Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #60 Gepost op: 07 februari 2005, 22:49:07 »
Hoewel meer plastic nodig voor de verpakking ben ik het met je eens dat dit een voordeel is. Want gebruik je maar één dan heb je weer extra plastic nodig voor het invriezen. Zal wel ongeveer opwegen tegen het mindere.

De verpakking van veel vegetarisch spul is voor mij trouwens reden een om het niet zelf te gaan kopen. Een piepschuimen bakkie, omwikkeld in plastice folie en dan ook nog eens een kartonnetje eromheengeknutseld? Te overdadig. Waarom is dit toch niet anders, verwonder ik wel eens in mijzelf...

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #61 Gepost op: 07 februari 2005, 22:59:28 »
Het is heel simpel: ook de producten van vegetarische produkten moeten gewoon winst draaien. En ik denk dat het percentage mensen dat het product NIET zal kopen omdat het niet zo milieuvriendelijk verpakt is lager is, dan het pecentage mensen dat het product NIET zal kopen omdat de verpakking er niet aantrekkelijk uitziet. Dus hups, leuke wikkel erom heen, herkenbaar (vleesachtig) bakje waar het in zit etc.
In natuurvoedingswinkels is het wellicht anders, seitan (wat niet in een gewone supermarkt te verkrijgen is) zit bijvoorbeeld in glazen potten.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 23:01:53 door Elsbeth »

Aiko

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #62 Gepost op: 07 februari 2005, 23:06:40 »
Een leuke verpakking kan ook zonder boelveel verpakking.

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #63 Gepost op: 07 februari 2005, 23:10:43 »
Een leuke verpakking kan ook zonder boelveel verpakking.
Ik denk toch niet dat het kartonnetje erom heen de grootste bedreiging vormt voor het milieu, eerder het piepschuim bakje en het afdekplasticje, maar jee.. hoe wil je het anders verpakken? Het moet uiteraard een zo groot mogelijke groep mensen aanspreken, niet alleen mensen die met het milieu begaan zijn.
Bovendien: als mensen door die herkenbare en leuke verpakking nou wat vaker in het Tivall schap grijpen, dan ben ik allang blij.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 23:11:48 door Elsbeth »

Aiko

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #64 Gepost op: 07 februari 2005, 23:14:13 »
Nou, dat kartonnenbakkie heeft een aardige verleden bij het productieproces achter de rug. Als graficus besef ik welke gore troep daarvoor gebruikt is en wat het verval is in materiaal. Een van de lagen verpakking kan wel minder, hoor. En grootverpakkingen natuurlijk.

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #65 Gepost op: 07 februari 2005, 23:22:50 »
Nou, dat kartonnenbakkie heeft een aardige verleden bij het productieproces achter de rug. Als graficus besef ik welke gore troep daarvoor gebruikt is en wat het verval is in materiaal. Een van de lagen verpakking kan wel minder, hoor. En grootverpakkingen natuurlijk.
Huh ik snap je uitleg even niet.  ???
Over het  laatste: grootverpakkingen is ook weer een drempel voor veel mensen om een vega product te kopen: als je iets wil proberen en je moet meteen 4 of 6 stuks kopen, dan blijft het liggen hoor. Ikzelf ben juist erg blij met die kleine verpakkingen, want als student op kamers eet ik niet elke dag een vleesvervanger en anders kan ik het weggooien (geen vriezer).

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #66 Gepost op: 07 februari 2005, 23:33:13 »
In natuurvoedingswinkels is het wellicht anders, seitan (wat niet in een gewone supermarkt te verkrijgen is) zit bijvoorbeeld in glazen potten.

Glas heeft de naam milieuvriendelijk te zijn, maar ik vraag me af of dat terecht is. Glas voor verpakking lijkt mij juist een substantie waar veel energie en milieuonvriendelijkheid aan te pas komt:
- Fabriceren moet aardig wat energie kosten
- Is relatief zwaar, dus duurder in transport naar de winkel
- En weer terug naar recycle-fabriek in geval van recycling
- Alwaar het smetteloos gereinigd moet worden
- en/of gesmolten om hergebruikt te kunnen worden.

En dan heb je nog steeds een dop of deksel nodig.
Alleen dat al kan kwa milieuvriendlijkheid vast niet tippen aan een bakje piepschuim met een polyetheen velletje, lijkt me.
Ik heb eigenlijk nooit het verlossende antwoord gehoord op dit dilemma.

Goed, aan de afvalkant heeft gemalen glas natuurlijk wel het voordeel dat er niet veel anders dan zand overblijft. Afgezien van dop/deksel dan.

En dat kartonnetje hoeft er voor mij ook niet zonodig omheen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #67 Gepost op: 08 februari 2005, 11:51:51 »
Maar als je alleen mar per twee verpakt kunt kiezen vind ik ook een nadeel, zeker als ik met vier mensen ofzo wil eten.
Zo.

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #68 Gepost op: 08 februari 2005, 11:55:42 »
Maar dan kun je altijd nog twee pakjes kopen!
Ik snap dat ze 1 formaat verpakking aanhouden, dat is logistiek gewoon veel handiger. En zolang het niet in de supermarkt zelf verpakt wordt (gelukkig niet; ik wil niet dat de slager met z'n vleeshanden aan mijn nepvlees zit!) zullen we het moeten doen met de verpakking die wordt aangeboden. :P

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2005, 12:59:51 »
Het gaat mij er om dat Aiko geen v.produckten koopt, omdat de verpakking in zijn ogen niet milieu vriendelijk genoeg is. Hij vind namelijk dat het kartonnetje dat om het bakje heen zit overbodig is en dat er grootverpakkingen aangeboden moeten worden. (Uiteraard zijn er wel grootverpakkingen Quorn bijv., maar dan moet je ook bij een groothandel informeren.) Maar een echt alternatief dat net zo'n breed publiek aanspreekt als bijv. Tivall nu, dat geef je niet. Is er wel een alternatief, met behoudt van verkoop?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2005, 13:24:22 »
Wat zou de milieuvriendelijkste verpakking zijn? Ik denk dat je geen karton moet gebruiken, maar iets van zetmeel dan als bakje. Zou je ook een soort folie daarvan kunnen maken als een soort plastic? Volgens mij wel. Wellicht kan je de verpakking eetbaar maken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #71 Gepost op: 08 februari 2005, 13:34:10 »
Wat zou de milieuvriendelijkste verpakking zijn? Ik denk dat je geen karton moet gebruiken, maar iets van zetmeel dan als bakje. Zou je ook een soort folie daarvan kunnen maken als een soort plastic? Volgens mij wel. Wellicht kan je de verpakking eetbaar maken :)

Een eetbare verpakking is een leuk idee, maar ik geloof niet dat ik een verpakking ga opeten waar iedereen al met z'n handen heeft aangezeten. Tenzij er een beschermend laagje omheen zit ofzo, maar dan kun je het vlees net zo goed gewoon in plastic verpakken. Of je moet als voordeel van een eetbare verpakking zien dat het afbreekbaar is, maar dan is karton ook.

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2005, 13:35:47 »

Maar karton moet je ook met een laagje 'iets' bekleden, want anders smaakt je eten naar.... karton.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #73 Gepost op: 08 februari 2005, 13:46:31 »

Maar karton moet je ook met een laagje 'iets' bekleden, want anders smaakt je eten naar.... karton.

Dat klopt, maar dat was alleen even om aan te geven dat een afbreekbare verpakking ook z'n nadelen heeft. Volgens mij is er tegenwoordig best wel kunststof op de markt die niet zo heel schadelijk is voor het milieu bij produceren en verbranden. Dan lijkt dat me de beste oplossing, ook qua hygiène en verwerkbaarheid.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #74 Gepost op: 08 februari 2005, 14:03:38 »
Wat zou de milieuvriendelijkste verpakking zijn? Ik denk dat je geen karton moet gebruiken, maar iets van zetmeel dan als bakje. Zou je ook een soort folie daarvan kunnen maken als een soort plastic? Volgens mij wel. Wellicht kan je de verpakking eetbaar maken :)
En jij gaat iets eten waar het personeel in de supermarkt met z'n vieze tengels aan gezeten heeft, wat lekker getransporteerd is op gore karren in gore vrachtwagens, door verschillende klanten befriemeld en misschien wel bekwijld is door onbewaakte peuters?
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2005, 14:03:49 door Carmen San Diego »

Aiko

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #75 Gepost op: 08 februari 2005, 14:10:11 »
Maar goed voor het ontwikkelen van lichamelijke weerstand!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #76 Gepost op: 08 februari 2005, 14:39:33 »
Er bestaat wel een afbreekbare composteerbare verpakking. Lijkt op plastic en AH gebruikt het voor de biologische aardappelen. Met enige aanpassing kun je die ook luchtdicht maken neem ik aan.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #77 Gepost op: 08 februari 2005, 15:06:59 »
Dat is dan waarschijnlijk van hetzelfde spul gemaakt als de maïstasjes uit de bio-winkel, of niet soms?

De composteeerbare mobielfrontjes met ingebakken zonnebloempit (zodat je een zonnebloem krijgt als je je frontje begraaft) vind ik ook een gaaf idee. Hopelijk gaan ze dat wel op de markt brengen.

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #78 Gepost op: 08 februari 2005, 16:48:42 »
Maar goed.. Valess! Ik was vandaag bij de Edah en heb niks gekocht, aangezien ik aankomende dagen niet weet waar ik eet en dan ligt het weg te rotten.. Maar ik vind 1.49 een mooie introductie prijs en waar ik dus heel blij mee was dat er iemand 3 of 4 van die Valess dingen in d'r mandje deed! Misschien was ze sowieso wel vegetarier, maar ik hoop niet en dan dat diegene het leker vind en vaker vlees laat staan en.. o wat een idealisme!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #79 Gepost op: 08 februari 2005, 16:57:54 »
Ik heb de Mediterrane variant zojuist gehad en ik vond het wel aardig. Ze lijken me heel geschikt voor op de bbq.