Hoi Blink,
Gelatine is inderdaad dierlijk. Het verrassende is dus dat je moet opletten waar dat allemaal in zit. Ik was zelf wel verbaasd dat het niet alleen in van die zachte snoepjes en dropjes zit, maar ook in sommige pepermunt, of voorgeklopte slagroom (had m'n vriend gekocht, ik vind zoiets echt onzin).
Daarnaast is
'bouillon' wel een goeie. Dat is soms een ingrediënt van sauzen ofzo. Als nergens op de verpakking staat dat het geschikt is voor vegetariërs, of dat het plantaardig is, dan kun je er wel vanuit gaan dat het dierlijke bouillon is. Met 'vetten' werkt het ongeveer zo, behalve dat plantaardig vet wel veel goedkoper is dan dierlijk vet, dus als het er niet bij staat, is het de vraag.
Trassi, een ingrediënt in oosters eten of in kruidenmixen, is gemaakt van garnalen. En kroepoek dus ook. Nou is cassavekroepoek ook veel lekkerder.
Die hele hippe
Omega-3-vetzuren zijn vaak afkomstig van vis, kan ook van soja zijn...
Verder is het HEEL handig om te weten dat de meeste
kaas eigenlijk niet vegetarisch is. De enzymen die nodig zijn om de melk te stremmen, zijn afkomstig uit kalvermagen. Er is ook vegetarische kaas, of kaas met microbieel stremsel. Ik weet niet of die hetzelfde zijn. Vegakaas is vaak wel duurder. En microbieel stremsel is afkomstig van microben die genetisch zo veranderd zijn dat ze het kalvermaagenzym produceren.
Het ligt er een ook beetje aan hoe strict vegetarisch je wilt worden. Er is veel twijfelachtigs aan E-nummers op de markt, zo heb je
glansmiddel gemaakt van de lak die schellakluizen produceren (E904), waar de luizen zelf niet in zitten. Er is een soort rode kleurstof,
karmijn of cochenille (E120) die al van oudsher uit gedroogde schildluizen gewonnen wordt. Wordt wel gebruikt in snoep geloof ik. En
glycine (E640) is ook gemaakt van gelatine.
En sommige stoffen in
broodverbeteraars zijn wat onduidelijk. Nou zit er in EKO-brood overigens niets onduidelijks aan verbetermiddel. Maar gangbaar brood is wat raar.
Het vet dat in die verbeteraars zit is meestal plantaardig. Maar sommige emulgatoren zijn
‘mono- en diglyceriden van vetzuren’: E471 en E472a, d, en f. Van welk vet dit afkomstig is, daar is nauwelijks achter te komen. Plantaardig vet is veruit het goedkoopst, dus dat zal het vaakst gebruikt worden. Volgens het Voorlichtingsbureau Brood is 0.03% van het vet gebruikt voor die vetzuren dierlijk, meestal rundvet.
Verder is er de zelden gebruikte meelverbeteraar/rijsmiddel E920,
L-cysteïne. Werkt het beste als deeg weinig gekneed wordt. Goed voor haastklussen dus. Het is een eiwit dat volgens de Universiteit Wageningen, gewonnen kan worden uit haar, voornamelijk van paarden, maar ook koeien, varkens of mensen. (Ik heb ze onlangs een mailtje gestuurd om te vragen hoe dat nou in z'n werk gaat. Nog geen antwoord gehad.)
Kijk voor alle dierlijke E-nummers
hier.
En wie weet wat die vage "aroma's" zijn? Soms staat erbij "bevat tarwe" ofzo, maar dat zegt dus niets over de rest erin. Behalve als het 'geschikt voor vegetariërs' is volgens de verpakking.
Met de meeste E-nummers vind ik het vaak wat lastig om erop te letten. Het is ook zo 'ver weg' en onduidelijk of het nou vega is of niet. Ik denk dat er wel meer vegetariërs zijn die supermarktbrood eten. Als er echt staat "runderbouillon" ofzo, dan laat ik het wel weer staan. Maar meestal wil ik toch dingen met weinig toevoegingen. Vind het vaak een beetje eng, dat je eten zo bewerkt is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Wabi Sabi