Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #120 Gepost op: 15 februari 2005, 13:50:33 »
Campina!

maar hoeveel vegetariers zijn er nu helemaal vergeleken bij het aantal mensen dat gewoon eet wat er in de allerhande staat, ongeacht wat dat is?
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 13:50:49 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #121 Gepost op: 15 februari 2005, 13:57:24 »

Veganisten hoeven er alvast niets van te hebben. En hoeveel vegetariërs buiten dit forum zouden hier überhaupt een punt van willen maken?
Ik zie helaas niet veel reden voor Campina om duurder te produceren, tenzij heel Nederland over hen heen begint te vallen.

Then again, Quorn is uiteindelijk ook overstag gegaan.
Maar dat betreft dan weer een relatief bescheiden hoeveelheid ei dat gebruikt wordt als bindmiddel, terwijl bij Valess melk natuurlijk het hoofdingrediënt vormt.

Ach, het kan altijd beter natuurlijk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #122 Gepost op: 15 februari 2005, 13:59:38 »
Maar het kan ook veel slechter ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #123 Gepost op: 15 februari 2005, 15:58:10 »
Ik denk dat de kritische geluiden van onze forummers vooral worden ingegeven door de teleurstelling. Hebben ze eindelijk eens een goed smakend alternatief en dan zit er toch nog een "luchtje" aan. In de wetenschap dat Campina heel toegankelijk is en AH heel kritisch over de milieuaspecten van een product kunnen we voor de introductie bij AH misschien wel een offensief creëren bij Campina. En dan vooral gericht op scharreleieren en gebruik van hun eigen biologische melk. Dan wordt het maar 10% duurder of zoiets. De introductie bij de andere winkels is al geweest, dus het smaakje kent men nu al.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #124 Gepost op: 15 februari 2005, 16:07:30 »

Het zou niet erg geloofwaardig zijn, want Appie verkoopt zelf niet uitsluitend biologische melk, en zat producten waar legbatterij-eieren in verwerkt zitten. Zo heilig zijn ze nou ook weer niet.

En wat nou als Campina zegt: "FY, meneer Appie"? Denk je dat Appie het zich dan kan veroorloven om het product te schrappen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #125 Gepost op: 15 februari 2005, 16:36:39 »
Voor welke doelgroep is dit nieuwe product eigenlijk bedoeld?

Dat staat heel duidelijk op de site: voor vleeseters die wel eens iets anders/gezonders willen dan vlees. En dan is er ook nog een hele grote groep vegetariers die gewoon geen vlees willen eten en dit een welkome aanvulling op het nepvlees-assoriment vinden. Campina claimt nergens dat ze die-hardvega's willen bereiken, want die willen sowieso niks wat op vlees lijkt.

Ik word er de laatste tijd een beetje kriegel van: een groot bedrijf doet een stap in de richting van vleeslozen en dan wordt er nog over gezeken...

Go Zusje Go Zusje!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #126 Gepost op: 15 februari 2005, 18:28:44 »

Het zou niet erg geloofwaardig zijn, want Appie verkoopt zelf niet uitsluitend biologische melk, en zat producten waar legbatterij-eieren in verwerkt zitten. Zo heilig zijn ze nou ook weer niet.

En wat nou als Campina zegt: "FY, meneer Appie"? Denk je dat Appie het zich dan kan veroorloven om het product te schrappen?

Alle vegetarische producten zijn met scharreleieren gemaakt die bij AH in de schappen liggen. Als je hun blaadje Allerhande leest dan heb je ook juichverhalen over het verantwoord produceren, dus je hebt aanknopingspunten genoeg. Ik wil in ieder geval wel actie ondernemen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #127 Gepost op: 15 februari 2005, 18:31:58 »

Quorn lag toch echt ook al bij AH in de schappen voordat ze scharrelei gebruikten...

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #128 Gepost op: 15 februari 2005, 18:34:38 »
Maar waarom denk je dat er nu scharrelei in verwerkt is?!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #129 Gepost op: 15 februari 2005, 18:42:09 »

Omdat Quorn (in tegenstelling tot Valess) wel op een vegetarische doelgroep is/was gericht. En er vanuit die groep een behoorlijk onbegrip werd geventileerd dat een ingrediënt als ei überhaupt nodig is in Quorn.

Een producent als Campina zie ik nog niet zo makkelijk te vermurwen om een hoofdingrediënt als melk te vervangen door een biologische variant, hun doelgroep mede in aanmerking genomen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #130 Gepost op: 15 februari 2005, 18:49:43 »
Nee, want Campina moet van de melkplas afkomen. Er wordt steeds minder zuivel gebruikt, vandaar ook dat je meer en meer van die rare ontbijtprodukten en allerlei vlaatjes en yoghurtjes in de winkel ziet. Vandaar ook dat Campina zich richt op mensen die wel eens iets anders willen dan vlees, en niet op vegetariers. En volgens mij doet Campina niet aan bio...

Ergo...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #131 Gepost op: 15 februari 2005, 20:06:58 »

Omdat Quorn (in tegenstelling tot Valess) wel op een vegetarische doelgroep is/was gericht. En er vanuit die groep een behoorlijk onbegrip werd geventileerd dat een ingrediënt als ei überhaupt nodig is in Quorn.

Een producent als Campina zie ik nog niet zo makkelijk te vermurwen om een hoofdingrediënt als melk te vervangen door een biologische variant, hun doelgroep mede in aanmerking genomen.

In de wetenschap dat elke reageerder bij bedrijven voor 100 medestanders geldt, is een mailtje/telfoontje het proberen waard.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #132 Gepost op: 15 februari 2005, 20:15:16 »

Het zou niet erg geloofwaardig zijn, want Appie verkoopt zelf niet uitsluitend biologische melk, en zat producten waar legbatterij-eieren in verwerkt zitten. Zo heilig zijn ze nou ook weer niet.

En wat nou als Campina zegt: "FY, meneer Appie"? Denk je dat Appie het zich dan kan veroorloven om het product te schrappen?

Alle vegetarische producten zijn met scharreleieren gemaakt die bij AH in de schappen liggen. Als je hun blaadje Allerhande leest dan heb je ook juichverhalen over het verantwoord produceren, dus je hebt aanknopingspunten genoeg. Ik wil in ieder geval wel actie ondernemen.

Zijn die tivall dingen allemaal wel met scharrelei? Volgens mij was er in praktijk nou ook weer niet zoveel verschil tussen scharrel en legbatterij. En hoe noemen ze die verijkte kooien eieren? Valt dat onder legbatterij? Of scharrel?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #133 Gepost op: 15 februari 2005, 20:24:21 »
Qua dierenwelzijn zit er inderdaad niet zoveel verschil tussen gewone scharrel en legbatterij. Van 'verijkte kooien' heb ik nooit gehoord.

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #134 Gepost op: 15 februari 2005, 20:57:40 »


Ik word er de laatste tijd een beetje kriegel van: een groot bedrijf doet een stap in de richting van vleeslozen en dan wordt er nog over gezeken...

Maar het feit dat een groot bedrijf een stap in de richting van vleeslozen doet wil toch niet zeggen dat je er niet kritisch naar mag kijken? De manier waarop ze die stap doen is voor mij ook belangrijk.

En scharrelkippen hebben het ook nog verre van goed. Toch hebben ze het al weer iets beter dan legbatterijkippen. Vragen van een bedrijf dat ze overstappen op vrije uitloop/biologische eieren is vaak een stapje te veel. Al zijn Ben en Jerrys, na actie van Wakker Dier, in heel Europa overgestapt op vrije uitloop eieren in hun producten. :)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 21:01:57 door Monie »

Aiko

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #135 Gepost op: 15 februari 2005, 21:02:59 »
Maar het feit dat een groot bedrijf een stap in de richting van vleeslozen doet wil toch niet zeggen dat je er niet kritisch naar mag kijken? De manier waarop ze die stap doen is voor mij ook belangrijk,

Ze willen een nieuwe markt willen aanboren. Dat heeft enerzijds een gunstig effect op vleesetenden waarvan men hoopt dat zij zo af en toe zullen overstappen. Maar ik kan mij indenken dat het een deel van de markt van de andere vegetarische producten in beslag neemt. Dat kan betekenen dat het aanbod van vegetarische producten verhoudingsgewijs uit meer bestandsdelen bestaat verkregen uit de industrie waar men niet aan scharrelen doet. In potentie uiteraard, maar waarschijnlijk genoeg om er met een kritisch oog naar te kijken. Het is een beetje tweeledig, vind ikzelf.

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #136 Gepost op: 15 februari 2005, 21:07:48 »
Ik begrijp ook niet waarom ah in zijn biologische/vegetarische producten geen graskipei doet. Dat staat me best wel tegen.
Maar legbatterijeieren is gewoon not done.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #137 Gepost op: 15 februari 2005, 21:27:24 »
Ja maar, ja maar...
Als er nou melk van scharrelkoeien inzat, kon ik me nog iets van het gemiep over eieren voorstellen, maar nu?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #138 Gepost op: 15 februari 2005, 21:36:51 »
Ach, er valt wel wat te miepen over elke vleesvervanger. Het is de nationale sport van Vegatopia...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #139 Gepost op: 15 februari 2005, 22:09:01 »
Ja maar, ja maar...
Als er nou melk van scharrelkoeien inzat, kon ik me nog iets van het gemiep over eieren voorstellen, maar nu?

Ik heb  het in mijn mail naar Campina niet alleen over de eieren gehad, ook over de melk. Overstappen op scharreleieren lijkt mij makkelijker dan overstappen op biologische melk maar dat is puur mijn idee, misschien klopt dat helemaal niet . Wel is het zo dat kippen in de legbatterij het beduidend slechter hebben dan de meeste koeien in de bio-industrie. Vandaar dus mijn "gemiep" over eieren.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 22:10:00 door Monie »