Je moet natuurlijk niet vergeten dat halal vlees iets met geloofsbelijdenis te maken heeft, terwijl couscous gewoon 'Marrokaanse aardappelen' zijn.
Daar heb je gelijk in. Maar dat is het niet drinken van alcohol voor moslims ook.
Gedrag moet op zich beoordeeld worden en er mag van gedrag op zich bekeken worden of het asociaal is of in strijd met de wetgeving. Gedrag moet niet beoordeeld worden naar het al dan niet behoren tot een bepaalde cultuur of godsdienst. Wat proud-veggie suggereert is dat elke gedrag dat verbonden is met het Islamitische geloof een bedreiging is voor 'de Westerse samenleving', los van wat dat gedrag juist inhoudt.
Misschien is vervolgen niet de juiste term voor wat proud-veggie bedoeld. Ze wil volgens mij dat ongeïntegreerde moslims naar een land gaan waar ze 'thuis horen'
Als hij dat bedoeld, dan moet hij dat zeggen. Maar het klinkt me toch heel anders in de oren.
Bovendien weet ik niet wat er 'niet-geïntegreerd' is aan het eten van Halal-vlees. Alleen als men er van uit gaat dat elk uit het Islamitsch geloof voorkomend gedrag per definitie getuigd van het niet-geïntegreerd zijn.
Voor mij betekend niet-geïntegreerd zijn toch echt wel iets heel anders en heeft het te maken met niet-wettelijk en/of asociaal gedrag, niet met eetgewoontes.
Ik ben ook niet gelukkig met het gedrag of de denkwijze van
sommige moslims. Waar dat gedrag niet in overeenstemming is met de bestaande wetgeving moet 'men' hier zonder twijfel tegen in gaan. Waar dat gedrag asociaal is eveneens.
Waar dat gedrag een bedreiging lijkt te vormen voor bepaalde verworvenheden (zoals vrouwenrechten) (maar zonder dat de wetgeving wordt overtreden) dan is het goed als men door middel van informatie en onderwijs tegengewicht geeft.
Maar bepaalde eetgewoontes vormen volgens mij geen enkele bedreiging voor 'onze cultuur en verworvenheden'.