Vegatopia Forum

Allergisch voor van alles

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sananas

Allergisch voor van alles
« Gepost op: 15 oktober 2006, 00:29:13 »
Hallo allemaal,

ik wil mijn vleesgebruik graag afbouwen, maar ik weet niet zo goed hoe ik aan m'n eiwitten moet komen.
Ik ben allergisch voor koemelk, tarwe, soja, noten, pinda's en kikkererwten.
Geitenkaas, -yoghurt en -melk kan ik wel eten, maar deze zijn vrij duur, dus eet ik ze maar met mate.

Vandaag zag ik dat ik quorngehakt mag hebben, maar de overige kant-en-klare vleesvervangers bevatten geloof ik altijd wel iets dat ik niet mag.

Heeft iemand tips voor mij?
Alvast bedankt!

Groeten,
Sanne
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2007, 14:53:13 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2006, 13:04:11 »
Ik denk dat je bijna alle quorn-producten mag hebben, de "onverwerkte" tenminste, als er sausjes opzitten lijkt de kans me groot dat er iets in zit wat je niet mag hebben.

Ik weet niet hoe dramatisch koemelk bij jou is, maar ik kan geen melk drinken, kaas wordt nu ook problematisch, maar valess gaat vooralsnog goed. (Maar volgens de allergoloog kan het ook gigantisch veel uitmaken of een product op een bepaalde manier verwerkt is, en aan valess is niet meer zoveel melkerigs. Eigenlijk zou je het moeten uitproberen, tenzij je denkt dat je een shock krijgt natuurlijk.)

En ben je alleen allergisch voor kikkererwten of voor meer peulvruchten. Ikzelf weet niet precies welke peulvruchten heel veel eiwitten bevatten, maar ik weet zeker dat hier mensen rondlopen die het wel weten.

Ik moet wel zeggen dat ik je dapper vind, want je hebt echt lastige allergiën. Nu ik thuis iig geen koemelkkaas meer wil eten (zodat ik het buitenshuis nog een tijd kan blijven doen zonder al te ernstige reacties) maken mijn ouders zich echt zorgen en zijn ze bang dat ik weer vlees moet gaan eten.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2006, 20:21:32 »
Hoe oud ben je? Ik gok dat je zo'n 60 gram eiwit per dag moet binnenkrijgen.

Rijst: 4 grote lepels gekookte = 6 g eiwit
Aardappelen: 5 kleine = 6 g eiwit
1 ei = 7 g eiwit
Havermout: 5 el = 3 g eiwit
Cornflakes: 5 el = 3 g eiwit
Champignons rauw: 100 g = 3 g eiwit
Tauge rauw: 100g = 5 g eiwit
Tuinbonen: 100 g gekookte = 5 g eiwit
Linzen: 100 g gekookt= 9 g eiwit
Bruine bonen in blik/pot: 7 g eiwit per 100 g
Witte bonen in tomatensaus: 5 g eiwit per 100 g
Pure chocolade: 100 g= 5 g eiwit
Popcorn: 100 g gepoft = 13 g eiwit



Ben je ook allergisch voor zaden? In sesampasta (tahin) zit 3 g eiwit per eetlepel
Rogge, haver, gerst en boekweit zijn ook geschikt als tarwevervanger. Er is ook een 'nieuw' graan op de markt dat Teff heet. Het is Ethiopisch, voor zover bekend kan je er bijna niet allergisch voor zijn en je kan er zelf brood mee bakken. De Welkoop/Boerenbond heeft het.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2006, 20:27:32 door Hizikigrrrl »

cecilie

Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2006, 22:06:40 »
Hallo,

Ik las deze berichten en wil toch even melden dat ik Quorn wel degelijk tarwe zit.
Ik heb coeliakie en ik mag bijna geen enkel Quorn product omdat er tarwe eiwit en zetmeel inzit. Dus pas hier wel voor op. ;)
Valess daarentegen mag je het grootste gedeelte wel van hebben.

Groetjes Cecilie

maantje

Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2006, 20:40:27 »
Hoi Sanne,
mag je wel tofu? Ik gebruik vaak tofureepjes of gehakt in mijn recepten, bv onder de stamppot en in een ovenschotel (met bv aardappel en zuurkool)
Een lekker recept voor quinoa salade:
Bereid de quinoa zoals op de verpakking staat (1 deel gewassen quinoa op 2 delen water), doe in een pannetje en voeg er bouillon aan toe voordat het gaat koken en laat het koken tot al het water is opgelost. Snij een handvol olijven, een halve avocado, en een stuk komkommer fijn. Doe de quinoa erbij en giet er lijnzaadolie, zonnebloemolie en eventueel olijfolie over (alles koudgeperst en biologisch), strooi er wat basilicum overheen en roer het doorelkaar. Smullen maar! Quinoa is overigens een glutenvrij graan en verkrijgbaar bij de reformwinkel.
Een goede tip, kijk eens op www.fonteine.com , daar heb ik veel interessante tips gelezen.
Veel succes ermee!!
maantje

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2006, 20:50:10 »
Tofu is soja, dus dat mag ze niet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2006, 21:14:21 »
Hoe oud ben je? Ik gok dat je zo'n 60 gram eiwit per dag moet binnenkrijgen.

Rijst: 4 grote lepels gekookte = 6 g eiwit
Aardappelen: 5 kleine = 6 g eiwit
1 ei = 7 g eiwit
Havermout: 5 el = 3 g eiwit
Cornflakes: 5 el = 3 g eiwit
Champignons rauw: 100 g = 3 g eiwit
Tauge rauw: 100g = 5 g eiwit
Tuinbonen: 100 g gekookte = 5 g eiwit
Linzen: 100 g gekookt= 9 g eiwit
Bruine bonen in blik/pot: 7 g eiwit per 100 g
Witte bonen in tomatensaus: 5 g eiwit per 100 g
Pure chocolade: 100 g= 5 g eiwit
Popcorn: 100 g gepoft = 13 g eiwit



Ben je ook allergisch voor zaden? In sesampasta (tahin) zit 3 g eiwit per eetlepel
Rogge, haver, gerst en boekweit zijn ook geschikt als tarwevervanger. Er is ook een 'nieuw' graan op de markt dat Teff heet. Het is Ethiopisch, voor zover bekend kan je er bijna niet allergisch voor zijn en je kan er zelf brood mee bakken. De Welkoop/Boerenbond heeft het.


Schrik: hoe komt een veganist dan aan 60 gram eiwitten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2006, 23:07:05 »
Brood, vegaspreads, sojamelk etc.
Bovenstaand lijstje hield rekening met haar allergieen, waardoor bijvoorbeeld soja niet meegerekend kon worden.

zubroza

Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2006, 17:34:54 »
Ik sluit me aan bij het rijtje van Hizikigrrrl. Als je allergisch bent voor ingrediënten die in zoveel voedingsmiddelen zijn verwerkt, is het belangrijk dat je je eiwitten uit 'volle', ongeraffineerde producten haalt. In de meeste vleesvervangers zit wel wat tarwe of soja of lactose.

Wat ik nog aan het rijtje zou toevoegen:
-probeer alternatieven voor graanproducten, zoals quinoa, bulgur of amaranth. Deze kun je ook koken en ze bevatten veel eiwitten.
-ben je allergisch voor alle noten en zaden? Veel mensen zijn allergisch voor pinda's, maar kunnen vaak andere noten wel verdragen.
-als drank zou je ook kunnen kiezen voor rijstemelk.
-Mocht je echt moeite hebben om aan je minimum hoeveelheid eiwitten te komen (wat met een beetje goed plannen en kiezen geen probleem zou moeten zijn), dan kun je een proteïnepoeder aanschaffen, op basis van rijst. Hier kun je een shake mee maken.

Om zelf andere eiwitrijke voedingsmiddelen te vinden, kun je sites gebruiken waar je per voedingsstof kunt zoeken. www.nutritiondata.com is ontzettend uitgebreid en handig. Selecteer onder 'Tools' de optie 'Nutrient Search Tool'. Je kunt hier per voedingscategorie (groenten, fruit, peulvruchten, etc.) zien welke voedingsmiddelen de meeste eiwitten bevatten. Je vindt hier bijvoorbeeld dat veganistische spreads op basis van gistextract (in Nederland bijvoorbeeld die van Tartex) veel eiwitten bevatten. Wel even het label checken voor de andere ingrediënten. Ook limabonen bevatten veel eiwitten.

Hoop dat dit je iets helpt.

Eefke

Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2006, 10:36:11 »
Hoi,
Ik heb bijna dezelfde allegie!
Geen dierlijke eiwitten (vlees, melk, ei, kaas enz)
Geen Tarwe en geen noten en pinda's
Maargoed, ik leefde al veganistisch en zonder noten, dus t was niet zo'n grote verandering.
Maar Quorn bevat kippen eiwit, en tarwe..
Tofu kan wel! En alle alpro producten zijn safe.
Verder is er al veel genoemd.
Hoe ben je achter je allergie gekomen?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2006, 10:52:00 »
Ik ben allergisch voor kruisreacties met berken en bijvoet, bv fruit, noten en veel kruiden, een anatal groenten.
Ik ben benieuwd hoe jullie er verder mee om gaan: wel/niet uit eten bijvoorbeeld, of als je bij vrienden eet? Bij mij is dat meestal nog wel te doen gelukkig, hoewel ik bij het koken wel vaak terugval op standaard gerechtjes die ik erg vaak eet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Eefke

Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2006, 11:20:41 »
Ik ga wel eens uit eten. Bij mij in de buurt is n restaurantje dat nogal wat veganistische recepten op het menu heeft staan. Ik ken de kok, dus kan altijd uitgebreid vragen wat overal in zit ;)
Verder vind ik het thuis niet zo moeilijk. Even wennen, maar dan gaat t wel. Alleen koekjes mis ik :-[
Bij mijn schoonouders eten gaat ook goed  :D Die zijn het dieeet van mijn vriend al jaren gewend.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Goed nieuws voor mensen met appelallergie
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2007, 12:11:07 »
Uit onderzoek blijkt dat 53 % van de mensen met appelallergie wel de appel "Santana" kan verdragen, bron: bijsluiter AH bij biologische appel Santana. Bijsluiter is vrij nauwgezet. Goed lezen! Zo staat er dat je beslist geen beta-blokkers mag gebruiken en wordt verschil gemaakt tussen uitingen van allergie.
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2007, 13:37:52 »
Hey, heeft ah de santana weer? Eindelijk.

Ik ga vanavond eens op zoek naar die bijsluiter.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari 2007, 23:01:59 »
Een bijsluiter bij een appel?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Allergisch voor vanalles
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2007, 08:06:11 »
Ja, het zijn zes appels op een kartonnetje en daar zit een bijsluiter bij.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Allergisch voor van alles
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2007, 18:04:47 »
Ik ben bezig met allergietestplan.

De eerste stap was wel moeilijk, had ik eindelijk een appel in mijn mond, moest ik hem weer uitspugen, maar ondertussen ben ik bij stap 3.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Allergisch voor van alles
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2007, 18:06:52 »
Ik ben bezig met allergietestplan.

De eerste stap was wel moeilijk, had ik eindelijk een appel in mijn mond, moest ik hem weer uitspugen, maar ondertussen ben ik bij stap 3.

je bent de 'veilige appel' aan het eten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Allergisch voor van alles
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2007, 18:08:55 »
Ja, nouja, eten.

Ik heb dus een hapje genomen en weer uitgespuugd. Toen nog een hapje en dat heb ik doorgeslikt en nu net heb ik een partje opgegeten.

En dat alles mét schil!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Allergisch voor van alles
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2007, 18:42:01 »
En dat alles mét schil!

Hoezo? Is dat het deel waar je het meest allergisch voor bent?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call