Vegatopia Forum

AH: vegetarisch vs. halal

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Ratz

AH: vegetarisch vs. halal
« Gepost op: 18 oktober 2006, 10:31:57 »
Mij is ter ore gekomen dat de AH flink gaat snijden in het aantal vegetarische producten, zodat er ruimte wordt gecreëerd voor de Hallal-producten.

Wat is waar???

edit: typos in titel aangepast
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2006, 12:37:51 door J@n »

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2006, 11:09:10 »
Zoals ik het begrepen heb, komt er een speciaal koelmeubel voor het halalvlees en komt dat extra, naast de al bestaande koelruimte. Maar ik weet het niet zeker.

Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2006, 11:18:27 »

Extra koelruimte lijkt me niet heel logisch, je mag toch aannemen dat de ruimte in de supermarkten al optimaal wordt benut.

Zou het niet meer voor de hand liggen om koelingsruimte voor 'gewoon' vlees in te ruilen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2006, 11:24:50 »
Of allebei, dat ze bij vlees en vegetarisch allebei de slechtsverkopende eruit halen.

Maar een extra koelcelletje is zo bijgezet hoor. En als de worp wordt aangepast, dan kan dat prima in de plaats komen van een heleboel andere producten die uit het assortiment gehaald zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2006, 11:30:14 »
Bij de AH op de Jan van Galenstraat staat er een aparte koelcel.
De grootte van het vegetarische schap is nog steeds hetzelfde.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2006, 11:39:55 »
Wij hebben een of twee koshere koelcellen en een vegawand, ik denk sowieso niet dat wij halal vlees gaan krijgen, maar mocht het er toch komen, dan bij de kosher natuurlijk en ver weg van de vegawand.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Teddy

Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:07:10 »
"Onze" Albert Heijn heeft al een paar maanden een hallal koelkast. Als ik me niet vergis het het zo'n losse koelbak (zo een waarin ook vaak de aanbiedingen liggen.) Hij staat in ieder geval niet in de buurt bij het vlees maar aan de andere kant van de supermarkt bij de kaasafdeling ( ??? )

Offline Teddy

Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2006, 12:08:51 »
Oh ja:  en het vega assortiment is nog even groot

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:45:56 »
De C1000 hier heeft een halalbak, en het vegaspul is hetzelfde gebleven, zo niet uitgebreid.
,,,,فلافل

ericr

Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2006, 11:48:28 »
Belachelijk dat Halalvlees wel een eigen koelkast krijgt en vegetarische producten maar tussen het vlees wordt gedumpt.

Bij mijn AH waren gisteren overigens de helft van de vegetarische producten niet verkrijgbaar. Hoop dat het gewoon een voorraadprobleem is en geen teken aan de wand.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:AH: vegetarischs Vs. Hallal
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2006, 14:44:56 »
Belachelijk dat Halalvlees wel een eigen koelkast krijgt en vegetarische producten maar tussen het vlees wordt gedumpt.

Zo belachelijk vind ik het niet. Op de hoofdpagina vind ik een schatting dat er 300.000 vegetariers in Nederland zijn, terwijl er volgens het CBS in 2005 alleen 315.000 marokkanen waren.

Overigens vind ik "tussen het vlees" gedumpt een beetje overdreven. Alle ah's waar ik kom, ligt het gewoon apart, maar wel naast het vlees, maar dat vind ik wel logisch. Alleen het boterhammenbeleg, dat ligt een beetje vreemd, maar wel bij het vlees-boterhammenbeleg, dus goed te vinden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2006, 14:10:09 »
volgens mij niet hoor.

Ik ken veel moslims die, als ze geen halal vlees meer hebben en kunnen gaan kopen, vegetarische producten gaan eten.

:)

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2006, 14:16:00 »
Hè ja, laten we lekker makkelijk alle vegetarische dingen in een schap gooien, zodat alle carnivoren nog makkelijker dat ene schap voorbij kunnen hobbelen op weg naar de lijkenafdeling.
Juist gewoon tussen de rest laten liggen, misschien dat mensen het dan ook niet meer als apart gaan beschouwen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2006, 14:22:42 »
Ik ben niet bang.  Ik weet dat de meeste moslims, net als het meeste van de joden, hun producten bij mensen van hetzelfde geloof kopen...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2006, 19:22:33 »
Ik ben niet bang.  Ik weet dat de meeste moslims, net als het meeste van de joden, hun producten bij mensen van hetzelfde geloof kopen...

'nique
Hier in NL had je nogal wat paardeslagers van joodse afkomst. Ik heb Amerikanen nogal overstuur zien worden bij dit idee. Alle andere beesten is geen probleem, maar paarden!!
Is dit in Canada ook zo?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2006, 23:45:41 »
Vanavond was er een TV-uitzending over Halal-vlees bij AH op TROS-radar. Hieruit bleek dat ook "regulier" vlees op HALAL-wijze (dus zonder verdoving van het te slachten dier) wordt verkregen. Ik vnd dit een zeer kwalijke zaak. We hadden net beetje bij beetje iets meer respect voor de dieren afgedwongen, nu gaan de Nederlandse vlees-producenten over op het zonder verdoving, op dier-onterende manier over afslachten van dieren ??? Te gek voor woorden. Hoe heeft dit in Nederland kunnen ontstaan...? >:(
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2006, 23:47:30 door Vega-Robbie »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2006, 14:51:30 »
Bij de keuringsdienst van Waarde was volgens mij 2 seizoenen terug al te zien dat het meeste vlees Halal geslacht wordt. Daar komt overigens wel iets meer bij kijken dan zonder verdoving, maar toch. Overigens vraag ik me af wat vriendelijker is voor een beest: een stroomstoot en dan doodbloeden, of meteen KOP ERAF!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2006, 17:32:43 »
@willemerr... je bent joodse of niet.  Joodse zijn is geen "ras".  Als je moeder joods is, dan ben je joods. Punt uit.  Ik zie ook niet waarom een Schochet (speciale joodse ritueel slacther) zich zou bemoeien met het slachten van niet toegestane dieren.

En paarden zijn niet kosjer, kosjer vee hebben allebij van deze criteria:

-ze zijn herkauwers
-ze hebben gesplitst poten

Bijvoorbeeld:

Koe, geit, schaap: kosjer.
Cameel, paard, vark: trefah (niet kosjer)

@Vega-Robbie: wel is waar dat geslachte dieren in een joodse slachthuis die niet binnen 10 seconden bewustloos zijn, geschoten zijn, en dan worden ze verkocht aan niet-joodse mensen.  dit gelt ook voor de afgekeurd dieren na het post-mortem inspectie door de schochet.

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2006, 09:43:31 »
Het ging mij meer om het verschijnsel paardeslager. Amerikanen met wie ik sprak konden er van gruwen, omdat zij dit een te edel dier vonden. Natuurlijk is het lichtelijk hypocriet om een paard boven koe, varken of andere dieren te plaatsen. Maar ik begreep dat je ook wel paardeslagers in Canada hebt. Zijn die er eigenlijk ook in de VS?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2006, 10:48:12 »
Volgens mij zijn 2 paarden slachthuizen in Québec en een in Alberta.

Wat gebeurt in USA hou ik niet zowiezo in de gat...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.