Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #100 Gepost op: 11 februari 2005, 19:44:52 »
'Mijn' Super ook. Ze beginnen een aardig assortiment te krijgen met Vivera, Goodbite, Quorn, Planet Green broodbeleg en nu dan ook Valess. Schijnbaar ben ik niet de enige die vleesvervangers gebruikt ;).


teigetje

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #101 Gepost op: 11 februari 2005, 23:04:31 »
Bij deze het antwoord van Campina op mijn mailtje:

"Wij ontvingen uw vraag of er voor de bereiding van Valess scharreleieren worden gebruikt.
Hierover kunnen wij u als volgt informeren. De eieren die bij de bereiding worden gebruikt, zijn afkomstig van legbatterijkippen.
En weer een vleesvervanger die ik links zal laten liggen vanwege de eieren die er in zitten  >:(
Is het nu echt zo moeilijk om biologische eieren te gebruiken  ???

Tamara

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #102 Gepost op: 12 februari 2005, 00:17:47 »
Oke, voor mij geen Valess meer.
Ik hoop dat ze de daad bij het woord gaan voegen en over gaan stappen op scharreleieren, nog beter zijn uitloop eieren, dan neem ik graag weer een pakje mee.

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #103 Gepost op: 12 februari 2005, 00:21:49 »
Toevallig heb ik vandaag alle soorten gekocht om eens een keer te proberen (ja, ze waren nu in de aanbieding!). Maar als ze inderdaad niet overstappen op scharreleieren koop ik ze ook niet meer.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #104 Gepost op: 12 februari 2005, 22:37:07 »
Nou vandaag ook eens maar gehaald in het kader van nieuwe dingen proberen en lang leve aanbiedingen.
Vanavond viel de keuze op gepaneerde mini's (de mediterane ligt nog te wachten) en het viel me niet tegen. Het lijkt inderdaad een beetje op kip, ware het niet dat de stevigheid en vezeligheid door de mand valt bij een flinke hap. Eerlijk gezegd vind ik het wat smakeloos, maar dat vind ik minder erg dan wanneer het van die zoute meuk zou zijn geweest. Korstje wordt ook lekker bruin en goed knapperig. Sausje erbij en je hebt best een leuk stukje vleesvervanger.
Zie het niet regelmatig in mijn koelkast opduiken, denk ik. Daarvoor zit er teveel tarwe in, geen scharreleieren en ik ben toch niet zo van de zuivelproducten. Daarnaast is een leven zonder nuggets ook best te doen ;)
Anyway, leuk iniatief, maar kan beter.
Sin chile, no tiene chiste!

Marlein

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #105 Gepost op: 13 februari 2005, 01:55:41 »
Ik heb het ook geproeft vandaag, ik vond het echt smerig! mijn broertje zei ook dat het wat op kip leek en daar zal het wel aan liggen, vlees eet ik o.a niet omdat ik het vies vind! erg jammer, maar wel goed voor mensen die vlees missen. Wat ik wel een beetje raar vind is dat mensen het een "vleesvervanger" noemen, als je dat alleen eet met aardappelen en groenten heb je zo een ijzer tekort, er zit geen ijzer in terwijl dat in vele andere vleesvervangers wel zit, niet voor iedere dag dus.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #106 Gepost op: 13 februari 2005, 11:23:29 »
Bij goed gevarierde voeding en veel volkoren producten en peulvruchten krijg je echt geen ijzertekort. Die toevoegingen in de andere vegetarische eiwitproducten zijn licht overbodig.
Zelfs in goede appelstroop zit een aardige hoeveelheid. Maar ook in gierst, doperwten, rozijnen en tomatensap.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Danielle

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #107 Gepost op: 14 februari 2005, 11:59:57 »
Bij goed gevarierde voeding en veel volkoren producten en peulvruchten krijg je echt geen ijzertekort. Die toevoegingen in de andere vegetarische eiwitproducten zijn licht overbodig.
Zelfs in goede appelstroop zit een aardige hoeveelheid. Maar ook in gierst, doperwten, rozijnen en tomatensap.
Maar als je er dan zuivel bijeet, zoals deze Valess, dan blokkeert de grote hoeveelheid Calcium die erin zit het ijzer. Dàt s het probleem (daar ik ook mee zit).

Ik heb trouwens de mediterane en de neutrale (?) schijf geprobeerd en ik proef er nog een duidelijke kaas/melk smaak aan en vond 't te droog. Geef mij maar de gewone sojaproducten.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #108 Gepost op: 14 februari 2005, 14:02:43 »
je moet wel voldoende vit C binnenkrijgen om het ijzer op te kunnen nemen.

Hanneke

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #109 Gepost op: 14 februari 2005, 14:21:00 »
Quote:
Ik heb trouwens de mediterane en de neutrale (?) schijf geprobeerd en ik proef er nog een duidelijke kaas/melk smaak aan en vond 't te droog. Geef mij maar de gewone sojaproducten.

Antw:
Bedoel je gewone sojaproducten of genetisch gemodificeerde sojaproducten?? Ik merk dat veel mensen in dit forum zich erg druk maken over of er biologische ingredienten of scharreleieren gebruikt zijn. Ik zelf koop ook veel biologische en scharrel producten, hoor, want het voelt beter, maar of het echt beter is, is nog niet bewezen.

Verder is het zo dat de doelgroep voor deze producten waarschijnlijk de 'part time vegetariers' zijn; mensen die wel eens wat anders dan vlees willen eten. Deze mensen houden wel van vlees en stellen misschien wel hele andere eisen aan vleesvervangers dan vegetariers.

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #110 Gepost op: 14 februari 2005, 14:42:29 »
Quote:
Ik heb trouwens de mediterane en de neutrale (?) schijf geprobeerd en ik proef er nog een duidelijke kaas/melk smaak aan en vond 't te droog. Geef mij maar de gewone sojaproducten.

Antw:
Ik merk dat veel mensen in dit forum zich erg druk maken over of er biologische ingredienten of scharreleieren gebruikt zijn. Ik zelf koop ook veel biologische en scharrel producten, hoor, want het voelt beter, maar of het echt beter is, is nog niet bewezen.


Dan heb je nog nooit foto's of beelden van legbatterijen, houderijen van scharrelkippen, houderijen van biologische kippen gezien. Scharrelkippen zitten ook niet ideaal hoor, die zitten nog steeds met velen op een kluitje en kunnen niet naar buiten. Maar het is toch al een verbetering met legbatterij kippen vergeleken. De biologische kip heeft het veruit het beste. Voor het dier is het dus wel degelijk beter als je biologische eieren koopt. Ook biologisch vlees komt van dieren die het beter hebben gehad dan de dieren in de bio-industrie.  Voor de dieren is het dus duidelijk beter.

Citaat
Verder is het zo dat de doelgroep voor deze producten waarschijnlijk de 'part time vegetariers' zijn; mensen die wel eens wat anders dan vlees willen eten. Deze mensen houden wel van vlees en stellen misschien wel hele andere eisen aan vleesvervangers dan vegetariers.

Misschien wel, misschien niet. Toch is het handig om Campina te laten weten dat vegetariers zoals ik (en dat zijn er toch ook aardig wat) scharrel/vrije uitloopeieren wel als voorwaarde stellen voor het eten van hun product. Ik heb hier trouwens contact over gehad met het hoofdkantoor van Wakker Dier en zij hebben al een brief geschreven naar Campina. Ik ben benieuwd of het wat uit gaat halen.

Hanneke

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #111 Gepost op: 14 februari 2005, 15:33:47 »
Ik weet wel hoe bio-industrie beesten erbij zitten en ik vind het verschrikkelijk. Maar dat is onze perceptie. Als men probeert te meten of de dieren daar last van hebben, dan slaagt met er vaak niet in om dat aan te tonen. Maar: het is natuurlijk heel moeilijk om dat te meten en dus koop ik ook biologisch vlees en eieren.
Ik denk dat het altijd goed is om als consument je wensen door te geven aan een producent. Wie weet heeft het effect.
Maar ik ben wel blij dat een bedrijf als Campina zich op de vleesvervangers stort. Ik denk dat als er verschillende alternatieven zijn voor vlees en als consumenten er meer bekend mee worden, ze eerder geneigd zijn om vlees eens een dagje te laten staan.
Het is trouwens bekend dat vleeseters over het algemeen graag vleesvervangers willen die op vlees lijken.

Danielle

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #112 Gepost op: 14 februari 2005, 16:32:49 »
Ik weet wel hoe bio-industrie beesten erbij zitten en ik vind het verschrikkelijk. Maar dat is onze perceptie. Als men probeert te meten of de dieren daar last van hebben, dan slaagt met er vaak niet in om dat aan te tonen.
Toch wel: veel dieren in de bio-industrie verminken zichzelf of andere dieren (wat geen enkele soort behalve de mens normaal ooit zou doen trouwens) of vertonen ander 'gestoord' gedrag

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #113 Gepost op: 14 februari 2005, 16:42:43 »
Bij goed gevarierde voeding en veel volkoren producten en peulvruchten krijg je echt geen ijzertekort. Die toevoegingen in de andere vegetarische eiwitproducten zijn licht overbodig.
Zelfs in goede appelstroop zit een aardige hoeveelheid. Maar ook in gierst, doperwten, rozijnen en tomatensap.
Maar als je er dan zuivel bijeet, zoals deze Valess, dan blokkeert de grote hoeveelheid Calcium die erin zit het ijzer. Dàt s het probleem (daar ik ook mee zit).

Mijn informatie heirover is wat anders. Er zijn twee soorten ijzerhoudende toestanden. Tweewaardig en driewaardig positief geladen. Tweewaardig wordt gemakkelijk opgenomen. IJzer reageert inderdaad nogal gemakkelijk met andere voedingsstoffen, die de opname kunnen verhogen of verlagen. In het omhulsel van granen zit fytinezuur dat ijzer bindt, net als calcium. Daar zit hem de kneep, omdat bij gezond eten ook veel volkorenproducten zitten. Maar zwavelbevattende aminozuren, citroenzuur, calcium, vitamine C (erg belangrijk inderdaad, want het zet driewaardig om in tweewaardig) bevorderen de opname. Soja heeft tweewaardig ijzer en is daardoor beter opneembaar. Er zit ook een tegengesteld effect aan kooktijden. Vitamine C loopt terug door langere kooktijden, maar het ijzer wordt beter omgezet. Melk op zichzelf is arm aan ijzer, waardoor het product Valess niet elke dag gegeten moet worden, het devies blijft: eet gevarieerd (zie boven). Eigenlijk is het net als bij spinazie die nitraat bevat. Niet vaker dan 2 keer in de week, en helemaal niet vaker dan 1 keer als het meer keren wordt opgewarmd.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Danielle

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #114 Gepost op: 14 februari 2005, 16:57:32 »
thnx willemk!

Eigelijk was 't ook wel logisch: hoe zit het anders met die miljoenen mensen die een toetje na hun eten nemen?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #115 Gepost op: 15 februari 2005, 13:22:15 »
Ik heb dat spul gisteren eens bekeken in de suup, maar ik vind het er zeer onsmakelijk uitzien. Ik ga het dan ook niet proberen, zeker niet nu ik weet dat er bioindustrie-eieren in verwerkt zitten.

jannet

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #116 Gepost op: 15 februari 2005, 13:26:27 »
Voor welke doelgroep is dit nieuwe product eigenlijk bedoeld?
Blijkbaar niet voor de vegetariërs, wij hebben toch principes? Ons een beetje voor de gek houden met bio ind. melk en eieren..
Natuurlijk, de bedoeling is goed, maar DOE het dan ook METEEN goed. Dat is mijn mening.
Ik hoop dat Campina hier wel snel verbetering in aanbrengt.
Hoe dan ook, ik zou het toch niet kunnen proeven dankzij mijn lactose-intolerantie. :(

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #117 Gepost op: 15 februari 2005, 13:32:25 »
Voor welke doelgroep is dit nieuwe product eigenlijk bedoeld?

Dat staat heel duidelijk op de site: voor vleeseters die wel eens iets anders/gezonders willen dan vlees. En dan is er ook nog een hele grote groep vegetariers die gewoon geen vlees willen eten en dit een welkome aanvulling op het nepvlees-assoriment vinden. Campina claimt nergens dat ze die-hardvega's willen bereiken, want die willen sowieso niks wat op vlees lijkt.

Ik word er de laatste tijd een beetje kriegel van: een groot bedrijf doet een stap in de richting van vleeslozen en dan wordt er nog over gezeken...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #118 Gepost op: 15 februari 2005, 13:36:06 »
Ik word er de laatste tijd een beetje kriegel van: een groot bedrijf doet een stap in de richting van vleeslozen en dan wordt er nog over gezeken...

Amen!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #119 Gepost op: 15 februari 2005, 13:41:31 »
hmmm, 'amen' suggereert het laatste woord, maar toch...
Wij zijn absoluut geen die-hard vego en mijn vriend brengt soms nog vlees het huis in, en tóch vonden wij het een rare keuze van ze. Ze krijgen zo een kleiner marktaandeel dan mét scharrel-eieren.
De vraag zal wel zijn, wat is goedkoper: (A) klein marktaandeel met goedkope ingredienten of (B) een groter marktaandeel met duurdere ingrdienten. Wie heeft daar inverstand van?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken