Hoewel ik het op de markt komen van nieuwe vleesvervangers alleen maar kan toejuichen denk ik niet dat we ons de illusie moeten maken dat diervriendelijke of andere altruïstische factoren enige invloed hebben gehad op de beslissing van Campina om dit product te creëren. Ze proberen enkel een nieuwe markt te creëren voor hun melk en er is tegenwoordig nu eenmaal een markt voor lekkere vleesvervangers.
De vooringenomen opmerkingen op hun websites zijn weliswaar normaal op commerciële sites maar ergeren me mateloos.
In de praktijk blijkt het voor vleeseters niet eenvoudig vlees te laten staan omdat er geen lekker alternatief verkrijgbaar is.
Minder vlees eten draagt bij aan de gezondheid. Vlees en vleesproducten zijn weliswaar belangrijke bronnen van eiwit, ijzer en vitamine B, maar het is geen enkel probleem om vlees af en toe te vervangen.
En waar er gesproken wordt over 'dierenwelzijn' verkopen ze helemaal onzin. Natuurlijk gebruikt men geen biologische melk dus deze vleesvervanger is zeker niet diervriendelijk (enkel minder erg dan gewoon vlees).
Is VALESS goed voor het dierenwelzijn?
Ja, want VALESS wordt bereid uit koemelk. Voor het welzijn van melkkoeien gelden in Nederland strenge regels, waar Campina-veehouders zich ook aan dienen te houden.
Ja hoor, alsof Nederlandse melkkoeien zo'n luxeleven leiden.
Is VALESS milieuvriendelijk?
Relevante door de Nederlandse overheid benoemde milieucriteria zijn energie/klimaatverandering en landgebruik.
Voor wat betreft het broeikaseffect, vermesting en verzuring is de milieubelasting van VALESS een factor 3 lager dan vlees en vergelijkbaar met andere vleesvervangers. Het landgebruik van VALESS is een factor 3 tot 6 lager dan vlees en zelfs gunstiger dan plantaardige vleesvervangers. Daarom kan gesteld worden dat VALESS een milieuvriendelijke variatie op vlees is.
En hier wordt volgens mij ronduit gelogen. Dat dit product minder milieubelastend is dan gewoon vlees geloof ik wel, maar dat het milieuvriendelijker is dan plantaardige vleesvervangers geloof ik niet. Volgens mij heeft men gewoon de rechtstreekse milieulast van de productie vergeleken maar heeft men bij hun vleesvervanger geen rekening gehouden met de milieubelasting die de productie van het voer voor hun melkkoeien oplevert. Het maken van een goed milieu-effectenrapport van producten is moeilijk maar houdt rekening met alle factoren, dus ook voedsel voor de melkkoeien, transport, verpakking, ...
En als Campina werkelijk zoveel om dieren en het milieu zouden geven dan zouden ze biologische melk gebruiken. Maar ja, dat zou waarschijnlijk niet goed zijn voor hun winstmarge.