Vegatopia Forum

Vleesvervangers

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Vleesvervangers
« Reactie #280 Gepost op: 28 oktober 2016, 17:26:12 »
Bij Jumbo zag ik 'pulled veggie' liggen van Vivera http://www.vivera.com/nl/product/vivera-pulled-veggie
Heeft iemand dat al geprobeerd? Ik heb het (nog) niet meegenomen.
,,,,فلافل

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vleesvervangers
« Reactie #281 Gepost op: 30 oktober 2016, 16:20:07 »
Bij Jumbo zag ik 'pulled veggie' liggen van Vivera http://www.vivera.com/nl/product/vivera-pulled-veggie
Heeft iemand dat al geprobeerd? Ik heb het (nog) niet meegenomen.

Ja ik. Ik wilde het heel graag proberen, omdat het anders is dan een andere vleesvervanger en de lovende reacties dat het zo'n zachte structuur had. Ik heb nog nooit pulled beef geproefd, dus ik heb geen idee hoe het zou moeten smaken, maar ik was toch wel behoorlijk teleurgesteld. Ik vond het vrij zoet van smaak en dat overheerste voor mij toch teveel de hele smaakbeleving. Ik denk niet dat ik het nog eens zou kopen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Vleesvervangers
« Reactie #282 Gepost op: 30 oktober 2016, 16:32:38 »
Ja ik. Ik wilde het heel graag proberen, omdat het anders is dan een andere vleesvervanger en de lovende reacties dat het zo'n zachte structuur had. Ik heb nog nooit pulled beef geproefd, dus ik heb geen idee hoe het zou moeten smaken, maar ik was toch wel behoorlijk teleurgesteld. Ik vond het vrij zoet van smaak en dat overheerste voor mij toch teveel de hele smaakbeleving. Ik denk niet dat ik het nog eens zou kopen.

Oh wat jammer. Ik hou niet zo van zoet.
Ik heb eerder van de Vegetarische Slager de vega Rendang geproefd, daar was ik toen ook heel benieuwd naar, maar dat was ook zo idioot zoet!
,,,,فلافل

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vleesvervangers
« Reactie #283 Gepost op: 30 oktober 2016, 17:47:08 »
Ja ik. Ik wilde het heel graag proberen, omdat het anders is dan een andere vleesvervanger en de lovende reacties dat het zo'n zachte structuur had. Ik heb nog nooit pulled beef geproefd, dus ik heb geen idee hoe het zou moeten smaken, maar ik was toch wel behoorlijk teleurgesteld. Ik vond het vrij zoet van smaak en dat overheerste voor mij toch teveel de hele smaakbeleving. Ik denk niet dat ik het nog eens zou kopen.

Oh wat jammer. Ik hou niet zo van zoet.
Ik heb eerder van de Vegetarische Slager de vega Rendang geproefd, daar was ik toen ook heel benieuwd naar, maar dat was ook zo idioot zoet!

Nee voor mij hoeft het ook niet zo zoet in een warme maaltijd. Zo jammer, want het idee is erg leuk van die pulled veggie. Maar waarschijnlijk is het gericht op de smaak van de gemiddelde consument. De vega Rendang van de Vegetarische Slager had ik ook wel willen proeven, maar die was hier niet verkrijgbaar. Maar die had ik dan waarschijnlijk ook veel te zoet gevonden.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #284 Gepost op: 31 oktober 2016, 14:35:56 »
http://ikbenirisniet.nl/2016/10/24/pulled-jackfruit/

Dit recept van pulled jackfruit wil ik nog eens maken (I love iris trouwens, lees haar!)

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Vleesvervangers
« Reactie #285 Gepost op: 31 oktober 2016, 18:19:12 »
Volgens mij is het eerder een vega versie van pulled pork als ik het zo zie? Dat is varkensvlees vermengd met veel zoete bbg saus (de makkelijke versie) of met een zelfgemaakte saus met ook veel suiker. Volgens vrienden van me hoort het echt zoet te zijn. Ik vind barbecuesaus al net jam, zo zoet, dus ik ga dit maar niet proberen.

De maza falafel is trouwens wel erg lekker, veel beter dan die van AH, die meer lijken op balletjes van gare kikkererwten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

boemel

Re: Vleesvervangers
« Reactie #286 Gepost op: 03 november 2016, 16:24:18 »
Ik wil toch eens een kritische noot plaatsen.
Vegetarisch eten staat voor mij mede symbool aan gezond(er) eten.
Ik betreur toch de hoeveelheid van additieven e.d. die hierin worden gebruikt. Het zal mede komen omdat er steeds meer mensen geheel of voor een deel vegetarisch zijn gaan eten. Daardoor is het aanbod van deze producten enorm gegroeid. In elke supermarkt kun je hiervoor dan ook wel terecht. Dat vind ik aan de ene kant super maar aan de andere kant zie ik steeds meer rotzooi op de markt waarin allerlei ongewenste en voor mij onbekende toevoegingen zijn verwerkt. Dit staat voor mij haaks aan de beleving van gezond eten. Daar komt ook nog bij dat veel producten, ook die van de grote bekende merken vaak zeer scheutig zijn met de zoutpot. Verschillende vleesvervangers zijn daarbij ook nog eens flink vet van zichzelf.
Er zullen best mensen zijn die het oneens met mij zijn of dit gezeur vinden maar dat zijt dan zo. Ik vind dat de producenten hiervan eens goed  aandacht aan moeten gaan besteden.

Re: Vleesvervangers
« Reactie #287 Gepost op: 03 november 2016, 18:53:28 »
Aan de ene kant heb je natuurlijk gewoon gelijk. Maar dat is gewoon hoe het voor supermarkten werkt, denk ik - anders kan je wellicht beter de natuurwinkel opzoeken.
Aan de ene kant heb je zoute produkten, met name de Linda McCartney produkten vind ik erg zout. Aan de andere kant heb ik ook wel (ronduit dure) tofu-achtige produkten gehad, die werkelijk nergens naar smaken en volstrekt zoutloos (lijken te) zijn. Daar kan ik ook niks mee, dan toch liever Linda McCartney. Maar ik ben niet zo bang voor een beetje zout, ik heb steeds meer de indruk dat dat nogal gehypet is. Al zal de gemiddelde dagelijkse inname best een grammetje omlaag mogen.
Zelf ben ik vooral steeds meer geneigd om vleesvervangers te laten staan.
En het lijkt me logisch dat de producenten gewoon het meeste aandacht aan produktpopulariteit en aan de verwachte opbrengst schenken, niet zozeer aan diëtistische motieven. Vanuit die hoek zou ik dus niet al te veel spontane verbetering verwachten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #288 Gepost op: 03 november 2016, 23:14:02 »
Ik wil toch eens een kritische noot plaatsen.
Vegetarisch eten staat voor mij mede symbool aan gezond(er) eten.
Ik betreur toch de hoeveelheid van additieven e.d. die hierin worden gebruikt. Het zal mede komen omdat er steeds meer mensen geheel of voor een deel vegetarisch zijn gaan eten. Daardoor is het aanbod van deze producten enorm gegroeid. In elke supermarkt kun je hiervoor dan ook wel terecht. Dat vind ik aan de ene kant super maar aan de andere kant zie ik steeds meer rotzooi op de markt waarin allerlei ongewenste en voor mij onbekende toevoegingen zijn verwerkt. Dit staat voor mij haaks aan de beleving van gezond eten. Daar komt ook nog bij dat veel producten, ook die van de grote bekende merken vaak zeer scheutig zijn met de zoutpot. Verschillende vleesvervangers zijn daarbij ook nog eens flink vet van zichzelf.
Er zullen best mensen zijn die het oneens met mij zijn of dit gezeur vinden maar dat zijt dan zo. Ik vind dat de producenten hiervan eens goed  aandacht aan moeten gaan besteden.
Vleesvervangers eet je niet omdat ze zo gezond zijn (in ieder geval zou dat niet de reden moeten zijn). En de meeste vegetariërs zijn niet om gezondheidsredenen vegetariër geworden. Maar ik vind zo langzamerhand het almaar groeiende aanbod aan vegan goulash, neptonijn en vleessalade - en het idee dat je die ook móet gebruiken - ook iets te veel van het goede. Onlangs heb ik daar een artikel over geschreven: Vervang niet, zoek een alternatief.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Vleesvervangers
« Reactie #289 Gepost op: 04 november 2016, 12:08:11 »
Ik kan mij voorstellen dat er zat vegetariërs zijn die echt niet gezond eten, hoor! En andersom.

Maar omdat vegetarisch over het algemeen meer nadruk heeft op gezondere dingen (groenten, peulvruchten) , kan ik het me wel voorstellen dat het een gezonder imago heeft.

Vleesvervangers zijn wel erg populair bij mij en mijn vriend. We zijn wel kritisch over welke we lekker vinden, maar we vinden ze gewoon erg makkelijk. En we wisselen veel af, met bv tofu, eitjes, kaas, noten...

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Vleesvervangers
« Reactie #290 Gepost op: 04 november 2016, 12:18:38 »
Ik vind het juist erg fijn dat mensen die voor kant en klaar kiezen steeds meer de mogelijkheid krijgen om vegetarisch te kiezen. Ik ben vegetariër geworden omdat ik de vleesindustrie een gruwel vond (en dat vind ik nog steeds) en niet voor mijn gezondheid.

Nou ben ik tegenwoordig wel behoorlijk met gezond eten bezig en doe ik er goed aan niet teveel zout binnen te werken ivm hoge bloeddruk dus ik maak veel zelf. Als ik k&k wil eten lees ik de verpakking om te bepalen of ik het wel naar binnen wil werken.
Ik gebruik veel alternatieven maar eet ook vleesvervangers, vooral als de man kookt want die is op dat gebied nou eenmaal wat minder handig en creatief. Maar hij maakt een lekkere zuurkoolstamppot met Tivall rookworst  ;D En omdat er in de aardappelen geen zout gaat en we sowieso erg weinig zout gebruiken denk ik dat het over het zoutgebruik bij mij thuis wel mee valt.

Ik vind ook dat iedereen in dit soort zaken een eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid heeft. Wat verantwoordelijkheid van producenten betreft: dat beperkt zich mijns inziens niet tot de vegetarische producten.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #291 Gepost op: 04 november 2016, 14:09:35 »

Ik vind ook dat iedereen in dit soort zaken een eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid heeft. Wat verantwoordelijkheid van producenten betreft: dat beperkt zich mijns inziens niet tot de vegetarische producten.

Dat vind ik ook, daar mogen best regels voor komen.

Verder vind ik het alleen maar goed dat er meer diversiteit in vegetarisch aanbod komt, hoe makkelijker het wordt om vlees te laten staan hoe meer mensen dat zullen doen (hoop ik). Ik merk dat producten van bijvoorbeeld de Vegetarische slager bepaalde vleesetende vrienden en kennissen toch motiveren om vaker geen vlees te eten en dat vind ik enorm positief.

Zelf vind ik het ook fijn om weer de mogelijkheid te hebben om af en toe een kroketje te eten, of iets anders ongezonds dat nu wel vegetarisch kan. Ik ben onder andere daardoor zeker 15 kilo afgevallen, dus ik zie ook dat als een positieve omschakeling. Het is dan misschien nog steeds niet gezond, een vegetarisch kroketje is beter dan een vleeskroketje. Denk ik dan. En als het gezondheidstechnisch niet beter is, dan heeft er in ieder geval geen dier voor geleden.

Ik ben blij met een grotere diversiteit in vegetarische producten, en ik hoop dat die trend zich voortzet.

Ik hoop wel dat producenten ook gaan nadenken over de gevolgen van de ingredienten die gebruikt worden, palmolie etc is voor het mileu ook geen aanwinst en daar zie ik dan wel weer problemen in. Ik probeer dus ook niet elke dag terug te grijpen op vleesvervangers. Die gebruik ik zo'n 3x per week en niet meer.

Er zijn dus positieve ontwikkelingen in mijn ogen, maar het staat nog in de kinderschoenen.Het kan allemaal nog beter en bewuster, maar er gebeurt tenminste iets :)
Nothing tastes like compassion feels

boemel

Re: Vleesvervangers
« Reactie #292 Gepost op: 04 november 2016, 18:59:08 »
Ik ben zeker voorstander van een groter aanbod. Ik vind dus alleen dat het imago van gezond wordt geschaad met allerlei onduidelijke toevoegingen.
Voor mij persoonlijk staat vegetarisch eten wel symbool aan gezond eten. Het zwaartepunt hierin is om niet aan dierenleed en bio-industrie mee te willen werken. Ik zou het onder dwang nog niet eten. Het is een levensstijl wat echt bij me hoort.

Ik beperk me overigens tot de vleesvervangers voor bij de warme maaltijd. De snijwaren voor op brood e.d. komt bij mij niet in het winkelmandje. Een belangrijk punt voor mij is dat dit zo op vlees lijkt alsof het echt is. Ik zou het niet kunnen eten.Het is voor mij doorgaans geen pretje om in de supermarkt naar de vegetarische producten te lopen. Dit komt omdat deze vaak tussen de echte bonken vlees liggen. Ik kan daar niet naar kijken en wordt daar onpasselijk van. Wellicht ben ik als kunstenaar net iets gevoeliger dan de doorsnee mens.
Ik kan op tv bv. niet kijken wanneer er in vlees wordt gesneden. Ik sluit dan snel de ogen.
Ik beperk me dus tot deze producten voor bij de warme maaltijd. Enerzijds voor het smakelijke en anderzijds voor de extra eiwitten. Doordat ik actief sport moet ik al extra eiwitten nemen om voldoende brandstof tot  me te nemen.
Verder ben ik met alles heel kritisch met wat ik koop. De ingrediëntenlijst wordt altijd vooraf goed doorgelezen. De E-nummers bv. probeer ik zoveel als mogelijk uit te bannen.

Vegatopia

[Producten] Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker
« Reactie #293 Gepost op: 15 november 2016, 13:00:41 »
Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker

Onlangs trok een Duitse advertentie op Facebook mijn aandacht: "Wiefleisch, vlees uit groente!" Vegan, zonder soja, zonder tofu, maar wel met groente en peulvruchten. En dat in vier soorten: 'bacon', 'kip', 'gehakt' en 'rund'. Volgens de website met zeer overzichtelijke ingrediëntenlijstjes, zonder kunstmatige toevoegingen, grotendeels op basis van groente (32%) en erwten (20%). Dat kan toch helemaal niet 'wie Fleisch' ('net als vlees') smaken? Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een proefpakketje aangevraagd.

Source: Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: [Producten] Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker
« Reactie #294 Gepost op: 15 november 2016, 14:21:51 »
Klinkt goed, hopelijk komt het in (Nederlandse) supermarkten beschikbaar.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: [Producten] Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker
« Reactie #295 Gepost op: 15 november 2016, 23:17:50 »
Het doet me denken aan Proviand, dat een tijd geleden ook bij AH verkrijgbaar was. Wij vonden het erg lekker, maar helaas is het niet meer verkrijgbaar. De Vegetarische Slager heeft ook wel iets in die trant op basis van goenten en erwten.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Producten] Wiefleisch: niet net als vlees, juist daarom lekker
« Reactie #296 Gepost op: 15 november 2016, 23:45:21 »
Het doet me denken aan Proviand, dat een tijd geleden ook bij AH verkrijgbaar was. Wij vonden het erg lekker, maar helaas is het niet meer verkrijgbaar. De Vegetarische Slager heeft ook wel iets in die trant op basis van goenten en erwten.
Ja. Ik heb het in het artikel niet al te uitgebreid benoemd, maar de producten vertonen grote gelijkenis met een paar producten van de Vegetarische Slager, vooral de beefreepjes en de vegetarische bacon.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline leonoor

  • **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Gespot] Gespot: Vegaballen van Unox
« Reactie #297 Gepost op: 08 december 2016, 23:49:41 »
Jumbo heeft ze ook.
Helaas vind ik ze niet lekker.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: [Gespot] Gespot: Vegaballen van Unox
« Reactie #298 Gepost op: 09 december 2016, 08:49:53 »
Ik durf het niet goed aan ze te proberen. Ik lees overal dat ze zo zout zijn en eet zelf erg weinig zout. Als ik balletjes in pindasaus wil eten maak ik ze wel zelf. Of ik eet van die Mora satehstukjes uit de diepvries, die zijn best te doen.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #299 Gepost op: 15 december 2016, 19:58:56 »
Ik ben momenteel nogal fan van de nieuwe vegan schnitzel van tivall. Heerlijk!
Nothing tastes like compassion feels