Vegatopia Forum

Gezondere patat met dank aan magnetron

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Gezondere patat met dank aan magnetron
« Gepost op: 05 november 2006, 13:43:37 »
Frites die vooraf wordt gegaard in een magnetron bevat minder acrylamide. Dat blijkt uit een onderzoek van twee Turkse universiteiten en een Turks nationaal laboratorium. Door de rauwe friet 10 tot 30 seconden voor te garen in een magnetron van 850 watt hoeft de friet niet zo lang in het vet. Daardoor bevat de frites ruim eenderde minder schadelijke stoffen dan gewoon gefrituurde frites.

http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=71014

zubroza

Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2006, 15:06:17 »
Interessant...maar nog gezonder is het om aardappels überhaupt niet/spaarzaam te eten (merendeel is nutteloos zetmeel), en al helemaal niet te frituren (ontstaan van transvetten). Beter stoom om smoor je aardappels of kies je voor alternatieven die meer voedingstoffen bevatten. Een goed alternatief is zoete aardappel. Eigenlijk geen aardappel, maar een vergelijkbare textuur en veel gezonder.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2006, 16:19:36 »
Aardappels zijn juist heel gezond (als je ze niet frituurt idd).

Ze bevatten veel minder calorieen dan rijst en pasta, minder koolhydraten, veel B6 en kalium en ook nog wat C.

Daarnaast zijn zoete aardappelen geimporteerd en veel duurder en kunnen gewone aardappelen milieuvriendelijk zijn, mits je ze bio koopt en en die in NL geteeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2006, 16:20:27 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2006, 16:23:00 »
Er er zit nog meer zetmeel in dan in gewone aardappelen dacht ik.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

zubroza

Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2006, 16:54:28 »
Aardappels zijn juist heel gezond (als je ze niet frituurt idd).

Op zich zijn gekookte of gestoomde aardappelen niet ongezond, maar per calorie kunnen ze niet op tegen de meeste groentes en knollen. Aardappels bevatten wat vitamine C en B6, maar verder zijn het vooral lege calorieën in de vorm van zetmeel die je binnenkrijgt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je de hoeveelheid van aardappelen (net als van granen) het best zo klein mogelijk kunt houden en de porties groente kunt vergroten. Als ik naar veganisten of vegetariërs kijk, valt me altijd zo op dat (geraffineerde) granen en aardappelen zo'n groot deel van het dieet innemen, terwijl dat eigenlijk (rauwe) groente, fruit, peulvruchten en noten zouden moeten zijn.

Bovendien: de zoete aardappel mag dan geïmporteerd zijn, het is een van de beste bronnen van bèta-caroteen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2006, 17:08:47 »
Ah zo. Maar de meeste mensen gaan toch uit van aardappels/graan/rijst + groente + vleesvervanger en in die combi zijn aardappels zo slecht nog niet.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Gezondere patat met dank aan magnetron
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2006, 15:22:45 »
Door de rauwe friet 10 tot 30 seconden voor te garen in een magnetron van 850 watt hoeft de friet niet zo lang in het vet.
http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=71014
hoeveel friet doe je dan in de 10 tot 30 seconden.
Als ik aardappels wil opbakken doe ik ze per  aardappel (zo groot als een kiwi) ook eerst één minuut in de magnetron. grotere langer natuurlijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken