Vegatopia Forum

Fitness en vegetarisch eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander20

Fitness en vegetarisch eten
« Gepost op: 29 september 2006, 18:43:03 »
Misschien dat ik dit bericht verkeerd post, maar ik wist niet waar ik hem anders moest plaatsen.

Sinds kort zit ik er steeds serieuzer over te denken vegetarier te worden, maar ik zit met een klein probleempje. Ik doe aan fitness en heb hiermee al aardig wat spiermassa gekregen (voor mijn lichaamsbouw dan ;D), ik let er ook goed op dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg. Als ik vegetarier word, wordt dit toch even anders, niet alleen omdat ik dan mijn belangrijkste bron van eiwitten kwijtraak, maar ook omdat de eiwitten in vlees uit veel meer verschillende aminozuren bestaan en dit moet ik nog maar binnen zien te krijgen doormiddel van andere bronnen. Ik hoef geen extra spiermassa erbij te krijgen, een beetje mag wel maar ik zit ook met huidscheurtjes dus te snel groeien is toch al geen goed idee, maar het gaat er mij dus om dat ik de spiermassa die ik heb (mede dankzij veel kipfilet en vis te eten) te behouden. Weet iemand hier of het goed mogelijk is om spiermassa te behouden op een vegetarisch dieet en op welke manier dat het beste gaat? Ik begrijp dat niet iedereen dit soort vragen kan beantwoorden, maar ik ga er vanuit dat hier wel een aantal sportieve typjes ''rondlopen'' ;D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2006, 21:21:37 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2006, 19:07:08 »
Ja, die zijn er. Ikzelf echter ben meer van de duur dan van de kracht, mocht dat wat waard zijn.

Ik vermoed dat het eventueel behoud van je spiermassa voor de volle rekening ligt aan jouw sportactiviteiten. Of je atoompje A nu uit appel B of lendeweefsel C haalt, maakt op zich niet veel uit. Hooguit dat het lichaam bij het een wat efficienter voedingsstoffen kan extraheren dan bij het ander dat geconsumeerd wordt. De beweging opzichzelf stimuleert een steviger lokaal (bot- en) spierstelsel.

Sander20

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2006, 19:14:17 »
Dus massa behouden heeft minder met voeding te maken dan met het sporten? Zou ik dan ook minder eiwitten kunnen gaan eten wanneer ik alleen spiermassa wil behouden en niet per se wil opbouwen? Het wordt namelijk erg onpraktisch om nog steeds 2g eiwit per kg lichaamsgewicht te eten als ik geen vlees meer eet.

Aiko

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2006, 19:22:06 »
Dus massa behouden heeft minder met voeding te maken dan met het sporten?

Bij massa in het algemeen zal er ongetwijfeld meer een wisselwerking zijn tussen voeding en beweging. Bij spiermassa specifiek is mijn vermoeden een ja.

Offline niels

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2006, 09:25:46 »
Volgens mij is het echt niet zo'n probleem om je spiermassa te behouden. Niet-vegetarische krachtsporters halen een groot deel van hun eiwitten toch al uit eieren, weipoeders etc. Vul dat nog aan met sojaeiwitten (al dan niet in poedervorm), en je komt een heel eind.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2006, 17:20:55 »
als je zoveel eiwitten eet ben je dan niet extreem winderig???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2006, 17:25:53 »
als je zoveel eiwitten eet ben je dan niet extreem winderig???

Met extra soja-eiwitten (in de vorm van poeder) heb ik die ervaring in ieder geval wel.  En sociaal is dat toch niet helemaal wenselijk  ;)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2006, 08:53:14 »
Vegetariers die wat meer aan fitness doen (ik slechts 1x per week) wordt wel creatine(was het?). Maar ik weet niet de precieze reden meer.
Er was toch een kampioen bodybuilder vegetarier niet zo lang gelden? Ook zijn naam....kwijt en die komt niet, dus dat wordt googelen tenzij iemand anders het weet.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2006, 08:54:23 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2006, 23:46:41 »
Vegetariers die wat meer aan fitness doen (ik slechts 1x per week) wordt wel creatine(was het?). Maar ik weet niet de precieze reden meer.
Er was toch een kampioen bodybuilder vegetarier niet zo lang gelden? Ook zijn naam....kwijt en die komt niet, dus dat wordt googelen tenzij iemand anders het weet.

Creatine is een stof die ook van nature in de spieren zit en extra creatine nemen maakt dat men meer spierkracht krijgt. Bovendien neemt het volume van de spieren meestal ook toe, maar hoe vreemd het misschien ook mag klinken, voor zover ik weet heeft de volumetoenamen niets met de krachttoename te maken.

Het nemen van creatine zou geen enkel nadeling effect hebben, zolang men maar regelmatig periodes inlast dat men geen creatine inneemt.  Anders stopt het eigen lichaam met de aanmaak van creatine, en dat is natuurlijk niet wenselijk.

Of creatine vegetarisch is weet ik niet.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2006, 09:10:30 »
Bovendien neemt het volume van de spieren meestal ook toe, maar hoe vreemd het misschien ook mag klinken, voor zover ik weet heeft de volumetoenamen niets met de krachttoename te maken.
Ha! Nu snap ik eindelijk waarom je soms van die onwijs gespierde kerels ziet die totaal geen kracht hebben.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2006, 18:53:49 »
Laatst was die winnaar van de body-builders bij Pauw en Witteman. Hij liet even zien hoe hij zich altijd presenteerde, met die rollende spieren en zo. Hij ging zitten en was minstens een minuut buiten adem. Dus afgezien van weinig kracht is er ook weinig conditie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline niels

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2006, 21:08:45 »
Citaat

Of creatine vegetarisch is weet ik niet.

Normaal gesproken wel, tenzij je vaag import spul koopt misschien.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2006, 21:09:57 door niels »

zubroza

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #12 Gepost op: 05 november 2006, 16:31:06 »
Allereerst: er zijn verschillende professionele gewichtheffers/bodybuilders, die niet 'slechts' vegetariër zijn, maar veganist. Hier zijn alvast een paar interessante links over het beoefenen van krachttraining op basis van een veganistisch dieet:

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0FDE/is_4_22/ai_110805469/pg_2
Dit artikel beantwoordt eigenlijk al je vragen (o.a. ook over creatine en proteïne)

www.veganbodybuilding.org.

Eigenlijk hoef je je überhaupt geen zorgen te maken. De issue over het wel of niet genoeg binnenkrijgen van eiwitten is eigenlijk een non-issue. De gemiddelde Westerling (veganist of omnivoor) krijgt meer dan genoeg eiwitten binnen. Alleen mensen die een 'rauw' dieet volgen of fruitariër zijn, en dus geen of nauwelijks bonen, noten of granen eten, kunnen een tekort aan eiwitten oplopen.

Het is tevens een mythe dat je met een dieet op plantbasis geen 'complete' eiwitten binnenkrijgt. Er werd vroeger gedacht dat je altijd in één maaltijd verschillende eiwitbronnen zoals bonen én rijst, met elkaar moest combineren om een compleet eiwit te garanderen. Dit is nu bewezen een fabel te zijn. Je lever slaat de verschillende aminozuren op, dus als je gedurende de dag een veelzijdige voeding binnenkrijg, is dit geen probleem.

Extra poeders of preparaten zijn in principe niet nodig, als je zorgt dat je genoeg eiwitrijke producten consumeert. Bijvoorbeeld: bonen en peulvruchten, noten en zaden, volle granen (in beperkte mate). Quinoa is tevens een goede bron en een gezonder alternatief voor zilvervlies rijst. Sojaproducten (tofu, sojamelk, tempeh) zijn een makkelijke manier om eiwitten aan te vullen. Je hoeft trouwens niet helemaal los te gaan op dit gebied. Zoals gezegd hebben alleen bodybuilders behoefte aan extra grote hoeveelheden eiwitten. Voor iemand die 3-4 keer per week traint is een standaard dieet voldoende. Luister ook naar je lichaam.

Ik ben zelf enkele maanden met een serieus programma begonnen en mijn spiermassa is sterk toegenomen. Allemaal op een geheel plantaardig dieet en zonder poeders of supplementen.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2006, 16:32:32 door zubroza »

Eefke

Re:Fitness en Vegetarisch eten.
« Reactie #13 Gepost op: 16 november 2006, 10:40:59 »
Bij de sportschool waar ik wel eens fitness kan je eiwitshakes kopen.
Ik weet niet of je ook geen dierlijke eiwitten meer wil nemen?
Maar, zoals al eerder gezegd, ik denk dat het vooral met je sportgedrag temaken heeft.. mijn vriendje is al 10 jaar veganist, maar heeft nog steeds n flinke spiermassa  ::)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2008, 16:17:28 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2008, 22:06:15 »
En nog een!
http://www.ergogenics.org/bodybuilding33.html#2

3 1 - 0 5 - 2 0 0 8
Jawel, ze bestaan - knoertgrote veganistische bodybuilders (veganfitness.net Jan 28, 2008) Geen verboden middelen gebruiken, geen dierlijke eiwitten eten en toch retegroot worden. Jazeker, dat kan. Als bodybuilder Deavman, moderator op veganistische fora voor sporters, de kluit tenminste niet belazert.
 
Wij van Ergogenics waren aangenaam verrast toen we foto's van de 47-jarige Israelische ex-militair onder ogen kregen.
Deavman, eigenaar van een kleine gym, won het gros van zijn spiermassa als veganist. Hij is geen bodybuilder/powerlifter die zijn fysiek opbouwde met anabolen en vlees, en recent overstapte op een veganistische leefwijze.
"I got most of my strength and size as a vegan and I'd like to say, because I was one", post Deavman. "In fact, vegans are less sick, feel more energetic than meat eaters, so that leaves them more time for a consistent workout without too many muscle-eating breaks."

Voor foto zie link.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #16 Gepost op: 22 augustus 2012, 16:44:07 »
Ik ben op zoek naar voedsel dat veel dextrose bevat. Ik heb al redelijk wat op internet rondgestruind, maar wordt iedere keer weer verwezen naar dextrose kopen. Dat is dus niet mijn bedoeling, ik zoek gewoon voedsel dat ik kan eten of drinken, zodat ik op die manier de dextrose binnen krijg.
Dextrose=druivensuiker, dus dan zou je zeggen druiven, maar dat schijnt toch vooral fructose te zijn. En daar moet je lijf net weer wat meer moeite voor doen.

Heeft iemand een idee? Hiziki?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2012, 17:05:50 »
Pindakaas?

Maar wat is er mis met Dextro energy dan?

Mocht je een banaan nemen (wordt vaak aangeraden), het moet wel een rijpe zijn! Dat zeiden de wielerverslaggevers op de Belg tenminste net.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2012, 17:08:27 door Poek »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2012, 17:06:54 »
Granen en zuivel bevatten geen fructose.
Druivensuiker wordt trouwens meestal van mais of aardappelen gemaakt.

Hier vind je een lijst met fruit en groente en hun glucose-fructose verhouding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fructose
Glucose bevordert de opname van fructose, dus je kunt ook voedingsmiddelen combineren.

Als je geen last hebt van ziekteverschijnselen bij het eten van fructose (vermoeidheid, buikklachten, diarree) door Fructose Malabsorption, zou ik me er niet te druk om maken. Dan kan je lichaam het prima aan.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fitness en vegetarisch eten
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2012, 17:36:29 »
@Poek: Ik had ook op pindakaas gegokt. Bananen zijn helaas de enige vorm van voedsel die ik echt niet blief  :-X

@Hiziki: Ik eet veel fruit, dus fructose en koolhydraten krijg ik op die manier voldoende binnen. Maïzena kwam ik tijdens mijn zoektocht ook een aantal keer tegen.
Dextrose schijnt de opname van creatine na krachttraining te bevorderen. Lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen, maar aangezien ik al genoeg pillen en poeders gebruik en altijd honger heb na de training, was ik op zoek naar een voedselbron.
Bedankt voor de link! De druiven steken er dus toch met kop en schouders bovenuit.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.