Vegatopia Forum

Vleesvervangers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #320 Gepost op: 17 februari 2018, 20:11:49 »
Vanavond was in Kassa de grote vegaburgertest, met in het panel Karin Luiten (Koken met Karin). De beste burger was de vegetarische gegrilde hamburger, huismerk AH. De mc2 burger van DVS scoorde relatief slecht: te zout, te duur.

De uitslagen vind je hier: https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/test-welke-vegetarische-burger-is-het-lekkerst
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Vleesvervangers
« Reactie #321 Gepost op: 17 februari 2018, 20:47:48 »
Opmerkelijk, dat dvs laag scoort. Ik vind zelf de mc2 burger erg lekker.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #322 Gepost op: 17 februari 2018, 22:34:15 »
Opmerkelijk, dat dvs laag scoort. Ik vind zelf de mc2 burger erg lekker.
Dat komt mede door de prijs en het zoutgehalte van de mc2, werd in de uitzending verteld. In het artikel staat trouwens ook een link naar een recept voor een tempeh-bonenburger van de kok van Broei, die lijkt me ook erg lekker.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vleesvervangers
« Reactie #323 Gepost op: 05 maart 2018, 01:16:04 »
Opmerkelijk ook dat Karin Luiten bij veel burgers opmerkte dat ze die flauw vond. De mevrouw van koken zonder pakjes en zakjes die de burgers flauw vindt. Dat vond ik wel heel opmerkelijk en apart eigenlijk. Zie namelijk de opmerking van het Voedingscentrum: 'Alle burgers die wij testen bevatten meer dan de 1,1 gram zout per 100 gram burger. Dat is het maximum dat een burger aan zout mag bevatten, vindt het Voedingscentrum. Sommige burgers bevatten zelfs een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 6 gram zout per persoon.'
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2018, 01:24:44 door Monica »

Online Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Vleesvervangers
« Reactie #324 Gepost op: 05 maart 2018, 09:11:41 »
Ik vind ze ook flauw, en wel omdat er weinig kruiden en specerijen gebruikt worden, niet omdat er weinig zout in zit. Dat flauwe proberen ze te compenseren door er meer zout in te doen, maar dat werkt dus niet voor mensen die gewend zijn aan rijke smaken. Ik vind ze erg opknappen van een grote dosis (zoutloze) shoarmakruiden  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Vegs

  • *
  • 4
Re: Vleesvervangers
« Reactie #325 Gepost op: 05 maart 2018, 13:18:27 »
Eten bereiden zonder gebruik van zakjes en pakjes wil natuurlijk niet zeggen dat je geen sauzen en kruiden gebruikt, mogelijk maak je er zelf meer en/of specifieker gebruik van. Het gebruik van zo'n burger als onderdeel van een warme maaltijd heeft heel anders plaats als tijdens zo'n test.

Opzich niet verkeerd dat een vleesvervanger van zichzelf wat 'flauw' is want dan kun je het zelf naar wens opleuken. Het 'smaak' deel van een test als deze lijkt me sowieso beperkt van waarde, dat is voor iedereen anders en volgens mij zijn de burgers nu getest door drie mensen die ook niet gewend zijn vegatarisch te eten?

Betreffende de hoeveelheid zout is het advies van het voedingscentrum om 3 tot 6 gram daarvan per dag te nuttigen. Als je naast zo'n vega burger niet heel veel zaken als brood, kaas, zuivel, etc. eet is dat prima te doen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Vleesvervangers
« Reactie #326 Gepost op: 05 maart 2018, 13:22:52 »
Ze heeft ook in Eelco's interview aangegeven dat er veel spannender vegoburgers bestaan, maar dat voor de test alleen de standaard burgers zijn gebruikt. Die inderdaad niet altijd even rijk gekruid zijn.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vleesvervangers
« Reactie #327 Gepost op: 05 maart 2018, 21:13:16 »
Eten bereiden zonder gebruik van zakjes en pakjes wil natuurlijk niet zeggen dat je geen sauzen en kruiden gebruikt, mogelijk maak je er zelf meer en/of specifieker gebruik van. Het gebruik van zo'n burger als onderdeel van een warme maaltijd heeft heel anders plaats als tijdens zo'n test.

Nee dat snap ik heel goed dat het niet wil zeggen dat je geen sauzen en kruiden gebruikt. En ik kook zelf ook heel vaak verse sauzen zonder zakje of pakje, maar het ging er mij om dat ze echt zegt dat ze had gedacht dat die burgers bremzout zouden zijn, maar dat zijn ze niet, zegt ze en voor haar gevoel mag er nog wel wat zout bij. Die opmerking vond ik nogal apart. Ze is zelf anti-zakje en pakje mede omdat er vaak zoveel zout in zit. Daarom vond ik die opmerking nogal tegenstrijdig met haar uitgangspunten.

Die van AH is hier trouwens ook wel favoriet. Erg lekker ook op de barbecue.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #328 Gepost op: 06 maart 2018, 08:48:13 »
Idd een beetje tegenstrijdig. Volgens mij zit er in 'kaal vleesgehakt' (voor hamburgers) ook weinig smaak en gaat het voornamelijk om de structuur en bite. De smaak maak je toch ook met de aankleding? Lekker sausje, augurkje, beetje rucola en een broodje.

Offline Vegs

  • *
  • 4
Re: Vleesvervangers
« Reactie #329 Gepost op: 06 maart 2018, 21:05:42 »
Je moet aan zo'n test in een consumentenprogramma gewoon beperkte waarde hechten denk ik. Niet dat het compleet waardeloos is, er komen in algemene zin vaak best een paar goede punten aan bod, en soms komt er 'naar aanleiding van' een meer diepgaande discussie op gang. Maar het is geen wetenschappelijk onderzoek, en zelfs dat zit standaard vol (bescheven) uitdagingen en beperkingen.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #330 Gepost op: 13 maart 2018, 10:01:02 »

Zouden er mensen geïnteresseerd zijn in een lijst van vleesvervangers die vega(n) zijn zonder soya? Ik moet soya gaan vermijden en merk dat t best lastig is om nog wat te vinden. Ik wil daar een paar avonden tijd gaan besteden om dit uit te zoeken. Dus als er animo is wel ik dit natuurlijk wel delen!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Aiko

Re: Vleesvervangers
« Reactie #331 Gepost op: 13 maart 2018, 16:12:10 »
Ik moet soya gaan vermijden en merk dat t best lastig is om nog wat te vinden.

Seitan is zonder soja.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #332 Gepost op: 13 maart 2018, 20:16:12 »
Goed punt! Ga ik eens induiken!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Vleesvervangers
« Reactie #333 Gepost op: 13 maart 2018, 21:07:04 »
Er zijn ook vleesvervangers op basis van bonen (lupine!) en/of granen.

Als je googled op "vleesvervangers zonder soja" vind je al een hoop dingen. Zoals dit lijstje:
https://femkedegrijs.com/hsp-kennisbank/vegetarisch-eten/vleesvervangers-zonder-soja/

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #334 Gepost op: 13 maart 2018, 21:54:01 »
Ja daarom vraag ik ook of iemand blij kan maken met mijn bevindingen. In heel veel zit stiekem toch nog iets van soja helaas.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vleesvervangers
« Reactie #335 Gepost op: 13 maart 2018, 23:58:51 »
Moet je soja compleet vermijden?

Ik moet een beetje oppassen met hoeveel ik binnenkrijg, maar 1-2x per week als vleesvervanger/eiwitbron gaat wel. Als ik het niet ook over muesli en door de koffie gooi enzo.

Desalniettemin ben ik wel geïnteresseerd in de lijst.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #336 Gepost op: 16 maart 2018, 12:50:00 »
@fem heeft t nog zin voor jou als ik ok nog ergens anders op let? Ik herinner me iets van zuivel. Maar extra kijken kost weinig tot geen tijd dus zet t er dan met alle liefde bij.

Ik heb afgesproken dat ik t nu volledig ga mijden, om te controleren of dat wel of niet van invloed is op mijn gezondheid. Dus de komende 3 maanden ga ik wel aan de slag.

Moet ook tarwe vermijden  ::) Ohw joy dit worden de culinairste 3 maanden. Ik zal wel moeten  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #337 Gepost op: 16 maart 2018, 13:04:32 »
Lijn, als je een leuk lijstje sojavrije vleesvervangers hebt weten te verzamelen, dan zou het ook leuk (en nuttig voor anderen) zijn er op de redactionele site een stukje aan te wijden!  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #338 Gepost op: 16 maart 2018, 17:01:24 »
 :thumbsup:

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vleesvervangers
« Reactie #339 Gepost op: 16 maart 2018, 23:18:02 »
@lijn: geen zuivel en geen ei inderdaad. Misschien bestaat dat helemaal niet zonder soja?
Supercalifragilisticexpialidocious!