Vegatopia Forum

Voorverpakte koekjes vega?

sneeuwwitje

Voorverpakte koekjes vega?
« Gepost op: 23 november 2006, 13:03:07 »
Weet iemand hier welke voorverpakte koekjes ( sultana's, liga's, ed) vegetarisch zijn? We willen ze altijd graag meenemen naar school en voor onderweg, maar op de verpakking staat vaak zoveel, dat je het gewoon niet meer weet.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2006, 14:11:36 door Hizikigrrrl »

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:koekjes om mee te nemen
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2006, 13:49:38 »
Alles waar geen vlees in zit, is vegetarisch.
Maar dan heb je ook nog mensen die kiezen om geen gelatine te eten (wordt gemaakt van botten), dus daar moet je even naar kijken.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Daphne

• 438
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2006, 16:46:55 »
Vegetarisch betekent dat er geen dieren voor zijn gedood...
Verder is het inderdaad erg verwarrend door alle E-nrs. en vage benamingen, maar je kunt een lijst met niet-vegetarische E-nrs bekijken op http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm (tenzij je niet zo strikt bent)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2006, 22:28:05 »
Alles waar geen vlees in zit, is vegetarisch.
Maar dan heb je ook nog mensen die kiezen om geen gelatine te eten (wordt gemaakt van botten), dus daar moet je even naar kijken.

Ik denk dat je eerder makkelijke vegetariers hebt en vegetariers.
Stem op de Partij voor de Dieren

sneeuwwitje

« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2006, 09:06:32 »
We proberen strikt te zijn en ook geen gelatine en andere troep te eten, die van dieren is gemaakt, maar we worden gek van al die lijsten en nummers, die op die verpakkingen staan.
En als iemand nou echt weet, van die of die koekjes zijn echt goed, dan zijn we snel klaar.
We hebben hier in de buurt een aldi, vomar en deen. De reformwinkel is iedere week naar de stad fietsen en bovendien duur. Met 5 personen ben je zo weer door je voorraadje heen.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2006, 09:14:29 »
Hmm, van de AH zou ik het je wel kunnen vertellen, maar in de Aldi, Vomar en Deen kom ik (vrijwel) nooit.

Liga fruitkicks zijn sowieso vegan (op de sinaasappel-choco na), dus ook vegetarisch (sinaas-choco is wel vegetarisch). Die krentenkoeken van Liga waar me even de naam van ontschoten is zijn ook vega. De milkbreaks zijn niet veganistisch, maar toen ik nog vegetariër was at ik die wel gewoon en ik was een 'strenge', dus die zijn vast ook wel goed.

Stond er op die yo-fruitdingen niet een V-teken? Alle sultana's zijn dacht ik ook vegetarisch.

De rozijnenkoeken van AH zijn voor zover ik kan zien veganistisch, dus ook vegetarisch.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

• 438
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2006, 09:49:10 »
Echt vervelend dat het vegetarische logo niet overal op staat.

sneeuwwitje

« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2006, 11:38:04 »
Inderdaad, heel vervelend, dat ze dat logo niet gewoon overal opzetten.

Moet mijn leesbrilletje zowat mee naar de supermarkt, erg vervelend om daar al die etiketten te moeten lezen.

Maar nu weten we in ieder geval dat liga's kunnen. Bedankt.

Helaas is de AH hier niet. Ook naar de stad fietsen, maar dat kost allemaal zo veel tijd.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2006, 13:55:07 »
Van AH is iig de country cookies geschikt voor vegetariers. De Aldi heeft geloof soortgelijke koeken. Zit o.a. havervlokken in. Die van aldi waren geloof ook geschikt.

En zonnatura heeft ook wel stroopwafels e.d. die goed zijn voor vegetariers voor zover ik weet. Ze hebben ook biscuits.
Ook vind je bij diverse winkels wel genoeg biscuits die goed zijn voor vegetariers. Of toostjes.

Verder zijn de meeste koekjes lijkt mij wel vegetarisch. Behalve die met allerlei leuke kleurige dingetjes ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2006, 14:02:32 »
Ik denk dat sneeuwwitje meer koekjes die per stuk verpakt zijn zodat je ze makkelijk mee kunt nemen bedoelt.

sneeuwwitje

Re:Voorverpakte koekjes vega?
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2006, 14:59:19 »
Klopt, dat ik meer naar verpakte koekjes zoek om mee te nemen, maar gewone koekjes is ook handig om te weten.
Mijn husband is een soort koekiemonster, die eet zo een trommeltje leeg.
In veel koekjes zitten mono- en diglyceriden en vroeger wist ik nooit wat dat was, maar nu weet ik dat ze dat uit vet van dieren halen meestal. En dat eet ik dus niet.
Maar alle tips zijn welkom; ik ga ook maar eens naar de aldi denk ik; kom ik eigenlijk nooit.
Gewone speculaasjes zijn ook te eten hoor; simpele ingrediënten en geen moeilijke woorden of E-nummers. Ook lekker op brood.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2006, 10:57:03 »
zelf bakken misschien een idee?
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Daphne

• 438
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2006, 14:42:23 »
Liga fruitkicks zijn sowieso vegan (op de sinaasappel-choco na), dus ook vegetarisch (sinaas-choco is wel vegetarisch).

Ik heb de fruitkicks even gecheckt en er zit in de smaak 'pruimen' en 'sinaasappel-choco' E-482 (of 481, ben ik vergeten), maar dat zijn vetzuren waarvan de herkomst gedeeltelijk dierlijk zou kunnen zijn... Gelukkig zijn appel en bosvruchten veganistisch (voor zover ze geen info achterhouden)

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2006, 19:14:31 »
Zit die 482/1 niet in die bosvruchten en appel dan? Want die zijn door de NVV 'goedgekeurd' en het zou raar zijn als ze in de ene dierlijke deden en in de andere niet.

Offline Daphne

• 438
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2006, 21:51:17 »
Nee, dat vond ik ook raar, maar ze zitten echt niet in de appel en bosvruchten. Bovendien zijn er wel meer producten die bij de NVV te boek staan als vegetarisch, terwijl dat officieel niet zo is, bv. de noodles van Unox (helaas!!)

sneeuwwitje

« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2006, 08:50:55 »
Ik heb de bosvruchten gekocht (in de winkel kan ik de ingrediënten niet lezen), maar daar zit glycerol in en dat kan van dierlijke of plantaardige afkomst zijn.
Zetten ze die ingrediënten expres zo klein op die verpakkingen???

???   >:(   :(

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2006, 12:48:12 »
Nogmaals, volgens de NVV zijn de liga switch-en veganistisch (op basis van informatie van de fabrikant natuurlijk) en is de glycerol dus NIET van dierlijke afkomst.

Offline Daphne

• 438
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2006, 12:58:56 »
Ik heb even info over glycerol van de Universiteit van Wageningen opgezocht: "Bestanddeel van dierlijk en plantaardig vet. Wordt synthetisch gemaakt uit aardolie of mbv bacterien uit suiker. "

Ik heb een aantal weken geleden een mailtje gestuurd naar de NVV over die noodles, maar heb nog steeds geen antwoord gekregen... het is i.i.g. zo dat de groente- saté- en kerrienoodles vroeger een vegetarisch keurmerk hadden en nu niet meer. Misschien is dit ook met die Fruitkicks gebeurd? (Wat bedoel je met Liga Switch? De Evergreens zijn idd allemaal veganistisch, dat geldt echter niet voor de huismerk AH-namaak, vreemd)

sneeuwwitje

« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2006, 08:55:00 »
Je wordt er zo moe van; zet het keurmerk er op en we hoeven maar naar één ding te kijken. Lekker makkelijk zijn die oranje doosjes van Honig.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2006, 12:40:58 »
Misschien is dit ook met die Fruitkicks gebeurd? (Wat bedoel je met Liga Switch?
O, da's de oude naam van Fruitkicks, dom.

En volgens mij had de NVV toch echt al die vage stoffen ook meegenomen. Er staat toch ook dat het dierlijk kan zijn?