Vegatopia Forum

Vegetarisch gunstig bij diabetes?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Gepost op: 01 december 2006, 09:33:15 »
Er stond geen bronvermelding bij, dus niet controleerbaar, dus licht verdacht, maar Consumed meldt dat uit een Braziliaans onderzoek zou blijken dat een vegetarisch dieet gunstig is bij diabetes. "De deelnemers aan het onderzoek kregen rood vlees, kip of een vegetarische dieet. Uit urineonderzoek bleek dat mensen die kip hadden gegeten opvallend gunstiger waarden vertoonden dan toen ze rood vlees hadden gegeten. De waarden na een vegetarisch dieet bleken nog gunstiger."

Iemand tijd en zin om eens te kijken of de bron te achterhalen is?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2006, 09:49:57 »
Ik ben zelfs tegen gekomen dat met een raw food dieet je kan genezen van diabetes....
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2006, 10:19:23 »
Ik ben zelfs tegen gekomen dat met een raw food dieet je kan genezen van diabetes....
Wauw!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2006, 10:24:44 »
Dan heb ik een weetje voor Draakje:
Mijn vader is ook ooit genezen van diabetes, middels een dieet. En daar was echt niets vegetarisch aan. In feite was overgewicht de oorzaak van zijn diabetes. En dat was geen unicum.

(Google maar eens op diabetes en overgewicht)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2006, 10:38:19 door De C@ñtecler »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2006, 11:05:49 »
Er stond geen bronvermelding bij, dus niet controleerbaar, dus licht verdacht, maar Consumed meldt dat uit een Braziliaans onderzoek zou blijken dat een vegetarisch dieet gunstig is bij diabetes.

Dat is al vrij lang 'bekend':

http://www.pcrm.org/resources/education/nutrition/nutrition4.html

http://www.pcrm.org/health/prevmed/diabetes.html

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2006, 11:09:29 »
Dan heb ik een weetje voor Draakje:
Mijn vader is ook ooit genezen van diabetes, middels een dieet. En daar was echt niets vegetarisch aan. In feite was overgewicht de oorzaak van zijn diabetes. En dat was geen unicum.

Dat overgewicht de oorzaak is van zeer veel gevallen van diabetes is vrij algemeen bekend.

Wat minder bekend is, is dat een low-fat veganistisch dieet verreweg het beste werkt van alle onderzochte dieten, wat betreft het genezen van diabetes. Dus om nou Draakje weer zo in de hoek te drukken is echt nergens voor nodig.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2006, 11:29:19 »
Dan heb ik een weetje voor Draakje:
Mijn vader is ook ooit genezen van diabetes, middels een dieet. En daar was echt niets vegetarisch aan. In feite was overgewicht de oorzaak van zijn diabetes. En dat was geen unicum.

Zou kunnen.. ik zeg alleen maar wat ik gelezen had.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2006, 18:17:16 »
Dus om nou Draakje weer zo in de hoek te drukken is echt nergens voor nodig.
"Ik heb ergens gelezen" is gewoon niks om op af te gaan.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2006, 22:44:13 »
Misschien is het dit onderzoek:

Withdrawal of red meat from the usual diet reduces albuminuria and improves serum fatty acid profile in type 2 diabetes patients with macroalbuminuria.
de Mello VD, Zelmanovitz T, Perassolo MS, Azevedo MJ, Gross JL.
Endocrinology Division, Hospital de Clinicas de Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.


BACKGROUND: Replacement of red meat in the diet with chicken has reduced the urinary albumin excretion rate (UAER) and serum cholesterol in microalbuminuric type 2 diabetes patients. The effects of withdrawing red meat are unknown in the more advanced stages of diabetic nephropathy. OBJECTIVE: Our objective was to assess the effects of replacing red meat in the usual diet (UD) with chicken (CD) and of consuming a lactovegetarian low-protein diet (LPD) on renal function, fatty acid, and lipid profile in macroalbuminuric type 2 diabetes patients. DESIGN: A crossover controlled trial was conducted in 17 type 2 diabetes patients with macroalbuminuria (24-h UAER > or = 200 microg/min). Each patient followed the UD, CD, and LPD in a random order for 4 wk. After each diet, glomerular filtration rate, UAER, serum fatty acid, lipid profile, glycemic control, anthropometric indexes, and blood pressure were measured. RESULTS: UAER [median CD: 269.4 (range: 111-1128) microg/min; LPD: 229.3 (76.6-999.3) microg/min; UD: 312.8 (223.7-1223.7) microg/min; P < 0.01] and mean (+/-SD) non-HDL cholesterol (CD: 3.92 +/- 0.99 mmol/L; LPD: 3.92 +/- 0.93 mmol/L; UD: 4.23 +/- 1.06 mmol/L; P = 0.042) were lower after CD and LPD than after UD. Compared with the UD, an increase in serum total polyunsaturated fatty acids was also observed (CD: 39.8 +/- 2.6%; LPD: 39.7 +/- 4.4%; UD: 37.3 +/- 3.1%; P = 0.029). CONCLUSION: In macroalbuminuric patients with type 2 diabetes, withdrawing red meat from the diet reduces the UAER.

PMID: 16685043 [PubMed - indexed for MEDLINE]

« Laatst bewerkt op: 21 december 2006, 00:51:07 door J@n »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2006, 00:49:51 »
genezen van diabetes....

Dan heb ik een weetje voor Draakje:
Mijn vader is ook ooit genezen van diabetes, middels een dieet.

wat betreft het genezen van diabetes.

Dat moeten jullie toch eens nader toelichten, want voor zover ik weet genees je daar niet van,  maar kun je alleen met de verschijnselen in bedwang houden en complicaties zien te voorkomen. Het Diabetesfonds is daar ook vrij duidelijk over. Als zoiets simpels als een dieetje dat kan verhelpen lijkt me dat goed nieuws, want een behoorlijk deel van mijn familie bezwijkt aan de bij diabetes optredende complicaties.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2006, 00:50:17 door J@n »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2006, 06:48:04 »
Van Type II kan je zeker wel genezen, van Type I (nog) niet.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2006, 06:50:22 »
http://www.pcrm.org/resources/education/nutrition/nutrition4.html

Non-Insulin Dependent Diabetes
In adult-onset (or non-insulin-dependent) diabetes, insulin is present in the blood, but is not working adequately. This form of the disease can improve or even disappear with the right kind of diet and exercise.

Diabetes often accompanies obesity and remits with weight loss. It is also associated with high-fat diets. Although there is a strong genetic component to diabetes, diet and exercise often determine whether the genetic endowment will be expressed or not.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2006, 08:08:22 »
Bij diabetes waarbij men (nog) niet afhankelijk is van insuline, kun je het proces mogelijk wel wat extra vertragen door medicatie en dieet te combineren, maar genezen van diabetes lijkt me een mirakel. Het enige genezingsgeval waar ik weleens van heb gehoord, betrof experimentele transplantatie van bepaalde alvleeskliercellen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2006, 08:09:25 »
Lees die PCRM-links nou maar. :)

Edit: blijkbaar hebben ze je in jouw familie voornamelijk last van Type I diabetes?
« Laatst bewerkt op: 21 december 2006, 08:11:53 door Sander »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2006, 08:30:58 »
Wat ik begrijp van wikipedia is dat als je type 2 diabetes aan het ontwikkelen bent het teruggedraaid kan worden door beweging en dieet.     Daar zal Sander het over hebben, terwijl Jan het over de uitontwikkelde diabetes 2 heeft.

Wat er op wikipedia beweerd wordt is dat juist een afname van koolhydraatinname (en niet van vet) belangrijk is. Maar goed, als je moet afvallen zal je ook wel minder vet consumeren. Wat wel zo is is dat diabetes 2 gelinkt is aan vet om het middel, dat kennelijk hormonale invloeden heeft.

Sander, zou je iets meer kunnen vertellen dan "lees die links nou maar"? Het PCRM is erg nobel, maar heeft ook een agenda.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch gunstig bij diabetes?
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2006, 18:56:37 »

Wat er op wikipedia beweerd wordt is dat juist een afname van koolhydraatinname (en niet van vet) belangrijk is. Maar goed, als je moet afvallen zal je ook wel minder vet consumeren.

Er zijn idd een aantal onderzoeken bezig (kleinschalig nog) over het effect van het Atkins-dieet op diabetes. Geen koolhydraten dus, en de resultaten lijken voorlopig zeer positief. Mensen konden zelfs hun medicijnen laten staan.
Ik heb hier geen link van, maar het werd genoemd in een ander onderzoek naar Atkins.