Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #80 Gepost op: 09 maart 2004, 12:40:14 »
Ik vind het trouwens wel onzin dat je linzensoep niet met aardappel en prei wil maken, dat is ook erg lekker hoor! En als je er indiase kruiden door doet, smaakt het echt niet naar erwtensoep  ???. Maar stel je voor dat je eens iets eet wat lijkt op een Hollands gerecht zeg  ;)  ;) :P
O, excuseer, die opmerking was nog van voor ik de mulligatawny van Mir geprobeerd had.

 :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

femke

Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #81 Gepost op: 09 maart 2004, 13:05:43 »
Aha
Dat is trouwens wel heel erg lekker mulligatawny soep  :yummie:. Ik denk dat ik die van de week weer eens ga maken. De laatste keer dat ik het heb gemaakt is alweer bijna vier jaar geleden, in de keuken van m´n ouders. Vervolgens ging ik met een pan vol soep, verpakt in 2 plastic zakken (maar toch nog een beetje de geur van indiase kruiden verspreidend), met de trein en de tram naar m´n kamertje in amsterdam  ;D. Want m´n vriend zou komen eten (we waren toen pas net met elkaar), en de keuken kon niet gebruikt worden. Ahhh, lief :kitty:

Pfew, gelukkig heb ik nu geen kamer meer maar een huisje met een eigen keuken.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2004, 13:07:22 door femke »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #82 Gepost op: 09 maart 2004, 18:10:40 »
Post trouwens gerust je eigen recept voor linzensoep, Femke.

En iedereen...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #83 Gepost op: 11 maart 2004, 10:24:32 »
Waarom niet?

Overigens vraagt het recept niet om kokosvet, maar om santen, toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
wortelsoep?
« Reactie #84 Gepost op: 15 maart 2004, 11:58:08 »
Ik heb nog een zak winterwortelen liggen en wil weleens proberen om wortelsoep te maken. Heeft er iemand nog een lekker receptje liggen?

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #85 Gepost op: 15 maart 2004, 13:29:53 »
Bouillonetje maken, wortels met wat gember meekoken. 3/4 van de wortels pureren. Eventueel room erin. Zoiets heb ik eens gemaakt. Swel lekker.
Kijk anders bij google.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #86 Gepost op: 15 maart 2004, 14:03:02 »
Vond dit recept op de NVV, ga ik vanavond maar proberen dan.

300 gr winterpeen
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeperst
1 theel gemberpoeder
¾ l groenten- of (tuin)kruidenbouillon
zout & versgemalen peper
½ theel djinten (gemalen komijn)
sojaroom ('cuisine')
verse koriander, kleingesneden

Maak de wortels schoon en snijd ze in stukjes. Ui en knoflook in een pan met verhitte olie zacht aanbakken in ca. 2 minuten. Wortel toevoegen en omscheppen. Ook gember toevoegen en even meebakken. Bouillon erbij gieten. De soep ± 25 minuten laten doorkoken en daarna gladpureren met een staafmixer. Weer zacht aan de kook brengen en op smaak maken met zout en peper. De soep verdelen over vier kommen. Een wolkje sojaroom bijvoegen en licht bestrooien met djinten. Garneren met koriander.


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #87 Gepost op: 15 maart 2004, 19:01:26 »
.....en het was lekker!
Heb de sojaroom maar achterwege gelaten omdat ik anders weer met zo'n halfleeg pakje zit (wat ik na een paar weken dan maar weggooi omdat het opeens allemaal rare kleurtjes heeft) en de koriander heb ik ook niet gebruikt.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #88 Gepost op: 15 maart 2004, 19:27:52 »
Ik zát ook altijd met dat probleem maar niet meer toen ik ontdekte dat je sojaroom (en kokosroom trouwens ook) prima in kan vriezen. Smaak blijft behouden! Momenteel heb ik een paar waterijsjeshouders ermee gevuld in de vriezer liggen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:wortelsoep?
« Reactie #89 Gepost op: 15 maart 2004, 19:43:23 »
Ik heb nog een zak winterwortelen liggen en wil weleens proberen om wortelsoep te maken. Heeft er iemand nog een lekker receptje liggen?
Elsbeth!

Van het vorige Leiden-uitje
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

femke

Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #90 Gepost op: 18 maart 2004, 01:00:27 »
Het recept voor mulligatawnysoep was erg goed. De soep was echt superlekker. Ik heb een paar kleine dingen anders gedaan: geen kerriebladeren, een bataat erbij (zoete aardappel), paar druppels tabasco i.p.v. pepertje, minder knoflook en meer ui, kokosmelk i.p.v. santen. Ik heb overigens alles keer 1,5 gedaan omdat ik wat meer wilde maken, en dat kwam uit op 5 grote kommen soep.

Echt een aanrader hoor die soep, en ook best goedkoop als je de kruiden al hebt staan :).

veggiedog: het ging prima: kokosmelk i.p.v. santen. Ik heb een half blikje gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2004, 01:01:26 door femke »

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #91 Gepost op: 18 maart 2004, 17:09:06 »
Mijn persoonlijke favoriet is rode-linzensoep met zoveel tomaat erin dat het eigenlijk tomatensoep met rode linzen erin is. Normaal gesproken gooi ik de volgende dingen erin:

  • klein blikje tomatenconcentraat
  • scheut ordinaire tomatenpuree
  • rode linzen natuurlijk
  • tablet groentebouillon
  • groen spul dat toevallig in de koelkast spookt, varieert van prei en zo tot peterselie
  • veel rode paprikapoeder, wat chili's als ik er zin in heb, komijn, kurkuma
  • toefje soja culinair erop om het er leuker uit te laten zien

Tijmetje

Miso soep
« Reactie #92 Gepost op: 16 mei 2004, 12:21:10 »
Had laatst bij een toko miso soep gekocht, blijkt daar bonito in te zitten (spontaan overheen gelezen). Omdat ik niet wist wat dat was, heb ik wat gegoogled. En geleerd dat dat een leuk tonijn/makreelachtig visje is. Niet erg vega, dus. :-[
Maar wel lekker.

Bij de biowinkel zie ik weleens verschillende soorten miso liggen. Kan je daar ook miso soep mee maken? Wat doe je er verder dan in?  Hoelang blijft zo'n pakje goed na openen?


Elsbeth

Re:Miso-soep
« Reactie #93 Gepost op: 16 mei 2004, 22:53:04 »
Is miso hetzelfde als mie? Ik heb nog een pak thuis liggen en dan zou ik daar iets mee kunnen maken.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Miso-soep
« Reactie #94 Gepost op: 16 mei 2004, 22:54:39 »
 :laugh:

Sorry :D

Miso is een soort pasta gemaakt gefermenteerde sojabonen.

Edit: en dan niet een pasta als in deegwaren, hè? ;)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2004, 22:56:29 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

Re:Miso-soep
« Reactie #95 Gepost op: 16 mei 2004, 22:56:37 »
Miso is een soort pasta gemaakt gefermenteerde sojabonen.

 :pukey: Laat maar!  :laugh: Ik bedenk wel iets met mijn mie.. Kruiden, prei, sojasaus, komt helemaal goed :) Tnx voor het antwoord iig!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Koude soep?
« Reactie #96 Gepost op: 31 mei 2004, 14:55:25 »
Voor het Vegatopiakookboek ben ik nog op zoek naar iemand die een goed eigen recept heeft voor een koude soep. Geen gazpacho. Als iemand iets weet, zou ik het heel tof vinden een pb-tje te krijgen met het recept.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Koude soep?
« Reactie #97 Gepost op: 31 mei 2004, 17:00:23 »
Eigenlijk heb ik nog nooit koude soep gegeten! Kon me nog wel vaag iets herinneren van ik geloof een allerhande van een jaar of drie terug, dus ik heb net effe wat in elkaar geklust.
Als-ie straks koud nog steeds lekker is, ga ik 'm na nog wat gesleutel misschien wel pb'en. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Koude soep?
« Reactie #98 Gepost op: 31 mei 2004, 17:30:12 »
leuk!
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Koude soep?
« Reactie #99 Gepost op: 31 mei 2004, 21:24:50 »
Ik heb voor de kerstpagina's van Vegatopia in 2002 een Happy Meal Menu gemaakt met koude amandelsoep uit een milkshakebeker, maar ik kan hem niet terugvinden. Zal het recept eens opzoeken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll