Ik vind ook dat iedereen in dit soort zaken een eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid heeft. Wat verantwoordelijkheid van producenten betreft: dat beperkt zich mijns inziens niet tot de vegetarische producten.
Dat vind ik ook, daar mogen best regels voor komen.
Verder vind ik het alleen maar goed dat er meer diversiteit in vegetarisch aanbod komt, hoe makkelijker het wordt om vlees te laten staan hoe meer mensen dat zullen doen (hoop ik). Ik merk dat producten van bijvoorbeeld de Vegetarische slager bepaalde vleesetende vrienden en kennissen toch motiveren om vaker geen vlees te eten en dat vind ik enorm positief.
Zelf vind ik het ook fijn om weer de mogelijkheid te hebben om af en toe een kroketje te eten, of iets anders ongezonds dat nu wel vegetarisch kan. Ik ben onder andere daardoor zeker 15 kilo afgevallen, dus ik zie ook dat als een positieve omschakeling. Het is dan misschien nog steeds niet gezond, een vegetarisch kroketje is beter dan een vleeskroketje. Denk ik dan. En als het gezondheidstechnisch niet beter is, dan heeft er in ieder geval geen dier voor geleden.
Ik ben blij met een grotere diversiteit in vegetarische producten, en ik hoop dat die trend zich voortzet.
Ik hoop wel dat producenten ook gaan nadenken over de gevolgen van de ingredienten die gebruikt worden, palmolie etc is voor het mileu ook geen aanwinst en daar zie ik dan wel weer problemen in. Ik probeer dus ook niet elke dag terug te grijpen op vleesvervangers. Die gebruik ik zo'n 3x per week en niet meer.
Er zijn dus positieve ontwikkelingen in mijn ogen, maar het staat nog in de kinderschoenen.Het kan allemaal nog beter en bewuster, maar er gebeurt tenminste iets