Vegatopia Forum

Gaan de prijzen in de supermarkten weer omhoog?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Gaan de prijzen in de supermarkten weer omhoog?
« Gepost op: 21 oktober 2006, 12:57:29 »
Albert Heijn kondigt vandaag aan dat het de prijzenoorlog beëindigt. Wat verwacht jij: gaan de prijzen nu weer in rap tempo omhoog?

Aiko

Re:Gaan de prijzen in de supermarkten weer omhoog?
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2006, 01:24:07 »
Niet rap, maar ik zie het wel gebeuren dat bij elke reguliere prijsverhoging (die zijn vast zo periodiek als een treinkaartje) er wel een stapje extra gezet zal worden. Het zal een jarenplan zijn, gradueel en haast onmerkbaar. Met snelheid gooi je alleen weer je eigen glazen in.

(Pssssst, in de laatste alinea van het artikel zit een typefoutje...)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2006, 01:25:17 door Aiko »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2006, 02:12:49 »
Ik had vandaag een klant die zei dat hij nu al merkte dat de prijzenoorlog was beeindigd.  :O (Let wel, zo'n Buitenvelderts mannetje dat zijn hele kar heeft volgegooid met van die luxe en verse dingen die je niet ergens anders kunt kopen en die, laat ik eerlijk zijn, ook behoorlijk aan de prijs zijn, maar dat altijd al zijn geweest).

De prijzen gaan natuurlijk sowieso omhoog, want dat doen prijzen nou eenmaal, maar Albert Heijn is nu heel bang om weer als "duur" te worden bestempeld, dus ze gaan goed opletten.

Ik ben alleen bang voor dat zelfscannen zonder cassières. Natuurlijk zijn er klanten die tevreden zijn met een betaalpaal, maar als je iets aan service wilt doen, is de kassa een logische om contact te hebben met de klant en volgens mij stellen mijn klanten mijn aanwezigheid ook bijzonder op prijs. (Bovendien vind ik zelfscan veel fijner werken, omdat je niet met dat stomme gescan zit.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2006, 02:30:10 »
(Bovendien vind ik zelfscan veel fijner werken, omdat je niet met dat stomme gescan zit.)
???
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2006, 02:44:04 »
Het leuke aan kassawerk is het contact met klanten. Scannen is maar saai, het is erg slecht voor schouders en polsen, het piept vervelend, en bovendien is het zwaarder dan het lijkt, waardoor je 's avonds moeie armen hebt als je in een gewone kassa hebt gezeten. Bij bemand zelfscannen praat je dus met klanten, zorg je dat ze blij worden, los je hun problemen op, maar hoef je niet aan die boodschappen te zitten (en dat is fijn, want sommige boodschappen zijn vies).

Wat waarschijnlijk ook een rol speelt in mijn voorkeur voor zelfscannen is dat zelfscannen alleen gedaan kan worden door mensen die zich daarvoor opgegeven hebben en dat zijn eigenlijk alleen maar vaste klanten. Het is leuk als je je klanten kent.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2006, 09:47:44 »
Hoe wordt fraude eigenlijk voorkomen met dat zelfscansysteem? Stel dat ik maar 90% van m'n 100 euro's aan boodschappen scan, wie merkt dat dan?
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2006, 09:48:01 door J@n »

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:30:15 »
Hoe wordt fraude eigenlijk voorkomen met dat zelfscansysteem? Stel dat ik maar 90% van m'n 100 euro's aan boodschappen scan, wie merkt dat dan?

In België:
Steekproefsgewijze controles waarbij mensen die 'zich eens vergissen' diverse keren gecontroleerd worden voor ze terug ongecontroleerd mogen betalen.  Bij het regelmatig maken van fouten mag men geen gebruik meer maken van zelfscanning.

En natuurlijk is het ook onderzocht hoeveel fraude er wordt gepleegd en hoeveel fouten er worden gemaakt en blijkt dat dit erg beperkt is en dus niet meer kost dan het geld dat men uitspaart aan personeel.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2006, 13:26:04 »
Hier ook steeksproefgewijse controles. En, maar dat zal in Belgie ook wel zijn, een visuele controle door de cassiere, ik let sowieso op kratten bier, want daar ontbreken wel eens codes van en mensen stelen ze graag, ik let op dingen waarvan ik weet dat er geen code voor is, dus als ik die zie, en mensen geven ze niet uit zichzelf aan, word je al snel geblokkeerd (zeker bij herhaling) en ik kijk of de hoeveelheid boodschappen enigszins overeenkomt met het bedrag en de bon.

Aiko

« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2006, 13:30:46 »
Waarom zal dat wel hier goed gaan werken maar worden de groenten en fruiten wel bij de kassa gewogen in plaats van als voorouds door de klanten in de groentenafdeling?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2006, 13:34:24 »
Groenten wegen is relatief weinig extra werk aan de kassa, terwijl je er wel fraudeurs mee pakt. Zelfscannen is veel minder werk aan de kassa, biedt voordelen aan de klant en fraudeurs worden eruit gegooid.

« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2006, 10:35:19 »

Hier mag iedereen zelf-scannen.
Ieder product wordt na het scannen gewogen, je kan het scannen niet vervolgen als het gewicht van het vorige artikel niet correct is. Je kan dus niet stiekem zomaar meer artikelen ongescand op de band gooien. Dit systeem heeft me trouwens ook al eens voor een lek pak sap behoed, ik kreeg feilloos een waarschuwing dat het gewicht niet klopte.

Daarnaast staat er aan het eind altijd iemand op een monitor mee te loeren wat iedereen aan het scannen is, je krijgt hoe dan ook het gevoel dat er op je gelet wordt. Ik denk dat je niet sneller producten ongescand meeneemt dan bij een cassiere.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2006, 14:30:43 »
Waarom zal dat wel hier goed gaan werken maar worden de groenten en fruiten wel bij de kassa gewogen in plaats van als voorouds door de klanten in de groentenafdeling?

Oh ik dacht dat dat uit service was veranderd, niet vanwege fradeurs  :o. Ik ben af en toe wellicht een beetje naief. Ik vind het wel fijn dat je niks meer hoeft te wegen, hoewel bij de Natuurwinkel het wel moet en daar vind ik het ook niet erg, maar ik vind het sowieso niet erg om bij de Natuurwinkel te winkelen.
,,,,فلافل

« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2006, 15:29:26 »

Wat dat zelf scannen betreft, moet ik nog toevoegen dat dat echt véél trager gaat.
Wel verbeterd sinds de introductie een jaartje terug, maar als je voorganger uit moet zoeken wat voor soort appels afgewogen moet worden, welke kleur paprika, of een samenraapsel van kadetjes, halfformaat baguetjes en zachte puntjes, berg je dan maar.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2006, 15:37:58 »
Ons scannen gaat veel sneller, aan de kassa iig. Hoe het in de winkel is weet ik niet, maar dat is veel minder problematisch voor klanten dan wachten in een rij.