Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #80 Gepost op: 08 februari 2005, 23:06:58 »
Wij hebben ze ook geprobeerd: aardige bite, weinig smaak (kruidt ze wel of kruidt ze niet, maar niet halfzacht), maar ongelooflijk onsympathiek door het gebruik van niet-bio melk en eieren. 't Is maar goed dat ze zelf zeggen zich niet op vegetariërs te richten, want er gaat heel veel dierenleed mee gepaard. Dus, down the drain. Het wordt niet meer gekocht.

Tamara

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #81 Gepost op: 08 februari 2005, 23:44:29 »
Ik heb ze geprobeerd, althans de meditariene(hoe je het schrijft weet ik eigenlijk niet precies, de verpakking ligt al in de afvalbak en ben niet van plan om te gaan graaien :P?)en de schijf(licht gekruid).
Ik vind ze beide erg lekker, ze zijn lekker stevig maar beslist niet taai, en ze doen me een beetje aan de Quorn filet denken, alhoewel ik deze lekkerder vind.
Ook de vorm is leuk en de bakjes zien er fleurig uit.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik voor 3 Euro 2 bakjes van dit heerlijke spul heb weten te bemachtigen. :yummie:

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #82 Gepost op: 09 februari 2005, 20:48:00 »
Glas heeft de naam milieuvriendelijk te zijn, maar ik vraag me af of dat terecht is. Glas voor verpakking lijkt mij juist een substantie waar veel energie en milieuonvriendelijkheid aan te pas komt:
- Fabriceren moet aardig wat energie kosten
- Is relatief zwaar, dus duurder in transport naar de winkel
- En weer terug naar recycle-fabriek in geval van recycling
- Alwaar het smetteloos gereinigd moet worden
- en/of gesmolten om hergebruikt te kunnen worden.

En dan heb je nog steeds een dop of deksel nodig.
Alleen dat al kan kwa milieuvriendlijkheid vast niet tippen aan een bakje piepschuim met een polyetheen velletje, lijkt me.
Ik heb eigenlijk nooit het verlossende antwoord gehoord op dit dilemma.

Goed, aan de afvalkant heeft gemalen glas natuurlijk wel het voordeel dat er niet veel anders dan zand overblijft. Afgezien van dop/deksel dan.

Het maken van een volledig en correct milieu-effectenrapport over een product is zeer moeilijk.  Toch heeft glas veel positieve punten.  De productie kost inderdaad veel energie, al is het met 'blik' minstens even erg.  Maar statiegeldglas gaat wel heel wat keren mee en ook van wegwerpglas wordt een heel groot percentage gerecycleerd (toch zeker in België).  En recyclage vergt aanzienlijk minder energie dan de productie van nieuw glas.

Transportvervuiling wordt vooral bepaald door het volume van een product, niet zozeer door het gewicht.  Daarin is glas dus niet noodzakelijk erg nadelig.

De normen van recyclagebedrijven zijn tegenwoordig in België en Nederland behoorlijk zwaar.  De vervuiling die ontstaat bij het schoonmaken van het glas valt dus volgens mij behoorlijk mee.  Een bedrijf kan tegenwoordig niet zomaar afvalwater in rivieren lozen.

Ook de meeste dopjes en deksel worden (in Vlaanderen) gerecycleerd.  In Wallonië is het op dat gebied slechter gesteld, hoe het in Nederland zit weet ik niet.

Glas op zich is behoorlijk onschadelijk.  Het breekt niet af maar er ontstaan ook geen schadelijke stoffen als het in de natuur beland.

Piepschuim is behoorlijk vervuilend en een ramp als het in de natuur beland.  Al weet ik niet zeker of de gebruikte bakjes wel echt van piepschuim zijn.  Ik weet dat er tegenwoordig supermarkten zijn die voor hun voorverpakt fruit schaaltjes gebruiken die heel erg lijken op de piepschuim schaaltjes van vroeger maar die volledig gecomposteerd kunnen worden.  Of deze schaaltjes ook geschikt zijn voor vegetarische vleesvervangers weet ik niet.
Natuurlijk kan er altijd een mailtje naar Campina gestuurd worden met de vraag waar de verpakking van gemaakt is.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2005, 20:51:32 door Ligfietsertje »

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2005, 13:03:44 »
Nog alternatieven voor verpakkingsmateriaal : sojaplastiek.

http://perc.ca/PEN/2004-11-12/s-larose.html

Kan ook gecomposteerd worden, en zou vrij stevig zijn (en veranderd niet in 'snot' als het met water in aanraking komt, in tegenstelling tot die groene vuilzakken in vlaanderen).

Maar om on topic te blijven :

Heeft er al iemand in vlaanderen die valess in de supermarkt gezien?  Zoja, waar en welke?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #84 Gepost op: 10 februari 2005, 17:58:14 »
Heeft er al iemand in vlaanderen die valess in de supermarkt gezien?  Zoja, waar en welke?

Neen.  Ik heb de indruk dat men eerst de Nederlandse markt wil veroveren voor men het over aan export denkt.  En op dit ogenblik is men nog volop in de opstartfase van productie en distributie van dit product, dat is ook de reden dat sommige Nederlandse winkelketens pas over enkele weken het product in hun rekken zullen hebben.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #85 Gepost op: 10 februari 2005, 18:33:41 »
Is - gezien alle melk en zuivel die erin zit - de smaak van die Valess ook niet enorm zuivelachtig?

Daarnaast, wat een maffe naam zeg; Valess. Ze zullen bij de Campina PR-afdeling ook wel niet op hun achterhoofd gevallen zijn, dus blijkbaar is dat een naam die de doelgroep wel aanspreekt. Het heeft op zich wel iets dieet-achtigs.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #86 Gepost op: 10 februari 2005, 18:35:43 »

Maar om on topic te blijven :

Heeft er al iemand in vlaanderen die valess in de supermarkt gezien?  Zoja, waar en welke?

Ik heb Campina een mailtje gestuurd, ik hoop dat ik snel antwoord krijg. 't Is eens wat anders dan die Oostblokburgers van de Delhaize.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #87 Gepost op: 10 februari 2005, 18:42:43 »
ik heb op mijn mail van maandag waar het in a'dam te krijgen was, niks meer gehoord.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #88 Gepost op: 10 februari 2005, 19:27:57 »
Is - gezien alle melk en zuivel die erin zit - de smaak van die Valess ook niet enorm zuivelachtig?

Nee, absoluut niet. Het lijkt idd meer op Quorn.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #89 Gepost op: 10 februari 2005, 20:13:14 »
Dit antwoord heb ik ook al eerder gekregen. zal in Amsterdam wel hetzelfde zijn.

Het product Valess is vanaf week 6 in de volgende winkels verkrijgbaar:
Spar, Plus, Vomar, De WitKomart, Koop Consult, Prisma, Jumbo, Jan Linders,
Dekamarkt, Coop, Konmar, Edah en Super de Boer. Vanaf week 7 is Valess te
verkrijgen bij de Deen, Em-Te en de Hoogvliet. Boni verkoopt het vanaf week
8, C1000 vanaf week 9 en vanaf week 11 is het verkrijgbaar bij de Albert
Hein.

Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.



Met vriendelijke groet,

Mw. H. Tapperwijn
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #90 Gepost op: 10 februari 2005, 20:43:21 »
ik heb op mijn mail van maandag waar het in a'dam te krijgen was, niks meer gehoord.

Nou 't ligt inderdaad gewoon bij de EdaH hoor, pas de probleme. Alleen (nog) niet bij AH nee.

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #91 Gepost op: 10 februari 2005, 21:10:25 »
Ik heb Campina gemaild met de vraag of het Kippenei-eiwit wat erin zit van scharrelkippeneieren komt (al weet ik eigenlijk het antwoord al wel, het lijkt me niet verkeerd Campina te laten weten dat er mensen zijn die dit belangrijk vinden). Ik ga de Valess niet eten, aangezien er bio-industrie melk in zit en zeer waarschijnlijk ook (een gedeelte van) legbatterijeieren. Nog steeds niet echt diervriendelijk dus.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #92 Gepost op: 10 februari 2005, 21:22:42 »
Dit antwoord heb ik ook al eerder gekregen. zal in Amsterdam wel hetzelfde zijn.


Dank je wel, dit had ik ook al op de site gezien, maar een groot deel van die supers zit niet in A'dam, en 2 anderen die wel op de lijst stonden hadden het niet. Ik heb niet bij Edah gekeken, want die is hier niet in de buurt (wel in een paar andere delen v. Amsterdam) ach anders wacht ik wel tot AH het heeft  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #93 Gepost op: 10 februari 2005, 21:28:52 »

Nou 't ligt inderdaad gewoon bij de EdaH hoor, pas de probleme. Alleen (nog) niet bij AH nee.

en ook niet bij C1000, maar dat stond ook op de site, maar ook niet bij Spar en Dirk vd Broek en volgens site moest dat wel zo zijn. Nou ja, ik kan me wel voorstellen dat het niet meteen overal kan liggen hoor, ik wil het alleen wel eens proeven  :)
,,,,فلافل

Tamara

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #94 Gepost op: 10 februari 2005, 21:33:41 »

Citaat
Ik heb Campina gemaild met de vraag of het Kippenei-eiwit wat erin zit van scharrelkippeneieren komt (al weet ik eigenlijk het antwoord al wel, het lijkt me niet verkeerd Campina te laten weten dat er mensen zijn die dit belangrijk vinden). Ik ga de Valess niet eten, aangezien er bio-industrie melk in zit en zeer waarschijnlijk ook (een gedeelte van) legbatterijeieren. Nog steeds niet echt diervriendelijk dus.

En gelijk heb je, als ik te horen krijg dat er legbatterijeieren in zitten eet ik het ook niet meer.
Mischien een idee voor Wakker dier om er voor te zorgen dat ze over stappen op scharrel/of vrije uitloopeieren.

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #95 Gepost op: 10 februari 2005, 23:18:29 »
Wij hebben vandaag de ongepaneerde nuggets geprobeerd. Het was wel aardig, erg vezelig, dus de structuur van vlees wordt goed benaderd. G. vond 't erg op kip lijken.
Ik vind 't een voordeel dat je kunt kiezen of je ze gepaneerd of ongepaneerd wilt. Gepaneerde dingen nemen altijd zoveel vet op.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #96 Gepost op: 11 februari 2005, 18:12:20 »
heb ook de ongepaneerde nuggets op. Niet onaardig, maar wel beetje zout, heb hele avond dorst gehad....
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2005, 18:12:36 door Jacqueline »

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #97 Gepost op: 11 februari 2005, 18:18:30 »
Bij deze het antwoord van Campina op mijn mailtje:

"Wij ontvingen uw vraag of er voor de bereiding van Valess scharreleieren worden gebruikt.
Hierover kunnen wij u als volgt informeren. De eieren die bij de bereiding worden gebruikt, zijn afkomstig van legbatterijkippen. Momenteel zijn onze productontwikkelaars aan het inventariseren of er mogelijkheden zijn om over te stappen naar het gebruik van scharreleieren.

Uw opmerking over het gebruik van biologische ingrediënten heb ik in ons intern overzicht verwerkt.
Deze overzichten worden binnen de organisatie op diverse afdelingen, waaronder productontwikkeling
en marketing, wekelijks verspreid. Op deze manier wordt onder de aandacht gebracht wat er onder de consumenten leeft, zodat bij de evaluatie en ontwikkeling van producten rekening kan worden gehouden met deze suggesties, opmerkingen en wensen. Ook uw reactie is op dit overzicht verwerkt."

Ik ga het er ook met het hoofdkantoor van Wakker Dier over hebben aangezien zij bezig zijn met acties om de eierverwerkende industrie over te laten schakelen op scharreleieren.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2005, 18:21:38 door Monie »

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #98 Gepost op: 11 februari 2005, 18:56:17 »
Ik heb ook een antwoord gekregen:

"Vooralsnog worden de Valessproducten alleen in Nederland verkocht. Introductie in andere landen wordt niet uitgesloten, maar hierover kunnen we nog geen mededelingen doen..."


Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #99 Gepost op: 11 februari 2005, 19:14:51 »
'Mijn' Edah heeft een stuk vleesschap leeggemaakt voor Valess!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid