Vegatopia Forum

Biologische groothandels willen niet leveren aan supers

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Biologische groothandels willen niet leveren aan supers
« Gepost op: 08 november 2006, 18:46:32 »
Natuurvoedingsgroothandels wensen niet te leveren aan gewone supermarkten. Het personeel zou er veel te dom zijn om de biologische producten op waarde te kunnen schatten. Vinden we daarvan?

Re:Biologische groothandels willen niet leveren aan supers
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2006, 18:51:29 »
Boycotten die handel. Ik eet nooit meer biologisch.

Wat voor speciale deskundigheid heb je eigenlijk nodig? Dat je moet weten dat je biologisch groenvoer extra goed moet wassen om de mestrestanten uit te spoelen, en dat er nog wel eens een verdwaald wormpje in terecht gekomen kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2006, 18:55:32 door De C@ñtecler »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2006, 19:06:03 »
Lijkt me een uiting van angst van verlies van exclusiviteit. Ik vestig de aandacht op het feit dat de lidl een assortiment van bioproducten aan het aanleggen is. Pompoen, 1.49, uien, courgette enz. Echt heel veel. De natuurvoedingswinkels moeten creatief worden en niet mopperen.
Theorie: biologisch voedsel is gezonder dus goed voor iedereen. Praktijk: schrik slaat toe als een keten waar (ook) mensen komen met een kleine beurs biologische producten verkopen

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2006, 19:23:42 »
Vinden we daarvan?

Gaat het om alle natuurvoedingsgroothandels of om bepaalde. In het eerste geval, waar halen de supermarkten dan de biologische producten vandaan? En is er dan niet sprake van een gat in de markt? In het tweede geval, kunnen degenen die wel leveren dan niet meer leveren, als daar behoefte aan is?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2006, 20:19:03 »
Gaat het om alle natuurvoedingsgroothandels of om bepaalde. In het eerste geval, waar halen de supermarkten dan de biologische producten vandaan?

Ik vermoed dat grote supermarktketens rechtstreeks van producenten afnemen en de tussenstap van groothandel overslagen.  (Van één grote Belgische supermarktketen weet ik dan in ieder geval zeker.)

brenda_lelie

« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2006, 21:43:31 »
ik geloof dat (bepaalde) producenten van biologische producten ook niet willen dat hun producten bij de super liggen (dat is iig zo bij joannusmolen (wereldmaaltijden)) Waarom weet ik niet meer precies. En ik snap het ook niet.
Maar er ís wel een biologische groothandel die aan supers levert, van hetzelfde bedrijf als de eko-plaza winkels. Bij ons hier in de super (de plus) hebben ze ook wel degelijk producten van merken die ze ook in bio-winkels hebben en die komen van die groothandel (waar ik de naam niet precies van weet)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2006, 21:57:24 »
Dat kan iets te maken hebben met het willen behouden van een bepaald imago.  'k Weet dat dat soms een reden is waarom bepaalde producenten niet willen dat hun producten in een supermarkt verkocht worden.

En er zullen wel merken zijn die bang zijn hun onafhankelijkheid te verliezen als ze zich aan grote ketens laten binden.
Voor grote producenten zal dat niet opgaan, maar sommige producenten kunnen niet zomaar hun productiecapaciteit verhogen (en willen dat soms ook niet) en deze moeten dus een keuze moeten maken aan wie ze hun producten leveren.
Dan kan ik me de keuze van bepaalde merken, zeker die merken die nog een bepaald ideaal nastreven goed voorstellen.  Stel je maar eens voor dat je als kleine producent je volledige productiecapaciteit aan één supermarktketen levert.  Dan ben je als producent na een tijdje zo gebonden aan die keten dat deze allerhande eisen kan beginnen, de vraagprijs kan bepalen, ...
« Laatst bewerkt op: 08 november 2006, 21:59:45 door Ligfietsertje »

Harry

« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2006, 22:21:34 »
Het is bekend dat het overgrote deel van het personeel in natuurvoedingswinkels hoogopgeleid is. En het zou me niet verbazen als dat ook voor de klanten van natuurvoedingswinkels geldt. Maar het feit dat je hoogopgeleid bent zegt natuurlijk geen donder over je warenkennis.
Als je biologische voeding wilt populariseren zal dat toch echt via het supermarktkanaal moeten gebeuren. Ik denk dat Natudis gewoon de zaken in eigen hand wil houden. Dat zie je ook aan al die Natuurwinkels, die als paddestoelen uit de grond zijn geschoten.
Tijd voor een concurrerende groothandel, die de supermarkten wel wil bevoorraden.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2006, 07:20:38 »
ik geloof dat (bepaalde) producenten van biologische producten ook niet willen dat hun producten bij de super liggen (dat is iig zo bij joannusmolen (wereldmaaltijden)) Waarom weet ik niet meer precies. En ik snap het ook niet.

Ik begrijp het ook niet. Het is ook kwalijk: de overheid pompt er miljoenen in om boeren en consumenten te laten overstappen op biologisch omdat dat gunstig is voor natuur en milieu en dat zou dan door een stelletje flapdrollen uit de sector zelf weer worden tegengewerkt. Als het werkelijk zo'n probleem is als die Plus-meneer uit Amersfoort beweert, moet er zo snel mogelijk actie worden ondernomen door de overheid. Verplicht leveren aan iedereen.

Offline Roodbaard

• 260
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2006, 12:12:31 »
Hier bij de super hebben ze wel een paar bio-producten: melk en yoghurt van de groene koe (campina dus) en wat groenten, vlees  en eieren. Meer niet. Het irritante is dat de melk er bijvoorbeeld maar 2 dagen per week geleverd wordt, waardoor je op de dagen vlak voor het geleverd wordt (maandag en donderdag) geen bio-melk en -yoghurt kunt kopen. Zo krijg je dat spul natuurlijk nooit goed aan de man/vrouw  :-\
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Veppie

« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2006, 14:39:24 »
Het zou wat zijn als het personeel eerst verstand van alles moest hebben voordat groothandels zouden leveren...
Vraag in een willekeurige supermarkt eens waar iets staat (iets als gember of zo) negen van de tien keer moet er een collega worden bijgehaald...

En of in natuurwinkels iedereen nou zo hoog is opgeleid?? bij de natuurwinkel waar ik kom zitten een aantal jongens die (naar ik vermoed) ooit iets crimineels hebben gedaan en daarom bij de natuurwinkel móeten werken. Dat is voor de groothandel ook geen reden om niet meer te leveren, en dat zou ook echt nergens op slaan want die jongens pakken de kaas prima in ;).

Ik vermoed dat de groothandel zelf zijn prijzen lekker hoog wil houden, in plaats van betaalbare bioproducten voor iedereen.