Vegatopia Forum

Zelf seitan maken

Offline renske

• 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Zelf seitan maken
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2008, 19:50:03 »
Ik heb glutenpoeder! Mijn moeder is voor mij naar de molen in Alkmaar gefietst en daar verkopen ze het.
Ik vind dit recept erg intrigerend, misschien ga ik het met kerst maken. Maar ik ga het eerst uitproberen dit weekend.

Ik ben zoo blij dat ik het recept eerst uitgeprobeerd heb (het hele concept van rehearsal dinner klinkt mij opeens heel nuttig in de oren), de seitan uit bovenstaand recept werd bij mij echt echt echt kauwgom (niet doorheen te komen!). Ik heb de verhoudingen van het recept gevolgd, maar er is duidelijk iets misgegaan. Maar wat? Weet iemand het? Ik heb nog een zakje glutenpoeder en wil er graag iets lekkers mee maken. Heeft iemand een succesrecept? Het hoeft dus geen rollade oid te zijn, gewoon iets lekkers.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #41 Gepost op: 21 december 2008, 00:33:55 »
Ik heb het nog nooit gemaakt, maar helpt het ook niet als je de seitan in kleine stukjes maalt/snijdt?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #42 Gepost op: 21 december 2008, 09:28:58 »
Hmm, ik heb even zitten kijken en het recept vergeleken met het seitan recept dat ik normaal gebruik. Er gaat wel wat meer vocht in deze maar ik weet niet hoeveel dat uit maakt. Wat wel uitmaakt denk is, is dat je normaal seitan moet koken en bij dit recept bak je het eigenlijk alleen maar. Misschien dat er daar iets mis bij ging?

Edit: Bij dit recept voor seitan roulade koken ze de seitan wel eerst. Het ziet er wel minder mooi uit zo.
Edit 2: In de comments onder het recept zijn er verschillende mensen die zeggen dat het te taai wordt, dus het ligt waarschijnlijk echt aan het recept.

Hmm, ik wilde dus ook dat recept gaan maken maar twijfel nu een beetje of ik het moet uit proberen of niet.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2008, 09:53:52 door Marla »

Kiwi

« Reactie #43 Gepost op: 07 augustus 2009, 19:27:53 »
Ik heb vandaag zelf seitan gemaakt. Het was lekker, maar inderdaad vrij sponsachtig. Ik las ergens anders op internet dat je dat kunt voorkomen door tijdens het koken iets zwaars op de seitan te leggen, dus dat zal ik een volgende keer eens proberen. Het is zeker het proberen waard, want voor een paar cent heb je meer seitan dan uit zo'n potje van een paar euro! :)

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #44 Gepost op: 07 augustus 2009, 22:10:38 »
En hoe al die seitan te bewaren? Ik vind het erg lekker, ook erg duur. Maar zo vaak eet ik het nou ook niet dat ik met een berg seitan uit de voeten kan.

Kiwi

« Reactie #45 Gepost op: 08 augustus 2009, 10:42:42 »
Een berg? Ik heb gewoon een kilo tarwebloem gebruikt, zoveel seitan is dat niet. :)

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #46 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:17:52 »
Ik heb vandaag zelf seitan gemaakt. Het was lekker, maar inderdaad vrij sponsachtig. Ik las ergens anders op internet dat je dat kunt voorkomen door tijdens het koken iets zwaars op de seitan te leggen, dus dat zal ik een volgende keer eens proberen. Het is zeker het proberen waard, want voor een paar cent heb je meer seitan dan uit zo'n potje van een paar euro! :)

Als je seitan met glutenmeel maakt dan wordt het ook al een stuk steviger.
Ik heb van alles geprobeerd om het minder sponzig te krijgen (de tarwebloem versie) maar tot nu toe nog niks erop gevonden. Ik kreeg ook eens de tip om het in te pakken in alufolie en het dan te koken maar ook dat werkte niet.

girasole

« Reactie #47 Gepost op: 01 september 2009, 20:33:52 »
Hoi!
ik heb vaak seitan gemaakt, met gluten van de molen, en met bloem. Ik weet het nog niet...  ::) voor mij is het een sort van haat-liefde relatie met de seitan. Misschien heb ik altijd iets verkeerds gedaan maar te vaak smaakt hij naar niks, hij is net een sponge, hij zuigt geen smaken..wel mooi om te zien, die gerechten, die rollades etc..maar qua smaak..ik heb mijn twijfels. Grote stukken kleine stukken, reepjes..ik heb alles geprobeerd :).
Ik heb een paar dagen geleden de laatste stukken die in de freezer lagen, opgegeten, en voorlopig ben ik klaar. Ik eet liever tofu (ooit gerookte tofu gegeten?? Goddelijk  ;D.. ik kan er heel veel lekkere gerechten maken.. natuurlijk is dit mijn persoonlijke ervaring, waarschijnlijk zijn er andere mensen die wel gek op seitan zijn..wat kan ik zeggen dan: smakelijk eten!  ;)
Gr
Ilaria

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #48 Gepost op: 11 september 2009, 09:26:48 »
Ik heb het 2x gemaakt en beide keren leek het gewoon op vreselijk soppig brood :S Zou dat te maken hebben met het feit dat ik er geen glutenpoeder (?) ingedaan heb?

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

« Reactie #49 Gepost op: 22 november 2009, 21:30:16 »
In het (geweldige) kookboek "vegeteranean" gebruiken ze manitobameel, alleeen, ook bij de italiaanse winkel is het niet te koop. Iemand dit meelsoort ooit ergens gezien?

Sabine

« Reactie #50 Gepost op: 02 mei 2010, 13:06:26 »
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en vandaag maar besloten om me te registreren zodat ik ook eens wat vragen en ervaringen kan posten.

Ik heb imo dan heerlijke seitan gemaakt gewoon van Tarwebloem van de Lidl. Echter ik vind dat het veel te veel water kost. Het werk vind ik niet zo erg dat vind ik wel leuk. Het vele water gebruik ik dan maar om wat planten in de tuin water te geven maar door al dat meel wat er in zit wordt alles wit dus echt ideaal is het allemaal niet.  Onlangs ben ik naar een Molen geweest (Weesp) daar heb ik glutenpoeder gekocht. Ik vind de Seitan die ik daarvan heb gemaakt niet te eten. Het smaakt gewoon naar zompig brood. Het schijnt dat dat komt omdat er nog allerlei stoffen aan het glutenpoeder wordt toegevoegd. Nou heb ik geprobeerd om het glutenpoeder ook te spoelen. Het resultaat was op zijn zachts gesteld opmerkelijk. Maar ik heb een hele goede veganistische variant van gehakt  ontdekt. ;)

Maar ik heb toch nog wat vragen, wie heeft er met glutenpoeder (welk merk) succesvol seitan gemaakt dat niet naar brood smaakt. Verder zou ik ook willen weten welk soort meel er heel veel gluten bevat zodat je misschien wat minder hoeft te spoelen. Nou ik hoop op jullie reacties.