekbeurten gaan houden en met grote twijfels van moeders kant mee actie gaan voeren (uiteindelijk deed mijn moeder ook mee, haar twijfels waren meer omdat ik nog zo jong was).

Maar ook in de omgang met mensen, je voelt snel hoe iemand in elkaar zit en of je dingen kunt zeggen door er gewoon over te praten (daar heb je in persoonlijke contacten ook de tijd voor) of dat je harder moet zijn om je punt duidelijk te maken. Met name als mensen het hebben over stomme beesten, of wat kan mij het verotten hoe ze leven ik vind het gewoon lekker etc en daarbij vooral geen respect tonen, dan wil ik wel eens harder worden en  soms helpt het om te zeggen: de gevangenissen zitten vol met mensen die dingen lekker vonden....Kneiterhard maar ze zijn wel stil en zeggen vaak: voel je dat echt zo??! Had dat dan gezegd want ik wil je niet kwetsen  ???   En dan is er ineens een normaal gesprek mogelijk zonder harde woorden, of je het nu eens bent met elkaar of niet.

Positieve confrontatie, als je de tijd hebt, is voor mij zeggen hoe jij het voelt, waarom. Bijvoorbeeld een geliefd huisdier er voorzichtig bij betrekken (waarom zou je die niet eten? of dat lieve schaapje op de kinderboerderij oid). Vind jij echt dat je iemand mag doden alleen maar omdat je een stuk van zijn achterwerk wilt opeten? terwijl je niet op sterven na dood bent van de honger? Of de eerlijke voedselverdeling etcetc.

Maar soms ben ik ook impulsief zoals gister bij de ah, dan flap ik het er zo uit tegen mijn partner maar ja, ik hoor mensen ook wel eens hardop gruwelen bij spruitjes...

Daarin zullen mensen altijd verschillend blijven, de een wil een hardere aanpak, de ander juist niet, en de een heeft die "nodig" en de ander niet, dus is het maar goed dat we hier er ook zo over denken, bereik je een grote groep.

Over het toegankelijker worden van natuurvoedingswinkels denk ik ook dat de mensen die er komen toch al op weg waren. Als ik naar mezelf kijk in elk geval wel. Ik ging vroeger ook niet zo snel die winkel in, meer omdat hij klein was en ik het gevoel had dat er erg op me gelet werd en het raar was om wel een tijd rond te kijken en niets te kopen.

Dat heb je met een anoniemer supermarkt idee niet. Daarentegen was, eenmaal gewend, juist dat kleine leuk omdat ze je kenden, wisten wat je lekker vind (soms zelfs iets apart voor je hielden enzo).

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #54 Gepost op: 20 december 2007, 21:42:17 »
Zullen we de draad weer oppakken?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2008, 16:37:35 »
En hier: http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=33;action=display;threadid=13229
een ander staaltje van vegetarisme in de media   ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2008, 13:54:03 »
Bij het lezen van de titel van dit artikel, maakte mijn hart een sprongetje. Ik herinnerde mij weer, als de dag van vandaag, die vreselijke, verplichte uurtjes 'dissecteren'. Geliefd door de jongens (nouja, door de meeste toch), gehaat door de meisjes (en in het bijzonder door mij  >:().

Helaas, bij het lezen van het artikel zèlf, werd duidelijk dat er géén verbod op dissectie wordt uitgevoerd, er komen enkel 'alternatieven'.

Maar het is alsnog een goed begin...

06/03 Geen dissecties meer in secundair onderwijs

Dissectie van dieren wordt niet langer opgenomen in leerplannen voor het secundair onderwijs van onderwijskoepels en het gemeenschapsonderwijs. Dat staat in een akkoord dat vandaag is bekend gemaakt.

Vandaag bevatten sommige leerplannen voor biologie de suggestie, of zelfs de verplichting, om dissecties uit te voeren in de klas. Daarin is wel opgenomen dat leerlingen een alternatieve opdracht krijgen indien ze geen dissecties wensen bij te wonen. Die leerplannen zijn de vertaling van de algemene doelstellingen van wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van elke graad in het secundair onderwijs.

"Vooral dierenrechtenorganisaties en een aantal parlementsleden drongen er al langer op aan om dissecties uit de klassfeer te halen. Dit akkoord is een grote stap in die richting", zegt onderwijsminister Vandenbroucke. "We kiezen voor een strategie waarin leerkrachten aangemoedigd en overtuigd worden van de alternatieven, eerder dan voor een absoluut verbod", besluit de minister.

Het akkoord is gesloten door het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Gemeenschap, de dierenrechtenorganisaties Gaia en Interniche en professor Johan Braeckman van de Universiteit Gent. Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) heeft het bekendgemaakt.

Het akkoord wordt toegelicht tijdens het congres van de leraren wetenschappen op zaterdag 15 november aan de Universiteit Gent. In een workshop worden de alternatieven voor dissecties ook gedemonstreerd.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art={9DBCE65D-2C4C-4955-B3FC-20DCB7BD970A}
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2008, 13:55:13 door IneN »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2008, 19:20:49 »
Poeh, deze dame heeft het zo te lezen erg zwaar gehad. Kon haar eten zonder vlees niet op smaak krijgen, ondanks vele inzendingen van vegetarische recepten.
Iemand die de moed heeft haar te vragen watvoor recepten ze in hemelsnaam toegezonden heeft gekregen?
En ze heeft ontdekt dat vegetariers ook lief kunnen zijn. Ik word altijd een beetje triest van zulke botte vooroordelen. Is zeker nog nooit op Vegatopia geweest....  :P

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #58 Gepost op: 07 maart 2008, 19:41:37 »
"Op deze manier wil zij uitvinden of het waar is wat de vegetariërs altijd zeggen: 'Je voelt je beter, fitter en gezonder, je wordt er slanker van en je krijgt er een beter seksleven door. Daarnaast voel je je moreel beter omdat je niet meer verantwoordelijk bent voor de dood van zoveel dieren en het is beter voor het klimaat.'"

Altijd ja! Maar J@n nooit, die ks.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2008, 16:08:04 »
Interessante website trouwens. Zo wordt de vleesindustrie op de hoogte gehouden wat er op het gebied van vegetarisme speelt.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!