Vegatopia Forum

Fitness en vegetarisch eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2012, 18:04:16 »
@Poek: Ik had ook op pindakaas gegokt.

Wel in creamy en stukjes noot, niet in gewone en light, bij Calvé. Raar eigenlijk.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2012, 20:00:24 »
Dextrose schijnt de opname van creatine na krachttraining te bevorderen.

Waarom zou je dat willen? (Niet lullig bedoeld, maar ik ben oprecht nieuwsgierig).

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:48:47 »
Dextrose schijnt de opname van creatine na krachttraining te bevorderen.

Waarom zou je dat willen? (Niet lullig bedoeld, maar ik ben oprecht nieuwsgierig).
Omdat ik eng veel sport  :P

Nee, flauw. Vegetariërs schijnen over weinig creatine te beschikken. Creatine zorgt voor extra/explosieve spierkracht en dat wilde ik wel eens proberen. En je schijnt het 't beste direct na krachttraining i.c.m. dextrose te kunnen nuttigen. Als het goed is moet je zwaarder kunnen trainen en met sneller herstel wanneer je creatine gebruikt.
Maar ik zit ook al aan de wheypoeders en slik 's ochtends ijzer, cranberry en om de dag vit. B complex met magnesium, de andere dag selenium/zink. Vandaar dat ik een natuurlijke bron van dextrose zoek.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2012, 22:56:08 »
Waarom beschikken vegetariërs over weinig creatine?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:01:00 »
Waarom beschikken vegetariërs over weinig creatine?

Omdat het voornamelijk in vlees en vis zit.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:06:32 »
Waarom beschikken vegetariërs over weinig creatine?

Omdat het voornamelijk in vlees en vis zit.

Mmm, ok. Duidelijk. Ik was even snel aan het googelen en het is wel off-topic, maar dit nieuwsbericht vind ik wat dat betreft interessanter. Is er reden om creatine bij te slikken als vegetarier? Word ik in drukke tijden nog slimmer? En meteen een stuk sterker?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2012, 23:21:33 »
Ik weet niet of ik de afgelopen weken sterker en/of slimmer ben geworden. Ik train gewoon altijd volle bak en zou winst kunnen behalden door wat meer rust te nemen, maar vind het trainen en mijn sociale contacten te fijn. Dus ben ik gewoon bijna iedere dag op de sportskoalle te vinden. Maar ik doe niet twee dagen achterelkaar hetzelfde.

Creatine gebruik je in drie fasen: laden (een week lang vier keer per dag een dosis), onderhoud (11 weken lang één dosis per dag), rust (vier weken geen creatine gebruiken, zodat je lijf niet "lui" wordt) Al zijn er veel twijfels of die rustperiode echt nodig is. Ik zit nu in de onderhoudsperiode en ga straks ook vier weken niet nemen en kijken of ik dan verschil merk tijdens de rust dan wel als ik weer begin met laden.

En dat rust goed is voor spierherstel heb ik gister gemerkt. Ik had wel gefietst, maar de voorlaatste krachttraining was vrijdag en gister ging het relatief makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 10:00:36 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2012, 07:59:55 »
Okay, qua sporten ga ik momenteel echt voor meer rust, maar ik vroeg me af of je er eigenlijk een tekort van kunt hebben?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2012, 08:13:51 »
Train smart, not hard. Dat geldt als je een trainingsdoel hebt. Als je doel is om hard te trainen moet je dat vooral doen, maar wel in de gaten houden dat je progressie blijft maken. Ik zou toch af en toe rust nemen als ik jou was.
Ik heb me (door een op hoog niveau sportende arts) laten vertellen dat er geluiden zijn dat creatine kankerverwekkend is.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:52:58 »
Ik dacht dat dat lang geleden alweer was tegengesproken, of is dat dan toch weer teruggedraaid? Ik hoorde iemand wel een keer vertellen over andere bijwerkingen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #30 Gepost op: 23 augustus 2012, 22:23:00 »
Waar zouden gorilla's en olifanten toch hun kracht vandaan halen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #31 Gepost op: 27 augustus 2012, 14:21:45 »
Sorry maar als je het niet op eigen kracht kan opbouwen, gewoon gezond bent en daarnaar traint, heb je niks nodig. Dat gegoochel met extra stoffen levert misschien wel een leuk plaatje op als lichaam maar wat kan je dan nog zeggen dat van jezelf is? En natuurlijk is er een schemergebied, alleen zit creatine daarbij in de zwarte zone, niet in de witte. Verdiep je maar eens in de nadelen.