Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Avocadosoep
« Reactie #120 Gepost op: 30 juli 2004, 10:02:57 »
En let op het soort avocado. Die kleine paarse Hass-avocado's zijn, laten we zeggen, een acquired taste
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Avocadosoep
« Reactie #121 Gepost op: 30 juli 2004, 10:05:37 »
En let op het soort avocado. Die kleine paarse Hass-avocado's zijn, laten we zeggen, een acquired taste

 :laugh:
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Koude soep?
« Reactie #122 Gepost op: 02 augustus 2004, 21:03:15 »
OP de website van Appie Happie  ::) staan een aantal gazpachorecepten! Ik heb vandaag heel lui een blik gazpacho (ook bij Ap) gehaald, was best ok  :P

een ander recept voor koude soep is dit:
Wie durft?? meloensoep met muntroom
Voor 4 pers:
75 gr suiker
1 galiameloen
2 1/2 dl droge witte wijn
1 citroen
3 takjes munt
1 bekertje crème fraiche (125 ml)
4 amaretti (italiaanse koekjes)
staafmixer of keukenmachine

voorbereiden: In steelpan 3 dl water met suiker aan de kook brengen. Suiker al roerend laten oplossen en suikerwater ca. 4 minuten zachtjes koken. Laten afkoelen.

bereiden: Meloen halveren, ontpitten en meloen schillen. Vruchtvlees in blokjes snijden. Meloen en wijn met staafmixer of keukenmachine glad pureren. Citroen uitpersen. Blaadjes munt fijn knippen. Suikerwater en 5 eetlepels citroensap geleidelijk door meloenpuree roeren. In kommetje munt en creme fraiche door elkaar roeren. Soep over 4 borden verdelen en muntroom er op scheppen. Garneren met amaretti.

 8) bron: zomerse gerechten met meloen, ook bij Ap vandaan (tja... ik kan nergens anders terecht in het centrum van amsterdam... ;D)
Mocht iemand het aandurven, laat me even weten hoe het was

groetjes,
Piek
Eet gezond & eet taartjes

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Avocadosoep
« Reactie #123 Gepost op: 03 augustus 2004, 14:28:35 »
Ik heb ergens nog een recept met geitenkaas in de avocadosoep liggen uit een restaurant, ik zal dat eens overtikken

Graag ! Volgens mij moet avocadosoep heel lekker kunnen zijn, alleen nog het juiste recept zien te vinden.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Avocadosoep
« Reactie #124 Gepost op: 27 augustus 2004, 20:59:04 »
Ik heb ergens nog een recept met geitenkaas in de avocadosoep liggen uit een restaurant, ik zal dat eens overtikken

Graag ! Volgens mij moet avocadosoep heel lekker kunnen zijn, alleen nog het juiste recept zien te vinden.

 :nooo: ik heb het recept toch niet. Hij staat kennelijk in een bepaald boek en dan deel 1 ervan en ik heb deel 2. Ik dacht die in mijn boek stond, maar ik heb het kennelijk alleen een keer in een winkel ingekeken ofzo
,,,,فلافل

overanalizing

Re:Avocadosoep
« Reactie #125 Gepost op: 28 augustus 2004, 13:08:03 »
Uit de keuken van EVA!

Frisse avocadosoep
1,25 l sojamelk
500 g sojayoghurt
2 teentjes knoflook
4 el citroensap
zout
3 rijpe avocado ’s
rode paprika
bieslook salie cayennepeper
verse basilicum
Roer in een kom de sojamelk en yoghurt,uitgeperste
knoflookteentjes,citroensap en zout naar smaak door elkaar.
Avocado ’s schillen,halveren en pit verwijderen.Wrijf het
vruchtvlees door een zeef of pureer het in een keukenmachine.
Roer de puree zorgvuldig door het yoghurtmengsel.De soep
afsmaken met salie,cayennepeper en verse basilicum.Snijd de
paprika in heel kleine stukjes en versnipper de bieslook.Verdeel
de soep over vier kommen en strooi er de paprika en bieslook
overheen.
Tip : Deze soep wordt koud geserveerd en smaakt het lekkerst op
een warme zomerdag.Serveer met geroosterd brood.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #126 Gepost op: 19 september 2004, 18:42:38 »
Vandaag granaatappelsoep (op basis van gele spliterwten, met spinazie), met pitabroodjes
Heb je daar misschien een volledig receptje van ?  Lijkt mij wel iets apparts  ;)
We zullen vanavond zien... Ik heb een aantal recepten op internet gevonden en aan de hand daarvan improviseer ik wat...
Allright:

Granaatappelsoep

1 theekopje gele spliterwten, gewassen
1 ui, fijngehakt
1 eetlepels basmatirijst
1 limoentje
1 granaatappel
Peterselie
1 ons spinazie
1/4 theelepel kaneel
1 theelepel gedroogde munt
1/4 theelepel zwarte peper
Zout

Breng de spliterwten met de ui in water met zout aan de kook en schuim ze zo nodig af. Laat het een half uur koken, voeg de rijst toe en laat het geheel nog eens 20 minuten koken. Voeg dan de fijngehakte peterselie, het sap van de limoen en de pitjes en de pulp van de granaatappel toe. Laat het geheel nog eens 10 minuten koken. Voeg dan de gewassen en fijngesneden spinazie toe en laat het even slinken. Roer er op het laatst de kaneel, munt, peper en eventueel nog zout door.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #127 Gepost op: 27 september 2004, 17:56:54 »
Het soepseizoen begint weer, dusss... *kick*
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Soep
« Reactie #128 Gepost op: 28 september 2004, 01:08:02 »
Okee dan! :)

De knolselderijsoep van gister:
Men neme een ui, een selderijknol, een liter bouillon, een sinaasappel, een halve theelepel saffraandraadjes en een eetlepel ahornsiroop.
Uitje bakken, knolselderij erbij doen (wel eerst kleinsnijden allebei!) en even laten stoven. Vervolgens bouillon erbij, rasp en sap van de sinaasappel, verkruimelde saffraan, ahornsiroop en peper en zout naar smaak. Als alles is gaargekookt, de boel pureren. Is een heel erg mooi gele soep! Eventueel nog crème fraîche erop of iets anders mooi wits. :)
Voor peterseliegremolata een handje peterselie, teentje knoflook, beetje zout en olie fijnmalen in een chopper ofzo. Is mooi groen op je mooi gele soep met eventueel mooi wit blobje! :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Soep
« Reactie #129 Gepost op: 11 oktober 2004, 23:12:45 »
ik heb een soepenkookboek van het Soupworks restaurant in Londen. Ik wilde laatst naar hun site, omdat daar wel eens nieuwe recepten kwamen, maar ik geloof dat ze niet meer bestaan  :( De volgende soep komt uit hun kookboek (Soup, van N. Sandler en J. Acton) en is onwijs lekker. Ik koop er bij de Surinamer altijd van die groene papaya's voor, en dat gaat prima. Ik heb em ook wel eens zonder room en melk gemaakt en dat kan ook.

Papayasoep met rode chilipeper(4-6 personen)
25g boter
175 g ui, gehakt
1/2 tl gember, gehakt
1 el rode chilipeper, gehakt
3 grote papaja's, geschild en gehakt, zonder zaad
1,75 dl papaja of mangosap
mespunt foeliepoeder
6 dl melk
6 dl groentebouillon
2 tl maizena
1,75 dl slagroom
zout en peper

Boter smelten, uit en gember bakken. Chilipeper, papaja, sap, zout, peper, foelie toevoegen, 20 minuten laten pruttelen. Soep pureren, melk en bouillon toevoegen, paar minuten laten pruttelen. Maizena met slagroom aanmaken en mengsel al kloppend bij soep voegen. Zout en peper naar smaak toevoegen.
,,,,فلافل

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #130 Gepost op: 26 oktober 2004, 22:55:19 »
Pompoensoep.

Benodigd:

* halve pompoen (niet zo'n grote) geschild en in stukjes
* 2 aardappels geschild en in stukjes
* 2 winterpenen geschild en in stukjes
* 1 ui gesnipperd
* 3 tenen knoflook in stukjes
* 1 liter melk (gebruik dan een pan met dikke bodem!) of 1 liter groentenbouillon
* bosje koriander
* zout/peper
* eventueel creme fraiche

Werkwijze:

Ui en knoflook glazig fruiten, blokjes pompoen/aardappel/wortel erbij doen en rustig, al roerend, bakken (geen korstje laten krijgen). Dan melk of bouillon er bij doen en zachtjes laten pruttelen totdat alle groenten gaar zijn.
Laten afkoelen en dan de gesnipperde koriander er bij doen en pureren met de staafmixer. Op smaak brengen met zout en peper.

Wel warm eten en als je het lekker vindt kun je er een schepje creme fraiche op doen.

Deze soep is alleen de volgende dag behoorlijk ingedikt dus dan kun je het gewoon weer aanlengen met melk/bouillon.

Heerlijk met donker brood met kruidenboter of een ander smeerseltje.

Eet smakelijk  :kwijl:


Heerlijke soep :)

dankje wel

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #131 Gepost op: 15 december 2004, 12:27:45 »
Luxemburgse Bonensoep

500 g sperziebonen
1 dikke winterwortel
1 prei
1 ui
3 à 4 dikke aardappels
250 g vega(rook)worst
zout
peper
groentebouillon
50 cl melk
25 cl room
2 l water
boter

Was de sperziebonen goed en snij ze in stukken. Maak de rest van de groenten (op de aardappels na) schoon en snij ze fijn. Stoof de groenten (behalve de bonen) aan in boter. Giet het water erbij en breng aan de kook. schil intussen de aardappels en snij ze in schijfjes. Voeg deze samen met de bonen en de bouillon bij de soep. Kook het geheel gaar.

Breng het geheel op smaak en voeg de melk en de stukje vegaworst toe. Breng de soep nog even aan de kookpunt. Doe ten slotte de room erbij. Laat alles nog wat doorwarmen maar niet koken.

Deze bonensoep wordt traditioneel geserveerd met rosti.

Gudden Appetitt ! :chef:

[edit]Volgens het originele recept laat je worst meekoken. Dit heb ik hier vervangen door de vegaworst en de groentebouillon.[/edit]
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Elsbeth

Re:Soep
« Reactie #132 Gepost op: 15 december 2004, 14:05:38 »
Tip voor de mensen die de rookworst van Tivall (AH) gaan toevoegen: als deze worst te lang ik heet/kokend water (of andere vloeistof ligt) dan wordt het een soort spons. Uiteindelijk krijg je dan een hele grote, luchtige, sponzige, bleke nep worst die niet meer te (vr)eten is! Zo laat mogelijk toevoegen dus!
Sven: het lijkt mij wel een heel lekkere soep! Een goed idee, zeker omdat my boy niet vega is maar wel erg van soepjes houd! Zijn we allebei gelukkig als we vega soep eten :)
Zelf maandag een lekkere boullion gemaakt, heel simpel en fijn als je griep hebt. Dag 2 smaakte 'ie nog beter, omdat de boullion dan de smaak van de paddestoelen heeft aangenomen.

Paddestoelenboullion

Nodig
* 200 gr verschillende paddestoelen, bijv. oesterzwam en kastagne
* 4 liter tuinkruidenboullion (kan van blokje, +/- 5 stuks in 4 liter)
* 2 bosuitjes
* (olijf)olie
* verse peterselie
* evt. verse zwarte peper

Maken
Zet water op het vuur en laat langzaam de boullion koken. Snijd ondertussen alle paddestoelen in plakjes. Snijd de bosui in dikke ringetjes. Bak in een beetje olie de paddestoelen & bosui op een heel laag vuur. Zorg dat ze zacht worden en dat de bosui een beetje gesmoord is. Voeg je paddestoelen-bosui-mix aan de boullion toe. Breng heel even tegen de kook aan. Serveer in grote kommen met verse peterselie. Kan lekker ciabatta of ander stevig brood bij.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2004, 14:11:50 door Elsbeth »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #133 Gepost op: 31 december 2004, 09:44:34 »
Twee recepten van afgelopen week:

Pompoensoep

2 eetlepels olie
1 of 2 uien, in grove stukken gehakt
2 tot 4 teentjes knoflook, fijngeperst
1 pompoen, geschild en in blokjes
Water of boullion
2 eetlepels rijst
Boullionblokjes of zout
Zwarte peper
Nootmuskaat

Fruit de ui en knoflook aan in de olie. Doe de stukken pompoen er bij en bak ze een paar minuten mee. Giet er water of boullion op tot de pompoen onder staat en voeg eventueel boullionblokjes of zout toe. Laat koken tot de pompoen zacht is (20 minuten), haal de pan van het vuur en pureer de soep. Voeg de rijst toe en laat de soep nog eens 20 minuten koken. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat.

Bietensoep

2 eetlepels olie
1 dikke ui, grof gesneden
4 Rauwe bieten, geschild en geraspt of in blokjes
1/4 spitskool, fijngesneden
1 winterworteltje, in schijfjes
1/8 selderijknol, in blokjes
Water of boullion
2 teentjes knoflook, fijngeperst
2 laurierbladeren
Tijm, liefst vers
Boullionblokjes of zout
Peper
Azijn

Fruit de ui aan in de olie. Doe er de groenten bij en bak ze mee totdat de biet rood begint af te geven. Giet er dan het water of de boullion op en voeg eventueel boullionblokjes of zout, de laurierbladeren, tijm en knoflook toe. Laat het geheel een half uur koken, neem de pan van het vuur, haal de laurierblaadjes er uit, pureer de soep, breng haar weer aan de kook en breng haar op smaak met zout, peper en azijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #134 Gepost op: 01 januari 2005, 12:02:45 »
soep maak ik vaak. Ook op de ingewikkelde manier door zelf boullion te maken en te pureren en zo, maar ook door gewoon een pakje uit de winkel voor 6 personen. Dit is dan de basis voor de resten van de dingen die in de dagen zijn overgebleven, zoals lasagne, spaghetti (fijn gesneden is het net vermicelli), chili enz. enz. Dan komt er verse soepgroente bij en gebakken broodjes en je hebt een heerlijke en voedzame maaltijd. Voor als je even geen tijd of zin hebt om lang in de keuken te staan. Maar ik vind het ook altijd zonde om dingen weg te gooien.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #135 Gepost op: 01 januari 2005, 12:40:31 »
Het recept van mijn soep hangt ook af van de inhoud van mijn koelkast hoor. Soep is het ideale middel om het teveel aan groenten weg te werken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #136 Gepost op: 03 februari 2005, 20:12:30 »
Ik las van de week hier iets over wortel- en preisoep? Ik heb het mijn eigen interpretatie gegeven en soep gemaakt met louter dit. Een weinig groot succes, en het risico dat ik een caroteenvergiftiging heb... Nee, worteltjes in grote hoeveelheid is alleen lekker in rauwe vorm, weet ik nu proefondervindelijk.

Gelijke delen prei en winterpeen + bouillonblokje + flinke lepel indiase currypasta + knijp citroensap + verse koriander en peterselie +staafmixer erdoor = lekkere soep
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2005, 11:20:06 door Annemieke »

Offline Sven

  • *****
  • 3.900
  • Geslacht: Man
Wortelsoep, maar dan lekker
« Reactie #137 Gepost op: 04 februari 2005, 02:14:30 »
Nee, worteltjes in grote hoeveelheid is alleen lekker in rauwe vorm, weet ik nu proefondervindelijk.

Nog een tip voor een wortelsoep:
winterpeen
aardappel
uitje
kokosmelk
kerrie madras

alles wel mixen met de staafmixer
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #138 Gepost op: 31 mei 2005, 00:40:40 »
Ik was zaterdag toen het zo heet was watermeloen en gazpacho aan het eten en toen bedacht ik dat watermeloen in de gazpacho best lekker zou kunnen zijn.
Als ik google op watermeloensoep vind ik enkel zoete soepjes, allez als dessert dus eerder. Op volgende pagina wordt wel fruit, oa watermeloen en appel gecombineerd met komkommersoep:
http://www.ccnafd-amsterdam.nl/mei01.html#tussen

Ik wil binnenkort wel eens experimenteren met gazpacho + watermeloen eigenlijk, of zou dat compleet op niets slaan?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 00:45:21 door Twilightje »

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wortelsoep, maar dan lekker
« Reactie #139 Gepost op: 02 juni 2005, 12:24:51 »
Nee, worteltjes in grote hoeveelheid is alleen lekker in rauwe vorm, weet ik nu proefondervindelijk.

Nog een tip voor een wortelsoep:
...
Wortel-venkel-gembersoep
Hoeveelheden naar eigen dunken bij elkaar gooien, koken met soepblokje en mixen in  de blender.