Vegatopia Forum

Libanees Beyrouth - Amsterdam

Offline linz

• 225
Libanees Beyrouth - Amsterdam
« Gepost op: 30 oktober 2005, 11:35:35 »
Gisteren heel lekker gegeten bij Libanees restaurant Beyrouth in de Kinkerstraat te A'dam.
Hele tafel vol met verschillende mezze: Humus, auberginepasta, tahina, dolma's, falafel, spinaziepasteitjes, salades met veel peterselie, verse kaas... teveel om op te noemen.
we waren met z'n veertienen, waarvan slechts twee vegatariërs, maar bijna alle gerechten waren vegetarisch, op een paar kebabs en nog zoiets na.
Erbij citroenlimonade die ze daar zelf maken en die in grote spaflessen op tafel komt.
Toe mintthee.

Echt een heel gezellige manier van tafelen, zo met z'n allen delen.
Het restaurant ziet er qua inrichting een beetje raar uit, maar dat eten...  :kwijl: echt een feestje!
Stiekem toch een banaan!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Libanees Beyrouth - Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2005, 13:39:29 »
Gisteren heel lekker gegeten bij Libanees restaurant Beyrouth in de Kinkerstraat te A'dam.
hihi, ik was er vrijdag met twee vriendinnetjes waarvan er 1 liever niet vega eet, en de ander meestal liever wel.

wij hadden ook de mezza, en dat was goed te doen, er zaten maar twee niet vega-dingen bij. Vond het heel lekker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2006, 22:22:10 »
Hele tafel vol met verschillende mezze: Humus, auberginepasta, tahina, dolma's, falafel, spinaziepasteitjes, salades met veel peterselie, verse kaas... teveel om op te noemen.
we waren met z'n veertienen, waarvan slechts twee vegetariërs, maar bijna alle gerechten waren vegetarisch, op een paar kebabs en nog zoiets na.
Erbij citroenlimonade die ze daar zelf maken en die in grote spaflessen op tafel komt.
Toe mintthee.

Echt een heel gezellige manier van tafelen, zo met z'n allen delen.
Het restaurant ziet er qua inrichting een beetje raar uit, maar dat eten...  :kwijl: echt een feestje!

Vandaag hier gegeten, ik was er vier jaar geleden ook geweest en vond het toen best okee, maar vandaag vond ik het heel erg okee, een mezzeschotel (10 soorten) gedeeld en er stond op tafel: tabouleh, hummus, baba ganoush, een soort fetasalade, gevulde flapjes met kaas en spinazie, bloemkool in tahinsaus, dolma's, reuzebonen, snijboontjes in tomatensaus, tuinbonen erbij veel Libanees brood. En dat voor 12,50 de man. Bediening was aardig hoewel behoorlijk aanwezig.
De citroenlimonade was wat zoet.
Veel veggie keuze. Ook fijn dat de mezzeschotel zonder problemen veggie kan.
De inrichting vond ik niet meer zo raar als 4 jaar terug.
Ik ga hier vaker komen.

Mohammed Rabbae (wie kent hem nog) zat er trouwens ook te eten  :heehee:
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2006, 22:23:14 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2006, 23:31:06 »
Ik proef de knoflook nog steeds. De gefrituurde bloemkool in tahinsaus was geniaal, en de bediening was niet te aanwezig. Ik vond ze wel schattig eigenlijk, zeker hoe hij alles ging uitleggen. Dat zal wel moeten na die gunstige recensie. Bastard trendvolgers. Maar niet aan twee doorgewinterde culifreaks als wij twee, dus met het vijfde gerechtje hebben we 'm maar verteld dat de versnelling er op moest.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline linz

• 225
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2006, 23:18:17 »
Vanavond bij Beyrouth gegeten. 15 verschillende mezze(s?), waarvan een met vlees en een met vis (gelukkig was mn tafelheer bereid die te verorberen) en voor de rest allemaal mmmmmmmmmmmmmmmm humus, baba ganoush, bonenschotels, salades met feta en peterselie, falafel, spinaziepasteitjes en meer van zulks heerlijks  :D
Stiekem toch een banaan!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2009, 22:42:19 »
Gister weer geweest, lekker hoor.
Vooraf gemengde mezze (tabouleh, humus, baba ganoush, fetasalade, bonensalade met veel brood) en daarna een snijbonenschotel met vermecellirijst. Erbij lekkere Libanese wijn.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2009, 09:33:05 »
Vooraf gemengde mezze (tabouleh, humus, baba ganoush, fetasalade, bonensalade met veel brood) en daarna een snijbonenschotel met vermecellirijst. Erbij lekkere Libanese wijn.

Grappig, mijn vriend zat er eergister ook te eten. :)

Ik ga er niet heel vaak eten maar vind het altijd lekker en ik vind het ook het ideale restaurant voor 'gemengde' gezelschappen, omdat je daar als vegetarier/veganist bijna net zo goed kunt eten als iemand die wel vlees eet.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2009, 12:28:31 »

:o Bizar! Was hij in een groep van 4? Voor de rest waren er namelijk alleen toeristen. Of hij wat later dan ik, dat kan ook want wij waren vrij vroeg.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2009, 20:26:39 »

:o Bizar! Was hij in een groep van 4? Voor de rest waren er namelijk alleen toeristen. Of hij wat later dan ik, dat kan ook want wij waren vrij vroeg.

Hij was inderdaad in een groep van 4 maar hij was ook vrij laat, ik geloof dat ze er tegen een uur of 22 kwamen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2009, 09:42:49 »
Gister weer es in Beyrouth te Amsterdam. 10 veggie mezzes voor 2 voor 12,50 de man. knapperige aardappelsalade, hummus, baba ganouch, fetasalade met munt, te zure tabouleh, heerlijke gefrituurde bloemkool met tabouleh, grote bonen, tuinbonen, snijbonen in tomatensaus en gefituurde rolletjes. En erbij brood, waarvan me opvalt dat die niet knapperig wordt afgebakken, maar volgens mij hoort dat eigenlijk ook niet. Erbij wat kurkige Libanese wijn. Lekker weer, maar alles was wat aan de zure/citroenige kant. Wellicht mocht de kok vanwege de ramadan niet proeven ofzo.
,,,,فلافل

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2009, 16:40:04 »
Gister weer es in Beyrouth te Amsterdam. 10 veggie mezzes voor 2 voor 12,50 de man. knapperige aardappelsalade, hummus, baba ganouch, fetasalade met munt, te zure tabouleh, heerlijke gefrituurde bloemkool met tabouleh, grote bonen, tuinbonen, snijbonen in tomatensaus en gefituurde rolletjes. En erbij brood, waarvan me opvalt dat die niet knapperig wordt afgebakken, maar volgens mij hoort dat eigenlijk ook niet. Erbij wat kurkige Libanese wijn. Lekker weer, maar alles was wat aan de zure/citroenige kant. Wellicht mocht de kok vanwege de ramadan niet proeven ofzo.

Heb intussen ook nogal wat Libanese ervaring.
Verstandig om zelf mezze te kiezen, want als je een veggie-menu bestelt krijg je dikwijls klassiekers en mis je wat aparte mezze.
Dat brood kregen we ook pannenkoek-achtig, dus dat afbakken zal geen regel zijn.
En zurig/citroenig hoort er denk ik ook gewoon bij, althans bij de Brusselse Libanezen la Chatelaine du Liban en Al Barmaki stelde ik dat uitgesproken citroengebruik ook al vast. Ik hou er zelf wel meer van dan van het makkelijk gebruik van zoete dressings.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2009, 21:04:04 »
En zurig/citroenig hoort er denk ik ook gewoon bij, althans bij de Brusselse Libanezen la Chatelaine du Liban en Al Barmaki stelde ik dat uitgesproken citroengebruik ook al vast. Ik hou er zelf wel meer van dan van het makkelijk gebruik van zoete dressings.

Ik ben dol op citroenig, maar dit was echt wel zelfs voor mij wat veel. Volgens mij de vorige keren daar ook iets minder citroenig  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2011, 17:40:02 »
Was het al meer dan twee jaar geleden dat ik hier voor het laatst at? Kennelijk wel.
Gisteren waren we hier met Christiaan. We bestelden 10 vegetarische mezze én een portie falafel. Volgens de aardige ober een hele goede keuze.
Het menu is nog steeds hetzelfde, wel hebben ze nu ook een website en is de inrichting een beetje opgeknapt. Alles enorm lekker, wel citroenig, maar dit keer niet té vond ik. Een derde tafelgenoot vond het geheel wat erg peterselie-ig maar dat viel mij niet op.

We kregen:
- taboulleh met veel peterselie, zoals het hoort
- die lekkere bloemkool met tahinsaus was er ook nog steeds
- 2 lekkere bonengerechten: een met witte bonen en een met tuinbonen
- tomatensalade met niet te zoute witte kaas
- goeie hummus en baba ganoush
- pittige aardappeltjes
- gefituurde kaas en spinazierolletjes. Die met spinazie waren wat flauw, die met kaas goed
- kleine dolma's, ook heel lekker
- en ik ben kwijt wat mezze 10 was. Iets met yoghurt? En dus de falafel, die wat pittig was en met goed aangemaakte ijsbergsla en tahinsaus kwam. En veel bruin pitabrood.

De witte huiswijn was wat zoetig. Jammer dat er geen zoute yoghurtdrank op de kaart stond. We rekenden 20 euro pp af, prima.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2013, 10:12:13 »
We aten vrijdag met zes man hier. Toen we om 19u binnenkwamen bleek de reservering niet bekend  ::) en het restaurant behoorlijk vol, maar toch werd er vlug een tafel geregeld, wat krap, maar we hadden plek.
We deelden 15 vega mezze. De ober vroeg nog even of we wel kaas aten.  Erg lekker allemaal, vooral de tuinboontjes met citroen en ook de falafel. In de gefrituurde fetarolletjes zat veel tijm, wel een goed idee. Ze zijn wat duurder geworden, maar het was eerder ook wel idioot goedkoop, en duur zijn ze nog altijd niet. De witte Libanese wijn (alleen per fles te krijgen) was ook enorm lekker. Iemand nam nog een fruitsalade toe, dat bleek fruit uit blik, dus dat is niet zo'n aanrader.
Aardige bediening en superlekkere mezze. Echt de beste Libanees in Amsterdam.
,,,,فلافل

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2013, 18:43:54 »
Ik ben er denk ik al 15 jaar niet geweest en moet er nodig weer eens eten dus! Ik zit tegenwoordig elke vrijdag in Amsterdam, moet wel lukken dus.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2014, 14:33:46 »
Halverwege december, na een geslaagd bezoek aan het Rijks sloten wij ons dagje Amsterdam af bij Libanees restaurant Beyrouth. We deelden als voorgerecht de Foel Mdammas en de Batata Harra, de man had als hoofdgerecht iets met vis, ik at Tyrus, een schotel met gegrilde aubergine, gefrituurde bloemkool en falafel waarbij humus en tahina geserveerd werd.

Ik dacht dat foel mdammes een gerecht met tuinbonen was maar in Libanon wordt dat blijkbaar gemaakt van kapucijners. Geen probleem, het bleek erg lekker te zijn en had een frisse citroensmaak. Ook de aardappels waren lekker, een licht pittig gerecht dat samen met de foel mdammas een goede combinatie vormde.
Van die vis is genoten, dat is alles wat ik er over zeggen kan. Ook mijn schotel was lekker maar wel anders dan verwacht: de falafel was minder smeuïg dan ik gewend ben en ik vond de balletjes wel erg subiel gekruid. De groenten waren prima, ik at nooit eerder gefrituurde bloemkool en was aangenaam verrast door de smaak hiervan. Ik vond de humus en tahina allebei te veel citroensmaak hebben, hierdoor smaakten deze dips naar elkaar én naar de foel mdammes.

Tijdens het voorgerecht was de citroen nog lekker en verrassend, aan het eind van de maaltijd had ik meer dan genoeg citroen geproefd. Omdat dit mijn eerste ervaring met Libanees eten was weet ik niet of dat zo hoort in die keuken. Wel was het lekker genoeg om het nog een kans te geven, ik ga binnenkort de Libanees in Rotterdam ook eens proberen.

Op de kaart lekker veel keus voor vegetariërs, uitermate vriendelijk personeel, behoorlijke wijn en zeer redelijke prijzen. Eigenlijk was er op de overdaad aan citroen na niets mis hier, een aanrader.