Vegatopia Forum

Koude handen en voeten

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

redpsybutterfly

Koude handen en voeten
« Gepost op: 16 oktober 2006, 13:00:12 »
Hoi Hoi,, Ik ben nieuw hier Shirley 13 jaar en al ongefeer 6 maanden vegatarier.
Me ouders koken apart voor me, En me vriendje enzo eet gewoon vlees geen problemen ofzo.

Maar nu heb ik het wel extreem koud. Me vriendje zij omdat er doordat ik geen vlees eet geen goede bloedsomloop heb, en daardoor vooral me handen en voeten koud zijn. En inderdaad zijn vooral me handen en voeten heeel koud.  Kan dit kloppen? En wat kan ik eraan doen? Ik slik elke dag vitamine b dus tja,,

En trouwens ik heb ook extreem last van haaruitval? heeft dat ermee te maken?
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 20:38:51 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:koud?
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:19:35 »
Ik lees net dat je meer dan 20 kilo bent afgevallen, dat lijkt mij eerder de reden dat je het koud hebt en last van haaruitval hebt dan het feit dat je geen vlees eet.

Op dit moment ben ik ook aan het afvallen (maar ik ben in bijna 3 maanden maar 3 kilo kwijtgeraakt) en heb ik het ook veel sneller koud dan eerst omdat ik gewoon niet genoeg caloriën binnenkrijg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:koud?
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:21:24 »
Ik denk dat beide klachten te maken hebben met het feit dat je flink bent afgevallen.
Doe je dat uit jezelf of ben je onder begeleiding van een dietist?

Toen ik nog maatje S had, had ik het ook vaak koud. Nu heb ik een vetlaag en de kachel hoeft aanzienlijk minder hoog ;).

Haaruitval kan ook komen door te weinig eiwit.

redpsybutterfly

Re:koud?
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:22:42 »
Mmm K snap wat je bedoelt?
Ik denk dat je meteen denk dat ik mager ben nu?
Naja,, Ik woog 93 en nu 70,5 met een lengte van 1.73. Dus dat valt mee... Ik heb nog geen maatje S ( heelaas ) Ik zit altijd nog in de L :p

Maar het kan natuurlijk zo zijn? Heb iemand daar een oplossing voor?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:koud?
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:26:31 »
Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van het afvallen.
Zorg dat je genoeg binnenkrijgt van qua eiwitten, vitaminen en mineralen. Misschien moet je een multi-supplement nemen?
En voorlopig je wat warmer kleden en zorgen dat je genoeg beweegt (stimuleert de bloedsomloop, hoeft niet intensief, rek- en strekoefeningen hebben ook al nut).

 

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:koud?
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:38:47 »
Sport je? Als het dan iets met je bloedsomloop te maken zou hebben, helpt dat in ieder geval een beetje.

En weet je zeker dat je het vorige winter niet ook koud had? Ik vergeet in de zomer hoe koud ik het altijd heb in de winter, totdat het weer herfst wordt.

En ben je je misschien anders gaan kleden nu je zo veel afgevallen bent?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

redpsybutterfly

Re:koud?
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:42:26 »
Mm nee ik ben me niet anders gaan kleden. Ik heb nog gewoon me oude ( nu slober ) truien aan. Met een hoge kraag enzo. dus daar kan het niet aan liggen?

Ik sport nietmeer... maar ik beweeg wel elke dag een uur * naar school fietzen *

En vorige winter,, kan ik me niet herinderen.  
Mischien zo is aan me moeder vragen als ze thuis is? Mischien weet zei het.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:koud?
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:44:28 »
Mm nee ik ben me niet anders gaan kleden. Ik heb nog gewoon me oude ( nu slober ) truien aan. Met een hoge kraag enzo. dus daar kan het niet aan liggen?

Als ik een slobbertrui aan heb, dan heb ik het altijd kouder dan wanneer ik truien aan heb die strak om me heen zitten. (Vandaar ook dat ik eigenlijk alleen maar strakke kleren heb want ik heb het meestal al koud genoeg.)

Trek misschien eens een hemd aan, die je in je broek stopt? (Ja, heel charmant, maar wél warm.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

redpsybutterfly

Re:koud?
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:47:55 »
Dat is inderdaad een idee ja.
Ander gewoon een hemdbh kopen, is niet zo charmant ;).

Aiko

Re:koud?
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:51:18 »
Sport je? Als het dan iets met je bloedsomloop te maken zou hebben, helpt dat in ieder geval een beetje.

Bij mij niet. Ik sport nu al bijna zes jaar gemiddeld bijna vijfmaal per week. Zodra de temperatuur onder de vijftien graden Celsius komt worden mijn handen blauw en / of paars van de kou.

Nu ben ik op mijn veertiende vegetarier geworden, dus ook bij de aanvang van tienerleed. Het kan wellicht ook gewoon liggen aan de leeftijd zelf, niet zozeer aan het vegetarierzijn.

goiia

Re:koud?
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2006, 17:59:06 »
weleda heeft een oplossing: rozemarijnzalf voor koude voeten en handen (www.weleda.nl)

koude handen en voeten is echter ook een teken van bloedarmoede, pas dus op dat je geen tekort aan ijzer en b12 hebt. Je kan altijd een bloedonderzoek bij de huisarts doen.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2006, 02:02:58 »
Haai!

Dit is dus een 'probleem' dat je niet altijd al had?

Ik heb zelf al sinds ik me kan herinneren last van koude handen en ben toen naar de dokter geweesd toen ik ongeveer jouw leeftijd had. Ze hebben toen op ijzerarmoede geprikt en mijn ijzergehalte was inderdaad wat laag maar niet te. Toch heb ik tabletten gekregen maar heb nu nog steeds koude handen. De dokter zei dat het te maken kan hebben met dunnere bloedadertjes in je hand, dus er kan niet zoveel tegelijk rondgepompt worden. Ook waarschuwde hij mij voor roken: als je dunne bloedvaten hebt daar en gaat roken kunnen ze helemaal dicht gaan zitten, zoiets althans...

Ik zou dus gewoon eens naar de dokter gaan en zeggen dat je sinds een tijd last hebt van koude handen en wie weet kunnen ze even een bloedtest doen. Zo kun je meteen uitsluiten of je ergens een tekort van hebt!

Maar dat afvallen kan ook wel een goede reden zijn, pfff dat zijn me niet al een kilo's zeg in een korte tijd. Je lichaam zal daar wel erg aan moeten wennen

Kleed je warm aan, vrijf af en toe je handen eens warm, en idd die creme van weleda helpt ook wel goed, en misschien kun je ook eens even checken of wat jij eet op een dag goed is voor een vegetarier, dus dat je niks 'tekort' komt...ik bedoel het is niet niks om als 13-jarige vega te worden en zeker als je familie/vriend gewoon vlees eten. Het is dan makkelijk om iets over het hoofd te zien!

« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 02:05:24 door Anna »

redpsybutterfly

Re:Koude handen en voeten
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2006, 07:47:31 »
Mmm oke,, Mischien moet ik dat is doen ja...
Ik moet binnenkort toch voor me rug naar de dokter, Dan kan ik er meteen over beginnne. Er is alleeen 1 probleem, Ik ben verschrikkelijk bang voor prikken, Maja. Wat moet dat moet...

Ik zal vandaag is opschrijfen wat ik allenmaal heb gegeten.

Alvast, s'morgens ( nu :p )
1 bruine boterham philadelphia light met kruiden en paprika.
1 bruine boterham met sandwichspread natureal
1 vitamine b tablet
1 kop groene thee.
1e pauze
1 flesje crystal clear
1 boterham philadelphia
2e pauze
1 mandarijntje
uit school
paar hapjes appel * had niet echt trek *
een rijstewafel.
1 pakje sultana...
ongeveer 150 gram rijst,
soort sausje, met groentjes erdoor
appelmoes!
1 chocolade koekje...
cracertje met kaas
cracertje met philadelphia

tja weinig zuivel... I know...
en normaal eet ik vlees vervangers maar vandaag niet.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 21:57:57 door redpsybutterfly »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:53:36 »
Het kan ook me veranderende bloeddruk te maken hebben.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2006, 15:37:10 »
Veel kledinglagen, check je omega inname en gooi voor de gein eens wat verse gember in je thee. Dat verwarmd ook.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2006, 17:18:51 »
ik denk ook veel bewegen. dat stimuleert de bloedsomloop en als je meer spieren hebt verbrand je meer, waardoor je warmer wordt.

ik heb er ook wel last van, vooral als ik aan het computeren ben.

Macka

Re:Koude handen en voeten
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2007, 18:30:12 »
Heeft er iemand ervaring met de rozemarijnzalf van Weleda die hierboven genoemd wordt? Ik ben het een beetje zat dat mijn voeten kouder zijn dan mijn sokken :(
Verder ben ik helemaal niet kouwelijk of zo,  en overdag heb ik er niet zo'n last van, maar 's nachts gebeurt het met enige regelmaat dat mijn voeten kouder zijn dan mijn sokken  >:(

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2007, 20:45:13 »
Heeft er iemand ervaring met de rozemarijnzalf van Weleda die hierboven genoemd wordt? Ik ben het een beetje zat dat mijn voeten kouder zijn dan mijn sokken :(

Jaaaa die heb ik laatst gekocht.
Ja ik kan er niet zo veel over zeggen, ik weet eigenlijk niet of t goed werkt, ik heb niet snachts maar overdag last van koude voeten. Ik geloof dat het wel redelijk werkt maar het is geen wondermiddel ofzo. Ik wil als het op is een keer VSM's Abroflor gelei proberen.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.098
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2007, 11:55:43 »
Heeft er iemand ervaring met de rozemarijnzalf van Weleda die hierboven genoemd wordt? Ik ben het een beetje zat dat mijn voeten kouder zijn dan mijn sokken :(
Verder ben ik helemaal niet kouwelijk of zo,  en overdag heb ik er niet zo'n last van, maar 's nachts gebeurt het met enige regelmaat dat mijn voeten kouder zijn dan mijn sokken  >:(
Draag jij 's nachts sokken?  Mijn remedie zou geen zalfje zijn maar minder vaak sokken dragen, thuis op blote voeten lopen etc. Volgens mij is het helemaal niet goed voor je voeten altijd ingepakt te zitten, en wordt de bloedsomloop in je voeten een stuk beter als er op een dag regelmatig warm/koud wisselingen zijn. Afwisselende voetenbaden kunnen ook helpen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Koude handen en voeten
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2007, 12:01:07 »
en wordt de bloedsomloop in je voeten een stuk beter als er op een dag regelmatig warm/koud wisselingen zijn. Afwisselende voetenbaden kunnen ook helpen.

Ja maar ik heb ook wel gehoord dat als je echt een probleem hebt met je bloedvaten (maar waar verder niks aan te doen is) in je tenen dat wisselbaden dan ook heel slecht kunnen zijn.. maar altijd snachts sokken lijkt me ook niet echt heel goed misschien nee.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2007, 12:01:27 door Selly »
,,,,فلافل